Raskaana jumpanohjaus?

Heippa!
Olen aloittanut jumpanohjaajan työt vasta vuoden alussa ja heti olen raskaana rv 6. Kuinka pitkälle uskallan ohjata jumppia(siis ihan perusjumppaa pääasiassa? Miten sykkeet, vatsalihakset yms liikkeet tulee tehdä jotta vauvalla turvallista?
 
Mä oon nyt rv 18 + 1 ja vedän bodycombatia kahtena päivänä viikossa. Juuri perjantaina kyselin neuvolasta terveydenhoitajan mielipidettä, että kauanko voin jatkaa, niin vastaus oli, että niin kauan kuin tuntuu hyvältä ja sama päti vatsalihaksiin. Suositteli kuitenkin, että pitkät vatsalihakset jättää tekemättä, mutta syviä voi tehdä hyvillä mielin siihen asti, kun tosiaan tuntuu hyvälle :)

Itse kovasti toivon, että voisin ohjailla vielä noin kuukauden verran, jos vaan kunto kestää.. sykkeet mulla on noussut korkeelle, mutta johtuu myös osaksi matalasta hemoglobiinista. Kuitenkin kaikki liikkeet tuntuu hyviltä, joten vielä aion jatkaa :)
 
Täällä rv19+2 ohjaan Combat, Balance ja lattiatunnin viikossa. Vatsalihasliikkeet luovutin puoli tehoon jo rv 12 jälkeen ihan siitä syystä kun tuntui venyminen ja paukkuminen seuraavana päivänä aikakovin eikä siltä, että vatsalihakset olisivat kehittyneet niinkään. Alavatsaa joudun varomaan hyvin tarkasti ja teen jalat koukussa tai vuorojaloin liikkeet. Polviennostot, eteentaivutukset, kierrot (balancessa) jätän vailinaiseksi, aiheuttavat epämiellyttävää tunnetta. Päin makuulle en mennyt rv 14 jälkeen kun alkoi kumpu nousemaan ja tuntu inhottavalta maata sen päällä. Hyppyjä teen hyvin vähän jos ollenkaan ja esim. combat tunnilla kaikki minkä voin teen jalat maassa kiinni.
Jos olet urheillut paljon ennen raskautta (ja ohjaamista) todennäköisesti tunnet kehosi hyvin ja osaat huomioida milloin jokin on liikaa. Jos tuntuu pahalta lopeta heti, tämä tilanne elämässä ei ole sen arvoista, että kannattaa riskeerata minkään urheilun kanssa kun sitä voi varmasti jatkaa muutaman kuukauden päästä taas...
Combatin lopetan tähän ja jatkan Balancea niin pitkään kuin voin. Omaa lattiatuntia kevennän itselle ja vaadin jumppaajilta enemmän - sitä ohjaan sinne asti kun tuntuu kivalta ja mulla on jotain annettavaa ohjaajana omantunnin puitteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on 19+1 tänään ja vieläkin pystyn ohjaamaan combatia ihan normaalisti.. mikään liike ei tunnu pahalta.. Tosin tällä viikolla jätän tuntini väliin pienen flunssan takia.. en halua rasittaa kroppaani. Muuten olen pystynyt vetämään ihan normaalisti :)

Mutta tuo on ihan totta, että jos liikuntaa on harrastanut pitempään, niin pystyy kuulostelemaan kroppaa paremmin :) Ja myös se on ihan totta, että jos jokin tuntuu pahalle, ei tässä tilassa sitä todellakaan kannata tehdä :)
 
Itsestäni on tuntunut luontevalta jatkaa ohjauksia tähän asti eli viikolle 21.Vakitunteja ohjaan tällähetkellä 14h/vk. Pääasiassa zumbaa ja lihaskuntotunteja.

Jokapuolella neuvotaan kuuntelemaan omia tuntemuksia. Nyt tuntuu hyvältä, mutta kuinka pitkään? Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Työnantajat kyselevät ja painostavat: mihin asti haluan jatkaa, enkä tiedä mitä vastaisin. Yksin odottajana en haluaisi kieltäytyä töistä turhan aikaisessa vaiheessa, nyt vielä kun ohjaaminen tuntuu hyvältä. Pikkuisen hyvinvointi on kuitenkin se kaikista tärkein!:heart: Mitään riskejä sen kustannuksella en halua ottaa.
 
Laitetaanpa väliaikatietoja. Combat jäi pois ohjauksesta rv 22. 2 muuta hyppy\lattiatuntia loppu rv25. Balancea ohjaan vielä, mutta liikeradat tarkistan ennen tunteja etten mene yli ja aiheuta turhaa harmia pienelle. Anitan tukivyötä ilman en olisi voinu ohjata saati käydä tunneilla/lenkillä. Juoda täytyy ihan sikana, muuten supistelee todella pahasti ja seuraavana päivänä olen raato.
Vatsalihaksien ajan teen selkälihaksia tai venyttelen esim. Pump tunnilla. Niiden tekeminen kun ei kehitä yhtään mitään lihaksia tällä hetkellä aiheuttaa turhaa jännitystä vain vatsaan ja sitä on tällä hetkellä ihan omasta takaa :) olen siis harrasteohjaaja eikä ansiotulot ole kiinni tästä. Tosi vaikea oli miettiä milloin lopettaa ja mulla ainakin viimiset hyppytunnit oli todella viimeiset tuntu todella pahalta. En olisi osannu sitä etukäteenkuitenkaan kertoa.
liiallista uupumista ei kannata elimistöön kuitenkaan luoda tai asettaa stressitestiin, koska keho kaipaa kuitenkin aikaa sopeutua kasvavaan olemukseensa vaikka ei tuntuisi pahalta niin löysätä kannattaa silti. Töihin/ohjaamaan pääsee varmasti takaisin ilman ylimääräistä kyytiläistä.

Sandrasttina ja mini rv 27
 
Viimeksi muokattu:
Kiva oli lukea muiden raskaana olevien ohjaajien tuntemuksista! Itse olen rv 29 ja ohjaan combatia, pumppia ja balancea 4h/vko edelleen. Tarkoituksena jatkaa vielä ainakin 5 vkoa eteenpäin, pumppia ja balancea tod näk pitempäänkin. Masu on jo jätti mutta ohjaus sujuu ed hyvin, pää ei kestä olla ohjaamatta, myös miehen hyvinvointia ajatellen;) Jos alkaa tuntua pahalta, tottakai lopetan aiemmin. Sykemittarin vois ehkä ottaa jo käyttöön.. Mut jokaisen pitää ilman muuta kuunnella omaa kroppaa ja toimia omien tuntemusten mukaisesti:) Ja tarkoituksena jatkaa ohjaamista muutama vko synnyksen jälkeen!
 
sanni12 eikö sua ole kielletty vielä ohjaamasta combat tuntia? Lähinnä niiden hyppyjen takia ettei laukase ennenaikaista synnytystä?

Täällä kotibalancella jatketaan ja ilman supistuksia menee lämppäri, jalkojen voima, lonkkien avaukset, selät ja riippuen liikkeistä eteentaivtukset. Taukoja pidän kohtalaisesti :D kävelyllä käyn ja jumppapallolla ranganliikkuvuutta harjoitan. Ei oo paikat yhtään jumissa tai kipeät mikä on pelkkää plussaa. Maha on aika valtava ja alkaa olee esteenä..
Mini rv 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on myöskin samat ajatukset mielessä. Vedän pääasiassa latinotansseja, tankotanssia ja zumbaa. Tarkoitukseni on vetää tunnit joulukuulle saakka, nyt olen siis vasta viikolla 6, joten uskoisin että ainakin sinne asti pärjäilen (tietenkin olon mukaan). Mietiskelenkin tässä, onko teille jumppienohjaajille tullut kesken tunnin huonoa oloa että tunti on pitänyt keskeyttää? Varsinkin kun raskaus on jo pidemmällä?
 

Yhteistyössä