Rakentaako uusi talo kaupunkiin lähiöön vai ostaa vanha idyllinen punainen tupa maaseudulta 50km kaupungista?

  • Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
miettii
Pitäisikö rakentaa uusi ok-talo kaupunkiin lähiöön vai ostaa vanha talo maaseudulta 50km kaupungista?

Mitä tekisit itse? Olemme lapsiperhe, joka tykkää isosta pihasta, mutta haluaisimme lapsille kavereita ja päästä kouluun.

Lisäksi tuolla vanhassa talossa kauppaan kuuluisi peltoa, mitä sillä pitäisi tehdä, aiheuttaako se kuluja?

Itsea pelottaa eniten, että päätös tuntuu niin lopulliselta, koska vanhojen talojen myynti maalla on vaikeaa,emmekä varmaan koskaan saisi rahoja takas.
 
Riippuu esim. siitä, millaista tietä matka kaupunkiin on ja onko matkaa kauppaan, kouluun ja peruspalveluihin myös se 50 km vai onko lähempänä joku keskusta.
Paljonko sitä peltoa on ja onko se tukioikeutettua peltoa? Sen voi vuokrata naapurille, jos kyse on enemmästä kun puolen hehtaarin perunamaasta.
 
alkuperäinen!
Jotenkin tuntuu, että sit heittää hartaasti ansaitsemansa rahat vähän kankkulan kaivoon. Tuo vanha ok-talo maksaisi yli 300 000e ja en varmana saisi niitä rahoja takas, jos joskus pitäisi itse myydä. En toki aikoisi myydä, mutta eihän sitä tulevaisuudessa tiedä. Kauppa käy aika huonosti "maalla".

Ja mies ei tykkää vanhoista taloista. Taloudellisesti turvallisin ratkaisu kait olisi rakentaa uusi ok-talo kaupungin lähiöön, mistä sen aina saa myytyä ja rahat takas.

Se tontti olisi yht 2ha. Eli pelto ei ole mikään iso.

Eniten arveluttaa, kun lasten koulu olisi yläaste todella kaukana toisessa kaupungissa asti.

Mitäs sit itse vanhana tekee, jos ei pääse liikkumaan autolla? Kaupungissa sentään pystyis. Harmittaa sit, jos joutuu omasta kodista pois tai on lähes eristettynä.
 
No sit kannattaa muuttaa vielä hieman kauemmas. Tolla rahalla saa jo hyvän talon ja sopivan tontin maaseudulta missä on kuitenkin sekä ala- että yläasteet lähellä.

Kymmenen minuuttia ei kauheasti lisää työmatkaan tee...
 
  • Tykkää
Reactions: LisaMarie
Maalle muuton suhteen ei ole tullut ilmi yhtään hyvää syytä, mutta sen sijaan useita seikkoja, joiden vuoksi se olisi hankalaa tai epäkäytännöllistä. En itse muuttaisi minnekään syrjäseudulle, vaan rakentaisin uuden talon kaupunkiin.
 
Helppo
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30689407:
Maalle muuton suhteen ei ole tullut ilmi yhtään hyvää syytä, mutta sen sijaan useita seikkoja, joiden vuoksi se olisi hankalaa tai epäkäytännöllistä. En itse muuttaisi minnekään syrjäseudulle, vaan rakentaisin uuden talon kaupunkiin.
Kerrankin samaa mieltä kanssasi.

Vanhan talon osto on yleensä huono sijoitus.
 
alkuperäinen!
No sit kannattaa muuttaa vielä hieman kauemmas. Tolla rahalla saa jo hyvän talon ja sopivan tontin maaseudulta missä on kuitenkin sekä ala- että yläasteet lähellä.

Kymmenen minuuttia ei kauheasti lisää työmatkaan tee...
10min? No tuolta 50km päästä työmatka kestäsi jo 1h, jos ei juutu pahaan ruuhkaan.
Ongelma on, että todella harvat talot ovat sellaisella sijannilla, että sieltä pääsee kouluun kuljettua ilman koulukyytiä. Useimmat talot ovat metsän keskellä.
Tuo talo, joka löytyi olisi 3km koulusta ja sinne olisi sentään turvallinen, valaistu tie.

Tosi useat pienet koulut ovat lakkautusuhan alla. Samoin useat juna-yhteydet. Aika rajoitettua tarjonta.
 
Jos mä tupsahdan aamuruuhka-aikaan toiselle puolelle Helsinkiä, niin kestää tunnin enneko olen duunikohteessa toisella puolella Helsinkiä.

Ja samassa ajassa ajan reilut sata kilsaa motaria.

Pitää etsiä se oikea paikka, niin että pääsee työpaikalle oikealta suunnalta eikä hyydy ruuhkiin.

Varmasti löytyy kun tarpeen avoimin silmin etsii.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
alkuperäinen!
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30689407:
Maalle muuton suhteen ei ole tullut ilmi yhtään hyvää syytä, mutta sen sijaan useita seikkoja, joiden vuoksi se olisi hankalaa tai epäkäytännöllistä. En itse muuttaisi minnekään syrjäseudulle, vaan rakentaisin uuden talon kaupunkiin.
No, me haluaisimme kaupungin sijaan lapselle rauhallista maalaisidylliä ja pienempää koulua, jossa olisi pysyviä kavereita. Eli pientä kyläkoulua.
Tässä on toki se onglema, että juuri noita pieniä kyläkouluja lopetellaan tai sitten ne ovat olleet jo vuosia lopetusuhan alla.

Haluaisimme vähän isomman tontin kuin kaupungin lähiössä saa, koska haluamme hieman yksityisyyttä, pihaa ja maalaismaisemaa. Luontoa.

Maalla tontille voisi rakentaa myös sivurakennuksen, jonne voismme majoittaa toisen meidän vanhemmista (toinen asuu meidän kanssa ja toinen aika naapurissa nykyään).

Maalla on vielä paljon vapaammat normit rakentaa kuin lähiössä, jossa tontille ei mahdu kuin yksi talo ja juuri vain meille.

Ikävä kyllä etäytö ei ole meille mahdollista, mutta meillä on joustavat työajat.

Lisäksi vaihtoehtoja rajoittaa, että tykkäämme merestä. Kaupungin lähiössä olisi meri lähellä, mutta maaseudulla on aika vähän paikkoja, jossa olisi meri, koulu ja alle 1h työmatka.
 
"Veera"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen!;30689435:
Jaa, siis mistään tönöstä? Miksi? Jos rakennamme kaupungin lähiöön, pelkkä tontti jo maksaa 200 000e.
Tönö tarkoitti nyt sitä "idyllistä punaista tupaa". jos epäilet kerta että et saa siitä koskaan omiasi pois niin sittenhän se on selvästi ylihintainen ja tarjoat siitä sen verran että saat omasi pois.
Kyse on ilmeisesti kuitenkin pääkaupunkiseudun lähikunnista kun kaupungissa tontti maksaa noin paljon?
Ootteko harkinneet Mikkosten kotia myrskylässä?
 
alkuperäinen!
Jos mä tupsahdan aamuruuhka-aikaan toiselle puolelle Helsinkiä, niin kestää tunnin enneko olen duunikohteessa toisella puolella Helsinkiä.

Ja samassa ajassa ajan reilut sata kilsaa motaria.

Pitää etsiä se oikea paikka, niin että pääsee työpaikalle oikealta suunnalta eikä hyydy ruuhkiin.

Varmasti löytyy kun tarpeen avoimin silmin etsii.
No me toki etsitään asuntoa "oikealta puolta" kaupunkia, ettei tarvitse ajaa koko kaupungin läpi aamuruuhkassa. Mä olen oikeastaan löytänyt vain yhden paikan, jossa olisi meri ja koulu. Kaikki ne koulut sijaitsee kaukana merestä muuten. Muuten merenranta ei aika haja-asutusaluetta.
 
"Vvvv"
Maalaisidylli voi olla sitten jotain ihan muutakin. Nimim kokemusta on. Ostettiin talo maalta. Pienessä kyläkoulussa lastamme kiusattiin. Ei ollut kavereita. Joka paikkaan piti kulkea autolla, harrastuksiin jne. Lasta ei voinut laittaa kavereilleen (kaukana), vaan sinnekkin piti kulkea autolla.
Rauhallista siellä oli, liiankin. Itsekin aloin kaipaamaan ihmisten ilmoille. Omiin harrastuksiin esim salille oli liian pitkä matka. Olisi vaatinut kaksi autoa, että kaikki olsi sujunut helpommin.
Meille paras ratkaisu oli myydä talo ja muuttaa lähiöön.
Tulipahan kokeiltua, mutta ei ollut meidän juttu.
 
alkuperäinen!
Tola hinnalla saa jo talon kaupungista! 300 000 on ihan ylihintainen, jos se ei ole uudehko ja hyvin ylellinen. Tässä nyt yksi esimerkki Hepokatinkatu 4, Turku | Oikotie

(Niin siis jokapaikasta muualta kaupungista, paitsi pääkaupunkiseudulta, ja tontteja saa ajoittain eurolla neliö Turun ympäsitökunnista)
No tässä on kyseessä PK-seutu. Kyllähän niitä tontteja saa halvalla metsän keskeltä, mutta sinne en halua, vaan on kriteerit.

Kyseessä on erittäin vanha talo ja ei ole ylellinen, mutta on koulun, meren lähellä ja iso tontti.
 
alkuperäinen!
[QUOTE="Veera";30689457]Tönö tarkoitti nyt sitä "idyllistä punaista tupaa". jos epäilet kerta että et saa siitä koskaan omiasi pois niin sittenhän se on selvästi ylihintainen ja tarjoat siitä sen verran että saat omasi pois.
Kyse on ilmeisesti kuitenkin pääkaupunkiseudun lähikunnista kun kaupungissa tontti maksaa noin paljon?
Ootteko harkinneet Mikkosten kotia myrskylässä?[/QUOTE]

Mikkosten kotiin olen joskus törmännyt ja se on kamala: keskellä metsää, pitkät olisi työmatkat ja rakennuskin on mielestäni kamala.

Samalla hintaa tuolla alueella on myyty toisia asuntoja ja vähän tuon hinnan alle maksaa jo kesämökitkin. Ongelma on, että tulevaisuudessa asuntojen hintojen ennustetaan vielä laskevan yms. Siksi epäilen, että saisinko koskaan myytyä kohdetta. Nykyinenkin omistaja on myynyt sitä jo yli vuoden. Nyt toki olisi hyvä aika tarjota matala summa.

Kyse ei ole niin hinnasta, vaan siitä missä sitä olisi hyvä asua.

Jos päättäisimme esim tulevaisuudessa muuttaa ulkomaille tai tulisi työkomennus, niin sitten olisimme ongelmissa.
 
vierass
Ehdottomasti rakentaisin uuden lähiöön. En niin maalla olosta tykkää, eikä se edes sovi meidän allergisille. Maaseudulta työmatkat kestää aina, harvemmin se on jossain motarin vieressä ja työpaikkakin sen motarin takana suoraan. Lasten koulumatkat, harrastukset yms ovat paljon hankalampia siellä maalla yleensä, jos ei satu juuri koulun lähistöllä asumaan. Yläkoulu ja sen jälkeiset opiskelupaikat tuskin löytyvät lähistöltä, jos alakoulu vielä olisikin.
 
alkuperäinen!
[QUOTE="Vvvv";30689472]Maalaisidylli voi olla sitten jotain ihan muutakin. Nimim kokemusta on. Ostettiin talo maalta. Pienessä kyläkoulussa lastamme kiusattiin. Ei ollut kavereita. Joka paikkaan piti kulkea autolla, harrastuksiin jne. Lasta ei voinut laittaa kavereilleen (kaukana), vaan sinnekkin piti kulkea autolla.
Rauhallista siellä oli, liiankin. Itsekin aloin kaipaamaan ihmisten ilmoille. Omiin harrastuksiin esim salille oli liian pitkä matka. Olisi vaatinut kaksi autoa, että kaikki olsi sujunut helpommin.
Meille paras ratkaisu oli myydä talo ja muuttaa lähiöön.
Tulipahan kokeiltua, mutta ei ollut meidän juttu.[/QUOTE]

Tämä juuri pelottaa. Olen huomannut, että monet ihmiset maalla haluavat olla aika erakkoja. Jos koulussa on jotain ongelmaa, ei vaihtoehtoja ole. Elämästä voi tulla hankalampaa ja kiireisempää, kun pitää hurjalla kiirellä lähteä töistä hakemaan lasta.
 
alkuperäinen!
Joku kolmas vaihtoehto. Jokunen vuosi sitten katseltiin taloa. Uudet asuinalueet olivat persoonattomia. En tykannyt yhtään.
Mikä olisi se 3. vaihtoehto? En mäkään tykkää yhtään uusista asuinalueista. Tykkään vanhasta pihapiiristä ja isoista vanhoista puista. Historiasta. Särmästä.

Jos rakentaisiin uuden talon, se tulisi vanhalle asuinalueella ja varmaan rakentaisin perinnetalon.
 
viera.s
Rakensimme muutama vuosi sitten taajaman ulkopuolelle. Kauppaan, postiin yms. palvelluihin 2km, kouluun yli 3km matkaa. Halusimme omaa rauhaa, olimme asuneet samanlaisella alueella aiemminkin mieheni kanssa kahdestaan ja pidimme. Saimme lapsia, joista etenkin toinen äärimmäisen sosiaalinen ja kaverin kaipuu ihan hirveä koko ajan. Lisäksi hirvittävän energinen ja urheilullinen, joten harrastuksia on pilvin pimein. Elämä on muuttunut ralliajoksi, kun kuskaamme päivät ja illat lapsia kavereilleen ja harrastuksiin. Kuskaamisesta ei ole hetken rauhaa ja pahemmaksi näyttää vain muuttuvan, kun lapset kasvavat.

Voin sanoa, että ennen kuin tämä energisempi/sosiaalisempi tapaus meni kouluun, meidän elämä oli suoraan helvetistä. Lapsi itki kaiket päivät, kun ei ollut kavereita. Eskarista kun niitä ei oikein tahtonut löytyä ja muut vanhemmat eivät olleet halukkaita kuskaamaan kavereita tänne meille, kun heillä omilla lapsilla kaverit parin askelen päässä.

En ikinä koskaan olisi voinut kuvitella tätä tällaiseksi. Olen aina asunut maalla ja olen itse ihminen, joka viihtyy yksinkin, mutta nyt tuntuu toisinaan, että olisi kiva käydä kävelyllä illalla ja vaikka näyteikkunoita katselemassa. Tästä kun iltalenkille lähtee, niin suuntia on tasan kaksi. Nähtävyyksinä männynkäpy jos toinenkin.

Hyvä puoli on se, että elämme melko "leveästi" tuloihimme nähden. Johtuen ihan siitä, että sekä tontti, että rakennuspuut olivat meille ilmaisia. Rahallisesti siis erittäin kannattava sijoitus meille.

Puhuit ap tuosta 50km päässä olevasta vanhasta talosta. Minusta tuo hinta on aivan järjetön! Pitäisikö taloon tehdä vielä remonttiakin ja rakentaa sivurakennusta. Voin kertoa, että kalliiksi tulee. Mikäli talo ihan täysin remontoitava, on järkevämpi pistää se maantasalle ja rakentaa tontille uusi talo. Näin on moni sanonut, joka tehnyt mittavan remontin vanhaan taloon.

Ihan hullua lähteä tuollaiseen ja kun vielä ottaa sen huomioon, että miehesi ei halua vanhaan taloon!!
 
"Jaana"
Täytyy olla todella hyvä tuuri, että onnistuu kyläkoulu, pysyvat kaverit lapsille.
Jos olette pieneen kylään muuttamassa, ilman, että teillä siellä on sukulaisia vino pino, niin olette muukalaisia.
tuollaissa paikoissa nykyisten koululaisten vanhemmat ovat olleet lapsuudessaan koulukavereita ja lapset jatkaa sitä pientä piiriä.
Kaikki tuntee kaikki

Me asuttiin maalla 3 vuotta, tultiin naapureitten kanssa toimeen ja hymyiltiin, mutta oltiin kuitenkin niitä ulkopuolelta tulleita, muuttaneita

Joten todella paljon tuuria, että osutte kylälle, jossa on paljon muuttaneita ja vain vähän alkuperäistä

Joten muuttaisin suoraan kaupunkiin.
Myimme tämän maaseudun talon ja asumme nyt ns. sivistyksen keskellä, jossa tunnetaan naapurit ja kuulutaan porukkaan, myös lapsi ja koulu on iso, jossa on erilaista porukkaa ja kaikki sopii sinne
 

Yhteistyössä