raskaana olevat vajislaiset

Viite on jotain 9-.. Viimeksi se oli 11. Käytän siis Tyroksiinia enkä syö enkä juo aamuisin (varmuuden vuoksi) mitään ennen labraa ja ennen kasia arvot otettu.

Lähinnä mietityttää vauva. Eli kun netissä on monessa paikassa ollut tieto, että pitäisi olla raskaana vähintään 14, mieluiten lähempänä 19. Oma olo on mitä on - en tiedä johtuuko raskaudesta vai kilpirauhasesta vai ihan jostain muusta - uupunut, hiukset lähtee jne.
 
Mulle endo sanoi, että T4V saa olla 15-18 viitteellä 11-22. Mulla annosnostoja tehtiin niin kauan et saatiin T4V yli 15. Viimeksi se oli 15.2 ja olo on mitä mainioin vaikka raskausviikkoja on jo huomenna 39. Yöt nukun ku tukki ja päivät jaksan ilman päiväunia. Ei valittamista olotilassa, toisin meni alku ja keskiraskaus kun arvot oli viturallaan.
 
Kappas, loytyihan tallainen taalta!

eli joukkoon liittyy yksi vajislainen lisaa.
Mulla on tosiaan sukurasite viela tuohon vajikseen, joten sita kilppariarvoa on seurailtu jo pidemman aikaa: 06 tienoilla arvo oli (TSH) oli 1-2 valilla. ennen sita mulla on 2 lasta, joita tehdessa ei mitaan ongelmia raskauden alkamisen suhteen ollut.
Nyt kuitenkin minulla oli vuodessa 3 keskenmenoa, perakkain niita olikin jo 4 ja yhteensa siis 5 epaonnista raskautta putkeen, kun ensimmainen epaonninen raskaus paattyi rv 19+ sikion kehitysvaurion vuoksi.

Tutkittiin ja ainoa asia mika on muuttunut on tuo kilpirauhasarvo: se oli tammikuussa 3,6. (T4V 13)
Miettivat polilla etta se on viitearvoissa joten ei syyna mihinkaan, ja sain diagnoosiksi vaan etta kaikki kunnossa.
Itse aloin epailla kuitenkin toista koska oireillut olen aika pitkaan.
Nyt talla viikolla kontrolloitiin, ja olikin 4,2, (T4V 12) joka MYOS viitearvossa viela...
Menin historian kanssa lekuriin ja asiantuntijan mukaan ihan selva syy keskenmenoihini, eika ymmartanyt miksei ole laakitysta jo aloitettu, ja nyt siis alkoi talla viikolla :)

En tieda, onko tama nyt tyroksiini laakityksesta tullut, mutta mulla ei tana aamuna kutissut silmat kun herasin!!! Yleensa mulla silmat ovat muurautuneet umpeen ja ovat kuin olisi hiekkaa. Nyt on eka aamu vuosiin kun nain ei ole?? :) Saa nahda mita tama laakitys nyt vaikuttaa, koska itse olen sysannyt kaikki oireilut sivuun jo vuosia... pistanyt vasymyksen piikkiin.

T.Neiti +kihuli rv 26+5
 
Viimeksi muokattu:
vajishan voi oireilla ihan miten vaan ja hyvinki voi olla lääkitys syynä silmien parantumiseen. hieno homma et sait lääkkeet ja tuntuu auttavan. varmaan vajis ollu syynä noihin keskenmenoihin, ei normilääkärit sitä tajuu tai ei tiedä, ihmettelen miten ne voi olla niin tietämättömiä tai välinpitämättömiä.
 
No niin, nyt mulla on lääkitystä takana 4 vkoa ja pohdin nyt noita kontrollin tuloksia. Toki neukkutäti lupasi lääkäriltä huomenna kysellä että mitäs nyt mut kiinnostaisi tietää et miten lääkityksen aloitus on yleensä vaikuttanut ...arvoihin...? Mulla siis TSH oli 4,2 ja T4V 12 kun lääkitys aloitettiin, nyt oli laskenut TSH 2,4 ja T4V 10 oli sitten tipahtanut alarajalle...? eli huonontunut....? Käyköhän noin useinkin vai...? Lähteeköhän se siitä paranemaan....Huomenna pitäs neukkutädin soitella asiantiimoilta, mut nyt jäi mietityttää et onko tuo ihan normia lääkitystä aloittaessa et T4V huononee? TSH siis selkeästi parantunut jo noinkin pienellä lääkemäärällä (1 x 25 mikrogramman tabu per aamu)
 
Neiti-81 Enpä kyl oo ainakaan kuullut et ois laskemaan lähten? Mut tosin ihan hirveest en kokemuksia lääkkeestä oo muutenkaan saanut. Olisko arvot ollu laskusuunnassa ja toi määrä ei riitä ton T4V:n nousuun vielä?
Oliko mittaustilanne muuten samanlainen ku eka? Eli kellonaika, syömättä, juomatta ym? :) Kerroppa mitä lääkäri tohon kommentoi sitten.

Mul olis kontrollit taas ens viikolla, saa nähdä miltä näyttää :)
 
Neiti-81 Enpä kyl oo ainakaan kuullut et ois laskemaan lähten? Mut tosin ihan hirveest en kokemuksia lääkkeestä oo muutenkaan saanut. Olisko arvot ollu laskusuunnassa ja toi määrä ei riitä ton T4V:n nousuun vielä?
Oliko mittaustilanne muuten samanlainen ku eka? Eli kellonaika, syömättä, juomatta ym? :) Kerroppa mitä lääkäri tohon kommentoi sitten.

Mul olis kontrollit taas ens viikolla, saa nähdä miltä näyttää :)

Olosuhteet olivat taysin samat nyt kontrollissa
Juu eli soitto tuli ja laakitysta nostetaan, ei siis thyroxinlaake maara riita viela, nyt jokatoinen pva 2x 25mikrog tabu ja jokatoinen pva 1. Selkeasti siis kuulemma lahtenyt vaikuttamaan, mutta on liian pieni maara, T4V pitas saada kuulemma yli 16, ja TSH sinne 1-2 tienoille, jonne se on jo alkanutkin lahtea. :) Mut suunta on oikea :), 6 vkon paasta uusi kontrolli.
Vointikin on kylla ihan eri, myos sydamen rytmihairiot ovat kaikonneet! Ovat vuosien riesa olleet... :)
 
Hyvä että nostettiin :)
Mul on selkeesti täytynyt toi T4V saada ylös ennenku olo helpottan, viimeksi oli siis 19 ja nyt voin rehellisesti sanoa voivani hyvin, TSH ollut jo pitkän aikaa alle 0 ja se ei haittaa mitään kunhan tuo T4V saatu hyviin lukemiin :)
Toivotaan että saat lääkityksen tasapainoon! Mul menee 1x 0,1mg ja 1x 0,25 mikroa Eli molemmat otan joka päivä.
 
Ääh... Tänään tuli eilisen kontrollin tulokset. Väsymys minkä luulin johtuvan hemoglobiinist (oli 145 :D)johtuukin nyt mitä ilmeisemmin taas kilpparist, T4V tipahtan 14 oli siis rv12 sen 19. TSH noussu pikkusen ja oli nyt 0.16. Nyt odottelen endokrinologin kommenttia asiaan :)

Huoh, just ku luulin et ois kunnos :)

Astre ja "Eemeli" 22+3
 
Heipsan (vanha ketju :D) !

Kuinkas kiire sillä arvojen tarkastelulla on alkuraskaudessa? Mulla on juuri tällä viikolla nostettu annosta hieman, olojen perusteella, arvot olivat ihan huonojen rajoilla jo tammikuussa... silloinen lääkäri meinas että kesällä sit katotaan uudestaan hihhei... Enkä siis tiennyt vielä raskaudesta nyt kun lääkitystä nostettiin. Eli, katotaankohan mun arvot nyt heti vai n. 2viikon päästä kun tämä nosto olisi ehtinyt niihin vaikuttaa? Kuinka kiire on saada arvot viitteisiin, ettei sikiölle olisi haittaa? Tai km-riskiä...?

pikkasen mietityttää, mutta ehkä hyvä, että on edes nostettu yhtään... harmittaa vietävästi kun nostettiin olojen perusteella nyt, ei ole vertailuarvoa kuin tuo tammikuun arvo. Silloin tsh 4,2 ja t4-v 10,4. Nyt annos 0,05mg 5krt viikossa ja 2 krt viikossa 0,1mg.

Eiköhän tuo ensi viikolla selviä kun neuvolantäti ottaa yhteyttä, mutta täältä täytyy vähän kysellä vertaistukea siihen asti :) Kiitos avusta!

t. huolehtiva tömpsis
 

Yhteistyössä