Rapiat 6kk vauva, ja kiinteiden aloitus.

Pitkästä aikaa kaksplussan palstalla, neuvokaa, jos kirjoitan väärään osioon. Uudistunut niin viime kerrasta nää sivut.

Mut siis, tulimpahan kysymään neuvoa.. tänään oli muksun 6kk neukku, ja neukkutäti tuumas et voipi alkaa antamaan kiinteitä. Meinasin pudota kärryltä, kun hän (muutoin kyllä mukava&huippu,mut nyt yllätti kyllä) suositteli aloittamaan kaurapuurolla, siis ihan normi kaurapuurolla (jota keittelen 2 vanhemmalle pojalle sekä meille vanhemmille, iltaisin)!
Minusta on outoa, että aloitetaan kiinteät tollaasel normi kaurahiutalepuurolla, neukkutäti jopa suositteli tätä oikein sydämmesä kyllyyestä, ettei vaan vauva totu liian hienolle. Ok, aattelin mielessäni et voihan tota kokeilla, mut aikasemmin pojilla aloitin kyl ihan muilla.. perunalla, kukkakaalilla jne. No, nyt illalla sit tarjosin vauvalle tuota normipuuroa, johon sekottelin tissimaitoa.. voi vauvaraasu!! Kakoi ja etoi hiutaleita pois..sillä hetkellä vannoin että huomenna haen kauravelliä, kukkakaalisosetta yms.
Jelppikääs, millä ite alotatte kiinteät vauvoillanne? :) mitkä oli ne, joita vältätte(en tarkoita kiellettyjen listaa, vaan esim. ei-niin-vatsaystävällisiä)? tästä aiheestahan löytyy kyl netistä tietoa, mut mieluummin lueskelen vastauksia, jotka on ns. mulle ;)

Kiitti jos joku jaksaa vastata :)
 
Ihmettelen itsekkin tuota neuvolatädin sinulle antamaa neuvoa. Meillä pojan kiinteisiin totutteleminen alkoi noilla perus hedelmäsoseilla, luumulla, päärynällä yms. Jonku ajan päästä kun ruoka alkoi menemään alas, siirryttiin kasviksiin. Poika oli kiinteän aloittaessa muistaakseni viikkoa vaikke 4kk, joten puuroa ei vielä annettu ennenkuin 5kk ikäisenä niinkuin se "virallisesti" menee. Niitä Muksun vellejä, maissivelli ja porkkanavelli, koitin myös antaa mutta en tiedä oliko niistä mitään apua, oppipa nyt ainakin syömään tuttipullosta vähän paksumpaa ruokaa, jos ei muuta. Nyt hän on 6kk ja syödään puuroa aamuin illoin. Oon koittanut antaa tuota ihan normikaurapuuroa, Eloveena tais olla merkki, mutta ei meinaa kelvata. Vaikka kuinka tehosekottimella hienonnan hiutaleet ennen keittämistä, en saa siitä tarpeeksi hienoa hänen makuun ja puolet annoksesta sylkäistään ruokalapulle. Niimpä omasta kokemuksesta sanon että kannattaa melkein tuo puuroihin totuttelu aloittaa niillä kaupan puurojauhoilla, Piltin kaurapuuro on ainakin meillä ollut ok juttu ja samoin Muksun riisipuuro. Niistä tulee sopivan hienoa ja sekaan olen laittanut pienen määrän jotain hedelmäsosetta että tulee makua ja kelpaa paremmin. Sitten kun hieman karkeampi ruoka alkaa kelvata niin yritän uudelleen tuota normaalin kaurapuuron syömistä. Olen kuullut että se pitää paremmin nälän mitä nämä kaupan hienonnetut vauvanpuurot ja meille se olisi enemmänkin kuin tervetullutta sillä poika herää yöllä moneen otteeseen ja nälkä on kova.
Meillä ei muistaakseni mikään ruoka aiheuttanut mitään allergisia reaktioita tai muuta vastaavaa, ihan alussa taisi masu mennä sekaisin päärynästä mutta uskon että johtui ihan siitä että noin nuorena aloitettiin syöminen. Pidettiin pieni tauko kaikesta kiinteästä ja aloitettiin uudelleen niin sen jälkeen ei ole ollut mitään. Kukkakaali on meillä se kauhistus, tai tämä kaupan valmis kukkakaalisose. Se haiseekin niin hirveälle etten senkään takia halua antaa sitä :D Teen mahdollisimman paljon itse kaiken, jotenkin ne kaupan soseet kauhistuttaa, maistuvat omaan suuhunkin hirveiltä. Varsinkin nämä joissa on lihaa mukana. Toki jos reissussa tai kyläilemässä ollaan, katson kätevämmäksi nämä kaupan valmiit soseet ja jos kotona on kova kiire ettei kerkie erikseen alkaa pojalle kokkailemaan. Nyt oon muutaman päivän pojalle tehnyt peruna-porkkana-parsakaali-kukkakaali-sipuli-naudan jauheliha- sosetta ja hienosti kelpaa, jopa oikein naurattaa samalla kun syö, että ilmeisesti on hyvää :D Ongelmana on vaan tuo tarpeeks hienoksi saaminen, jauhelihasta meinaa jäädä semmoisia pieniä "palloja" soseen sekaan ja jos semmoinen sattuu lusikkaan niin koko lusikallinen sylkäistään pois. Välipalaksi soseutan hedelmiä, banaania, päärynää yms.
Tuli ehkä vähän sekava tästä kirjoituksesta mutta kait tästä nyt jotain tolkkua saa siitä kuinka meillä tämä kiinteiden alottaminen kävi :)
 

Yhteistyössä