raskaana solariumiin?

Voiko raskaana ollessaan käydä solariumissa vai voiko siitä olla vaaraa sikiölle? En vielä edes tiedä olenko raskaana, mutta tuli vaan mieleen, että mikäli olisi tärpännyt, niin uskallanko enää mennä? Juuri tuli ostettua 5 kerran kortti ja kerran vasta päässyt käymään...
 
jaa-a
tuskin siitä vauvalle haittaa on. enemmän haitallisia noi itseruskettavat kai on, kun sisältävät kemikaaleja ym... mut jos epäilyttää niin kai voit säästää kortin synnytyksen jälkeiseen aikaan? sillon se rentouttava solarium hetki vasta tarpeeseen tulee! B)
 
Tuota tuota
Solariumin kerta UV-annos on aurinkoa 10 kertaa voimakkaampaa... Että sinänsä turha saivarrella siten, että "ollaanhan sitä auringossakin" kyse on kuitenkin kahdesta eri asiasta. En mimä menisi normaalistikkaan edes aurinkoon puolenpäivän aikaan ilman suojaa, saati sitten solariumiin missä säteilee 10 kertaisesti.

Auringossa ruskettuu kyllä kohta, mutta tosiin kuin solariumissa, uv säteily ulkona ei ole vaarallisen voimakasta varsinkaan jos ei tunge puolenpäivän aikaan käristymään. Auringossa ollessa yleensä käytetään myös voiteita suojaamaan ettei uv säteet lävistä ihoa, solariumiin ei saa laittaa edes sitä.

Onhan se Uv-säteily aina syöpäriski, solariumissa se on voimakkaampi. Varsinkin kun mitään suojavoiteita ei sinne saa laittaa. En itse lastani veisi syöpää aiheuttavaan laitteeseen jossa on voimakasta säteilyä. Olen varmasti sitten monen mielestä ylihysteerinen, mutta kun en mielelläni mene moiseen vaikken olisikaan raskaana.

Syövän kannalta ei ole merkitystä oletko auringossa pikkuhiljaa ruskettumassa vaikka parituntia päivässä, uv kerta-annos on hyvin pieni, mutta sen sijaan 20 minuuttiakin olo jossain voimakkaassa säteilyssä on vaarallista.
 
Jaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:52 odottaja kirjoitti:
mä ainakin uskallan olla ulkonakin, vaikka aurinko paistaa. sikiöllä on melkoisen hyvät suojakertoimet. turha stressata ihan joka asiasta.
Sikiön iho on ohuen ohut, ja se säteily läpäisee sikiön kyllä hyvin... Kun se voimakas säteily läpäisee ilman suojaavia aineita äidin ihon alle, koko elimistöön.
 
En menisi.. Ja jostain (Olikos uusin KaksPlus =) ) luin ettei raskauden ensimmäisellä kolmanneksella saisi käyttää aurinkorasvoja, vaikka eihän niitä solkussa käytetä.. Ehkä meni vähän asian vierestä... B)
 
anes
Voi kyllä käydä huoletta sikiön kannalta... Iste mietiskelin samaa ja päädyin säteilyturvakeskuksen sivuille, jossa kerrottiin ettei sillä ole mitään vaikutusta sikiöön kun vaikutukset rajoittuvat äidin ihoon. Silti kehotettiin miettimään asiaa just maksaläiskien ja ihon vanhenemisen kannalta. Taidan kyllä käydä kerran tai pari niin tulis vähä pirteämpi olo. Mun iho kun ei pala helposti normaalistikaan.
 

Yhteistyössä