RASKAAKSI KOEPUTKIHEDELMÖITYKSELLÄ?!!

Hei olen 43v ja takana yksi koeputkihedelmöitys. Viisi munasolua saatiin punktiolla, mutta vain yksi hedelmöittyi siirrettäväksi. Raskaus ei kuitenkaan alkanut ja nyt mietitään jo tulevaa. Kannaataako yrittää uudestaan suuremmilla pistosmäärillä vaiko suosiolla tulla raskaaksi luovutetulla munasolulla. Mukava olisi kuulla ovatko muut ikäiseni raskautuneet omilla soluilla ja myös mietteitä miltä tuntuu tai on tuntunut tulla raskaaksi luovutetulla. Minulla fsh arvo on 7. =) =) =)
 
vekara,

voi harmi!

Minulle lääkäri sanoi, että parempi koettaa spontaanisti, kun munasarjat ja kohtu näyttävät olevan kunnossa. Aloimme yrittämään kun oli 44 v. Nyt on melkein vuosi takana, kaksi km viikoilla 6 ja 7, ja ikää on jo 45. Tiedän siis ainakin sen, että voin tulla raskaaksi, mutta munasolujen laatu voi olla huono ja luonto ehkä hoitaa ne näin. Hormoniarvoja en ole käynyt mittauttamassa. Olisi varmaan hyvä, koska kiertoni on kovin lyhyt.
 
Kiitos vastauksesta. Seuraavan koeputkihedelmöityksen ajankohta tulee olemaan tammi-helmikuussa riippuen kummalla munasolulla raskautta yritetään. Olemme luovutusjonossa. Luomuna alkavassa raskaudessa tai omalla hoidoin autetussa, pelkään jaksaako raskaus edetä synnytykseen asti. Iän mukana tuomia asioita ei voi kieltää. Sinulle toivon onnea yritykseen!!! =) =) =)
 
minä koettaisin vielä omilla munasoluilla luomusti tai koeputkella. Luovutettujen kanssa sinulla on varmasti vielä hyvin aikaa aina vaihdevuosiin asti, jos ei omilla tärppää. yhdestä kerrasta ei kannata lannistua.
 
Lisa
Ikää minulla on 46 vuotta. Tulin melkein heti raskaaksi ilman ehkäisyä 42 vuotiaana. Sen jälkeen oli 3 epäonnistunutta raskautta, ja vihdoin 45 vuotiaana raskaus sitten onnistui. Fsh:ni oli tuolloin 20 ja lääkäri suositteli luovutus-soluilla raskautta. Tulin kuitenkin raskaaksi ennen solun siirtoa.

Olin saanut vain yhden pistoksen (Diphereline 3,75mg). Hoitopaikkani oli Tartossa, koska Suomen jonot olivat liian pitkiä odotettavaksi. Suomessa meillä oli oma hedelmöityshoitoihin erikoistunut lääkäri. Hän kertoi Viron hedelmöityshodon ammattitaidon olevan peräisin Suomesta ja täten korkeata tasoa. Klinikat eivät olleet millään tavoin liiketaloudellisessa suhteessa. Halusimme pitää kahta lääkäriä johtuen välimatkasta ja toisaalta toisen lääkärin mielipide oli henkisesti tärkeää.

Hoidon aikataulut sitten myöhästyivät, koska kuukautiseni eivät alkaneet. Olin raskautunut "lasketusti ei tärppeinä päivinä" ja luomusti omalla munasolullani. Meillä oli myös ehkäisy (Pantexoval). Koko putkella aikaan saatu hedelmöitys jäi "pakkaseen".

Lapsemme on nyt 10 kk vanha. En osaa sanoa onko siittiön uimatyyli perinöainekseen verrattavaa, ei varmaankaan ollut helppoa uida vaahtojen läpi . Lapsi on kuitenkin fyysisesti hämmästyttävän voimakas ja nopealiikkeinen, verrattuna muihin lapsiini samassa iässä.

Olen kirjoittanut raskauskertomukseni usean kerran täällä keskusteluissa, sillä haluan kannustaa ikäisiäni äitejä ja tuoda rehellisesti esille raskaden onnistumisen vaikeuden ja sen jälkeen onnistuneen positiivisen kokemuksen. Keskenmenot ovat hyvin raskaita asioita. Usealle lääkärille keskenmeno on vain keskenmeno joita ei liioin tutkita. Äidille se on lapsen menetys. Minulle vertaiskokemukset ovat olleet aina hyvin tärkeitä, varsinkin vaikeina aikoina
 
Lisa,

Minulla fsh:ta ei ole tutkittu, Mutta hämmästyin tuota korkeaa arvoasi (20)ja googlasin asiaa. Näyttää tosiaan olevan niin, että fsh on melko epävarma tai ainakin hankala mittari hyvien ovulaatioiden/munasolujen ennustamisessa, jos sillä päästään vaihdevuosiennsutuksissakin vain n. 67 %. Eli korkeita arvoja mitataan usein myös hedelmällisillä naisilla ja päin vastoin.

http://default.mediwire.com/main/Default.aspx?P=Content&ArticleID=362253

Joten näihin arvoihinkaan ei kai pitäsi kamalasti tuijottaa. Ehkä pyydän kumminkin tutkimuksia gyneltä...

 

Yhteistyössä