raskaana olevat vajislaiset

mäki välillä huutelen vaikka kohta poistunkin. mulla oli vko sitte se äitipolikäynti tän kilpparin takia ja siellä kaikki ok paitsi et vauva iso. 3320g oli nyt painoarvio ja mahamitta oli isompi ku vkot ni päädyttiin käynnistykseen jos ei ajallaan synny. eilen supisteli tovin epäsäännöllisesti eikä mitenkään hirveen kipeesti. loppu sit onneks kuitenki koska ei olla viel valmiita tän syntymään, vähä jääny viime tippaan kaikki laitto :rolleyes: no nyt ei ois oikeestaan ku noi vaatteitten pesut loppuun ja vkl saadaan varmaan makkari kuntoon. pinnis vielä kokoomatta ja patja ostamatta.
arvoista sano et ne kunnossa (no yllätys) ite haluisin viel et kontrattais mut en saanu lähetettä enkä jaksanu vinkua. neuvolasta varmaan saisin mut en muistanu kysyä. no ens vkolla pitää taas sinne raahautua.
en mäkään osaa muuta ku omaa napaa nyt höpistä ku niin vähä kerkee muutenkaa koneella nyt olee ku pitää kaikki laittaa paikoilleen yms puuhaa. ilmottelen sitte ku tässä jakaudutaan.
noista lääkkeistä ni kyllä meinasin ottaa sairaalaan mukaan ku näähän on ns erikoislääkkeitä, ymmärrän kyllä et buranat yms käsikauppalääkkeet saa sairaalasta mut reseptillä olevat luulis et pitää itellä olla. varmaan tääki jonku verran sairaalakohtasra, koksin käytännöstä en tiedä ku en kysyny mut luulisin et omat pitää olla.

nyt aamupalalle ja sit torille ostaa jotain kesäkukkia. hauskaa lauantaita!

jessi ja pikkuj 37+1
 
Jessi75 Koksilleko meet synnyttää? :) Ite oon ollu viime kesän siel yhel osastol viikon hoidossa ja ainakin silloin thyroksinin ja kaikki muutkin lääkkeet paitsi astma sai sairaalan puolesta :) Mullakii omat oli kyl varoiks mukana!
 
astre sinnehän mä :) kiitos tiedosta, mäki otan kyl varuiks omat mukaan ettei sit käy niin ettei oiskaan lääkettä. kai ne käytännöt voi osastottainki vaihdella? luulis kyl et synnärilläki saa jos muuallaki.
 
vielä noista omista lääkkeistä mukaan sairaalaan. Saman sairaalan muilla osastoilla ollessani, saanut kaikki lääkkeet. synnyttäneenä vai ne uudet ja omat vanhat piti tuoda mukanaan.

Jessi, sulla ei enää paljoa oo jäljellä :)

Täällä ei kummempaa, hiukan ahdistaa ja tykyttää jos rasittaa, mut kattelen vielä...

sokerit on pysyneet suht kuosissaan, yks aamu arvo on rajoillaan ja sit on muutamia irto arvoja koholla, mut jokaista ennen oon syönyt jotain mikä nostikin enemmän kun kuvittelin, joten ne on syömisillä selitettävissä ja myös kurissa pidettävissä, kun saa ensin selville mitä kaikkea pitää välttää :)

Supistukset hiukan vähentyneet ja rauhoittuneet. tuomiota odotellessa ja toivossa eläen.

Unico ja Mötky 16+4
 
Astre, meillä se 1h syömisestä arvo pitää olla alle 7,8 et kuulostaa hyvältä mun korvaan.

Ja pöh neuvolassa sanottiin et pitempään keitetyt ja haudutetut puurot on parempia kun noi minuutti puurot, nii korkeammat arvot sain kun minuuttipuurosta ikinä huoh ja saman verran hillon laitoin.
 
tsemppiä noitten sokereitten kanssa taisteluun! sillon ku itellä oli rd ni ei tarvinnu viel mittailla, ruokavaliolla vaa mentii ni selvisin helpolla. nyt mulla ei sitä oo mut sokerit ollu pari kertaa plussalla et pitäs vähä kattoo mitä syö mut arvatkaa oonko katellu...? :ashamed: jättivauvaa muutenki povaa ni pitäis kyl oikeesti mut tuntuu olevan niin kovin vaikeeta :headwall:

mä haluisin viel noi arvot nähä ennen synnytystä mut en tiiä saanko ruikutettua lähetteen. tänää ois neuvola, pitää kysästä. onneks ei sielläkää tarvi enää montaa kertaa juosta, 2 kertaa tän jälkee max :cool:

unico toivotaa et supistelut pysyy kurissa, ikäviä tossa vaiheessa :( itellä on vasta kerran supistellu ja neki oli aika tehottomia ja epäsäännöllisiä ja kesti vaa hetken.

jessi ja pikkuj 37+5
 
Huh huh sokeri seuranta oli kuulemma ok. muutamat arvot heitti, mut tiesin mistä ei jatkossa tarvi muuta kuin välillä katellaite miten sokerit heiluu vai heiluuko :D

supistukset onneksi toistaiseksi vaarattomia, eivät tehneet hallaa alakerrassa. Mutta levonkannalta otettava.

kilpparikokeet seuraavaksi heinäkuulla, onneksi tuntuu tälläkertaa toi neuvola lääkärikin olevan asian tasalla tässä hommassa :D sanoi jos ei pysy nii sitten nostetaan niin reippaasti kun tarvii :) Nyt siis eri neuvolalääkäri kun ekasta.

Unico 17+0
 
Heips.
Mulla oli tänään se äitipolikäynti. Lääkärin mukaan mulla on todennäköisesti ollut kilpirauhasen tulehdus. Se voi kuulemma aiheuttaa vajaatoimintaa ja siksi on raskauden takia aloitettu tyroxin, vaikka arvot olivat olleet ok. Koska tulehdus voi uusia, lääkitystä jatketaan synnytyksen jälkeiseen aikaan ja tilanne katsotaan sitten uudestaan. Annostus pysyy ennallaan, eli 0,1mg x1. Vasta-aineita ei ollut. Tämän sain tietää, kun itse hokasin kysyä. Tämän hetken kilppariarvoja en saanut vaikka kysyin, mutta kotiin aikoi labratulokset laittaa. Reilun kk:n päästä vielä käytävä kilpparikokeissa, mutta äitipolille ei enää tartte mennä jos ei mitään erikoista tule. Vauvalla oli kaikki niinkuin pitikin, painoarvio 1760g ja perätilassa majaili. Eli poistunen taka-alalle ja toivotan teille kaikille hyviä vointeja ja mukavaa kesää :)

Ai niin, lääkkeen ottamisesta ennen aamiaista sen verran, että mua kyllä ohjeistettiin heti apteekissa, että noin 1/2h ennen aamiaista olis hyvä ottaa ja jos syö paljon maitotuotteita, niin väli sais olla pitempikin. Myös lääkäri kysyi, olenko ottanut aamuisin tyhjään mahaan. Ite kun en töissä enää ole, on helppo ottaa aikaisemmin. Usein kuluu 1-2h ennen kuin syön. Nyt olen ruvennut ottamaan lasin ja lääkkeen yöpöydälle, voin sen siitä kätevästi aamuisin napata ja jatkaa rauhassa nukkumista tai pötköttelyä :)

twinsmom 32+0
 
Hyviä uutisia! Eilisen labran tulokset oli loistavat, ensimmäistä kertaa sitten vajiksen toteamisen (helmikuu) on arvot viitteissä! Ja sen kyllä huomaa olossa! :) T4V oli 15.2 (endon tavoite mulle 15-18) ja T3V oli 5.2 eli hyvä sekin, noussut hitusen. Pieni verenkuvakin otettiin ja leukkarit jotka mulla on ollut koholla koko kevään ja vielä pari viikkoa sittenkin oli nyt asettunut viitteisiin.
Ensi viikolla sit olis taas endolle aika. Toivotaan, et sit pärjäisin loppuodotuksen vähemmillä endokäynneillä kun kyllä se 70€/käynti on kerran kuussa maksettuna aika..... No, mut nyt sentäs saan kunnon hoitoa. Terveyskeskuksessa/neuvolassa mun hoito oli kyllä niin retuperällä.

Anu ja pikkuinen rv:t jo 34+3

ps. Onkohan Jessi jo synnyttänyt? Tuuhan kertoon kuulumisia. Samoin muut loppupään odottajat!
 
anuuu hieno juttu et arvot kunnossa! mä en ees tiedä mitä mahtaa olla :rolleyes: raskauden jälkeen vasta kontrolli, perke! ja juu, en oo synnyttäny vielä, vkon päästä käynnistys jos ei siihen mennessä synny. pojat tullu ajallaan ni uskon et tääki menee hyvin liki laskettua tai laskettuun.

jessi ja pikkujätti 39+0 POKS!
 
anuu, hyvä kuulla et arvot ja olo on paremmat :D

jessi, sulla ei sit kauaa enäää oo odotella :D

täällä supistelee jos rasittaa. Noo ollaan sitten kotosalla ja yritetään välttää tytyn nostelua enimmäkseen. Viikonloppuna ei onnistunut kun oltiin kahden niin kunnon supistelut tuli ja maha kipu kaveriksi. Nyt jo helpompi kun sai huilia. Mulla ollu ihme tykyttelyä en tiiä laittasko kuuman ilman piikkiin vai onko menny arvot yli. Noo kattellaan kun se tulee ja menee. jotenkin luulisin että jos se olis yli niin olis sit koko ajan. ja nythän on viileää niin katsellaan :D

Unico 18+3
 
Täälläkin yksi thyroxin lääkettä käyttävä odottaja. Tosin raskaus vasta alussa 5+4. Mutta ensimmäisessä verikokeessa tuli jo käytyä ja arvot oli nyt TSH 0,62 ja t4v 17.9. Neuvolan th sanoi, että ei tarvitse nostaa lääkitystä, mutta endon lääkäri sen sijaan sanoi, että nosta puolikkaalla 0,1 tabl viikossa. Tiedä sitten nostaakko vaiko ei. Nyt olen syönyt kyllä tuota lääkäriltä tullutta annosta, mut hieman pelottaa ettei menis liikatoiminnaksi.
Mulla kokemusta yhdestä raskaudesta jo aijemmin kilppari lääkkeiden kera. Silloin joka kuukausi otettii kilpirauhasarvot ja lääkettä nostettii vain alussa kerran.
Olen kokenut myös yhden keskenmenon tiedä sitten johtuiko juuri tuosta kilpirauhas asiasta.
Mites muilla, millaista seurantaa teillä on raskaus aikana ollut?

riikkunen, poika 11/09 ja maha-asukas 5+4
 
Tänään sain ekat raskausajan tulokset :) Arvot TSH 0.06 ja T4V 19, olo hyvä näin ja lääkärikin oikein tyytyväinen. Annos siis tällä hetkellä 1kpl 0.1mg ja 1kpl 25mikr.gr....
Seuraava kontrolli sit n. 20-22 viikoilla :)
Torstaisessa np-ultrassa kaikki kunnossa ja viikkoja vastaava "Eemeli" siel köllötteli.

Astre ja Eemeli 12+2
 
meille syntyi 20.6. tyttövauva :heart: rytinällä tuli, 23.10 oltiin sairaalassa ja 23.35 typy oli maailmassa. eli luomuna mentiin ja kivut sen mukaset mutta lopputulos kyllä sen arvonen :heart: aivan ihana vauveli sieltä tuli, nukkuu ja syö. isot veikat ylpeinä hoitelee =) mitat tytöllä oli komeat 4124g ja 52cm, py 35,5cm.

jessi ja pikkutytsy 3pvää
 
Hei!

Täällä kaivattaisiin kokemusta nyt hieman eri diagnoosista... eli mulle lääkäri soitti tänään kilpparituloksista ja diagnoosi olisikin tod.näk kilpirauhasen liikatoiminta.

Lääkäri konsultoi nyt erikoislääkäriä ja huolesta sykkyränä pitää jatkaa odottelua.

Pikalueskelulla tämä diagnoosi olisikn siis pysyvä ja pelottaa vauvan vointi tällä hetkellä kovasti.

Onko kellään täällä kokemuksia tästä puolesta asiaa?

-JudeD ja Hippu 17+3-
 
Jessi, Onnea tytöstä, oli kyllä vauhdikasta menoa :)

Täällä rakenneultra takana ja siellä kaikki kunnossa. Ja oireet kurissa joten eipä kai kilppariarvoissa heittoja kokeisiinparinviikon päästä.

Jude, tsemppiä ja jaksamisia odotteluihin, tuo puoli on mulle vieras. Mut jos tulee mieleen kysymyksiä, niin kirjoita ylös ja kun lääkäri soittaa tai meet niin on mitä ladella ja muistaa kysyä kaikki mitä huolestuttaa.
 
Jessille onnea!! Peräs tullaan, meidän vauva leikataan ulos 15.7. eli ensi viikolla. Syy perätila - ei kääntynyt vaikka yritettiin.

Vajaatoiminta on mulla nyt hallinnassa, viime labrat oli hyvät ja samalla lääkityksellä mennään elo-syyskuun vaihteeseen jolloin uudet labrat ja endokäynti. Toisethan heti synnytyksessä laskee annostusta, mut mun endo sanoi et kattellaan miten arvot asettuu eikä hätäillä. Monella kuulemma imetyskin voi laskea arvoja. Enkä tosissaan ainakaan vajaatoimintaa haluaisi vastasyntyneen kaveriksi..

Niin ja ku joskus oli puhe et pitääkö sairaalaan ottaa omat lääkkeet niin EI TARVI sanovat ainaki Taysin ä.polilla.

Tsemppiä kaikille vajisongelmien kanssa kamppaileville! Mä poistun takavasemmalle ja jään odotteleen ensi viikkoa & vauvaa!

Anu ja pikkuinen 38+2
 
ÄitiDino pelkkä luku ei vielä sano mitään. Pitäisi tietää labran viitteet. Jos viite T4V on esim 11-22 (joka meillä päin on viitteenä) on se T4V 10 toki viitteessä. Jos sulla on kamala olo ja oireita, olis ehkä fiksua käydä sit vaikka yksityisesti endolla. Tai ainakin seurata arvoja vielä esim kk:n kuluttua. Olithan mahdollisimman ajoissa labrassa ja ilman aamukahvia?
 

Yhteistyössä