Rakentaako muut pienten lasten kanssa?!

Meillä on kesällä aloitettu pitkästä tavarasta rakentaminen kolmen lapsen kanssa (vanhin 5-v). Talosta tulee 2,5 kerroksinen (kellarikerros vasta muurattu, kun tuli harkoista) ja nyt tosiaankin paremmin meille sopiva, nyt tiedettiin paremmin mitä halutaan ;) Timpuri tullee ens kuun alussa toivottavasti, kun piti tulla jo elokuun alussa... Ja mies käy vuorotöissä, vaihtoi kesken kaiken työpaikkaa ja ei siis saa minkäänlaista extravapaata. Eli pikkuhiljaa tehdään, aikataulut on unohdettu jo ajat sitten. Onneksi nykyisessä vuokrakämpässä on tilaa suht hyvin tälle laumalle (pari koiraakin on mukana) ja kiire tästä ei ole pois.

Olis kiva vaihdella mielipiteitä toisten samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa; meillä kun työnjako on että minä hoidan kodin, lapset, hommalen tarjouksia ja tavaroita, mies rakentaa (eli ei kovin paljoa nähdä jos ei olla raksalla) ja hommailee kanssa tarjouksia ja tavaroita. Mutta nyt onneksi pitää välillä vapaapäiviä rakentamisesta ja on välillä jopa illan kotona!!! Tai sitten käy harrastamassa (eli metsällä), mutta viepähän koirat pois jaloista :)

Neljä vuotta sitten rakennettiin kanssa pitkästä, esikoinen oli vuoden ja mies sai monta kuukautta 'rakennuslomaa', timpuri oli n kuukauden josta 2 vkoa saikulla... Nyt tosin olen hoitovapaalla ainakin niin kauan että muutetaan, viimeksi olin kolmivuorotyössä. Raskasta aikaa. Eipä voi oikein verrata.

Kiva jos jaksoit lukea, oli pakko vähän kirjoittaa kun tänään on jo nyt sellainen olo ettei jaksa olla kokoaikaa muksujen kanssa... Onneksi vanhemmilla on tänään kerhopäivä :saint:

Yytäkin saa laitella :heart:
 
Meillä kanssa rakennetaan pitkästä toista taloa ja kaksi pientä lasta on.Ensimmäinen valmistui v.2004 ja nyt siis keväällä alettiin rakentaa toista.Taloon tulee 254m2 ja ulkorakennukseen 197m2.Minä kanssa hoidan lapset,kodin ja koiran ja muut arkeen liittyvät asiat,mies on yrittäjä ja vapaa-ajat raksalla.Sunnuntait on perhepäiviä.Meillä on v.-04 ja -07 syntyneet pojat.Aika rankkaa tää välillä on ja mulla ei juurikaan ole omaa aikaa mutta yhteiseen tavoitteeseen tähdätään.
 
Me rakennettiin n. 4 vuotta sitten ja silloin meillä oli 5v, 3v ja vastasyntynyt, nuorin oli siis 2vko vanha, kun virallisesti työt tontilla aloitettiin =) Itse olin kotiäitinä ja rankkaa se oli olla 24/7 lasten kanssa yksin, kotona kokoajan vaan.
Nyt n. vuoden päästä aloitetaan luultavasti uusi projekti ja silloin meillä olisi n. ½v, 5v, 8v ja 10v lapset =) Ja itse varmaankin menen siinä vaiheessa töihin, jos sille tuntuu...nyt sellainenkin vaihtoehto on olemassa, silloin ei edes ollut =)

Nyt en ehdi pidempää kirjoittaa, mutta voin palata asiaan =)
 
Kyllä vain! :)

Meillä tosin vielä alkukuopissa projekti. Eli rakennuslupa on saatu talolle ja juuri jätetään autotallin rakennuslupa myös sisään. Maaperätutkimus on huomenna ja parin päivän kuluttua saadaan tulokset siitä. Eli maakaivuut alkavat tässä syykuun/lokakuun taitteessa. Sitten perustukset ja marraskuussa pitäisi autotalli pystyttää. Talopaketti tulee tammikuussa ja valmista pitäisi olla toukokuussa.

Meillä on energinen 2v4 kk ikäinen poika ja toinen vatsassa vielä, la 13.1, joten saapa nähdä tuleeko talopaketti vai vauva ensin ;)
Me tehtiin ihan suosiolla semmonen päätös ettei itse osallistuta tähän projektiin niinkään raksalla. Eli taustahommia tehdään ja satunnaisesti voidaan käydä viikonloppusin siivoamassa, ihan perherauhankin takia. Ja realistisesti ajatellen olisi aika mahdotonta että mies kävisi vielä pitkän päivän päätteeksi raksalla...siinä kyllä aikaakin jo kuluisi moninkertaisesti. Nostan kyllä hattua teille jotka jaksatte itse päkertää! Ei varmasti ole helppoa, mutta pinna varmaan kasvaa!

Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin ja yritänkin saada kaiken mahdollisen tehtyä mitä vaan voin ennen vauvan syntymää. Mutta koitoshan taitaa alkaa sitten vasta kun raksalla vipinää. Meillä onneksi tosi hyvä vastaava mestari, joten tuntuu että on oikea tyyppi langanpäissä ja homma etenee.
 
Kyllä vain! :)

Meillä tosin vielä alkukuopissa projekti. Eli rakennuslupa on saatu talolle ja juuri jätetään autotallin rakennuslupa myös sisään. Maaperätutkimus on huomenna ja parin päivän kuluttua saadaan tulokset siitä. Eli maakaivuut alkavat tässä syykuun/lokakuun taitteessa. Sitten perustukset ja marraskuussa pitäisi autotalli pystyttää. Talopaketti tulee tammikuussa ja valmista pitäisi olla toukokuussa.

Meillä on energinen 2v4 kk ikäinen poika ja toinen vatsassa vielä, la 13.1, joten saapa nähdä tuleeko talopaketti vai vauva ensin ;)
Me tehtiin ihan suosiolla semmonen päätös ettei itse osallistuta tähän projektiin niinkään raksalla. Eli taustahommia tehdään ja satunnaisesti voidaan käydä viikonloppusin siivoamassa, ihan perherauhankin takia. Ja realistisesti ajatellen olisi aika mahdotonta että mies kävisi vielä pitkän päivän päätteeksi raksalla...siinä kyllä aikaakin jo kuluisi moninkertaisesti. Nostan kyllä hattua teille jotka jaksatte itse päkertää! Ei varmasti ole helppoa, mutta pinna varmaan kasvaa!

Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin ja yritänkin saada kaiken mahdollisen tehtyä mitä vaan voin ennen vauvan syntymää. Mutta koitoshan taitaa alkaa sitten vasta kun raksalla vipinää. Meillä onneksi tosi hyvä vastaava mestari, joten tuntuu että on oikea tyyppi langanpäissä ja homma etenee.
 
Meidän tilanne kuullostaa helpolta teihin verrattuna. Mies on yrittäjä ja illat raksalla. Minä kotiäiti ja lapset 14v,11v ja 5v.Silti itselle ei aikaa jää, mut välillä viedään koko poppoo mummulle, niin sitten taas jaksaa!Tämäkin on aikamoista asua 3h ja keittiössä noin isojen lasten kanssa. Kaikki äänet kuuluu tosi hyvin, jopa kuiskaus makkarista toiseen. Elikkä miettikääpä meidän sexlifea...?! ;)
 
Ktos kun vastailitte :hug: ja voimia kaikille!

En tullut aamulla maininneeksi, että toki mummot hoitavat välillä (jos on joku meno tms) muksuja ja pojat (-02, -04) ovat välillä iskän kanssa keskenään rakentelemassa... Tyttö (-06) ei vielä yksin pärjää tuolla montun reunalla ;) Mutta hyvin innoissaan ollaan tekemässä, vaikka välillä mättääkin ja pahasti :$ Onhan se sitten oma taas ja kunnolla tilaa!!!

Meillä on tontt 2-2,5 ha (lohkomisen tuloksia ei oo tullunna vielä joten ihan tarkkaan ei tiedetä...) niin sitten saa muitakin elukoita ne kun on mulle henki ja elämä :heart: (käsitöiden ja leipomisen rinnalla; ja tietty perheen)

Jaahas, taas joku tuolla huutelee, on mentävä :wave:
 
Hei :wave: Täällä myös yksi rakentavan lapsiperheen äiti ilmoittautuu. Meillä on uhmaikäinen 2,5v poika ja joulukuussa olisi pikkukakkosen laskettuaika eli päällekkäin näyttää kaikki uudet asiat elämässä menevän =)

Vaikka emme itse rakenna, vaan meilllä on ulkopuolista työvoimaa, menee suunnitteluun, kilpailutukseen ja tavaran hommaamiseen aikaa, meillä on pohjalla onneksi talopaketti, autotalli tulee pitkästä, samoin myöhemmin rantasauna. mies siivoilee tontilla. on maalannut taloa jne. Aika nyt ja kesällä on työn ohessa hällä mennyt rakennuksella. Itse olen hoitanut poikaa kotona 24/7 ja kyllä suoraansanoen välillä on tosi raskasta. Miehen työ on lisäksi epäsäännöllinen eli paljon on kokouksia iltaan astija menoja joskus viikonloppuisinkin. Vaikka osattaisikin itse rakentaa ei se olisi ollut mahdollista, kun miehen työ ei ole arkisin 8-16. Yhteistä aikaa ei meillä miehen kanssa kyllä ole, mutta aikansa kutakin.

Meillä sukulaiset asuvat kaukana eli lastenhoitoapua en saa, omaa aikaa mulla ei ole :/ Paljon helpottais, jos isovanehmmat asuisivat lähellä, voiis itsekin käydä välillä tonttia siivoilemassa ja aikaa olisi tuolloin omillekin ajatuksille muuloinkin kuin öisin ;)

Mukavaa, että löytyy myös kohtalontovereita =)

JonnaP.n lapset ovat suunnilleen samanikäisiä, kun meillä =) On totta, että vasta talopaketin tulon jälkeen se kiirus alkaa, meillä pitäs alkaa joulukuussa olla jo loppusuoralla, mutta tuskinpa kiirehdimme muuttoa, viimeisillään se olisi raskasta. Nyt ajatellen näin on kuitenkin meille
parempi, kuin että aloittaisimme rakentamisen vastayntyneen ja uhmaikäsien kanssa, sillä vaikka itse ei rakentamiseen juuri siivousta ja hankintoja lukuunottamatta osallistuta vie ne tosi paljon aikaa. Kyllähän sitä homaa on sitten ensi kesänäkin, mutta vauva on silloin jo vähän isompi.
 
Heippa vaan täältäkin, me aloitetaan rakentamaan toista kotiamme. Eka kun rakennettiin meillä oli yksi alle 1v lapsi, mutta nyt ois 7 lasta, joista yks asuu viikot opiskelupaikkakunnalla ja nuorin täyttää pian kaks. Meillä on rakennus koko perheen projekti, mutta miehellä tietty päävastuu, rakennetaan itse, eli ei ulkopuolisia kuin spesiaalijuttuihin. Meille tulee Kannustalojen Aurora, 2 krs. haja-as. alueelle. Mies osaa tehdä itse kaikki rakennusvaiheet. Talkooporukkaa kavereista on ilmoittautunut jo pitkä lista. Minun vastuulle jää varmasti kodin ja lastenhoito, sitten tollaset sisustukseen liittyvät jutut, maalit, tapetit ja lattia yms materiaalien valkkaaminen ja etsiminen.
Jos kaipaat juttukaveria tai muuta jakamaan rakennusajan kokemuksia, niin laita esim. yv:tä. Kokemuksesta tiedän jo kuinka kamalaa se aika on kun mies on aina vaan raksalla ja parisuhde (ainakin meillä) oli tosi koetuksella. Mutta selvittiin ja aiotaan selvitä tästäkin!

Tsemppiä kaikkien psojekteihin b =) d
 
Me rakensimme,asuttu nyt puolisen vuotta.Lapsia kolme,yksi koululainen ja kaksi alle kouluikäistä.
Talo tehtiin kappaletavarasta, ainoastaan talon muuraus ja maatöiden osuus ulkopuolisella teetetty.Palkattuja timpureita tai muita ei ollut.Sukulaisia oli apuna kiitettävästi myös lastenhoidossa.
Rakennusajasta selvittiin,nyt voi sanoa että hyvin.Avioeroa ei tullut ja ollaan kaikki tyytyväisiä uuteen kotiin.Tosin jossain vaiheessa lähellä muuttoa alkoi väsyttää vietävästi.Mies teki pitkiä päiviä töiden jälkeen talolla,minä olin 3-vuorotyössä.Ei mikään ideaalivaihtoehto todellakaan..
Raskasta ja työlästä aikaa koko viimeinen vuosi oli,mutta palkintona itse tehty,ihana koti =) :flower:
 
Meillä rakennetaan toukokuussa syntyneen tyttelin kanssa.
Tai siis mies rakentaa ja tyttö ja minä viihdytetään toisiamme.
2 kerroksinen talo, josta alakerta itse muurattu, yläkerta Kastellin (rungon laittoivat pystyyn ja tiilet katolle). Maatyöt alotettiin maalis-huhtikuun vaihteessa. Paketti tuli heinäkuun toisella viikolla. Sisävilloitus on tällä hetkellä yläkerrassa menossa. Ulkopuolista työvoimaa on ollut vain ne pakolliset sähköt ja lvi. Kummankin isukit auttaneet minkä pystyvät (toinen selkävikanen ja toinen asuu 200km päässä). Alakertaan on kosteiden tilojen väliseinät muurattu. Kiirettä ei pidetä, vaikkakin ihmeen hyvin tuo on edennyt. Muutetaan sitten, kun valmiiksi tulee...toivottavasti kumminkin ennen ensi juhannusta. :D
 
Meillä oli viikonloppuna sisätäyttö ja samalla tietty ulkotäyttö, eli nyt taas etenee hyvin :wave: On ollut kyllä sellasta lentoa ettei ole paljoa paikoilleen ehtinyt jäämään.

Perjantaina on kellarikerroksen lattian valu ja sitten vissiin olis piipunmuurausta ja välipohjan valua... Oltiin lasten kanssa paljon raksalla, pojat tykkäs kun saivat olla kaivurin ja pyöräkuormaajan kyydissä! Ja mä sain tehtyä kanssa jotain kun tyttö nukku... Mutta onhan tuossa hommaa muutenkin, kun meillä syötetään talkoo- (ja työ-)miehet ja mä sitten yritän syöttää ukot ja muksut tiettyihin aikoihin ;) Nyt tuntuu taas ihan erilaiselta, kuin ap-päivänä =)

Edelleenkin, jaetaan kokemuksia :hug:
 
Ihanaa kun muillakin on samanlaista, välillä tuntuu että ei aikuiskontakteista ole tietoakaan tämän rakennusurakan takia.
Mies on parasta aikaa pohjan täytössä.
Me muutimme paikkakunnalle pari kuukautta sitten, kaksioon jep.
Lapsemme 8v, 6v, 4v, ja 2v. yhdessä huoneessa, mie ukon kanssa olkkarissa.

Talopakettimme tulee huhtikuussa, pohjat teemme ennen talvea. Täällä päin suomea ei uskalla vitkastella pohjan kanssa, sillä talvi tulee niin paljon nopeammin kuin etelässä. Onneksi syksy on ollut tosi lämmin.
Minä hoidan laskut, kilpailuttamiset ja talkooväen ruokkimisen. Meillä on tapana, että työporukka saa ruuan ja kahvin.

Isännän kanssa on riidelty niin usein etten osaa laskea kertoja, toivottavasti tämä juttu nyt nämä paineet kestää. On me yhdessä koettu paljon pahempiakin juttuja.. ja selvitty. Lopputulos kuitenkin varmasti palkitsee vaivat, hope so :whistle:

Oletteko muuten huomanneet että kun rakentaminen alkaa, niin neuvojia on enemmän kuin pihaan mahtuu. Kaikilla tuntuu olevan mielipide siitä miten rakentaminen tulisi hoitaa tai mitä materiaaleja valita.
Esim. katto, lämmitysjärjestelmä, eristelevyt, jopa täryytysten määrä tai tarkastajan kalleus. :kieh: :kieh:
 
Heippa kaikki samassa tilanteessa olevat! Me rakennamme myös, parhaillaan mies on laittamassa tiiliä katolle. Meillä Kastellin paketti sateelta suojaan eli runko ja aluskate pystyssä ja mies tekee kaiken muun itse. Kesä meni pohjia tehden jne. Meillä 12v, 10v, 7v, ja kohta 3 v neidit. Nuorin on niin vauhdikas että raksalla molemmat emme voi juurikaan tehdä mitään samaan aikaan. Työssä käymme molemmat ja kyllä välillä aika raskaalta tuntuu kun toinen koko ajan poissa. Silti kuitenkin ollaan molemmat vielä ainakin tosi tyytyväisiä kun tähän aloimme ja odotamme innolla kun kaikki lapsoset saavat omat huoneensa ja me omamme...nyt kun nukutaan vuokrakämpässä kuin sillit suolassa. Tarkoitus olisi päästä vuoden päästä muuttamaan uuteen kotiin :D . Tsemppiä kaikille rakentaja perheille!!
 
Me ei enää varsinaisesti olla rakentajia,mutta niin tuoreessa muistissa on kaikki rakennusaikaan liittyvät asiat,että voinen kommentoida. :)

Rakennusaikana pihalla tai talossa oli kyllä porukkaa.Mua harmitti kovasti se,koska hommat pysähtyi aina,kun joku vieras tuli ihmettelemään kaikkea.Kahvia ja pullaa kului,mutta työt ei edenneet.Se oli sitä aikaa.

Tällä palstalla oli yksi ketju,jossa keskusteltiin rakennusajan riitelystä,pystyykö rakentamaan ilman riitoja??Kyllä meillä rakennusaikana riideltiin,selvä se.Tunteet kuumeni kummallakin väsyneenä.Tunteiden kirjo oli värikäs;itkua ja naurua yhtä aikaa loppumetreillä.Varmasti opettavaista aikaa rakennusvuosi oli.
Tsemppiä kaikille rakentajille ja voimia yhteiseen ponnistukseen :hug:
 
Meillä kanssa pyörii turisteja vaikka muille jakaa :/ Ollaan koko kunnassa ainoat jotka rakentaa uutta tällä hetkellä ja kaikkia kiinnostaa ihan vietävästi, varsinkin kun talo ei ole tien varressa... Mutta onneks mies tuntee nää (on kotosin täältä) ja on alkanu tarjoomaan rukkasia näille ihmettelijöille. Onpa monelle tullu kiire lähtee pois :LOL: turhaan tulevat jos aikovat vaan tulla suunsoittoon...

Juu varmaan kaikille tulee jonkun verran noita riitoja sun muita, mutta kestäkää!!! Jos tän kestätte, niin suhde on hyvällä pohjalla :hug: Me ainakin huomattiin se kun ekaa tehtiin. Paitsi eilen mies sano että MÄ OON NYKYSIN NIIN OUTO kun ei nähdä ollenkaan... Miten ton nyt ottais, itse kehittää harrastusmenoa jos sattuu aikaa olemaan ja minä oon lasten kanssa keskenään :eek:
 

Yhteistyössä