Rakkoja suussa ja haiseva hengitys

  • Viestiketjun aloittaja hankala tapaus
  • Ensimmäinen viesti
hankala tapaus
eli tossa ne tärkeimmät tuli jo otsikossa. Lapseni on 6v. ja hänellä on nyt alkanut ilmaantua silloin tällöin valkoisia aftoja suuhun (enimmillään 3 kerralla). Ne ovat kipeitä ja kestävät useamman päivän kerrallaan. Samalla ilmaantui myös pahanhajuinen hengitys joka on voimakkaimmillaan rakkojen ollessa vallalla. Olemme kokeilleet hiivaisten tuotteiden vähentämistä/lopettamista, samoin tomaatin koska olen kuullut että ne voivat aiheuttaa aftoja. Vielä en ole siitä olleen apua(emme ehkä ole olleet tarpeeksi nollalinjalla). Onko muilla kokemuksia/vinkkejä mitä voisi kokeilla/välttää? Pelkään että pahanhajuinen hengitys alkaa antaa aihetta kiusaamiseen, haju on voimakas.
 
Minä itse olen kärsinyt paljon aftoista, niitä tuntuu joskus olevan lähes jatkuvaan suussa ja ne ovat niin kipeitä. Hammastahna kantsii vaihtaa vaahtoamattomaan eli sellaiseen missä ei ole lauryylisulfaattia. Toinen mistä oletan saaneeni avun on jenkki purukumin vaihto wrigleys merkkiin. Niin kummalta kuin se tuntuukin, nyt olen ollut jo pari kuukautta ilman aftoja tämän purkkamerkin vaihdon jälkeen. Eräs ystäväni kertoi tämän hänelle auttaneen. Kannattaa ainakin kokeilla jos purkkaa syö. Tietysti voi olla jotain lisäaineitakin mitkä aiheuttaa .
Niin, jA omana konstina , kun aftat oli kipeimmillään, söin Bafucin kurkkulääkkeitä, niitä mitkä puuduttaa kurkun,-ja siis suunkin. Tosin en tiedä voiko tätä suositella. mutta konstit on monet..
Toivottavasti tästä oli apua.
 
Minäkin veisin tytön lääkäriin, koska omasta kokemuksesta tiedän, että aftat ovat todella kipeitä! jos niitä on jopa kolme suussa, niin ei siinä enää paljon syödäkään. Minä sain ihan kunnon puudutusainetta ja se todella auttoi. Jos aftoja on jatkuvasti, niin silloin on ehkä jo aihetta jatkotutkimuksille.
 
hankala tapaus
En ole kiirehtinyt lääkäriinmenon kanssa koska kokemusta turhista tutkimuksista löytyy omakohtaisesti. kävin kaikki mahdolliset tutkimukset tähystyksistä lähtien juuri tuon saman vaivan vuoksi ja aivan turhaan. Lääkärit eivät löytäneet mitään vikaa tai selitystä aftojen syntyyn. Siksi ajattelinkin kysellä vinkkejä tältä palstalta. Pitää varmaan kokeilla vielä sitä purkkamerkin vaihtamista, lapsi kun syö jenkkiä päivittäin. Hyviä neuvoja otetaan silti vastaan vieläkin kiitos!! =)
 
Jonsered
Hammastahnan vaihto helpotti meillä hieman. Lääkäri vain totesi, että toisille tulee aftoja. Apteekista saa Aftab-merkkisiä suuhun liimattavia jutskia, jotka vähentävät kipua ja nopeuttavat paranemista.
 

Yhteistyössä