Pystyisitkö tekemään 2,5v lapsellesi näin?

  • Viestiketjun aloittaja "sivustaseuraaja"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24070327:
Näin juuri! Meilläkin lapset nukahtavat kyllä nopeasti, kun malttavat lopettaa leikit ja rauhoittua sänkyyn. Eli vaikka vaikuttavat ihan virkeiltä ja jaksaisivat vielä leikkiä, ovat silti väsyneitä. Mutta heitä pitää kyllä käskeä lopettamaan leikit ja rauhoittumaan, oma-aloitteisesti he eivät kyllä sitä tee. Ehkä olen sitten kasvattanut heidät huonosti :(
Menevätkö mielellään, kun kehoitat heitä vai alkavatko vastustella?
 
"Mis"
Menevätkö mielellään, kun kehoitat heitä vai alkavatko vastustella?
Ei kai sillä ole väliä, jos lapsia kuitenkin joutuu kehoittamaan menemään nukkumaan?
Kokoajanhan olette Ninan kanssa hokeneet, että lapsi saa itse päättää koska menee nukkumaan, eli siis omasta aloitteestaan, kun alkaa väsyttämään.

Ja tahtoisin tosiaan vieläkin vastausta siihen, että missä vaiheessa pitää lopettaa lapsen "nukuttaminen" ja antaa hänen itse päättää nukkumaanmenostaan, jos lapsi on vauvasta asti ollut vaikeasti nukahtavaa laatua?
 
"nea"
[QUOTE="vieras";24034937]Tee lastensuojeluilmoitus, se on velvollisuutesi tätä lasta kohtaan. Voit tehdä sen nimettömänä. Asia tutkitaan ja nimesi ei tule julki. Ei lasta tässä tapauksessa huostaan oteta jos ei ole muuta laiminlyöntiä, mutta ilmoitus saa varmasti vanhemmat miettimään asioita.[/QUOTE]

Samaa mieltä!!
 
Menevätkö mielellään, kun kehoitat heitä vai alkavatko vastustella?
No voi lässynlää, elämässä kun on paljonkin asioita jotka eivät ole mieluisia mutta kuitenkin ne pitää tehdä. Hyvä se on lapsena tottua siihen ettei ole teini-ikäisenä sekopää joka kilahtaa ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Kyllä olisi kouluissa ja päiväkodeissa aamuisin hiljaista jos lapset saisivat kaiken päättää nukkumaanmenoajoistaan itse!
 
"niin"
No voi lässynlää, elämässä kun on paljonkin asioita jotka eivät ole mieluisia mutta kuitenkin ne pitää tehdä. Hyvä se on lapsena tottua siihen ettei ole teini-ikäisenä sekopää joka kilahtaa ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Kyllä olisi kouluissa ja päiväkodeissa aamuisin hiljaista jos lapset saisivat kaiken päättää nukkumaanmenoajoistaan itse!
Peesi... Tähän elämään ja tähän maailmaanhan niitä lapsia "koulitaan", ei mihinkään hemmetin aatteiden tyhjiöön.

Olishan se hienoo jos sais tehdä mitä lystää - nytkin mä kävelisin kauppaan ja ottaisin itselleni uudet uikkarit, ihan maksamatta, kun se ei mua oikein huvita. Pienistä asioista ne sääntöjen ja tapojen opettelut lähtee.

Mut mä ymmärrän jos lapsena on kokenut kovia - on altis tollaselle aivopesulle. Kuulostaa unelmalta ja toki sen tahtoisi lapselleen antaa. Kasvatus"tieteilijät" jotka tästäkin aiheesta on kirjottanut, kuittaa ievoiset summat toisen hädästä. Ainahan näitä on ollut. Jos ei uskoto ensin hyväksi käytä niin sitten tulevat nämä muka "tieteilijä" joilla varmasti on koulutusta, koska tietävät tarkasti millä ideologilla myydään opuksia, luentoja ym. huuhaata ihmisille jotka ovat haavoittuvia.
 
"vieras"
Musta on hauskaa et nina on ilmeisesti viemässä lastaan päiväkotiin kun vielä joku aikaa sitten vannoi et lapsen ei tarvi edes mennä kouluun vaan aikoo opettaa lasta itse kotona. Niin ne mielipiteet vaan muuttuu. Ehkä tässäkin asiassa voi talven aikana tapahtua joku muutos. Nina mielipiteessä siis.
 
"hetkinen"
Satunnaisesti palstaa seuranneena kysyn; Tytsilläkö EI ole omaa lasta??
Ja toitottaa kuinka pienen lapsen tulee itse päättää nukkumisestaa ym. yhtä hullua??

Lapsettomuus sen tietty selittää, nuo mielipiteet... ;) antakaa siis hyvät naiset+ÄIDIT olla jos näin on miten luulen! :D
 
[QUOTE="niin";24079754]Peesi... Tähän elämään ja tähän maailmaanhan niitä lapsia "koulitaan", ei mihinkään hemmetin aatteiden tyhjiöön.

Olishan se hienoo jos sais tehdä mitä lystää - nytkin mä kävelisin kauppaan ja ottaisin itselleni uudet uikkarit, ihan maksamatta, kun se ei mua oikein huvita. Pienistä asioista ne sääntöjen ja tapojen opettelut lähtee.

Mut mä ymmärrän jos lapsena on kokenut kovia - on altis tollaselle aivopesulle. Kuulostaa unelmalta ja toki sen tahtoisi lapselleen antaa. Kasvatus"tieteilijät" jotka tästäkin aiheesta on kirjottanut, kuittaa ievoiset summat toisen hädästä. Ainahan näitä on ollut. Jos ei uskoto ensin hyväksi käytä niin sitten tulevat nämä muka "tieteilijä" joilla varmasti on koulutusta, koska tietävät tarkasti millä ideologilla myydään opuksia, luentoja ym. huuhaata ihmisille jotka ovat haavoittuvia.[/QUOTE]

Ihan paras kasvatusneuvo minkä oon kuullut ja jota yritän käyttää on "Kasvata tulevaa aikuista!" Eli kaikki mitä lapsi oppii, ajattele että opetat mahdollisimman paljon semmoista mistä on apua ja hyötyä tulevaisuudessa.
 
"vieras"
Ensinnäkin, ap:n tarinan äiti toimi väärin, se on sanomattakin selvää. Sitten ketjuun. Olen töissä lastensuojelulaitoksessa, ja meille tulee nuoria, joille ei koskaan ole asetettu rajoja. Kun ne rajatkin ovat sitä rakkautta ja tuovat sitä turvaa. Kun heille asetetaan rajat, he oppivat että elämässä on paitsi oikeuksia, myös vastuuta. Ja he oppivat, että aikuinen asettaa ne rajat, se tuo heille turvallisuuden tuntua. Tytsi-89 on täysin hakoteillä, lapsi oppii kokemaan turvattomuutta, jos hän saa kaikesta päättää itse! Kaikenlainen väkivalta kasvatuksessa tietenkin väärin, mutta rajat on asetettava.
 
"hetkinen"
[QUOTE="hetkinen";24079980]Satunnaisesti palstaa seuranneena kysyn; Tytsilläkö EI ole omaa lasta??
Ja toitottaa kuinka pienen lapsen tulee itse päättää nukkumisestaa ym. yhtä hullua??

Lapsettomuus sen tietty selittää, nuo mielipiteet... ;) antakaa siis hyvät naiset+ÄIDIT olla jos näin on miten luulen! :D[/QUOTE]

vastatkaa joku tähän; onko tytsillä omaa lasta??
 
[QUOTE="hetkinen";24080291]vastatkaa joku tähän; onko tytsillä omaa lasta??[/QUOTE]

No ei ole kun tuo laaja kokemuspohja on saatu kummilapsesta. Joten tottakai jokainen lapsi toimii siis samalla tavalla kuin hänen kummilapsi, me tyhmät äidit ei vaan tajuta sitä!!!
 
"hetkinen"
No ei ole kun tuo laaja kokemuspohja on saatu kummilapsesta. Joten tottakai jokainen lapsi toimii siis samalla tavalla kuin hänen kummilapsi, me tyhmät äidit ei vaan tajuta sitä!!!
No voi härre gud... :O
Toivon syvästi että tytsi ei mene latelemaan omia lapsenkasvatusneuvoja muille äiti-ystävilleen, ovat muuten varmaan entiset-sellaiset :D

Eiköhän sekin kerro, jos 99,8% palstan äideistä on sitä mieltä, että lapsilla tulee olla
rajat, eikä lapsi todellakaan ole kypsä päättämään itse omista asioistaan, niin se myös todennäköisesti on niin. Varsinkin meidän ÄITIEN näkökulmasta.
 
Menevätkö mielellään, kun kehoitat heitä vai alkavatko vastustella?
No se riippuu tilanteesta. Kyllä joskus saattavat sanoa vastalauseen, mutta ei mitään taisteluja tarvitse käydä. Yleensä kyllä menevät sänkyyn mukisematta. Siis viimeisen vuoden ainakin ollut näin.

Mutta pointti oli siis se, että eivät tee tätä oma-aloitteisesti, vaan tarvitsevat sen kehotuksen.
 
[QUOTE="Mis";24078666]
Ja tahtoisin tosiaan vieläkin vastausta siihen, että missä vaiheessa pitää lopettaa lapsen "nukuttaminen" ja antaa hänen itse päättää nukkumaanmenostaan, jos lapsi on vauvasta asti ollut vaikeasti nukahtavaa laatua?[/QUOTE]

Tätä minäkin tuossa aiemmin yritin kysyä.
 
"vieras"
[QUOTE="just";24034913] Vapaankasvatuksen tuloksethan on jo nähtävissä.[/QUOTE]

Ja onkohan tälle väitteelle yhtään perustetta näytettävissä? Yllä olevaa hoetaan jatkuvasti ja useimmiten ihan taustoja tuntematta.

Lisäksi se ettei pakota lastaan nukkumaan lukitsemalla ovea ei lienee tarkoita, että olisi vapaan kasvatuksen kannattaja - kai sentään välimuotojakin löytyy?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24080466]Eikös tytsillä ole kaksi kummilasta, toinen on erään palstalaisen lapsi...[/QUOTE]

Nyt muistan, siitä ollut palstalla juttua! Tytsi-89 on Pesky Pixien lapsen kummi!
 
Tai näinkö?
Mä oikein yölläkin mietin mitä tarkoittaa täälläkin hehtutettu "lapsen vapaus valita". Esimerkiksi sanot lapselle: Kaikki muut menevät nukkumaan, haluatko sinäkin mennä vai jäädä yksin pimeään valvomaan? Tai äiti lähtee nyt töihin, lähdetkö mukaan vai jäätkö yksin kotiin (tai keksitkö jonkun muun vaihtoehdon)? Minusta nämä vapaudet valita kuulostavat sellaiselta hyvinkin vanhalta kasvatusmenetelmältä kuin kiristys. Määrääminen on paljon vähemmän ahdistavaa, kuin yksin jättämisellä tai muulla pelolla kiristäminen.

Ei meidänkään lapsi oo ikinä vastustanut nukkumaan menoa, vaikka hyvin selvät ajat on olleet. Tämä Tytsille tiedoksi. Olen itse vapaan kasvatuksen hedelmä, jonka vuoksi valitset toisin. Meillä lapset päättivät itse milloin kömpivät äidin viereen nukkumaan- ei oo järkevää unirytmiä edelleenkään!
 
"hah"
Minusta taas lapsella ON oikeus päättää, laittaako hän hanskat vai ei. Ei vanhempi voi tietää lasta paremmin, onko lapsella kylmä/kuuma. Vanhemman tehtävä on mielestäni ottaa ne hanskat mukaan ja vaikka tarjota niitä lapselle, jos lapsi vaikuttaa palelevan. Milläs niitä syy-seuraussuhteita oppii, jos ei yrittämällä/erehtymällä? Jos lapsi kylmällä ilmalla jättää hanskat laittamatta->huomaa palelevansa->laittaa/pyytää hanskat. Tuskin lapsi tahallaan haluaa kylmettyä. Miksi se kaataa vanhemman maailman, jos lapsi ei (heti) laita käsineitä?
:D :D :D *huutonaurua*

No sittenpä näet jos saat joskus oman lapsen, että kuinkas siinä sitten kävikään ;D ;D
 
"vieras"
Pesky Pixie vaikuttaa fiksulta, toivottovasti ei kuuntele tytsi-89 neuvoja. Tytsi-89 näkyy myös apinoivan ninaTT:n oppeja kuin sokea varis. Tämä ketju meni sivuraiteille, aloituksessa puhuttu tapaus on väärin.
 
"torsti"
Mä en usko, että noi "pompottelut" (että lapsi pyytää vettä, peittelyä tms.) on mitään varsinaista vallankäytön yritystä lapselta. Sekin kertoo luultavasti jostakin tarpeesta. Lapsi haluaa esim. huomiota, läheisyyttä tai vanhemman viereensä nukkumaan tms.
Et ole tosissas?! Yksi ilta kun mun 2v oli menossa nukkumaan niin hän alkoi huudella: "Anna vettä, mulla on jano. Anna isin tyyny, isin peitto. Nälkä, nälkä. Tuo maksamakkaraleipää. Minä haluun suihkuun. Mulla on masu pipi. Korva pipi, käsi pipi, mennään lääkäriin. Anna peitto. Tehdään lättyjä, lättyjä, lättyjä, LÄTTYJÄ."

Lapsi oli syönyt hyvin iltapalan, ollut pesulla, juonut ym ennen nukkumaan menoa. Olisko mun pitänyt toteuttaa kaikki nuo käskyt?? Anteeksi vaan, mutta tee nyt jo ite ne lapset ja tule sitten neuvomaan. Eiku, älä missään nimessä tee lapsia!!! :D
 
"torsti"
No voi lässynlää, elämässä kun on paljonkin asioita jotka eivät ole mieluisia mutta kuitenkin ne pitää tehdä. Hyvä se on lapsena tottua siihen ettei ole teini-ikäisenä sekopää joka kilahtaa ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
Kyllä olisi kouluissa ja päiväkodeissa aamuisin hiljaista jos lapset saisivat kaiken päättää nukkumaanmenoajoistaan itse!
Peesi! Sä kirjotat just niin kuinka mä ajattelen! :D
 

Yhteistyössä