raskaana olevat vajislaiset

Anuuu, kiitos paljon vastauksesta :) Juu mulla just ennen raskautta todettiin arvot tsh 2,55 ja t4v 11. Lääkärin mukaan olivat arvotoikein hyvät ja viitearvoissa (tsh alle 4,5 ja t4v yli 9) : / Itse aloin nyt raskauduttani asiaa tutkimaan ja aika selvä mielipide tuntuu olevan että arvo ovat metsässä. Eli olen nyt itse yrittänyt pistää näitä pyöriä liikkeelle että saataisiin hoito käyntiin! Huh! Ja nyt tietenkin jännittää uuden lääkityksen aloittaminen kun on vasta alkuraskaudessa.
 
anuuu mä toimitin ton aamulehden artikkelin neuvolaan ja äitipolillekki meinaan viedä. jos joku ees heräis. mulla oli ekassa raskaudessa rd, tokassa ei eikä tässäkään ollu arvoissa häikkää. ainoo et eilen oli pissassa sokerit yhellä plussalla joten plv-näyte labraan ja ne kattoo siel vielä sen sokerin. jos siitäki löytyy ni sit varmaan ainaki ruokavaliolle joudun.

viena joo ei tod oo sikiölle vaarallista lääkityksen alotus, päinvastoin. varsinki ku sulla tollaset arvot ja tod.näk tosta vielä nousee. siis tsh, t4v sais nousta paljoki mut tuskin ilman lääkitystä. ja alkuraskaudessa just on tärkeetä et vauva saa sitä hormonia tarpeeks ku oma kilpirauhanen ei vielä toimi.
 
No niin arvoisat kanssaodottajat :) Sain tänään ensimmäiset raskaudenaikaiset kilpparitulokset: TSH 1,85 ja t4v 12. Kuten tiesinkin neuvolasta oltiin vahvasti sitä mieltä että arvot ovat TOSI hyvät. jeppistä ;) Olin tähän varautunut ja olen siis tässä rinnalla mennyt työterveyden kautta myös testeihin jotka tulee maanantaina, mulla on myös yksityiselle kilpparipainotteiselle lääkärillä ensiviikolla aika.

Miltä arvot teidän suuntaan vaikuttaa??? tiedän että tuo T4v on tosi alhainen kyllä, mutta onko niin alhainen että voi jopa keskenmenon herkästi aiheuttaa? Tätä nyt jännitän kun viikot ovat jo (?) 7+5 ja kaikkea kehitystä tapahtuu pienellä hurjasti.... ja mahdollisen lääkityksen saan vasta viikon päästä tuolta yksityiseltä. Voi ahdistuksen ahdistus.
 
Äkkiä pika viesti
Olin ultrassa siellä sanottiin taas et ei ylimääräistä ultraa tarvi jos on lääkitys kunnossa. Vähän ristiriitaista tietoa. Noo katsellaan miten menee.

täällä sokeriapissassa kans. nyt odotellaan sit rasitusta huoh.
 
viena mullahan alussa noi arvot pomppas, tsh oli 3 pintaan, t4v:tä en muista mut ei sekään hyvä ollu. ja alussahan mulla ei tehty mitään lääkitykselle vaikka ois pitäny ni siks arvot pomppas. mun mielestä sulla pitäs lääkitystä fiksata ku t4v noin alhanen mut sähän ootki menossa asiantuntijalle joten ehkä siellä saat parempaa palvelua. en usko että keskenmenoa aiheuttaa, kehityshäiriöt kai yleisimpiä jos jotain tulee ja neki kaiketi paljon huonommilla arvoilla. ja lapsettomuuttahan vajis myös voi aiheuttaa. lääkärihän sulla onki tällä vkolla joten oottelet rauhassa ja tuuhan kertomaan uudet arvot :)

unico kenen mielestä lääkitys kunnossa? jos mä oisin neuvolalääkärin ohjeitten mukaan menny ni aika onnetonta ois hoito ollu, sen mielestä kaikki oli loistavasti vaikka arvot viskoo ja rytmärit raastavia :rolleyes: ei kai siinä sit mitään jos arvot pysyy hyvinä mut jos viskoo ni kyllä mun mielestä se ultra kyllä kuuluu siihen. ja joissain paikkakunnillahan se on rutiinia et se ylimääränen ultra tulee mikä on musta tosi hyvä. jo äidin mielenrauhanki takia.

mullahan nyt ens vkolla se vkon 36 ultra (apua, kohta tää syntyy!!! :eek:) ja sit selvii vähä kokoa yms. se koko nyt ei hirveesti huoleta ku maha suht pieni mun kokoon verrattuna ja neuvolassa sano et ihan normilta vaikuttaa mahan päältä kokeiltuna. arvot multa otetaan sitte samalla ni näkee mihin suntaa kehittyny. hirveen alhaalla ei tsh ainakaan oo ku ei oo rytmäreitä pahemmin.

jessi ja pikkuj 34+3
 
Hei!

Mulla on 5 lasta ja odotan nyt kuudetta ja viikkoja on nyt 20+1. Olen sairastanut vajista vuodesta 2004 lähtien. Tänään sain taas kilpirauhaskokeiden tulokset ja TSH oli 0,95 ja T4 oli 14,3.

Onko nuo arvot hyvät vai voiko nämä oireet johtua vajaatoiminnasta silti??? Mua siis palelee ihan järettömästi kokoajan. Sisällä joudun oleen moninkertaisissa vaatteissa, villasukissa ja kaulahuivissa ja siti oon ihan jäässä kokoajan. Niskat on ihan jumissa kun joutuu palelun takia jännittään hartioita. :(

Lääkäri soittaa huomenna, mutta ei varmasti anna mun nostaa lääkitystä, kun arvot on kuitenki viitearvojen sisällä, vaikka oireita on. Oireina on lisäksi väsymystä, ummetusta ja pääkipua.

Ärsyttää ku tk:ssa sanotaan aina että kun arvot on viitearvojen sisällä ei tehä mitään ja oireita ei kuunnella saatika niiden mukaan hoideta.

Eli voiko noilla arvoilla selittyä tämä älytön palelu???
 
Jessi 13+3 ja toi oli siinä ekassa ultrassa kun sanottiin. Sen ultraajan. Okei ehkä mä rutisen urakalla jos mun mielest' ei oo. Mut nyt tuntu neuvolalääkärikin kuuntelevan. Josko tää menis helpommin näitten kanssa. noo jos ne ei meinaa pysyä kunnossa niin eiköhän sit saa kinuttua neuvolasta tai sit kertoo siellä rakenne ultrassa et lääkitys on perseellään. Tsemppiä ultraan

Kirsi aliina, mulla on vajaan oireet noilla arvoilla. Harmi jos sulla on sellanen lääkäri joka tuijottaa vaan arvoihin. Yritä laittaa kovaa vastaan et miksi pitäs kärsiä nyt kun ei tartte kärsiä normi tilassakaan. ainakin mä sain nostettua läkitystä paremmin ilman raskaana oloa. ekan kanssa meni pertsiilleen ja arvot pidettiin noissa lukemissa ja olin vajaa. Nyt osaan jo taistella. Eti sellanen lääkäri joka antaa nostaa. Tällä kertaa t4v huiteli 15 ja ruvettiin nostamaan toki mun pyynnöstä mut silti ei noussu kontrolliin ja lisää pilleriä vaan napaan. Nyt luulisin et alkas oleen hyvä tällä hetkellä mut vielä ei oo kontrollin aika.
 
Voi kiitos UNICO. Ihan huippu tämä vertaistuki ketju. Vaikka oon jo vuosia sairastanut tätä, en oo koskaan hoksannu mitään tällasta palstaa, josta sais tukea ja kannustusta taistella itselle parempaa oloa ja oikeutta.

Mä en oo esim koskaan päässy sisätautilääkärille eikä muutenkaa ole hoidettu mun sairautta muualla kuin tk:ssa ja se hoito ei oo muuta kuin sitä että kontrollia aina joskus ja ei taatusti nosteta annostusta tai pääse parempiin tutkimuksiin, jos arvot on viitearvojen sisälä. Vaikka oireita on, lääkäri sanoo aina että no sun arvot oli ok, eli ei voi johtua kilpirauhasesta nämä oireet.

Olin ennen sairautta tosi energinen ja jopa liianki aktiivinen ja iloinen. Mutta sairastumisen jälkeen en oo ollu enää koskaan samanlainen. Koen etten koskaan ole vireessä tai kovin jaksavainen. Aina joutunu tyytyyn lääkärin sanaan, jos arvot viitteellä vaikka olo ei oo hyvä. :(

Lisäksi mulla on todettu struuma joka on kasvanut aina edellisestä kerrasta. Ultrattu 2 tai 3 kertaa ja aina suurentunut, lisäksi jotain epämääräistä näkyi, mutta ei sellaista kohtaa jos vois ottaa kuulemma ohutneulanäytteen. Ja viime ultrasta on jo 2 vuotta aikaa ja oon yrittäny saaha tk:sta aikaa ultraan kun kaulaa ahistaa välillä enemmän ja välillä vähemmän, mut lääkäri sanoi että arvot on ok, niin ei koe tarvetta ultralle. :(

Mitä sille lääkärille voi sanoa huomennakin, kun se sanoo taas että sulla on arvot hyvin viitearvojen sisällä, joten ei tehä taaskaan mitään? Ja silti mä en koskaan oo kunnossa ja voimissani ja tuo palelu on mahotonta. Ei ois mitenkään varaa yksityiselle, kun olen kotiäiti ja mies työtön.

Mut huippu ku löysin tämän. Taistellaan!!! =)
 
kirsi-aliina täähän on sellanen sairaus mitä pitäs hoitaa oiritten mukaan, ei arvojen. ne kun ei mee käsi kädessä, toisilla noi sun arvot on loistavat ja jaksaa hyvin mut toiset käy vajaalla niinku unico sano. ehdottomasti oireitten mukaan lääkitys eli sulla nyt sit nostoa. vingu neuvolasta lähete äitipolille, siellä ne paneutuu yleensä tarkemmin tähän asiaan. tietty aina sitä aikaa ei saa mut aina kannattaa yrittää. tsemppiä!
 
tervehdys,
No niin, nyt sitten työterveyslääkäri soitti tuloksista. TSH 2,6, T4v 12 ja t3v 4,3 ja kuten arvasin hänen mielestään arvot olivat "just niinkuin pitää". Ei auttanut marmattaa oireista tai omasta mielestä alhaisesta T4v:stä. (vasta-ainetulokset eivät olleet vielä valmistuneet, mutta hänen mielestään ne ovat varmasti ok, koska noi muut arvot olivat niiiin hyvät!?!!? No onneksi tuohon työterveyshuoltoon kuuluu meillä myös erityislääkäri ja olen siis buukannut ajan torstaille sisätautilääkärille joka on erikoistunut kilpparijuttuihin. Alkaa olee aina vainoharhainen olo kun kaikki julistaa miten hyvät mun arvot on ja itse olen ihan toista mieltä! Oireina siis tolkuton väsy (jo ennen raskautta), aikaansaamattomuus, aivo jatkuvassa sumussa, tukka lähtee päästä.

Hymyi kuitenkin :)
 
Huh,
Tänään olin sitten kilppariin erikoistuneella sisätautilääkärillä. Hän punnitsi kyllä että tämä mun tapaus on näitä rajatapauksia, kun arvot ovat viitteissä ja vaikka oireita on, niin ei ihan hirmu pahoja.... viiittasi mm. siihen että paino ei ole noussut, menkat aina säännölliset ja raskaudun helposti (huom tätä nykyistä raskautta ennen olen raskautunut kerran, mutta se päättyi siis keskenmenoon. Totta on että "joka kerta kun olen yrittänyt raskaus on nopeasti lähtenyt käyntiin, mutta nyt pelottaa saanko ikinä lasta syliin asti!!!!

All to all, hän määräsi minulle kuitenkin lääkityksen. 3 lasten tabua/päivä. Miltä annostus kuulostaa? Mun korviin se tuntuu jotenkin isolta?

Nyt sitten jännitetään huomista kun ensimmäinen tyroksiini suuhun sujahtaa.. Mua jännittää jos saan jotain rytmihäiriötä tms. ovatkohan ne miten yleisiä?

Viena ja PIlke ja 8+2
 
Hyvä viena et sait lääkkeet :) Annos kuulostaa muuten ok, mut aika iso alotusannos? Miä alotin muistaaksee 50mikron annoksel ja siit ei tullu mitään oireita, hetki meni ennenku huomas edes vaikutusta ylipäätään :)

Itsehän oon lääkityksen saanut 2010 tammikuussa usean vuoden taistelun ja oireilun jälkeen. Arvot silloin ku lääkityksen sain oli TSH 3,7 ja T4V 9 ja noilla arvoilla ei tk:sta/ täält edes sisätautilääkäreilt irron lääkitystä.
Helsinkiin hakeuduin endolle ja sain heti reseptin mukaan ja selvä tapaus :D Et sillee.
Varmasti siis jo esikoisen raskausaikana jonkun näköstä vajista ollu mut onneks kaikki meni silloin hyvin, tosin TSH oli 1,2 ja T4V 12 ku oon jääny esikkoa odottaa ja silloin jo oireili.

Nyt ei oo mitään kummempii vajis oireita ja odottelen et rv10 meen sit ottaa noi labrat :) Mul on tolt endolt tollanen lähete mis on labrat viikoille 10-12, 20-22 ja 30-32 eli kolmet kontrolli labrat ja niist sit tulokset menee s-postilla lääkärille ja siihen pitää kirjottaa myös voinnista ja aina et mikä annos on ollu käytös :) Tosi kätevää kun lääkäri 150km päässä ni ei tarvii aina mennä eriksee sinne.

Neuvolasta heti tiesi ohjeistaa sen 25mikron noston, muuten en oikein luota sielt tulleisiin ohjeisiin vaan endo saa tehdä kaikki päätökset :)

Astre ja Tipunen 7+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti Astre vastauksesta ja hienoa että sulla tuntuu olevan homma ja prosessi hanskassa vajiksen kanssa. Munkin mielestä tuo mun aloitusannos on iso. Jotenkin tuntuis fiksulta vaikka viikko pari ottaa 2 lastentabua ja sitten nostaa kolmeen jos pumppu ei vetele ylikierroksilla. Miltä se teistä kokeneemmat kuullostaa?

Vasta-aineista piti vielä kysellä. (odottelen vielä omia labroja vasta-aineiden osalta), mutta tämän päiväinen kilpparilääkäri sanoi että ne on ihan avain asemassa raskauden kannalta ja että keskenmeno riski on ihan oleellinen jos vasta-aineita löytyy. Huh, kiva odottaa noita vastauksia.

Onko teiltä muilta vasta-aineita löytynyt. Olisi kiva kuulla komppaavia kommentteja kun raskautenne on useimmilla tässä ryhmässä kuitenkin jo tosi pitkällä :) Lääkäri sanoi ettei vasta-aineisiin oikein mikään tepsi!?!
 
Astre ja Viena tervetuloa munki puolesta tänne vertaistuen piiriin!

Lueskellut oon teidän juttuja, mutten oo jaksanut kirjoittaa.. Masentaa aikalailla ku tuntuu, että keho sanoo sopimusta irti. Ensinhän mulla todettiin raskausaikana helmikuussa tää vajaatoiminta eli ei tuota tyroksiinia ja nyt vielä rd eli insuliinin tuotantokin prakaa.. Rd muuten "ok", mut aamuarvot ei pysy kunnossa, joten nyt senkin takia taas Tays kutsuu. Sain ajan reilun viikon päähän. Jos väkisin jotain hyvää haluaa tästä hakea on se tietty se, et pääsee taas ultraan.
Sit mulla on vielä synnytyksen suunnittelun ohessa uä, ku mulla on sellainen harvinainen ongelma et voi olla odotettavissa et istukka on kiinni. Viimeksi pieleen menneessä raskaudessa istukka oli kasvanut kohtulihakseen kiinni :x ja jouduin pariin otteeseen kaavintaankin. Yöks. Ja sitä ennen jo esikoisen synnytyksessä oli istukan irtoamisessa ongelmaa. :( Eihän se tietty mitää varmaa ole et tällä kertaa on taas kiinni, mut ainaki se on takaseinällä niinku oli näissä ongelma irtoamisissakin.
....."vähän" ohi vajis aiheen, mut nää asiat mua nyt vaan sen verran painaa et tuntuu ettei muuta päähän mahdukaan.

Viena ensiksi onnittelut hyvän lääkärin löytämisestä!!
Mullahan aloitettiin lääkitys palttiarallaa rv 18 ja aloitus oli 50. Siitä nosto 100:n 25mg/2viikkoa tahdilla. Nyt sit ku 100 nostettiin 175:n niin nostettiin ensin 50 ja siitä 2 viikon kuluttua 25. Että ihan oikeilla jäljillä olet sen noston suhteen, musta olis kans ihan fiksu aloittaa 50 ja nostaa sit 25 parin viikon kuluttua.
Mulla ei nostot ennen 150 saavuttamista tuntunut oikein miltään, korkeintaan hetkellistä plasebo-vaikutusta kun oikein vaan tahtoi et olis pirteämpi niin hetken muka oli... Ei rytmäreitä tai muutakaan ole mulle tullut. Yksilölistä on.. Ja tietty lähtötasosta kiinni. Mulla tsh alunpitäen kunnossa (nyt ei olla edes mittailtu enää), mut T4V oli 8 josta noussut vasta 10,6:n (viite 11-22 eli alle viitteen edelleen oli viime labras lääkityksestä huolimatta). Tietty ku sulla on viitteessä jo valmiiksi niin vois maalaismutulla ajatella, että lääkitys tuntuukin nopeammin.

Niin ja mä taidan olla porukan ainoa jolta ei vasta-aineita ole löytynyt. (Mulla ei siis vielä tiedossa miksi vajaatoiminnalla.) Tosi tavallista on, että ne on koholla ja silti suurin osa raskauksista jatkuu hienosti eikä ongelmia ole. Ongelmia käsittääkseni syntyy jos arvot tosi pahasti alle viitteiden ja vajaatoiminta on hoitamaton! Että sinuna en olisi huolissaan.. Ja niinku Jessi sanoi - AINA voi VAATIA lähetteen ä.polille jossa uä suoritetaan aina rutiinisti. Neuvolalla ei ole oikeutta kieltäytyä.

Anu ja pikkuinen jo 30+2
 
Heippa. Kiitos anuu kun kerroit tästä ryhmästä. Olen siis uusi ja ihan pihalla kaikesta :( Viime ti löysin kaulaltani patin ja kaula/kurkku oli myös kipeä, mutta eri tavalla kuin esim. flunssassa. Patti oli melkein puolikkaan kanamunan kokoinen. To omalääkärille, joka tunnusteli patin, totesi sen olevan kilpirauhasen kohdalla ja määräsi verikokeisiin. Ei siis esim. kurkannut kurkkuun. Viikonlopun aikana patti hävisi ja nyt ei ole pariin päivään ollut mitään. Tänään omalääkäri soitti verikokeiden tulokset. Kilpirauhasarvot kuulemma ok (ei niitä tarkemmin luetellut, enkä niistä olis mitään tajunnutkaan), mutta tulehdusarvot koholla (lasko yli 70 ja crp 49, pitäisi olla alle 20 ja alle 10). Oli konsultoinut sisätautilääkäriä, joka oli suositellut aloittaa Thyroxin 0,1 mg 1/2 tabl/pvä ja annoksen tuplaus viikon päästä. Mutta tämä siis ENNEN kuin omaalääkääkäri soitti minulle ja kuuli, ettei pattia enää ole. Koitin kysellä, että jospa se olikin vaan joku nielutulehdus, mutta lääkäri oli lääkityksen aloittamisen kannalla. Itse harmittelen nyt, jos kyse ei tosiaan olekaan kilpirauhasesta ja syön turhaan tai väärää lääkettä :( Omalääkäri laittoi kiireellisen lähetteen Taysiin, aika pitäsi tulla noin viikon sisään. Mutta ei oikein tiennyt, menenkö sisätautilääkärille vai äitipolille.. Raskaus on sujunut muuten normaalisti ja viikkoja nyt 28+5.
 
Twinsmon mulla ainaki Tays-käynnillä oli aika ä.polille, jossa kävi sisätautilääkäri konsultoimassa. (Jos luet koko ketjun läpi näet miten muilla on mennyt..) Harmi kun sulla ei oo itsellä niitä kilpirauhasarvoja.. Luulen, et jos sulle lääkitys varuulta annettiin on sulla varmaan niinku Vienalla, et on viitteissä arvot mutta silti alhaiset. Lääkitys on sinänsä vaaraton kun se on sitä samaa ainetta mitä keho tuottaa muutenkin. Ei siis mitään vierasta ainetta sillä tapaa kun monet muut lääkkeet.
Tietty jos soitat lääkärille/terveyskeskuksen vaihteesee (luulis et siitäki voi kysyä) ja pyydät kuitenkin ne labra-arvot viitteineen (eri labroissa eri viitteet, siksi hyvä tietää ne myös) itsellesi niin on helpompi sanoo onko alhaiset vai ei. Perus lääkärit ja monet sisätautilääkärikin on ulalla noista kilpirauhasjutuista..
 
Hei Twinsmom ja tervetuloa pinoon :) Kuten Anuuukin tuossa kommentoi on sääli ettei sinulla itselläsi ole noita tuloksia. Voisit varmaan soittaa ja pyytää ne itsellesi, niin tietäisit mikä tilanne on.

Mulle se lääkäri soitti muuten perjantaina ja kertoi ettei niitä vasta-aineita verestä löytynyt. Lieneekö se sitten hyvä juttu? Ilmeisesti ainakin sen kohtukuolema keskenmeno artikkelin pohjalta, mene ja tiedä?! Olen nyt 5 päivää nappaillut tyoksiinia (aloitin sillä yhdellä lasten tabulla 25mg, vaikka lääkäri määräsi aloitusmääräksi 3 tabua). olenko ihan pässi? Ajattelin vain että viikon välein nostaisin aina tabumäärää siihen lääkärin määräämään kolmeen. (Täällä olittekin kompanneet minua esim sillä 2:lla aloittamaan). Mutta pakko sanoa että olo on kyllä ollut erilainen. Voiko tyroksiini tehota jo 5:n päivän jälkeen? Mm. Aivosumu ja henkinen saamattomuus on miltei lakannut. Ihanaa.

Hyvää alkavaa viiikkoa,
Viena 9+0 Poks
 
Soitin vielä neuvolaan ja kysyin sieltä terkan mielipidettä ja samalla ne testitulokset. TSH 0,96 ja T4V 11,2. Eiks noi oo ihan suht normaalit? T4V ehkä vähän alhainen, mutta silti? Nämä tiedot löysin googlettamalla, muuten olen siis ihan ummikko :( Terkka siis oli sitä mieltä, että alotan nyt kuitenkin tyroksiinin kun niin on määrätty ja odotan sitä kutsua TAYSiin. Niimpä nappasin ekan pillerin puolikkaan tänä aamuna. Ite ihmettelen kuitenkin tilannetta edelleen :/ Omalääkäri vetosi korkeaan laskoon (72), joka kuitenkin voi raskausaikana normaalistikin nousta aika korkeaksi ilman mitään sen suurempaa syytä. Lisäksi anemia voi nostaa laskoa ja mulla oli hb 108 kun se normaalisti on lähellä 140. Viimeksi mitattu 6 vkoa sitten ja silloin oli 117. Tietty raskaus sitä laskee, mutta.. Itse olisin halunnut uudet verikokeet tulehdusarvoista. No, nyt vaan odottelen, että pääsen sinne TAYSiin. Toivon mukaan ensi viikolla.
 
Tänään minulla oli ylimääräinen ultra ja lääkäriaika kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi. TSH oli 0,15 ja T4v 14. Olin niihin erittäin tyytyväinen. Vajaatoiminta voi aiheuttaa lapsen kehitykseen hidastumista. Olen raskausviikolla 26+1 ja lapsen paino oli 730g. Lääkärin mukaan pienokainen oli kovin laiheliini ja meni käyrien alarajoilla. Sain uuden lähetteen 3 viikon päähän, jossa seurataan vielä kehitystä. Ei kuulemma tarvitse olla huolissaan, mutta halutaan varmistua, että kaikki on varmasti kunnossa ja sulkea pois ettei ole kromosomipoikkeamia.. Onkohan teistä kenelläkään mitään hajua, mitä nuo kromosomipoikkeamat voisivat olla ja liittyvätkö ne jotenkin vajaatoimintaan???

Miiuli 26+1
 
Heippa!

Viime syksynä huomasin patin kaulassa ja menin yksityisellä lääkäriin jossa kaula ultrattiin ja otettiin verikokeet. Ultrassa todettiin struumakyhmy, kilpirauhasarvot oli kuulemma ok (en kyllä tiedä mitkä ne oli). Lokakuussa tulin sitten raskaaksi ja tammikuussa kävin seurantaultrassa ja uusissa verikokeissa. Kaikki oli ok. Nyt huhtikuussa kävin taas verikokeissa (kun itse halusin että niitä arvoja seurataan) ja neuvolalääkäri sanoi että jokin arvo oli vähän matala (ilmeisesti se t4v), mutta vielä viitearvojen sisällä kuitenkin. Muistaakseni se arvo oli 9 ja tammikuussa se oli kuulemma ollut 10. Mulla siis aloitettiin ennaltaehkäisevästi thyroxin, jota otan puolikkaan tabletin/pv.

Lääkäri sanoi että vauvalle ei ole mitään hätää, mutta lääkitys aloitetaan ettei tulekaan mitään hätää. Jotenkin kun olen nyt näitä kilpparijuttuja lukenut, niin en ole ihan vakuuttunut. Kun jotkut puhuvat että sen arvon pitäisi olla lähemmäksi 14?

Jos nyt on niin, että toi arvo on ollut mulla tota luokkaa jo syksystä asti, niin onkohan siitä aiheutunut vauvalle jotain? vai vaaditaanko siihen reilusti matalammat lukemat? Toinen juttu on se, että kun mulle sanottiin (ja mielestäni lääkkeen ohjeissakin luki) vain että thyroxin pitää ottaa aamulla tyhjään mahaan, niin pari ekaa viikkoa tein niin, että söin aamupalan heti lääkkeen perään. Vasta sitten netistä luin että pitäisi pitää taukoa siinä välissä ja viimeiset pari viikkoa olen odottanut n. 15 min ennen aamupalan syömistä. Mutta tänään sitten luin netistä että maitotuotteita ei saisi neljään tuntiin käyttää ja mun aamupala on just kaurapuuro ja pieni lasi maitoa, plus vielä cappucino :|

Oon menossa kontrolliverikokeeseen tällä viikolla, mutta ahdistaa että onko tuosta lääkkeestä mitään hyötyä ollut kun oon ottanu sen väärin.. Ja oonko nyt omaa typeryyttäni sitten antanu sen arvon tippua vielä alemmas ja aiheuttanu vauvalle jotain.. :'(

Nyt mulla on siis menossa jo rv 31+1.
 
Mulla tsh 1,57, aika hyvin pysynyt lääkityksellä tuossa. Viikolla 6 sain lääkkeet ja 0,1mg x 1/2 päivässä mennyt. t4v on laskenut...viikolla 12 oli 15, nyt viikolla 27 jo 11. Lääkärin piti soittaa, mutta terkka ei varmaan muistanut laittaa sille sitä soittopyyntöä. Huomenna neuvola, olen 1,5 viikkoa odottanut. Huomenna sanon sille, että soitan äitiyspolille. Viimeksikin siellä korjailivat neuvolan jälkiä.

Vasta-aineista: mullakaan ei löytynyt. Mutta näinpä puolivahingossa labrani vuodelta 2007 siitä neuvolan tietokoneelta ja vuonna 2007 on olleet koholla, siis on ollut silloin kilpparitulehdus. Siitä kytenyt sitten ja nyt paukahti.

Marienna 26+5
 
Hugsy Itse olen ollut aika tarkka siitä, että olen ottanut lääkkeen tyhjään mahaan. Mutta ystäväni, jolla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja on sairaalassa pitkäaikaispotilaiden parissa, kertoi, että siellä kilpirauhaslääke annetaan aina samaan aikaan kuin muutkin lääkkeet eli aamupalan jälkeen. Eli en olisi siitä ihan älyttömän huolissani, koska kaipa nuo sairaalassa tietävät mitä tekevät... Ehkä siinä on kuitenkin imeytymisjuttuja mukana. Yksi lääkäri sanoi, ettei kalkkia saa ottaa missään nimessä samaan aikaan ja apteekissa ostaessani raskausvitamiineja kysäisin tätä asiaa. Suosittelivat, että raskausvitamiini otetaan aikaisintaan 4 tunnin kuluttua thyroxinin ottamisesta. Lääkärin mukaan kalkkivalmisteet estävät thyroxinin imeytymisen.

Eilen olin ehkä vähän herkkiksenä oman käyntini johdosta. Googletin illalla vielä lääketieteellisiä artikkeleita, eikä missään tuotu esille, että kromosomipoikkeamat johtuisivat vajaatoiminnasta. Se mitä löysin oli, että lääkityksen ollessa kohdallaan, ei vauvalla pitäisi olla hätää masussa. Jos sinun vauvalla olisi ollut hätää vajaatoiminnan vuoksi, olisi se varmasti tullut esille neuvolassa, kun mitataan lapsen kokoa. Kokoa ja painoa ne minultakin nyt halusivat tarkistaa, kun siihen vajaatoiminta voi vaikuttaa. Toisaalta, jos vauvalla on muuten kaikki kunnossa, en ole keksinyt/löytänyt mitään syytä siihen, että pienuus olisi huono asia. Uskon, että pitkinä ihmisinä (ja sukuna)vauvastammekaan tuskin mitään ihan pientä tulee, vaikka nyt olisikin normaalia pienempi.

tsemppiä kaikille vajislaisille raskausaikaan! Pitäkää itsestänne huolta ja vaatikaa tarvittaessa hoitoa itsellenne:hug:
 

Yhteistyössä