raskaana olevat vajislaiset

Hei kaikille,
Vielä itsekin kysyisin tuosta Hugsyn nostamasta aiheesta eli lääkkeen ottamisesta ja maitotuotteista. Itse olen aina ottanut tyroksiinin tyhjään vatsaan ja puoli tuntia siitä syönyt jugurttia. Kannattaako siis maitotuotteet jättää aamiaiselta tyystin:confused:

viena 9+2
 
viena Mulle kyl apteekist sanottiin kun kysyin noist maitotuotteist et tyyliin just lasin maitoa tms. kohtuullisen määrän maitotuotteita vois käyttää sen n. 15 min lääkkeen oton jälkeen :)
Ite juon useesti kaakaoo aamusin ja kyllä noi arvot ainakin on näyttän silt et tyroksiini silti imeytyy.
Kalkkitablettei tai vitamiini valmisteit en ottais yhtäaikaa.
Tiedä sitten kun tostakin ristiriitast tietoo :)
 
Heippa!
Thyroxin-purkin ohjelappusessakin on kyllä ohjeet ottamisesta.. Ja mä oon apteekista varmistanut. Riittää kun ottaa ennen aamupalaa tyhjään vatsaan, ei tarvi ootella. Lääkitys sit vaan säädetään sille tasolle et tyroksiinia saa tarpeeksi. Tai sit jos haluaa odottaa sen 20 min nii sit pitää vaan muistaa aina odottaa, et saa säädettyä lääkityksen hyvin.. Mulle ei oo kukaan koskaan maitotuotteista maininnut sanallakaan että ei saisi ottaa, mut esim jotkut närästyslääkkeet ja rauta pitää ottaa eri aikaan. Siksi otan raskausvitamiinit (sis rautaa) ja obridanit (rauta) illalla.
 
mäki otan aamulla tyroksiinin tyhjään mahaan ja sit saattaa mennä kauanki ennen aamupalaa mut en kyllä oo maitotuotteita varonu muuta ku raudan kanssa. vitamiinit otan illalla ja raudan (jos muistan) ni päivällä. huomenna äitipoli ap, oon niin kypsä tohon ukon laiskotteluun et tekis mieli urkkia sukupuoli selville :kieh:

jessi ja pikkuj 35+6
 
Viena, hieno homma et sait lääkkeet toivottavasti alkaa helpottaa. En muista aloitus annosta joko 0,1 tai puolikas siitä ja heti kuukauden päästä nostettiin. et oo pässi :D nostele rauhassa hitaasti siis viikon välein jos tuntuu turvallisemmalta. Voi alkaa tehoamaan noin viikossa mut huomaat kyllä paremmin kun syöt pidempään tulee ainakin mulla sellanen ahaa elämys kun kirkastui :D

anuu, jaksamista tossa pohdinnassa ja tilanteessa. Varmasti ressaavaa.

vasta-aineista, ei muistaakseni ollut. käsittääkseni sillon seurataan vielä tarkemmin.Viimeksi multa tivattiin moneen kertaan et onko varman kans ettei oo ollu.

Astre, eihän sulla oo suurentunut kilppari? mulla todettiin eka surentunut ja sillon oli jo vajaalla muistaakseni, mut en oo varma vai toisinpäin :D no joka tapauksessa kun tuli tarpeeksi isoksi niin leikattiin pois joten purkki ruualla lopun ikää tyroksiinin suhteen.

Twinsmom
, voipi olla et kuitenkin oli alarajoilla ne arvot vaikka muka rajoissa kun kerran lääkitystä suositteli.
Jos noi on tayssin viitteissä niin alarajoilla ViitearvoP -T4-V 11,0 - 22,0 pmol/l on sivuilta ne rajat.

hugsy, ei siinä kait mitään jos syöt aamupalan perään hiukan huonommin imetyy. Mutta aamupalassa ei saa olla kalsiumia eikä rautaa ;) ne heikeintää imeytymistä.

miisu, en nyt sanos et ne aina tietää sairaalassa, oon nähnyt myös että kilpirauhas lääke tarjoillaan kalkin kera.

maidosta vielä, ei kai siinä jos sen ottaa joka päivä samalla lailla, saa sen annostuksen siihen sovitettua jos imeytyy hiukan huonommin niin otetaan sit enemmän lääkettä ;) kun vaan samoin joka päivä. Mä oon ottanut vähän miten sattuu pyrkinyt kans siihen puoleen tuntiin ja nyt kun oli huonoa oloa niin aamuyöllä kun kävin veskissä eikä yököttänyt niinheitin napit nassuun ja sit jos tulikin kun heräs nini ylös oli napit jo turvallisesti eteenpäin menneet.


Täällä jännätään sokerirasituksen tuloksia ja myös kilppari kokeita mitä ne näyttää. Oli sokeria pissassa joten jouduin rasitukseen.

Mitäs muuta, jokseenkin kuvitteli kilpparin olevan siedettävällä tasolla. Mut mut mitäs jos se on nippa nappa siinä hyvässä kohin mulle mietin vaan et kerjäänkö kuitenkin sit hiukan lisää lääkettä ettei se sit laskekkaan siitä alemmas. No jos se olis kunnolla hyvällä mallilla ei tarttis miettiä. ja tää lahopää otti just aamulääkkeensä :O sen siitä saa kun käy labrassa pidemmän kaavan kautta,

Kesän odotusta ja virkeämpää vointia teille!

Unico ja Mötky 15+1
 
Täällä on arvot kunnossa :D ei ihme, kunolo on tällänen et on saanut oiha hommia tehtyä, mitkä tosin piti tehdä jo huhtikuussa ;) mut pikuhiljaa nyt tai sillon kun ei sada vettä.
Arvot siis t4v oli jotain 19 ja risat tsh mittaamattomissa alakantissa (mulle hyvä arvo) et jep jeps kun näissä pysyis, täytyy pyytää kuiteen terkkaa laittamaan uudet kokeet odottelemaan koneelle et voi mennä jos olo heiluu.

Mutta jottein kaikki olis niin hyvin niin narahdin sokerirasituksessa paastosokerista, huoh. kokemuksia? tai jollain ollakkin? mites nyt eteenpäin? mittarit neuvolasta, mut mitä muuten pitää alkaa kiinnittämään huomiota (juu namit pois kokonaan) mut muuten. Hitto kun tuli muka ressi tosta. Ja täytys nyt selvittää et tuleeko siitä ongelmia vaukuutuksen otonkanssa. ja kasvaako nyt vauva iisoksi ja mitä kaikkea huoh

Unico ja Mötky 15+3
 
Unico, hienoja uutisia! Ihanaa, onnea! Minkälaisella lääkityksellä olet?

Mulla oli eilinen yö ihan karsea: Meni kylmiä ja kuumia alltoja vuorotellen!!! Onko teillä muilla ollut moista? Alkoi oikein hirvittää, miten pikkuinen kesktää tollaisen lämmön vaihtelun. Olen siis nyt jotain reilu kaksi viikkoa ollut tyroksiinillä. Aloitin ensin lasten tabletilla 25mg ja nostin sitten 2x25. Muuten mennyt mukavasti , mutta sitten toi eilinen yö, Kauhee kylmyys ja kun laittaa peiton päälle niin kauhee kuumuus. viestiikö vajaa vai liikatoiminnasta? pitäisikös huolestua?

Viena ja pilke rv10
 
Viena, tällä hetkellä mulla on 2 tbl 0,1mg menossa. Ennen raskautta se oli 1,5tbl samaa. Voipi noi sun oireet olla et alkaa tasottumaan tai raskauteen liittyvää. En huolestus jos toi oli vaan yks yö mut jos viikko tolkulla alkaa oleen niin voisin miettiäkkin.
 
Unico kiitos tsempeistä!!
Ja tiedätkö, samassa veneessä ollaan. Minähän narahdin sokereista kans sokerirasituksessa 4 viikkoa sitten, mut mulla oli se 1h arvo päin.. No, dieetti tai "dieetti" ei musta paha ole. Kurjahan se on ku ei voi herkutella kakulla ja jäätelöllä esim, mut se perusruoka on musta ihan tavallinen kotiruoka (ohjeet tyyliin et vaihda pasta tummaan - on jo tummaa meillä ainaki).
Kotimittaukset meni mulla 2 viikkoa aina aamuisin vähän yli, eli kans se 1h arvo.. Ja siksi jouduin ä.polille -> huomenna aamulla klo 09 aika. Sitä huomista käyntiä varten oon ollut taas yhden viikon mittauksilla (4 arvoa/ päivä ) taas ja piti pitää ruokapäiväkirjaa 3 vuorokautta, niin et jokainen suupala kellonaikoineen, siis ihan kaikki kirjattiin ylös määriä myöten. Tyyliin: "klo 08.00 reissumies, 1 siivu, oivariini vihreä 1tl, keittokinkku ohut, 1 siivu....".
Huomenna sit kuulen tuomion, et riittääkö nämä mun tekemiset vai mitä... Ei mulla pahoja heittoja onneksi ole ollut. Melkein 4 viikkoa mittaillut ja ainoastaan 2 kertaa on mennyt yli 10 arvot. Ja muutenki tuntuu, et ainoa ongelma on aamupala. Ei sietäis mitään syödä... Nousee siis ihan reissumiehelläkin yli rajan arvot.

Ai niin ja Unico, tuli mieleen ku sanoit et unohdit lääkkees.. Mä jouduin ostaan dosetin! :LOL: Vitsit olo kun vanhalla mummolla ku pitää lääkkeet annostella viikoks kerrallaan.. Eipä unohdu ja voi tarkistaa onko ottanut. Helppo myös ottaa matkalle mukaan. Ja ei, oikeesti syy dosetin ostoon on mun lääkemäärä ku se 0.175mg tarkoittaa 1 kokonaista 1 puolikas ja 1 neljäsosa. Vähän paljon helpompi ottaa dosetista aamulla ku alkaa joka aamu puolitteleen pillereitä.

Viena sulle piti sanoo, et tosiaan jos säännöllisesti alkaa olla tollanen olo niin ehkä sä sit et tarvis ainakaan tuota määrää tyroksiinia.
Mulla ei oo kyllä ikinä vieläkään kuuma, annostus on nyt 0,175 mg eli syön joka päivä 1 ja 3/4 aikuisten tabua. Aloitus oli helmikuussa (kun mulla tämä vajis todettiin) puolikas ja ei mikään nosto, vaikka on nostettu 0.05mg:kin kerralla, ole tehnyt tuollaisia oloja mulle ku mitä sulla oli.. Mut tietty, mulla oli arvot vieläki viime mittauksilla alle viitteen et onhan se ihan eri lähtökohta.. (mulla helmikuus t4v oli 8 ja viime mittauksella 10.6 kun viite 11. tsh mulla kans alhaalla, ei olla enää ees mittailtu.) Pitäiskö sun kattoo pari yötä ja soittaa sit endolle??

Hei muuten tulipa mieleen synnyttämään menosta.. Onko mulla oltava omat tyroksiinit sairaalas mukana, vai saako sieltä lääkkeet??

Anu ja pikkuinen rv 31+6
 
Anuu, mulla on ollu jo dosetti (siihen saa kuukauden lääkkeet kun on mallia mummo ;) ja mä en tarvii tällä haavaa kun aamutyroksiinit siihen), siitä näkee kätsästi millon onunohdellut :D Ja mulla piti viimeksi olla omat thyroksiinit mukana. Sainkohan yhen annoksen, mut käskivät tuoda kotoa, mitä ihmetelin kun muuten on aina saanut lääkkeet sairaalasta. Tosin niillä oli vaan sitä 0,1 mut sai kuitenkin osan sen aikaisesta annoksesta

auts, no toivottavasti se neukkutäti osaa sit kans neuvoa gluteenittoman sapuskan kanssa :D kun ei ookkaan niin vaihtoehtoja. (juu mulla näköjään prakaa koko immuunijärjestelmä, kun on tää kilpari keliaki ja joku reumatautiin luettava ulkomaan tuliainen ja nyt vielä tää sokeri jipii)
 
Viimeksi muokattu:
Unico Mulla myös tää vajis, sit kun otettu noit kokeit ni korkee riski sairastua keliakiaan, reumatekijä löytyi vaikkei viel ainakaa mitää oireit eli autoimmuunisairaudet riesana täälläkin. Mistä sit johtuukaan kun ei muilla suvussa oo mitään tälläsii :)

Ens viikol sit labraan, jännä nähä millaset arvot on.

Astre ja Eemeli 9+2 <3
 
Astre mistä sulla on keksitty testata noita reumoja sun muita? Itselläkin kyllä käynyt mielessä, et mikä lie vika mussa on kun kaikki mättää. Siis kun tuli toi rd lisäriesaksi.

Sen rd:n takia mulla olikin tänään ä.polikäynti. Oli ihana lääkäri ja kätilö mulla siellä, kehui syömisiäni ja todettiin siinä sit yhdessä, että kun ei mikään maailman ruoka pidä mun aamupalan jälkeisiä arvoja kurissa on otettava insuliinipiikki avuksi. (Hullua- illalla siedän syödä mitä vaan, testattu on. Ja sain luvan jatkossakin illalla herkutella/syödä mitä huvittaa, jos haluan kun ei kerran sokerit nouse sillon yli rajojen.)
Siirryin nyt sit samalla kokonaan ä.polin asiakkaaksi joten neuvolaan ei enää juuri tarvi mennä. Jos hyvää haluaa hakea niin joka kerta ultrataan vauva. :) Nyt vauva oli 1,6 kiloinen eikä ollenkaan siis sokerivauvan oloinen vaan ihan ku veljensä -> jos tätä rataa kasvaa on syntymäpaino jotain 3-3.5kilon paikkeilla. (Hope so!) Ainoo "vika" oli vaan, et tämä majailee perätilassa. No, vielä olis 4 viikkoa aikaa kääntyä.

Unico varmaan jos ei ruokavaliota löydy niin sullaki sit käy ku mulla eli insuliinille vaan. Kaikki on vakuutellut, ettei se niin paha ole ku miltä kuulostaa. Ja lääkäri meinas, että mulla tulee vähemmän kilojakin jatkossa ku on insuliini apuna. (JEEJEE) Ei niitä kyllä nytkään mielestäni liikaa ole tullut, mut reilu 10kg kuitenkin ja toisaalta onhan tässä vielä raskautta jäljellä. Lähtöpaino mulla on normaalin yläpäässä. En mikää ylipainoinen ole..

Niin ja sit vielä piti sitä ihmetellä, et pitääkö tosiaan ottaa omat lääkkeet!!?? Kun kaikki muut lääkkeethän tapaa saada sairaalasta ikäänkuin samalla rahalla... Ei muilla ole kokemusta?? Täytyy seuraavalla ä.polikäynnillä kysyä. Nyt en muistanut.

Anu ja pikkuinen rv 32+0
 
Kiitos kaikille vastanneille. Sain tänään kuulla neuvolan terkalta kontrollikäynnin tulokset:

Eli kuukausi sitten mulla oli t4v 9 ja tsh 0,89. Oon ottanu puolikkaan 0,1 mg tabletista joka päivä ja nyt oli arvot t4v 11 ja tsh 0,09.

Eli toi t4v on noussu vähän mutta nyt tsh on menny viitearvojen alle ihan reilusti. Onko tästä jotain haittaa vauvalle? Jos oikein oon ymmärtäny niin toi tsh on se "käskyttäjä"hormoni, joka säätelee kilpirauhasen toimintaa. Eli eikös tuo t4v oo tärkeempi ja se on vähän noussut kuitenkin?

Huomenna pitäis neuvolalääkärin soittaa mulle ja kertoa jatkosta, mutta aattelin että jos teiltä sais jo ennakkoon vähän infoa kun ite oon ihan ulalla näissä.

Hugsy ja Bebe :heart: rv 32+1
 
Astre, mulla on kaikki noi oireillu jollain tapaa ja sillee löydetty. Onneksi muut nyt suht kurissa. ja eipä täälläkään suvusta löydy.

Anuu
, no niin hyvä et ei ollu sen pahempaa. Kurjaa kunjoutuu piikille, mut onneksi sulla ei oo enää hirmu kauaa jäljellä. Laitettiinko sut heti polille kun toi todettiin vai odotellaanko et pysyykökurissa ja jos ei pysy niin sitten laitetaan? Lähtöpaino mullakin normaali, mutta ylärajoilla. ekasta jäi hiukan tai tuli takas kun söin suklaata väsymykseen ekojen kuukausien jälkeen. siinä välissä kävin lähtöpainossa. ekasta tuli se 10kiloa tai jotain sinne päin ;) Voithan sä mennä ilman lääkkeitä ja sanoa et ei mies löydä kotoa niin pakko niitten on antaa :D mut mielellään nekäskee tuomaan jos vaan mahkuja, ja ainakaan tuolla missä ekan sain ei ollu kun tosiaan 0,1 niin niillä mentiin mitä niistä sai se alku.

hugsy, toivottavasti neuvolalääkäris tietää jotain noista. mikä sulla on olotila? mullahan tsh onmittaamattomissa kun on hyvä olo, mut voi olla eriasia koska mulla ei oo kilpirauhasta ollenkaan, joten en osaa vastata tarkemmin. Mut ennen leikkaustakin tuijotettiin enemmän t4v:tä endontoimesta. mut sillon en ollu raskaana.
 
Hugsy, mennäänpä me samoilla raskausviikoilla! Mulla 32+0 :) Mut sit itse asiaan.. Mulla lähtöarvot (helmikuussa) tsh 1.6 ja t4v 8, eikä sen jälkeen ole kertaakaan tsh:ta ees mitattu kun ei sillä ole hoidon kannalta merkitystä. Mua hoitaa kokenut hyvä endo eli luotan hoidon olevan asianmukaista.. Että ei sillä tsh:lla väliä jos sulla olo on hyvä ja t4v kunnossa. :)

Unico - enköhän mä omat lääkkeet mukaan pakkaa! (Helppohan se dosetti on mukaan napata ;) ) Eipä ne mitään ees maksa, ainakaa melkeen ku on niin halpoja. Kunhan ihmettelin.. :) Ja joo olin ensin 6 päivää kotimittauksilla, sit oli ohjeistus että jos oli yksikin ylitys piti mitata toiset 6 päivää. Niissä sit kun tuli edelleen ylityksiä sain lähetteen ä.polille, josta tuli 7 päivän mittaus ja 3pvän ruokapäiväkirja ohjeistus ja niitten kans sit polille. Yhteensä tänään tasan 4 viikkoa sokerirasituksesta, mittarin kotiin sain päivä rasituksesta et melki 4 viikkoa oon jo joutunut itteeni pisteleen mittausten merkeissä.. Jos tosiaan on niin, et insuliinin pisto mahaan on pienempi paha ku sormenpään reijittäminen niin ei mulla mitään hätää ole.
 
anuu ja Unico Mulla löydettiin noi kun tutkittiin et mikä olis kun lääkäris juoksin noiden oireiden takia ennen vajis diagnoosia. Vajista ei täällä keskussairaalassa myönnetty vaan noi muut, niihinhän ei tietty ollu mitään hoitoa. Jatkoin sitten itsepäisesti sellasen lääkärin ettimistä mikä ois munkaa samoil linjoil et joku muukin mättää ja helsingistä sen yhden endon sit vihdoin löysin :)
 
anuu, tähän asti kaikki kunnossa, tänään pääsin aloittamaan kun eilen sain mittarin. korkein 5,8 aamupalan jälkeen ja matalin 3,8 ennen lounasta tai lounasta tehdessä, mut vahingossa söin tekoaineita niin mitasin sit siinä vaiheessa sen ennen sokerin. oli pikkasen huono ja heikko olo. aamupalasta alle 3h et huh huh. No on tässä sitten vielä viikko aikaa saada ne arvot menemään ylitse. ;) aika näyttää...

Ja ettei kaikki kiva tulis yksin niin alkanut supistelemaan huoh. Ei usein mutta tunnistettavasti ja kipeästi. Eilen tuli pari isompaa ja sit pikkusia. et mieti nyt sitten kaikki asiat siinä.
 
Unico sullahan on hurjan matalat sokerit!! Taysissa just diapeteshoitaja/kätilö sanoi, et jos mittaan alle 4 lukemia niin heti äkkiä jotain sokerista suuhun. Vaikka mehua tms. Sekään ei oo hyvä. Ei ihme et on huono olo.. Tosi matalat on kyllä sun sokerit. (Pitäiskö sun kysyy neuvolasta niistä?) Mulla alle 4 lukemasta ei muuten ole vaaraa, mut hoitaja sanoi et insuliinin takia jos vahingos tippuu liikaa niin sit...
 
anuu, ei mulle puhuttu mitään noista matalista. oli vaan hiukka kiukkunen olo ja ihan vahingossa aloin naposteleen niin mittasin ennen kun ne vaikuttaa. Mut juu nyt tiiän et jos oon kiukkunen niin sokerit matalalla tai no mut kumminkin. Nyt oli vaan nälkä iltapalla niin oli kuitenkin alle viiden mut jotain 4. en nyt muista enkä jaksa kävellä keittiöön;) antaas kattoa mitä on tunnin päästä. Mä ihmettelin jo tänään neuvolaan niitä supistuksia mitkä kuulemma kuuluu asiaan niin en enää viitti ennen kun saan ton seurannan loppuun niin soitella. jokseenkin tyhmä olo kun huolissaan soittaa niin vastauksena on et kuuluu asiaan.
 
Unico jos sulla on kivuttomia ne supparit niin ne on ok. Mulla alkoi nyt jo rv 13 (ekalla noin rv 17 ja tokalla rv 15), oikeestaan heti kun kohtu nousi esiin lantiosta. Mut kyllä kipeetä jos vähänkään ottaa, niin pitäis mun mielestä lääkärin tarkistaa.. Niin ja kannattaa pyytää testaamaan steptokokki, itse oon s-positiivinen ja se varmaan pistää supistamaan myös.
Mut neuvolan tädistäsi piti sanoo, et kurjalta kuulostaa tollanen asenne.. Mulla on kaks terkkaa neuvolas ja toinen on just tollanen. Vähättelee aina kaikkee, en tykkää yhtään. :(
 
Mä osaan vaan kirjottaa omaa napaa, antakaa anteeks.. Oon niin uusi ja kokematon näissä kuvioissa. Ja kun tosiaan ei edes ole vielä varmuutta mikä mulla on vai onko mikään :/ Omalääkäri laittoi siis kiireellisen lähetteen sairaalaan (TAYS), mutta ajan sain vasta 8.6, eli yli 3vkoa omalääkärillä käynnin jälkeen.. Tohon päivään asti elän epätietoisuudessa :( Menen äitipolille, jossa on lähetteen mukaan kätilön, gynen ja sisätautilääkärin tapaaminen. Kai siellä myös ultrataan.. Verikokeissa (kilpparit ym) käytävä ennen menoa. Tyroksiinia mulla on menny siis 0.1mg 1/2tabl/pvä, ois pitänyt nostaa kokonaiseen jo tiistaina, mutta nostin vasta tortstaina. Olo ei ole lääkkeen aloittamisen jälkeen miksikään muuttunut. Mä en itsessäni kilpparivaivoja edes tunnista. Väsymystä on, mutta sehän voi johtua ihan pelkästä raskaudestakin.

Tuli vielä mieleen noista sokeriarvoista. Mulla sokerirasituksen tulos 4,7 , 4,6 , 4,6! Mut ainakin neuvolan terkka sano, että on ihan ok, vaikkei noussut yhtään. Tiiä sitten?

twinsmom 30+2
 

Yhteistyössä