Raparperikysymys!

  • Viestiketjun aloittaja "raparperi"
  • Ensimmäinen viesti
cvcvcv
jos se on valtava ja etenkin jos kukkii, niin ei kannata enää. ne varret ovat liian suuria ja puumaisia. se kukkavarsi kannattaa leikata heti alkuun pois ensi keväänä ja lehtiä nyppiä ja kasvua hillitä.

voithan toki kokeilla ja ottaa yhden ei-niin-suuren varren ja tehdä siitä jotain. ei se kuitenkaan niin hyvää ole kuin keväällä. kannattaa keväällä pakastaa sitä raparperia koko vuodeksi. suorilta napsit paloiksi pakkaseen. ei edes tarvitse esikäsitellä. kuoria toki kannattaa.
 
"..."
Hmm..No jos on päällisin puolin o.k. Ja näyttää siltä ettei se oli pilalla niin miksi ei. Siitä voi tehdä vaikka piirakan. Tietty katsoisin että se raparperi on kunnossa.
 
TOTTAKAIT voi! Niin kauan ku voi hyödyntää ku ei ole nahistuneet.. katkaise se (siis yksi oksa) ja jos on ok ni ei muuta ku käyttöön. Raparperi tekee pitkin kesää versoja. Sitte jos siinä on kukkia ni niitä kukkavarsia ei voi käyttää
 
"raparperi"
no mistä mä nään onko se kunnossa... *nolo*
mulla ei ikinäkoskaan ole ollut raparperia kun olen aina asunut kerrostalossa :D
mistä mä tiedän onko varsi puumainen kun en tiedä edes millainen sen kuuluisi olla... noloa :D
katkonko mä saksilla ne varret sieltä juuresta ja lehdet pois?
 
^vierailija^
Kyllä niistä saa hyvää raparperipiirakkaa ainakin tehtyä vaikka olisivatkin jo vähän kuivahtaneita (eli onttoja kohtia sisältä). Ja tosiaan ne varret vedetään maasta, ei leikata.
Sitte vain kuorimaan ja paloittelemaan ja piirakkavuokaan murutaikinan kera (+ paljon kanelia ja sokeria), naaam!!
 
..
Vetämällä otat varren, ei leikkaamalla. Alkaa kyllä olla liian puumaista esim. hillon tekoon. Se puumaisuus tarkoittaa, että hilloon jää kovin paloja (tikkuja), raparperi ei siis enää keitettäessäkään mene pehmeäksi. Sen sijaan mehua voi varmaan vielä keitellä, siinähän ne puisevat osat ei päädy suuhun. Samoin piirakkaa voit hyvin vielä tehdä. Valitse mehukkaan oloisia keskikokoisia varsia ja kuori ne varmuuden vuoksi. Alkukesästä ei tarvitse kuoria.

Hillot kannattaa tehdä kesäkuussa tuoreista varsista ja tosiaan huolehtia ne kukkavarret pois heti kun niitä alkaa tulla alkukesästä.
 
"hmmm"
Miksi vetämällä eikä leikkaamalla?
äitini leikkaa aina ja voi että niitä raparperipuskia, miten isoja ja tuuheita!

Puutarhakirjoista olen lukenut, että jos leikkaa niin se leikkauskohta kerää helposti tauteja ja tuholaisia, että sen takia olisi parempi vetää.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, käyttäisin pitkin kesää, mutta ottaisin niitä pienimpiä varsia mieluummin.
 

Yhteistyössä