Pystyttekö matkustamaan seuramatkalla??

  • Viestiketjun aloittaja äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
äippä vaan
Matkaoppaissa näkee näitä seuramatkalaisia ja ei oikein meinaa edes uskoa että tuollaisia ihmisiä on edes olemassa??? Katson ohjelmaa, koska suoraan sanottuna nauran noille ihmisille aivan kuten muutkin sarjan katsojat... Ei se minusta ole ilkeyttä, matkaajat vaan ovat kamalan noloja kaikin puolin. Häpeän heitä, enkä siis pystyisi matkustamaan heidän kanssaan tai muutenkaan olemaan missään tekemisissä ainakaan vapaaehtoisesti.
 
"senni"
miksi matkustaisin kun olen täysin kyvykäs lentämään ateenaan ja käppäilemään sielä karttojen kanssa 5 päivää, ja se on ihan riittävästi. hotellinkin löytää hyvin kun menee metrolla tietylle kohdalle :) 40e yöltä ei ole paha, ja hyvä hotelli. 3 tähteä ja aamupala. lennot voi ottaa äkkilähdöllä tai lähemmästä maasta.
 
kyllä
Pystyn hyvin. Ei mun ole tarvinnut siellä oppaiden kanssa aikaani viettää. Toisinaan mennään omatoimimatkoilla ja toisinaan just rantakohteissa paketti on helpoin. Asutaan pohjoisessa ja suora lento Oulusta on monesti se helpoin, eikä tartte yöpyä Helsingissä molempiin suuntiin. esim viimeksi Kreikassa, sama aurinko paistoi myös meille pakettimatkalaisille.
 
äippä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28215797:
Pystyn hyvin. Ei mun ole tarvinnut siellä oppaiden kanssa aikaani viettää. Toisinaan mennään omatoimimatkoilla ja toisinaan just rantakohteissa paketti on helpoin. Asutaan pohjoisessa ja suora lento Oulusta on monesti se helpoin, eikä tartte yöpyä Helsingissä molempiin suuntiin. esim viimeksi Kreikassa, sama aurinko paistoi myös meille pakettimatkalaisille.
Eikö koskaan ole hävettänyt kukaan tai mikään??? Laulatteko oikeasti busseissa ja lentokoneissa porukalla joitain suomalaisia lauluja??

Ajatus siitä, että monikymmenpäinen joukko suomalaisturisteja laulaisi kadulla kulkiessaan vaikka Olen suomalainen laulua on puistattava. Tuollaisilla ihmisillä täytyy olla kamalan huono itsetunto...
 
"vieras"
Oon muutaman kerran ollut pakettimatkalla eikä siellä kyllä bussissa kukaan mitään laula. Samalla tavalla jurotetaan ku Suomessakin, tutuille vaan puhutaan. ;) Eläkeläisryhmät jotka on siis keskenään jo tuttuja varmaan lauleleekin kun heillä on sitten oma bussikin.
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28215870:
Eikö koskaan ole hävettänyt kukaan tai mikään??? Laulatteko oikeasti busseissa ja lentokoneissa porukalla joitain suomalaisia lauluja??

Ajatus siitä, että monikymmenpäinen joukko suomalaisturisteja laulaisi kadulla kulkiessaan vaikka Olen suomalainen laulua on puistattava. Tuollaisilla ihmisillä täytyy olla kamalan huono itsetunto...
tai älyttömän hyvä. Ovat aidosti omia itsejään. En ole koskaan laulanut turistibussissa tai kuullut muidenkaan laulavan. Emme mene sinne hengailemaan muiden turistien ja oppaiden kanssa. Ei eroa juurikaan omatoimimatkoista. Mutta varmaan esim iäkkäille tai kielitaidottomille turvallinen tapa matkustaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äippä vaan;28215870:
Eikö koskaan ole hävettänyt kukaan tai mikään??? Laulatteko oikeasti busseissa ja lentokoneissa porukalla joitain suomalaisia lauluja??

Ajatus siitä, että monikymmenpäinen joukko suomalaisturisteja laulaisi kadulla kulkiessaan vaikka Olen suomalainen laulua on puistattava. Tuollaisilla ihmisillä täytyy olla kamalan huono itsetunto...
Kyse ei näissä tapauksissa ole mistään yleisesti myynnissä olevista seuramatkoita, vaan esim. eläkeläisten kuoro on ostanut valmismatkan juuri heille. Muistaakseni tässä tapuksessa he vielä esiintyivät määränpäässä. Joten ei yleensä valmismatkoilla ole tuollaista. Kannattaisi hiukan perehtyä ennenkuin tekee itsensä kysymyksellä tyhmäksi.

Toisaalta paljon matkustelleena teen nykyään vain omatoimimatkoja perheen kanssa. Varmaan kunkin kohdallaan kannattaa miettiä miten haluaa matkustaa. Helposti kaikki valmiina, vai itse matkaansa ja reittejänsä suunnitellen. Me kierretään nykyään omalla autolla Eurooppaa laidasta laitaan kesäisin ja talvella lennellään pääosin.
 
Oon ollu pakettimatkoilla ja koskaan en oo törmänny laulaviin porukoihin tms. Ei me oppaiden kanssa roikuta tai sen porukan joka bussissa on. Mennään omia teitä ja tarvittaessa kysytään neuvoa oppaalta. Eikös noi laulavat eläkeläiset oo sellasia yhessä matkan tilanneita jotain porukoita.
 
"miel"
Olen kerran ollut pakettimatkalla ja toista kertaa en hevillä lähde. Kun on työn puolesta kiertänyt maailmaa paljon tuntuu turhalta lähteä valmiiksi järjestetylle matkalle.

Mutta toisaalta hyvä että tuollaisia järjestetään. Suomessa on paljon ihmisiä joilla kielitaito jo yksin on niin huono ettei omatoimisesti uskalleta lähteä. Samoin jotkut vaan on niin arkoja että haluavat että tukea on saatava tarvittaessa - ja vaikkapa kiinnostavien kohteiden etsiminen omatoimisesti ei suju. Kiva että heilläkin on mahdollisuus kuitenkin matkustaa ja nähdä maailmaa, vaikka sitten vaan tursitin silmin.

Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi käyttäytymissäännöt unohtuu. Ja miksi ei voida ymmärtää että maassa maan tavalla - pitäisi ymmärtää että kaikkialla jutut ei toimi niin kuin suomessa.
 
Matkustelen lapsosen kanssa yleensä kahdestaan, ja toisinaan tulee edullisemmaksi ottaa ns. pakettimatka, koska useimmiten joudun lapsesta maksamaan saman hinnan, kuin toisesta aikuisesta.
En ole kyllä kokenut pakettimatkoja mitenkään häpeälliseksi, kukaan ei oo laulanu. :D
 
juuh
Lasten kanssa pakettimatkat on kaikista kätevin tapa matkustaa. Ehkä sitten kun nuo vähän kasvaa, mennään johonkin muualle, mutta tällä hetkellä meille riittää oikein hyvin semmoinen valmismatka. Ennen lapsia minäkin nauroin noille valmismatkoille ja reissattiin miehen kanssa aina reput selässä ties minne, mutta nyt vaan ei jaksa mitään ylimääräisiä alkaa järjestämään.
 
Olen ollut pakettimatkoilla ja omatoimimatkoilla, enkä minäkään ole törmännyt laulaviin eläkeläisiin. Mutta en kyllä keksi, miksi yksi bussimatka erilaisten ihmisten kanssa pilaisi tunnelmani ja lomani? Eikä kyllä hävettäisi - osaan minäkin laulaa :D

En ole katsonut Matkaoppaita mutta tiedän, että osa suomalaisista osaa olla yksiä jääräpää-tumpuloita. Mutta se ei rajoitu vain suomalaisiin. Moni muukin eurooppalainen matkustaja osaa örveltää, säheltää ja nolata itsensä ja muut.

Entäs sitten kiinalaiset, jotka liikkuu joka paikkaan ryhmissä? Ovatko he tarpeeksi eksoottisia, etteivät enää tunnu noloilta? Tai kaikkea, siis ihan kaikkea, kuvaavat japanilaiset, jotka muuten ovat harvinaisen kielitaidottomia nuoresta pitäen? Noloja?
 
äippä vaan
Sellainen ongelma tässä on, että ryhmät leimaa kaikki muutkin. Ja kyllä minua ainakin hävettää hyvin paljon, kun tästä ohjelmasta ja ryhmistä voi ulkomaalainen tehdä vääriä johtopäätöksiä millaisia suomalaiset ovat.
 
reissaajat
Minusta tuollaiset pakettimatkat ovat turistien huijausta. Paikalliset myyvät kalliilla hinnalla tuliaisia turisteille.

Meistä on parempi lähteä omatoimimatkalle itsetehdyllä "matkailuautollamme". Viime kesänä reissasimme Ruotsin halki Tanskaan ja sieltä Saksaan. Saksassa kiertelimme eteläosissa sielä sun täällä. Kävimme hieman myös Ranskankin puolella. Sieltä suuntasimme Sveitsiin ja kohti Alppeja. Alpeilta menimme Italian puolelle Dolomiiteille. Dolomiteeilta ajoimme Itävaltaan ja siellä kävimme yhdessä sun toisessa luontokohteessa. Itävallasta menimme Puolaan ( ajelua lähinnä kohti koti-Suomea), Puolasta Via Balticaa pitkin kohti Tallinnaa ja sieltä laivalla kotiin.

Paikallisiin olosuhteisiin on mielenkiintoista tutustua. Normimarketeissa on kivaa käydä ostoksilla ja hinnat ovat todella halpoja verrattuna Suomeen.
 
Pakettimatkat on melko kalliita nykyään, hotellihuoneet usein sattuu olemaan ei sieltä parhaammasta päästä. En kestäisi odotella bussissa tuntikaupalla jotain känniporukkaa joka ei kykene omin avuin ulos terminaalista tmv. Joskus on otettu pakettimatka ja hoidettu hotellista oma taksi alle, jotta pääsee nopeimmin ja mukavimmin määränpäähän. Retkiäkin voi tehdä oman mielen mukaan kun ottaa oman taksin. Edullisissa maissa pääsee ihan edullisesti omallekin päiväretkelle.
 
Lapsena olin mukana tuollaisella matkalla. Viimeinen päivä kohdekaupungissa meni nukkuessa, ne muut paineli jossain nähtävyyksissä mutta itse olin ihan poikki. Ja tietenkään ei kierretty sellaisia paikkoja jotka minua olisi kiinnostaneet.

Onneksi kielipäätä, aloitekykyä ja noin muutenkin seikkailunhalua löytyy omasta takaa ettei tarvi toiste tuollaiselle joutua.
 

Yhteistyössä