Pyöräilykypärän käytöstä?

  • Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti
miten teillä?
12-vuotias tyttö nostanut ison metelin pyöräilykypärän käytöstä. Mites teillä, saako lapsi tuossa iässä ajaa ilman pyöräilykypärää? Entä yläasteelaiset?
 
Meillä ei vielä tuon ikäisiä ole,mutta tavoitteena ainakin on juurruttaa noiden päähän,että kypärää käytetään aina kun pyörällä ollaan liikkeellä. Siksi me aikuisetkin käytetään aina niin eivät voi vedota siihenkään. Muistan omasta lapsuudesta kun vanhemmat ei käyttänyt ja silti koittivat meidät lapset saada käyttämään niin hiukan ontui se niiden logiikka.
 
Meillä tyttö vasta 9v ja ihan innoissaan, kun sai uuden kypärän.

Joten vielä ei taistella. Mutta jos (ja ilmeisesti kun) taistelut alkaa, niin lapsella on tasan kaksi vaihtoehtoa. Polkea kypärä päässä tai olla polkematta lainkaan. Ja kerrankin kun jää kiinni siitä, ettei kypärä ole päässä, menee pyörä välittömästi varastoon ja avain siirtyy mun hallintaani.

Sopii sitten kokeilla, että kannattaako.

t: paskamainen mutsi, joka ihan varmasti tekee kypäränkäyttöön liittyen pistokokeita lapsen koulutien varrella
 
Ei saa. Vaikkei meillä tuon ikäisiä vielä olekaan. Mutta nyt jo pienestä asti opetettu, että pyörällä ei ajeta metriäkään ellei kypärä ole päässä. Pätee myös kotipihassa ajeluun. Ettei tule sitä, että toisessa paikasssa ei tarvi käyttää, mutta toisessa tarvii. Voipi olla, että tästä tapellaan sitten tulevaisuudessa. Toivottavasti ei, vaan olisi mennyt hyvin päähän sen käytön turvallisuus.
 
"tähtisilmä"
sit kävellään. meilläkin 12 v pitää kypärää pyörän sarvessa kun luulee ettei me aikuiset olla liikenteessä. siinähän se hirveesti suojaa kun kaatuu. jos näen 12 v ilman kypärää pyöräilemässä niin otan pyörän avaimet takavarikkoon ja kävelee niin kauan kun taas muistaa kypärää käyttää.
 
a_p
Meillä on aina käytetty kypärää, mutta taistelut alkaneet vasta nyt murrosiän alkaessa. Perinteinen kun ei muutkaan jne. Myös pyörän evakointi on käytössä meilläkin. Nyt muutetaan ja koulumatka pidentyy 3 kilometriin. Ostetaan linttikortti, joka sisältää rajallisen määrän matkoja huonoja säitä varten, pääasiassa pyörä olisi fiksuin ja nopein hyvän asfaltin ja pyöräteiden vuoksi. Tytöllä kun menee muutenkin 2 tuntia aamuhommiin niin ei siinä jää kovin aikaa kävellä. Ehkä pari kävelyreissua muuttaa mielen...
 
evevevev
Päivän verran tässä eräs päivä taisteltiin kun pyöräilykausi alkoi, sit on kypärä mennyt sujuvasti taas päähän 12v tytöllä. Eipä näytä paljoo sen ikäsillä olevan.
 
Yksss
Meillä on aina käytetty kypärää, mutta taistelut alkaneet vasta nyt murrosiän alkaessa. Perinteinen kun ei muutkaan jne. Myös pyörän evakointi on käytössä meilläkin. Nyt muutetaan ja koulumatka pidentyy 3 kilometriin. Ostetaan linttikortti, joka sisältää rajallisen määrän matkoja huonoja säitä varten, pääasiassa pyörä olisi fiksuin ja nopein hyvän asfaltin ja pyöräteiden vuoksi. Tytöllä kun menee muutenkin 2 tuntia aamuhommiin niin ei siinä jää kovin aikaa kävellä. Ehkä pari kävelyreissua muuttaa mielen...
Oikeesti, linkkikortti?

Ehkäpä se "siperia" opettas totakin. Jos on pakko käyttää 2h aamutoimiin (??) niin herätköön aikaisemmin.

Tuota hellanlettua saatte yläasteella kuljettaa kuule autolla, oven eteen :D
 
a_p
kyllä, linkkikortti. Jolla pääsee 10 päivää kouluun, koko lukuvuonna. Ja nimenomaan sään vuoksi. Tuskin kuskataan, muuten ei korttia ostettaisi jos olisi mahdollista viedä.
 
Deleted member 70007
2 tuntia aamutoimiin?

Hah :D Mun tyttö ei tajua kellosta vielä mitään, mutta sitten kun joskus tajuaa, niin sitten itse saa myöhästellä.
Nyt olen sanonut, kun tämä viisari on tossa kohdassa, (olen piirtänyt merkin) niin pitää lähtä.
Piru vaan, että lapsi ei tajua, onko se yli vai ali sen.

No, mun tehtäväni se on se kävellen raahata vielä melkeinpä 2 kuukautta.
Sen jälkeen mennään taksilla, ja sinne se saa ehtiä itse, jos suinkin asiasta ymmärtää. Heti kun nuorempi oppii kellon, se saa ihan itse hoitaa lähtemisensä (jos (tai toivottavasti kun) mitään ongelmaa ei ilmene)
 
Yksss
2 tuntia aamutoimiin?

Hah :D Mun tyttö ei tajua kellosta vielä mitään, mutta sitten kun joskus tajuaa, niin sitten itse saa myöhästellä.
Nyt olen sanonut, kun tämä viisari on tossa kohdassa, (olen piirtänyt merkin) niin pitää lähtä.
Piru vaan, että lapsi ei tajua, onko se yli vai ali sen.

No, mun tehtäväni se on se kävellen raahata vielä melkeinpä 2 kuukautta.
Sen jälkeen mennään taksilla, ja sinne se saa ehtiä itse, jos suinkin asiasta ymmärtää. Heti kun nuorempi oppii kellon, se saa ihan itse hoitaa lähtemisensä (jos (tai toivottavasti kun) mitään ongelmaa ei ilmene)
12-vuotias ei tajua kellosta mitään?

Kyllä meillä kellon osaa jo 7-vuotias. Saatikka 12-vuotias. Herää kouluaamuisin itse klo 6.50 ; pukee, syö, katsoo lastenohjelmia ja lähtee kävelemään kouluun klo 7.25. Koulu alkaa kahdeksalta.

Ja on tyttö ja laittaa hiukset nätisti jne. Mut ei mene tod. kahta tuntiA! :D
 
Deleted member 70007
Ai niin.

Eräällä tuttavalla, jonka lapsi on samassa koulussa kuin mun, on siis lapsi 10v.
Kyseinen lapsi omaa 3,5km koulumatkan, ja kyseinen kulkee sen ihan itse, säällä kuin säällä.
Kyseisellä lapsella on vedenpitävät vaatteet, ja kyseinen osaa kellon. Kyseinen tajuaa, että jos ei "kello sitä" ole lähtenyt, myöhästyy. Ja kyseinen jättää vaikka sitten jonkun tarpeettoman jutun väliin. (jos aamutoimet kestää 2 tuntia, siinä on aika paljo tarpeetonta) Kyseinen on myöhästynyt KERRAN kohta kolmivuotisen koulu-uransa aikana.
 
a_p
Joo, taitaa olla joku murrosikään ja ennen kaikkea itsensä laittautumiseen liittyvä tuo aamujuttu. Suihku, hiukset ja naaman pesut ja laitot kaikkinensa. Kun niin kriittinen...
 
Deleted member 70007
12-vuotias ei tajua kellosta mitään?

Kyllä meillä kellon osaa jo 7-vuotias. Saatikka 12-vuotias. Herää kouluaamuisin itse klo 6.50 ; pukee, syö, katsoo lastenohjelmia ja lähtee kävelemään kouluun klo 7.25. Koulu alkaa kahdeksalta.

Ja on tyttö ja laittaa hiukset nätisti jne. Mut ei mene tod. kahta tuntiA! :D
Mun tyttö on 9-vuotias erityislapsi.
Ei tajua kellosta mitään ja that´s all. Olen ihan sinut sen asian kanssa (kaikki tutut ei ole)
Ja todellakin, kyllä normaalin 12-vuotiaan pitää kello osata.

Meillä tyttö herää kello 7, aamupala, lastikset, hiustenharjaus, vaatteet ja 7.45 koululle, eikä tee edes tiukkaa.
Mitähän se ap:n 12v aamuisi touhuaa, kuin noin kauan menee?
 
Deleted member 70007
Joo, taitaa olla joku murrosikään ja ennen kaikkea itsensä laittautumiseen liittyvä tuo aamujuttu. Suihku, hiukset ja naaman pesut ja laitot kaikkinensa. Kun niin kriittinen...
Kävisi suihkussa vaikka iltaisin, tai ei siinä aamuisinkaan kauaa mene.
Jos kuvitellaan näin:
Suihku 10min
Hiukset 5min
Naamanpesut öö.. maks. 5min
"laitot kaikkinensa" 10min,
"laitot kaikkinensa 2."10min.

40min.
Meillä 9v kulutti kerran lämminvesivaraajan tyhjäksi, kun leikki suihkussa kylpylää.
Oli ehkä reilu puoli tuntia siellä :D Sen jälkeen on ottanut opikseen.

Ja meillä ei kukaan saa meikatakaan ennen ylä-astetta, paitsi discoon :D
Että tälläinen hitleri täältä terve.
 
täällä näin
aina käyttää kun hän alkoi kitistää lainasin semonen pieni kypärä mihin muna sopii ja näytin hänelle mitä tapahtuu ilman kypärä ja kypärän kanssa. sen jälkeen kypärä taas kiltisti päähän
 
Me käytetään molemmat kypärää, ja tottakai aiotaan myös tytölle kypärän käyttö opettaa. Jo heti pienenä, neiti kun pääsee kärryn kyytiin heti kun vain on tarpeeksi iso. Ja ensimmäinen kypärä hankitaan heti, koska myös siinä peräkärryssä on sellaista mun mielestä käytettävä, olkoon millainen turvarunko tahansa.

Ja mulle itsellenkin kypärän käyttö oli pakollista aina. Tosin 16 vuotiaana jätin kypärän hyllyyn, tyhmä valinta mutta kun silloin siitä ei enää kukaan valittanut. Mutta 18v. täytettyäni ostin itse uuden kypärän jota olen sittemmin käyttänyt aina ajaessani. Aivan sama oliko matka 1km vai 30km, kypärä on aina päässä.
 
Pajula
Meillä on yläasteelle syksyllä menevä tyttö, ja käytiin kanssa kypäräkeskustelu. Monet ovat saaneet kotoa LUVAN mennä ilman kypärää, kun koulutie on niin turvallinen. Meillä sellaista lupaa ei heru. Ensinnäkin, miten vanhemmat voivat Suomen lain ja koulun järjestyssääntöjen vastaisesti antaa luvan moiseen? Antavatko ne luvan sitten kokeilla tupakkaakin alle 18-vuotiaana? Toiseksi itsellä on lähipiirissä liikaa esimerkkejä siitä, miten käy ilman kypärää tai miten ilmalennosta selviää pää ehjänä, kun on kypärä. Yksi esimerkki siltä samaiselta "turvalliselta" koulutieltä. Ei siihen onnettomuuteen tarvita kaahaajia eikä juoppoja kuskeja, se voi sattua yksinäänkin. Esikoinen lensi sarvien yli, kun jokin keppi meni pinnojen väliin. Kypärä halkesi, kallo ei. Harmittaa, etten pistänyt sitä kypärää talteen, niin olisin voinut antaa hyvän esimerkin. Kun hän vanhempana yritti jättää kypärän pois, hän joutui jalkamieheksi. 2,5 vuotta kävelyä toi hyvän kunnon ja järkeä päähän. Nyt kelpaa kypärä ja maittaa pyöräily. Tiedämme, että johdonmukaisuus tepsii, joten tyttäreen sovelletaan samaa. Turha sitä on mennä aikuisten murrosikäisten vipuun, on oltava selkärankaa. Aikuisillekin kypärä on must, en voisi kuvitella meneväni 10 kilsan työmatkaa - tai mitään lyhyempääkään - ilman sitä. Ei mun lapsuudessa ollut kypäriä, mutta ei ollut turvavöitäkään, enkä silti jätä turvavyötä autoillessani laittamatta. Jotenkin korpeaa myös se, että meillä päin nimenomaan tytöille tunnutaan sallivan kypärättömyys, ikään kuin opetetaan, että ulkonäkö on tärkeämpi kuin turvallisuus. Tai ehkä sitä sitten sellaisten ihmisten mielestä tyttäret ovat vähemmän tärkeitä. Tuntuu ihan käsittämättömältä.
 

Yhteistyössä