Raskaana tupakoineet, kerroitteko neuvolassa polttamisestanne?

  • Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
PNS
Kuka tahansa pystyy halutessaan lopettamaan, ja kaikki muu on selittelyä ja silkkaa paskaa :) Ja kai jokainen saapaskin tietää, että aivot kehittyvät hermoratoineen vielä parikymppiseksi asti, jolloinka voi olla että ne hapenpuutteesta aiheutuneet hermostolliset vauriot käyvät ilmi vasta myö-hään. Joku "mun lapsella ei olekaan allergiaa vaikka poltin" on melkonen hyttysen paska valtameressä, jokainen vähänkään ajatteleva yksilö tietää, mitä hapen puute tekee solutasolla ja mitä se tarkoittaa kehittyvälle hermostolle.
 
joo
On totta, että tupakointi raskausaikana on väärin ja voi aiheuttaa sikiölle vammoja.

ON MYÖS TOTTA, että tupakka koukuttaa pahemmin kuin heroiini, ja jos nikotiiniriippuvuus on suuri, niin lopettaminen on todella hankalaa. Ei kaikilla tahdonvoima riitä, eikä laastaritkaan auta viemään nikotiinin himoa pois. Koita itse vapautua jostain huumekoukusta, ei se ole ehkä niin helppoa, kuin luulet.

Mun mielestä parempia tuloksia tupakoinnin lopettamiseen saadaan KANNUSTAMALLA, koska yleensä syyttely ajaa ihmiset vaan puolustuskannalle.
 
muu28
Kerroin rehellisesti neuvolassa paljon poltin päivisin ja siitä lähdettiin vähentämään.Ei kuitenkaan alakanut nipottaa siitä että en pystynyt lopettaa kokonaan polttamista.Sairaalassa taas kukaan ei edes kysynyt poltanko ja eivät tainneet edes huomata kun ...salaa hiivin sauhuille.ja sama kun tultiin kotiin niin lasten neuvolan täti ei edes kysynyt tilannetta,vaikka imetin.
 
Sivuuttaa
Joo, sivuaa pikkasen aihetta mutta pakko kakistaa...

Mua ällöttää! Aina kun menen äitipolille niin siellä odotushuoneessa haisee tupakalle ihmisiä jotka ovat vattat pystyssä! Sitten ollaan niin huolissaan raskaudesta ja vauvasta!!!! Olen käynyt sairaalassa eri poleilla mutta missään muualla ei haise niin usein tupakka kun äitipolilla! Herätkää jo...
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
On totta, että tupakointi raskausaikana on väärin ja voi aiheuttaa sikiölle vammoja.

ON MYÖS TOTTA, että tupakka koukuttaa pahemmin kuin heroiini, ja jos nikotiiniriippuvuus on suuri, niin lopettaminen on todella hankalaa. Ei kaikilla tahdonvoima riitä, eikä laastaritkaan auta viemään nikotiinin himoa pois. Koita itse vapautua jostain huumekoukusta, ei se ole ehkä niin helppoa, kuin luulet.

Mun mielestä parempia tuloksia tupakoinnin lopettamiseen saadaan KANNUSTAMALLA, koska yleensä syyttely ajaa ihmiset vaan puolustuskannalle.
No sen verran pitäis aivotoimintaa olla äidiksi halajavalla, että tajuaa hakeutua vaikka sitten hoitoon, ellei muuten kykene olemaan ilman (jos siitä tosiaan tulee ne heroiinin vieroitukseen verrattavat oireet, niin hoitoon takuulla pääsee... öhm...). Omasta halusta se on kiinni. Ja siitä, että pitääkö sitä omaa himoaan ja haluaan tärkeämpänä kuin lapsensa terveyttä. Ei siinä auta selittelyt ja puolustelut, kun toi on silkkaa faktaa :D

Ja kannustaa ja kannustaa... Paskan marjat - lapsensa myrkyttäminen ja hänen lähtökohtiensa hankaloittaminen pitäisi kriminalisoida, eikä vaan lepertää äideille, että "on se vaan vitun hyvä, kun et vedä sitä kahta askia, vaan ainoastaan kymmenen päivässä".
 
Sauhuttelin juu ja kerroinkin asiasta, ei ole tapana valehdella.
Täti aina kehotti edes vähentämään jos ei kokonaan lopettamaan pysty ja näin teinkin.
Jostain kumman syystä kun kolmas lapseni syntyi lopetin polttamisen kokonaan kuin seinään samana päivänä kun poika syntyi.. Poikani on nyt 7kk ja on alkanut taas tekemään mieli sauhutella :$
 
Juu täytyy itelläki sanoa että helppo se on harmaana huudella :kieh:
Yhdestä kysymyksestä paisuu taas tällänen sade missä paskaa lentää :whistle: Voi ella parka ku sai taas niskan täyteen sen takia että joku oli noussut väärällä jalalla eikä tajunnu mennä ajoissa nukkumaan. Ihan vaan tässä ellaa puolustan että itse olen kuullut saman että äkki lopettaminen on pahasta raskaana ollessa, äitin stressitasoon viitaten. Enkä suinkaan ole ainoa kuka tämän on kuullut. Serkulle sanottiin sama juttu ku alko oottaan, eikä nyt voida syyttää yhtä terkkaa koska ihan eri paikkakunnilla tapahtunut. Niin ja siihen vielä että kun joku kommentoi että miks ei ensin lopeta ja sit tee sitä lasta... nooo oisko vaikka että se raskaus ku ei tule kello kaulassa... Jollakin tai kaikilla tämä olisi varmaan tarkotus mutta kun se raskaus voi yllättää!
Mutta joo, tupakointi raskausaikana on todella typerää, mutta ne jotka eivät koskaan ole olleet todella nikotiiniriippuvaisia niin voisivat mennä peilin eteen ja kurkata sinne ja sen jälkeen tulla kertomaan kuinka se on vaan tahdosta kii kun eivät itse tiedä asiata sen taivaallista. Hyvä se on vierestä neuvoa :saint: Vaarat varmaan jokainen tietää itse ja varmasti terve ihminen miettii jokaisen poltetun tupakan jälkeen et ei miks mä oon näin heikko ja tuntee huonoa omaatuntoa.. mutta se riippuvuus, se riippuvuus |O

*ottaa ellan saman sontikan alle :D *
 
ekasta plussattuani menin suoraan röökille ja parit sauhut vedettyäni mietin että mitä *piip* mä oikein teen, se loppu siihen. sitä ennen kuitenki polttanu viitisen vuotta.
kerroin neuvolassa tosta ja katto kauhistuneena, vaikka koitin selittää että tosiaan sen jälkeen en oo yhtäkään polttanu :D
kertoi th jopa että parempi lopettaa kokonaan kun se vaan nyt on niin että se on sikiölle vaarallista, korvaushoitoja on.
mä en muita syyllistä, jokainen tekee valintansa itse, mun maailmaa ei hetkauta jos joku pilaa pienen lapsen elämän. mutta silti mä pidän sitä ihan tietoisena pahoinpitelynä altistaa sikiö/lapsi sille röökille tai jollekin muulle mistä on ihan faktoja ja tiedetään sen jotain pahaa aiheuttavan. ja tää on vaan mun mielipide. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja LeLu:
Juu täytyy itelläki sanoa että helppo se on harmaana huudella :kieh:
Yhdestä kysymyksestä paisuu taas tällänen sade missä paskaa lentää :whistle: Voi ella parka ku sai taas niskan täyteen sen takia että joku oli noussut väärällä jalalla eikä tajunnu mennä ajoissa nukkumaan. Ihan vaan tässä ellaa puolustan että itse olen kuullut saman että äkki lopettaminen on pahasta raskaana ollessa, äitin stressitasoon viitaten. Enkä suinkaan ole ainoa kuka tämän on kuullut. Serkulle sanottiin sama juttu ku alko oottaan, eikä nyt voida syyttää yhtä terkkaa koska ihan eri paikkakunnilla tapahtunut. Niin ja siihen vielä että kun joku kommentoi että miks ei ensin lopeta ja sit tee sitä lasta... nooo oisko vaikka että se raskaus ku ei tule kello kaulassa... Jollakin tai kaikilla tämä olisi varmaan tarkotus mutta kun se raskaus voi yllättää!
Mutta joo, tupakointi raskausaikana on todella typerää, mutta ne jotka eivät koskaan ole olleet todella nikotiiniriippuvaisia niin voisivat mennä peilin eteen ja kurkata sinne ja sen jälkeen tulla kertomaan kuinka se on vaan tahdosta kii kun eivät itse tiedä asiata sen taivaallista. Hyvä se on vierestä neuvoa :saint: Vaarat varmaan jokainen tietää itse ja varmasti terve ihminen miettii jokaisen poltetun tupakan jälkeen et ei miks mä oon näin heikko ja tuntee huonoa omaatuntoa.. mutta se riippuvuus, se riippuvuus |O

*ottaa ellan saman sontikan alle :D *
Mistähän munasta sinäkin luulet tietäväsi, että mitenkä pitkään tässä kukakin on polttanut, paljonko, ja miten tiukassa koukussa, ja miten helvetillinen homma siitä oli taistella irti???? Se, että toiset sen haluavat tehdä, ei tarkoita sitä, ettäkö se olisi heille jumalauta jotenkin vähemmän vaikeaa, kuin niille luusereille, jotka eivät HALUA siitä eroon, vaan kerta toisensa jälkeen myrkyttävät lastansa
:kieh:
 
Luoja tätä taas..
Hyi mua oksettaa tää ketju! vielä joku kehtaa puolustella polttamisellaan. Tiesittekö muuten että aina kun polttaa tupakan,on sama kuin kuristais sitä vauvaa vatsassa!!?? idiootit!!
 
Kerroin, että poltan. Neuvolakorttiin merkattiin aina, montako päivässä.
En ollut missää erikoisseurannassa
Eipä nuo oikeen mitään tuumanneet tupakointiin. Ei mitään "saarnoja", et kannattaa lopettaa, tai mitä tupakointi voi lapselle tehä
:whistle:
 
Voi elämien kevät.. :D

Itse olen tupakoinut joka kerta kun olen ollut raskaana, tupakoin vieläkin. Silti en allekirjoita väittämää että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana olisi jotenkin vaarallista. Silti en puolustele asiaa millään enkä yritä keksiä oikeutuksia sille asialle.

SILTI: kenelläkään tavallisella kuolevaisella EI OLE oikeutta tuomita minua, tilini teen sitten aikanaan yläkerran herralle JOS sellaista on olemassa. Siinä on ihan turha muiden kauhistella ja yökötellä, sillä ei ole minuun (ja luulenpa ettei kehenkään muuhunkaan tupakoivaan äitiin) MINKÄÄNLAISTA vaikutusta. Itse olen valintani tehnyt ja seuraukset siitä kantaa lapseni, ehkä yhteiskuntakin tai sitten ei. Tämän tiedostan. Ei niitä tehtyjä asioita tekemättömäksi saa ulkopuolisten kauhisteluilla kun ei edes oma kauhistelu siihen riitä.

Mutta niinhän se menee; karavaani kulkee ja rakkikoirat räksyttää, ikuisuusaihehan tämä on. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Voi elämien kevät.. :D

Itse olen tupakoinut joka kerta kun olen ollut raskaana, tupakoin vieläkin. Silti en allekirjoita väittämää että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana olisi jotenkin vaarallista. Silti en puolustele asiaa millään enkä yritä keksiä oikeutuksia sille asialle.

SILTI: kenelläkään tavallisella kuolevaisella EI OLE oikeutta tuomita minua, tilini teen sitten aikanaan yläkerran herralle JOS sellaista on olemassa. Siinä on ihan turha muiden kauhistella ja yökötellä, sillä ei ole minuun (ja luulenpa ettei kehenkään muuhunkaan tupakoivaan äitiin) MINKÄÄNLAISTA vaikutusta. Itse olen valintani tehnyt ja seuraukset siitä kantaa lapseni, ehkä yhteiskuntakin tai sitten ei. Tämän tiedostan. Ei niitä tehtyjä asioita tekemättömäksi saa ulkopuolisten kauhisteluilla kun ei edes oma kauhistelu siihen riitä.

Mutta niinhän se menee; karavaani kulkee ja rakkikoirat räksyttää, ikuisuusaihehan tämä on. :)
Voi herrajeesus sentään, kun sunlaiset sais tunkea toviksi kaasukammioon!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Voi elämien kevät.. :D

Itse olen tupakoinut joka kerta kun olen ollut raskaana, tupakoin vieläkin. Silti en allekirjoita väittämää että tupakoinnin lopettaminen raskausaikana olisi jotenkin vaarallista. Silti en puolustele asiaa millään enkä yritä keksiä oikeutuksia sille asialle.

SILTI: kenelläkään tavallisella kuolevaisella EI OLE oikeutta tuomita minua, tilini teen sitten aikanaan yläkerran herralle JOS sellaista on olemassa. Siinä on ihan turha muiden kauhistella ja yökötellä, sillä ei ole minuun (ja luulenpa ettei kehenkään muuhunkaan tupakoivaan äitiin) MINKÄÄNLAISTA vaikutusta. Itse olen valintani tehnyt ja seuraukset siitä kantaa lapseni, ehkä yhteiskuntakin tai sitten ei. Tämän tiedostan. Ei niitä tehtyjä asioita tekemättömäksi saa ulkopuolisten kauhisteluilla kun ei edes oma kauhistelu siihen riitä.

Mutta niinhän se menee; karavaani kulkee ja rakkikoirat räksyttää, ikuisuusaihehan tämä on. :)
Voi herrajeesus sentään, kun sunlaiset sais tunkea toviksi kaasukammioon!
Ja sunlaiset sinne turkin hihaan ja nussia uudestaan. :flower:
 
savuton vuodesta 2005
kerroin neuvolassa, neuvoivat lopettamaan mieluummin pikkuhiljaa kuin kerralla kokonaan. Poltin normisti n. puoli askia päivässä. Vähensin pikkuhiljaa mut sit h. rv12 tuli kertakaikkinen stoppi eli niin paha olo tupakasta että se loppui kertaheitolla. Tietoisesti poltin n. 4vkoa, siis tietoisena raskaudesta. Nyt olenkin sit ollu jo yli 4v. savuton ja mies myös lopetti samoihin aikoihin, kuin minäkin.
 

Yhteistyössä