r-kirjain

  • Viestiketjun aloittaja mewe
  • Ensimmäinen viesti
mewe
Hei, minun 4 vuotias poika ei vielä osaa sanoa ärrää ja pikkuveli 2 vuotta osaa sanoa, joten onko jotain keinoa millä pystyisin treenaamaan isomman kanssa kirjainta. Poika sanoo automaattisesti r-kirjaimen l-kirjaimeksi. Pitääkö minun olla huolissaan lapsen kirlellisestä kehityksestä, muuten on tosi laaja sanavarasto ja kova laulamaan.
 
Neuvolassa voisit ottaa asian puheeksi, mutta kaipa se on niin, että määrärahiojen puutteessa noin pieni virhe ja pieni lapsi ei ehkä pääse heti puheterapiaan. Ohjeeksi voisi neuvoa, että se r kannattaa korvata d:llä, ettei "valu kurkkuun soraääneksi". Ja liikaa huomiota tai ainakaan jatkuvaa korjailua ei kannata harrastaa, ettei lapsi kehitä kiertoilmaisuja ja stressaa omaa puhettaan liikaa.
 
http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/puheope.html#rharjoitus on toinen linkki. Vuoden päästä kysyt neuvolasta, onko mahdollista päästä puheterapiaan, jos sitä R:ää ei ole löytynyt siihen mennessä. Tosin monien kuntien resursseilla ei noin pienellä vialla ole toivettakaan päästä sinne.
 
juuri käytiin puheteraupilta neuvoa kysymässä tähän asiaan, pojalla ikää 4.5 v ja ei syytä huoleen vielä. asiaan puututaan yleensä kun lapsi on 5 v.

suositteli kirjaa Rajaniemi, pitkäranta- erja etsii ärrää
 
mie
Meillä lapsi oppi sanomaan "ärrän" potalle opettamisen/oppimisen lomassa (2 v, nyt 3 v 5 kk). Joka kerta, kun teki pissan ja/tai kakan pottaan menemällä potalle itse tai meidän meidän vanhempien kehotuksesta, lapsemme sai laittaa vessan seinälle ripustettuun paperiin yhden tarran (vanhempien kehotus) tai kaksi tarraa (oma meneminen ilman muiden kehotuksia). Alkoi paperi täyttyä taRRoista. Huomatessamme, että "tarra" on vaikea sana lapselle, kannustimme häntä ko. sanan kanssa. Siinä se "ärrä" sitten vaan yksi päivä tuli, kun "taRRasta" tuli "päivän sana". Ja potallekin lapsemme oppi hienosti.
 
D:n kautta oppii parhaiten. Aluksi voi vaikka keksiä tilanteita missä sanotaan esim. don don don... ja toisessa kohtaa vaikka dan dan dan... Meillä oli hidastekatu jota ajoimme muutaman kerran päivässä, ja joka hidasteen kohdalla sanoimme don don don jne. Kotona voi keksiä vastaavia juttuja ja vaihtaa aina vokaalia välillä. Ja vähitellen kun nopeuttaa sanomista alkaa den sanan kautta löytyä dr äänne (koitapa omaan suuhun..) Sitten voi alkaa ottaa sanoja jotka alkavat ärrällä ja sanoa r d:n kautta. Esim. rasti=drasti. Vähitellen sitten yrittää jättää d:tä pois ja sanoa vaikka traktori. Myös T ja D äänteiden nopea vaihtaminen on hyvää kielijumppaa (ei siis tee-dee vaan t-d). Sitten kun R alkaa sujua hyvin sanan alussa niin vasta sitten kannattaa siirtyä sanoihin joissa R on keskellä sanaa. Meillä pojalla aloitettiin R koulu viisi vuotiaana ja vasta kahdeksan vuotiaana oppi sanomaan ärrän. Mutta tänä päivänäkään poika ei sitä suostu käyttämään vaikka R on tällä hetkellä todella hieno. Kurkusta sanoo vieläkin. Tsemppiä teille ja anna lapselle aikaa.
 
Soiku
Meillä vähän sama juttu. Tyttö 3.5v ei osaa sanoa r-kirjainta ja pikkuveli 1v dryndryttelee autoja minkä kerkiää.. Meillä ei onnistu edes tuo d-kirjain, siitäkin tulee tosi helposti L. Tosin juuri viikonloppuna neiti seposti innoissaan metrosta ja siinä innostuneisuuden tohinassa tuossa metro-sanassa vilahti hienoinen r. Sama juttu oli kerran, kun tyttö innoissaan matki Katti Matikaisen turskatti-sanaa. Että ehkä se siitä. Harmittaa vaan kovasti, kun tyttö on alkanut tiedostaa sen, ettei osaa sanoa R ja pikkuveli osaa..
 
meidän 6-vuotias oppi juuri sanomaan ärrän..ensin harjoiteltiin d.tä . sanoja jossa harjoittelimme r.kirjainta oli porkkana ja #&%?$!* :D Pojan kanssa sopisimme että perekele sanaa saa vaan käyttää r.kirjaimen harjoittelussa..on todennäköisesti niin kulunut sana kun ei ole kertaakaan huvikseen sitä päästänyt ;) mut siitä sanasta r. kirjain sitten pärähtikin oikein ..että näin meillä .
 

Yhteistyössä