Raskaana rv 33+6 - vatsa katoilee

  • Viestiketjun aloittaja vierailija äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti
vierailija äiti minäkin
Hei haluaisin kuulla kokemuksia tai saada jonkunlaista vertaistukea.
Onko muilla ollut tämmöistä ongelmaa?
Minulla on jo useampi raskaus takana, kaikki olleet täysiaikaisia syntyessään. Pienin vauva syntyi rv 38+ 2400g painoisena ja isoin on syntynyt rv 41+ 3800g painoisena. Muut lapset on syntyneet vuosittain, nyt väli edelliseen on muutaman vuoden.
Alussa raskaudessa oli ongelmia runsaan verenvuodon ja päättyneen kaksosraskauden vuoksi, sittemmin elävä sikiö voi hyvin ja vuoto loppui rv16 mennessä. Ultrissa hyvän kokoinen ihmisenalku. Alussa sf mitta seurasi yläkäyrää ja kiloja tuli reippaasti (ehkä kesähelteiden nestettäkin), mutta sitten sf tipahti keskikäyrän tuntumaan ja painonnousu rauhoittui. Vatsa kasvoi alkuun reippaasti, mutta yhtäkkiä se on alkanut erikoisesti katoilemaan?! Toisinaan vatsa on pinkeä ja tuntuu ahtaalta, sekä niin isolta ettei mahdu kumartamaan yms.. Mutta yhtäkkiä koko masu ikäänkuin häviää enkä näytä raskaana olevalta ollenkaan, olo on kevyt? Onkohan se ihan normaalia näillä viikoilla?
Sikiön kokoa en tarkemmin tiedä, mutta pelkään jäävän taas "liian pieneksi" vaikkei missään ole tuotu tällaista huolta esiin. Vauva liikkuu runsaasti, toisinaan selkeästi ylempänä ja toisinaan pää tuntuu hyvinkin alhaalla. Kuuluisiko mun huolestua tästä raskausvatsan piiloutumisesta ja ottaa yhteys neuvolaan?!
 
Ketjun ap
Erikoista tosiaan, kun tällaista ei ole edellisissä ollut ollenkaan. Lapsivesi on ultrissa ollut ok, ja neuvolassa viimeksi myös merkattu normaaliksi eikä mitään tihku. Supistuksiakaan ei ole.
Tilaa kääntyä kyllä varmasti vielä on, pari viikkoa sitten hän oli koko ajan vuoroin poikittain ja vuoroin rt. Maha saattaa olla poissa esim aamusta puoleen päivään ja uudestaan iltapäivällä, sitten kun maha näkyy taas isosti, peppu tuntuu korkealla palleassa. Pidempään kävellessä maha puolestaan selvästi laskeutuu ja nivuset vihmoo
 
tuuli-lilja
Ottaisin ehdottomasti yhteyttä neuvolaan ja vaatisin päästä kokoarvio-ultraan! kyseessä voi olla vauvan kasvun hidastuma, siskolla saatiin kyseinen kiinni kun sf mitta rupesi laahaamaan ja painoa ei tullut. Löytyikin sitten virtausongelmia- vauva ei saanut riittävästi energiaa. Onneksi vauva oli kunnossa mutta loppujen lopuksi synnytys käynnistettiin kun epäiltiin että istukka prakaa minä hetkenä tahansa...ja niinhän se sit oli aikeissa tehdä (varmistui myöhemmin). Ja varsinkin kun sinulla on entuudestaan tuollainen ”pienikokoinen” vauva syntynyt... tsemppiä kaikkeen!
 
Ketjun ap
Olisikohan edellisen pienen vauvan kohdalla huomattu jos silloin olisi ollut ongelmia istukassa/virtauksissa? Silloin sikiö oli alunalkaenkin pieni ja synnytyksessä todettiin myös istukan olevan pieni mutta muuten ok.
Olen itsekin syntynyt kovin pienenä, samankokoisena kuin tuo pienin vauva ja hän on edelleen perheen siroin, sen sijaan isoin seuraa isänsä kasvukäyrää edelleen ja pituusodotus on 2metriä.
 
vierailija
Minulla on ollut tämän kolmannen kanssa sama, mutta aiemmista raskauksista en muista tällaista. Esim. toisina päivinä en ole mitenkään saanut sukkia jalkaan ja välillä ei ole ollut mitään ongelmaa.
En ole ollut kyllä huolissaan vaikka samaa on tapahtunut siitä asti kun maha on alkanut kasvaa. Sf-mitta kasvanut ja oma paino on noussut tasaisesti.
Mittaa vatsan ympärys, itselläni se on ihan tasaisesti ollut sama oli helpompi tai vaikeampi liikkua. Neuvolan arvio oli, että vauvan asento on eri, eli minun on helpompi liikkua ja vatsa tuntuu pienemmältä silloin kun vauvan selkäranka on omaani vasten ja vaikeampi silloin kun selkä on mahaa vasten, koska vie silloin ”enemmän tilaa”.
Mutta jos huolestuttaa niin ehdottomasti yhteys neuvolaan niin tutkivat asiaa!

Meille ei siis todellakaan ole pientä vauvaa tulossa kun tämä vauva oli kokoarviossa 37+1 3400g.
Edelliset syntyneet 41+3 4120g ja 39+6 4310g. Nyt menossa 39+1.
 
vierailija äiti minäkin
Onkohan hän tosiaan silloin selkä vatsanahkaani vasten, kun huomasin, että "se isompi maha" on tosiaan silloin kun oletettavasti takamus tuntuu mun palleassa ja mun oma iho tuntuu tasaisen pinkeältä ihan supistamatta. Maha taas tuntuu pienemmälle silloin kun potkuja tuntuu terävänä kyljessä. Seurailen, kiitos teille :)
 
vierailija
Mene ehdottomasti tarkastuttamaan tilanne. Meillä oli vauva seurannassa juuri tuon alhaisen sf-mitan takia. Aiemmin (rv.12+4 ) minulla oli verenvuotoa ja nähtävissä oli hematooma istukan reunassa. Onneksi vuoto loppui ja vauva jatkoi tyytyväisenä masussa oleilua. Sf-seurannoissa (2 kertaa käytiin) mitään "vikaa" ei napanuorasta eikä istukan virtauksista löytynyt, mutta kasvu jätätti viikkoihin nähden. Lapsiveden määrä oli myös normaali.
Viikko tuosta viimeisestä kontrollikäynnistä (rv.37+1) musta alko tuntumaan että maha on välillä pehmeä ja oli ihme kipuja mahassa.. (ei supistelukipuja, ne mä kyllä erotan) Jotain outoa kuitenkin. Vauva liikku normaalisti. Lähdin kuitenkin synnytysvastaanottoon päivystykseen, koska olin vahvasti sitä mieltä , että tässä on joku vialla.
Siellä ultrattiin ja ihmeteltiin mun kipua. Lapsivesi oli vähentynyt. Mut otettiin osastolle seurantaan ja vauvasta otettiin vähän väliä käyrää. Kaikki hyvin sykkeen puolesta.
Kivut vaan jatkui ja vauvaa seurailtiin ja ultrattiin.-ei mitään syytä löytynyt.
Pari päivää tästä mua ultrattiin uudestaan ja sit olikin lapsivesi hävinnyt kokonaan! Se oli vaan "haihtunut", koska mitään ei ollut lorahdellut pöksyihin.. Vauva oli mahassa kuivilla, joten lääkäri teki päätöksen käynnistää synnytys.
Kaikkien cytotec yritysten ja ballonki venytysten jälkeen pääsiin synnytyssaliin. Synnytyksen aikana vauvan sydänäänet laski ja kohtuun pumpattiin keittosuolaliuosta, että sydänäänet paranis ja se auttoi! Vauva syntyi sirona rv.38+0 (2400g)

Kätilö tuumas tutkittuaan istukan ja napanuoran, että tässä olis voinu käydä todella huonosti, koska napanuora oli kalvokiinnitteinen. Ilmeisesti se haittas vauvan kasvua ja sitä ei voi ultrassa nähdä. Se on myös todella vaarallinen, koska saattaa revetä ja aiheuttaa vauvan kuoleman. Onneksi kaikki meni hyvin ja sain ihanan ja terveen tyttövauvan <3

Jos äidinvaistot vähänkin hälyyttää, niin mene! Parempi "pelata" varman päälle.
 

Yhteistyössä