Rakkautta kristittyjen välillä (eri seurakunnat)

  • Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti
"Katja"
Onko kokemusta pareista jossa toinen puoliso on ortodoksi ja toinen on vapaista suunnista tai esim. helluntalainen, vapaakirkkolainen? Onnistuuko tällaiset suhteet? Tiedän ortodoksi+ luterilaispareja ja onnistuneita.
Itse olen se ortodoksi.
 
no se riippuu taas siitä toisesta osapuolesta ja miten ns. harras on uskossaan.

esim. jos on tiukempi hellari niin viimeistään naimisiin mennes tulis sen toisenki liittyä samaan seurakuntaan.

me ollaan ort.-ev.lut. pari jossa mä olen ort.
 
mkmkm
Mulla on kaveripiirissä helluntailainen-vapaakirkkolainen, helluntailainen-luterilainen, ateisti- luterilainen, vapaakirkkolainen - luterilainen ja muita vastaavia pariskuntia eikä kellään oo liitto eroon päättyny sen takia että ovat eri seurakunnan jäseniä. Mun mielestä se on enemmän asennekysymys että miten siihen suhtautuu että puoliso ei ole samassa seurakunnassa tai ei peräti usko samoin kuin itse. Kyllä liitto onnistuu silloinkin jos sille annetaan tilaa onnistua eli hyväksytään se toisen tapa ajatella ja toisen seurakunta mikäli se on eri kuin oma.
 
aloittajalta
[QUOTE="mee";23648495]Mun mies kuuluu helluntaiseurakuntaan ja itse kuulun ev.lut seurakuntaan. Meidän henkilökohtaiset mielipiteet ja ajatukset uskosta ja raamatusta ovat yhteneväiset.[/QUOTE]

Haluan kysyä mielenkiinnosta, kun helluntalaisilla on aikuiskaste ja luterilaisilla on lapsikaste että miten olette kastaneet tai kastamassa lapsenne?
Tai oletko sinä kuitenkin luterilainen, mutta myös helluntaiseurakunnassa ja siten aikuiskastettu. Olen kuullut, että on helluntalaisia jotka kuuluvat myös luterilaiseen kirkkoon.
 
aloittajalta
no se riippuu taas siitä toisesta osapuolesta ja miten ns. harras on uskossaan.

esim. jos on tiukempi hellari niin viimeistään naimisiin mennes tulis sen toisenki liittyä samaan seurakuntaan.

me ollaan ort.-ev.lut. pari jossa mä olen ort.
Tiedän että ortodoksi ja ev.lut menee hyvin pariksi kirkollisesti, koska kumpikin kirkko vihkii. Kummallakin kirkolla on lapsikaste.
 
"Vieras"
Minä kuulun helluntaiseurakuntaan ja mieheni ev lut. (hän ei ole uskossa) Meillä lapsille pidetty siis nimiäiset ja siunattu seurakunnassa. Lapsethan periaatteessa seuraavat äitinsä uskontokuntaa. Meillä osa lapsista on kastettu silloin kun en kuulunut mihinkään (= en ollut uskossa) itse ja mies kuului ev lut seurakuntaan. Pappi kyseli tarkkaan eikö mua haittaa kaste, koska äitinä olisin voinut asiasta kieltäytyä.
 
aloittajalta
[QUOTE="Vieras";23648548]Minä kuulun helluntaiseurakuntaan ja mieheni ev lut. (hän ei ole uskossa) Meillä lapsille pidetty siis nimiäiset ja siunattu seurakunnassa. Lapsethan periaatteessa seuraavat äitinsä uskontokuntaa. Meillä osa lapsista on kastettu silloin kun en kuulunut mihinkään (= en ollut uskossa) itse ja mies kuului ev lut seurakuntaan. Pappi kyseli tarkkaan eikö mua haittaa kaste, koska äitinä olisin voinut asiasta kieltäytyä.[/QUOTE]

Haluaisin kastaa lapseni pienenä, mutta olen huomannut, että 99% kenellekään helluntalaismiehelle tai vapaista suunnista kyseinen taaphtuma olisi täysi kauhistus. Tämä vetää minut surulliseksi.
 
"hmmm"
Haluaisin kastaa lapseni pienenä, mutta olen huomannut, että 99% kenellekään helluntalaismiehelle tai vapaista suunnista kyseinen taaphtuma olisi täysi kauhistus. Tämä vetää minut surulliseksi.
Miksi se vetää surulliseksi? Lapsikaste ei ole Raamatullinen. itse näen taas "opinkiistat" aika suurinakin asioina suhteessa. Jos on siis uskossa olevia, niin pakosti siinä joutuu jompikumpi joustamaan. Ja onko sitten se oikein?
 
aloittajalta
[QUOTE="hmmm";23648733]Miksi se vetää surulliseksi? Lapsikaste ei ole Raamatullinen. itse näen taas "opinkiistat" aika suurinakin asioina suhteessa. Jos on siis uskossa olevia, niin pakosti siinä joutuu jompikumpi joustamaan. Ja onko sitten se oikein?[/QUOTE]

Olen minäkin uskossa omassa kirkossani.
 
aloittajalta
[QUOTE="hmm";23648761]Niinpä, ja jos miehesi on uskossa omassaan, ja on tollasia opillisia eroja, tulee väistämättä konflikteja. Jos toiselle ei ole niin väliä, ja sama kuinka tehdään-sillon helpompaa[/QUOTE]


Näin se on. Surullista mutta totta. Minulle on tullut tunne, että mies olettaa, että minä luopuisin omasta kirkostani ja uskostani, mutta en voi sitä tehdä.
 
!!!
Näin se on. Surullista mutta totta. Minulle on tullut tunne, että mies olettaa, että minä luopuisin omasta kirkostani ja uskostani, mutta en voi sitä tehdä.
peräydy vielä kun voit!!

mies on ilmeisesti joku fanaattinen hellu. ne on kaikista pahinpia alistajia. tai yleensä kiretä ja kapeita kiihkoilijoita. mietipä tuota lehdistössäkin esillä ollutta koivuniemen lahkoa. sulla saattaa olla joku uusikoivuniemi kasvamassa...
 
"Kaija"
Mulla tuttavissa uskoaan harjoittavat ev.lut - adventistipari, ja ihanhan nuo tuntuvat hyvin saavan hommat hoitumaan. Ainoa, että kun toisella pyhäpäivä on sunnuntai ja toisella lauantai, niin viikonlopuista ei tule mitään, kun ei voi yhdessä ruveta mihinkään isompiin työhommiin!
 
"mee"
Haluan kysyä mielenkiinnosta, kun helluntalaisilla on aikuiskaste ja luterilaisilla on lapsikaste että miten olette kastaneet tai kastamassa lapsenne?
Tai oletko sinä kuitenkin luterilainen, mutta myös helluntaiseurakunnassa ja siten aikuiskastettu. Olen kuullut, että on helluntalaisia jotka kuuluvat myös luterilaiseen kirkkoon.
Mies ei ollut vielä uskossa, kun vanhin lapsi syntyi. Hänet kastettiin vauvana. Myös pienemmät lapset on kastettu vauvana ja nimenomaan miehen toivomuksesta. Minä olen myös käynyt kasteella vasta teini-ikäisenä.
Mä voisin kuulua myös johonkin muuhun kristilliseen seurakuntaan. Se on uskovien yhteisö, eikä sanele miten minun kuuluu uskoa ja ajatella. Täydellistä seurakuntaa en ole vielä löytänytkään. ;)
 
vierailija


[QUOTE="hmm";23648761]Niinpä, ja jos miehesi on uskossa omassaan, ja on tollasia opillisia eroja, tulee väistämättä konflikteja. Jos toiselle ei ole niin väliä, ja sama kuinka tehdään-sillon helpompaa

Näin se on. Surullista mutta totta. Minulle on tullut tunne, että mies olettaa, että minä luopuisin omasta kirkostani ja uskostani, mutta en voi sitä tehdä.
[/QUOTE]
 

Yhteistyössä