Ranskalaiset- aikuisten juhlaruokaa?

  • Viestiketjun aloittaja "oho"
  • Ensimmäinen viesti
"oho"
Siis mitä ihmettä....
äityleissä, tilapäivityksissä, missä lie on tänään kuvia, kuinka ihmiset on ystävänpäivän kunniaksi syömässä juhlavasti. Ja saakeli, joka toisen lautasella on pihvi ja RANSKALAISIA!!! Miks? Ranskiksia???
 
Bi-sek
Ranskalainen peruna on oikeasti hieno ja hyvänmakuinen ruoka. Enkä tarkoita nyt mäkkärin tai hesen juttuja. Kokeilepa vaikka Helsingissä Belgessä simpukoita merimiehen tapaan ja siihen kuuluu annos ranskalaisia perunoita majoneesilla. He kertovat ettei ranskalainen peruna oikeasti tule Ranskasta, vaan Belgiasta ja syyn miksi nimi on mitä on. Nauti kyytipoikana kylmä vehnäolut tai kuiva valkkari. Se on hieno ruoka, kunhan et vedä sitä mäkkärin seassa roskiin.
 
"AV-mamma"
Aah, kunnon ranskalaiset majoneesilla… Täytyy ilmeisesti käydä joskus Belgessä syömässä, oonkin käynyt siellä vain juomassa. Jos tää närästys joskus helpottaa, ehkä uskallan syödä ranuja.
 
"oho"
Juu ja kaikki ymmärsi pointin. En sanonut, etteikö ne olis hyviä, vai? Mutta ei ne ole juhlaruokaa, sen enempää kun hampurilaisetkaan. Juhla-aterialla ei ainakaan mun lautaselta ranuja löydy.
Ehkä avauduin väärällä foorumilla.
 
[QUOTE="oho";30661969]Juu ja kaikki ymmärsi pointin. En sanonut, etteikö ne olis hyviä, vai? Mutta ei ne ole juhlaruokaa, sen enempää kun hampurilaisetkaan. Juhla-aterialla ei ainakaan mun lautaselta ranuja löydy.
Ehkä avauduin väärällä foorumilla.[/QUOTE]


Niin, kyllä se keitetty pottu on paljon juhlavampi, senhän sinä olisit ottanut.
 
.vieras.
[QUOTE="oho";30661969]Juu ja kaikki ymmärsi pointin. En sanonut, etteikö ne olis hyviä, vai? Mutta ei ne ole juhlaruokaa, sen enempää kun hampurilaisetkaan. Juhla-aterialla ei ainakaan mun lautaselta ranuja löydy.
Ehkä avauduin väärällä foorumilla.[/QUOTE]

Mitä sinun lautaseltasi löytyy juhla-aterialla?
 
"oho"
Auts..oikein. Väärä foorumi. Näky menevän tunteisiin.
Mun lautaselta ei löydy ranuja juhlapäivänä. Eikä keitettyjä pottuja, vaikka ne ilmeisesti jonkun mielestä on ranuille ainoa vaihtoehto.
Vaihtoehtoja ON. Uuniperuna, kasvikset, salaatti, krokettiperunat... enkä sitäpaitsi söisi edes sitä pihviä :D
 
Miten se voi olla sulle ongelma, että toiset haluavat syödä ranskan perunoita juhlapäivänä? Ja mitä se sinulle ylipäätänsä kuuluu mitä toiset suuhunsa pistävät? Katso siihen omaan lautaseesi. Paskaksi ja kuseksi se melkein kaikki hieno ruoka kumminkin ajan myötä parissa vuorokaudessa sun elimistössä muuttuu, mitä sä siitä hienolta juhlapöydän lautaselta kitaasi änkeet. Höh! Aikuiset ihmiset leikivät ruoalla. Symbolisoivat siihen merkityksiä, joita siinä ei ole ja hienostelevat sillä. Sen kun söisivät ravintonsa, jos on nälkä.
 
.vieras.
[QUOTE="oho";30662003]Auts..oikein. Väärä foorumi. Näky menevän tunteisiin.
Mun lautaselta ei löydy ranuja juhlapäivänä. Eikä keitettyjä pottuja, vaikka ne ilmeisesti jonkun mielestä on ranuille ainoa vaihtoehto.
Vaihtoehtoja ON. Uuniperuna, kasvikset, salaatti, krokettiperunat... enkä sitäpaitsi söisi edes sitä pihviä :D[/QUOTE]

Ai kun kysyin, mitä sinun juhla-ateriaasi kuuluu? Et ihan sieltä terävimmästä päästä taida olla.
 
.vieras.
[QUOTE="oho";30662033]Kiitos samoin. Lue muutkin kuin omat kommenttisi. En vastannut tuossa sinulle, vaan sille keitetylle perunalle.[/QUOTE]

Uuniperuna, tuo keitettyä perunaa jalompi juhlaruoka :D
 
Useammin minä uuniperunoita syön kuin ranskalaisia.
Mä monesti lohkon perunat neljään osaan, heitän kulhoon, pistän vähän rypsiöljyä joukkoon ja sekoitan ja heitän kulhon sisällön uunipellille, jossa tietysti leivinpaperi. 215 astetta, 25 minuuttia (muistaakseni). Onko ne itse tehtyjä ranskalaisia vaiko uuniperunoita?
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, onko jollekkin isokin ongelma siinä jos jotkut (aika moni) tykkää hyvin tehdyistä ranskalaisista?

Hyvän valkosipulidipin kanssa mukavassa ravintolassa ne ranskalaiset on aika suussa sulavia, eikä mitään mäkkärin ylisuolattuja risuja.

Heittää sekaan pihvin osittain sulaneella maustevoilla, jösses ei paljoa tarvi miettiä on herkkua.

Minusta juhlallista on seura ja ruoka joka on sinun mieleesi. Ei jonkun neljäsosa michelin tähteä omaavan kokin nälkäkurki annos josta maksat itsesi kipeäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
,,,
Jaa, onko jollekkin isokin ongelma siinä jos jotkut (aika moni) tykkää hyvin tehdyistä ranskalaisista?

Hyvän valkosipulidipin kanssa mukavassa ravintolassa ne ranskalaiset on aika suussa sulavia, eikä mitään mäkkärin ylisuolattuja risuja.

Heittää sekaan pihvin osittain sulaneella maustevoilla, jösses ei paljoa tarvi miettiä on herkkua.

Minusta juhlallista on seura ja ruoka joka on sinun mieleesi. Ei jonkun neljäsosa michelin tähteä omaavan kokin nälkäkurki annos josta maksat itsesi kipeäksi.
Ime kyrpää hintti
 
Onko sen oikeasti väliä mitä toisten juhlalautasella on? Itse tykkään todella paljon kun on itse tehnyt hyvin maustetut rosmariiniranskalaiset tai bataattiranskalaiset. Uuniperunat ei kyllä eroa rankalaisista oikeastaan mitenkään. Antaa jokaisen syödä sellainen juhla-ateria mistä tykkää. Toiselle se on juuri tuo toiselle taas jotain aivan muuta.
 
vieras..
No mikä on kenenkin juhlaruokaa, kyllä itse ainakin voin pihvin kanssa ranskalaiset ravintolassa syödä, mäkkärillä ja näkkärillä ei käydä eikä kotona tehdä ranskalaisia kuin pari kertaa vuosi. Salaatteja syödää joka päivä, risottoakin useampi kerta kuukaudessa, pastasta on tullut yliannaostus, eikä se tahdo mennä alas, lohkoperunat ja uunikasvikset on meillä ihan arkiruokaa. Mitä siis siihen pihvin viereen saapi ravintolassa ottaa?
 
Jaa, no jos arkisuuden perusteella mennään, niin ranskalaiset ovat minulle todella juhlaruokaa.
Kuten myös peruna kaikissa muodoissaan, nakit, makaronilaatikko ym.

Em. ruokia en tee ikinä kotona enkä arkisin, vaan korkeintaan herkutteluun, kun tekee mieli mässätä.
Kasvisgratiini, höyrytetyt kasvikset, paistetut kasvikset ja salaatit ovat minulle jokapäiväistä arkiruokaa, joten en mitenkään juhlaviksi noita miellä ja noh, mieluummin syön raflassa oikein hyvät ja rapeat bataattiranskikset.
 
blondi misu
aikalailla ravintolasta kiinni mitä sen pihvin kylkeen saa.. tai jos kotona pihvitellään, niin kyllä meidän perheessä äiti äänestetään kumoon kuusi yksi sen suhteen mitä lihan kanssa on. äiti syö yksin juurekset tai salsan tai kurpitsalohkot tms- muut vetää uunirapeita ranskalaisia onnesta soikeana. salaatit jää syömättä "ei jaksa" periaatteella. ravintolaankin jos mennään koko sakki niin kyllä lapset ja ukkeli järjestään valikoi vaihtoehdoista ne ranskalaiset- oli liha mikä hyvänsä. itse yritän jotakin muuta (vaihtoehdot ovat monesti valitettavan rajalliset).. harvemmin tulee missään oikeasti "hienossa" ravintolassa käytyä- silloin kun ollaan oltu, en muista että ranskalaisia olis ollut edes listalla. mutta kyllä se niin on, aloittaja, että makuja on monenlaisia, ei tänne kannata tulla itseään nostamaan jalustalle ja leimaamaan ranskalaisten syöjiä junteiksi.
 

Yhteistyössä