raskaus ajan kielletyt ruuat

elikkä löytyykö keltään kyseistä lappua joka voisi ne minulle kertoa tai netistä joku linkki ,minä menin ja hävitin tuon :ashamed: söin toissapäivänä kylmäsavulohta ja join redbullia ja nyt huono omatunto kun en yhtään muista oliko ne siellä kielletyllä :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuGreippi:
elikkä löytyykö keltään kyseistä lappua joka voisi ne minulle kertoa tai netistä joku linkki ,minä menin ja hävitin tuon :ashamed: söin toissapäivänä kylmäsavulohta ja join redbullia ja nyt huono omatunto kun en yhtään muista oliko ne siellä kielletyllä :'(

Kyllä sinä oisit jo huomannu, jos oisit siitä kylmäsavulohesta listerian saanut, eli ei syytä huoleen. Siitähän ei suoranaisesti mitään haittaa ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Sitä Redbullia en kyllä suosittelis, eikö niissä energiajuomapurkeissakin lue ettei niitä suositella raskaana oleville?
Onko siinä muuta ainetta kun kofeiini miksi ei suositella? Kun oon miettinyt, että kahviakinhan on sallittu tietty määrä, niin miks ei esim. tölkillistä jotain energiajuomaa jos ei kahvia käytä? Siis ihan tälläinen mietiskelykysymys vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Sitä Redbullia en kyllä suosittelis, eikö niissä energiajuomapurkeissakin lue ettei niitä suositella raskaana oleville?
Onko siinä muuta ainetta kun kofeiini miksi ei suositella? Kun oon miettinyt, että kahviakinhan on sallittu tietty määrä, niin miks ei esim. tölkillistä jotain energiajuomaa jos ei kahvia käytä? Siis ihan tälläinen mietiskelykysymys vain.
Ei oo muuta haitallista kuin se kofeiini, kysyin neuvolasta. Siksi siinä pullossa/tölkissä lukee, että ei suositella raskaana oleville, ettei joku joisi samana päivänä kahvia suositellut max 3kpp+siihen päälle vielä energiajuomaa. Mutta jos kahvia ei juo, silloin voi juoda sitä energiajuomaa, esim. tölkillisen/pullollisen. Energiajuomissa on suunnilleen puolet vähemmän kofeiinia kuin kahvissa.
 
Käydessäni neuvolassa hoitajan kanssa keskusteltiin ruokavaliosta. Näytti mm. uuden ohjeen, jossa oli maininta myös energiajuomista. Hämmästelin itsekin kun siinä oli rajoitteena 2l/vrk :eek: Hoitajakin naureskeli, että harvoinpa kukaan muutenkaan niitä noin paljoa käyttää. Kysyin vielä erikseen mihin perustuu ja hän sanoi, että nimenomaan siihen kofeiiniin. Sanoi, että todellakin tuo on nykyinen suositusraja kun aiemmin ei ole niistä juomista ollut mainintaa, nyt vasta yleistyneet.

Itse olen siis esim yövuorossa ihan huoletta ja hyvällä omallatunnolla juonut yhden pullollisen Ed:iä. Muuten ei jaksaisi millään...

Sen suhteen kyllä uskallan sanoa, että ei siis huolta.

Ai niin, ja tässä myös yksi lista.

http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Terveyskeskus/Terveyspalvelut/%C3%84itiysneuvonta/Raskausajan+ohjeita/Raskausaika_kielletty_ruoka
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katia79:
Käydessäni neuvolassa hoitajan kanssa keskusteltiin ruokavaliosta. Näytti mm. uuden ohjeen, jossa oli maininta myös energiajuomista. Hämmästelin itsekin kun siinä oli rajoitteena 2l/vrk :eek: Hoitajakin naureskeli, että harvoinpa kukaan muutenkaan niitä noin paljoa käyttää. Kysyin vielä erikseen mihin perustuu ja hän sanoi, että nimenomaan siihen kofeiiniin. Sanoi, että todellakin tuo on nykyinen suositusraja kun aiemmin ei ole niistä juomista ollut mainintaa, nyt vasta yleistyneet.

Itse olen siis esim yövuorossa ihan huoletta ja hyvällä omallatunnolla juonut yhden pullollisen Ed:iä. Muuten ei jaksaisi millään...

Sen suhteen kyllä uskallan sanoa, että ei siis huolta.

Ai niin, ja tässä myös yksi lista.

http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Terveyskeskus/Terveyspalvelut/%C3%84itiysneuvonta/Raskausajan+ohjeita/Raskausaika_kielletty_ruoka

Minä näin ihan saman listan, mutta en nyt ihan 2l kuitenkaan menisi juomaan päivässä. Pullollisen juon silloin tällöin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Kaikki pastöroimattomat tuotteet kiellettyjen listalla, kasvikset yms. kannattaa pestä hyvin ettei multajäämiä, graavi- ja kylmäsavulohituotteet, maksa, energiajuomat, kahvia saa juoda pari kuppia päivässä
Ei kuulu energiajuomat kiellettyjen listalle neuvolan mukaan.
 
Mä en ollut aiemmin kuullut noista pellavansiemenistä. Rakastan itämaista ruokaa ja siinä siemenet aika yleisiä. Esikoisen aikana taisin syödä aika reippaasti :ashamed: Nyt täytyy kai rajoittaa. Just meinasin tehdä huomiseksi hapanimeliä jättikatkarapuja, mut taidan jättää paahetut pellavansiemenet päältä pois... :kieh:

Ai juu mulle ilmoittivat silloin ekun kanssa neuvolassa, että itse valmistettuja graavi- ja kylmäsavulohia saisi syödä jos ne on ihan tuoreita (eli siis ei tyhjiöpakattuja). Mitenhän lie?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mussu81:
Mä en ollut aiemmin kuullut noista pellavansiemenistä. Rakastan itämaista ruokaa ja siinä siemenet aika yleisiä. Esikoisen aikana taisin syödä aika reippaasti :ashamed: Nyt täytyy kai rajoittaa. Just meinasin tehdä huomiseksi hapanimeliä jättikatkarapuja, mut taidan jättää paahetut pellavansiemenet päältä pois... :kieh:

Ai juu mulle ilmoittivat silloin ekun kanssa neuvolassa, että itse valmistettuja graavi- ja kylmäsavulohia saisi syödä jos ne on ihan tuoreita (eli siis ei tyhjiöpakattuja). Mitenhän lie?
Tarkoitat varmaan seesaminsiemeniä itämaisessa ruoassa? Ne on ihan sallittuja! =)
Pellavansiemen muuttuu aika helposti limaksi.
 
Pastöroimattomasta maidosta tehdyt homejuustot on kielletty... jostain luin että homejuusto pitäisi kypsentää vielä mutta ite olen kyllä syönyt Auraa sellaisenaan :p

Tuosta savustetusta ja graavatusta kalasta ja lihasta on kait sellainen sääntö, että saa syödä jos se on tuoretta... Vakuumiin pakatuissa voi sitten olla jo pöpövaaraa...

Energiajuomassa sanotaan että ei odottaville äideille, itse luulen sen johtuvan siitä että varsinkin light-versioissa on kaiken maailman keinomakeutusaineita... jos pelkästä kofeiinista puhutaan niin silloin sitä voisi juoda saman verran mitä kahvia suositellaan juotavaksi... Keinomakeutusaineista syklamaatti ja sakariini eivät sovi odottavalle äidille kun taas asesulfaami K:n ja aspartaamin maksimiannokset eivät normaalikäytössä ylity...

Itse täytyy sanoa että en ole mitenkään erityisesti tuijottanut listoja mitä saa syödä ja mitä ei, jotenkin tuntuu että ei niitä ruokia tule ahdettua mielin määrin suuhun kuitenaan, tuskin maistamisesta kovin suurta haittaa on
 
mainittiin ettei suositella korvasientä ollenkaan.

Salmiakista Mä oon tänä raskautena tosiaan oikeen panostanut terveelliseen ruokavalioon ja syön terveellisemmin kuin koskaan enne. herkkuja ei tee edes mieli, paitsi sitä salmiakkia, ja mulla saatta kerta-annos mennä yli 50g ja viikossa yhteensä ehkä 200g... Muuten kyllä syön terveellisesti.. ja verenpaine ei ole korkea, esim suolan takia, mutta sitten se toinen aine, en muista nimeä, niin mitä se aiheuttaa, jos sitä saa liikaa?? No en kuitenkaan viitsi yöuniani ton takia menettää ja voinhan mä syödä sitä vähemmän.. salmiakkia vaan niin tekee mieli, suklaaseen en taas koskekaan, vaikka normaalisti olen suklaan suurkuluttaja :whistle:
 
Tuosta savustetusta ja graavatusta kalasta ja lihasta on kait sellainen sääntö, että saa syödä jos se on tuoretta... Vakuumiin pakatuissa voi sitten olla jo pöpövaaraa...

mistäs sitä kaikkein tuoreinta saa sitten ??
ja mitä tuo vakuumipakattu meinaa? ekana tuli mieleen sitä miten ne kaupassa pakataan? pitkäskö pyytää lautaselle kalatiskiltä ja napostella niin. on nimittäin niin namia tuo greevi ja sitten kylmäsavu siika :p :p
mutta taitaapi olla EI nniille :ashamed:
 
Jos on sellainen kalatiski jossa myydään ns. irtotavaraa, silloin se on tod.näk. melko tuoretta. Sieltä ainakin saa tietää koska kala on savustettu/graavattu. Vakuumiin pakattu tarkoittaa sellaista tyhjiöpakkausta mistä on ilmat imetty ulos, ainakin graavikalaa olen nähnyt roikkuvan hyllyssä ko. paketeissa...

tässä esim. vakuumiin pakattu meetvursti: http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.wigren.sci.fi/tuotekuvat/322_kevytmeetwursti.gif&imgrefurl=http://www.wigren.sci.fi/tuote_322.html&h=300&w=183&sz=34&hl=fi&start=0&um=1&tbnid=HPeRto4N8wrzRM:&tbnh=116&tbnw=71&prev=/images%3Fq%3Dvakuumipakattu%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:eek:fficial%26hs%3DUgQ%26sa%3DN
 
Nitriitin ylenmääräistä saantia kannattaa välttää, saattaa aiheuttaa keskenmenoa. Nitriittiä on lisätty mm. makkaroihin. Nitraattia puolestaan löytyy lantusta, nauriista, punajuuresta, pinaatista, nokkosesta, kiinankaalista, salaateista ja juuresmehuista sekä mahdollisesti uusista perunoista. Huonolaatuisessa talousvedessä voi myös olla korkea nitraattipitoisuus.

Lisäys: noiden nitriittijuttujen E-koodit; E 249 kaliumnitriitti (KNO2) ja E 250 natriumnitriitti (NaNO2), E251 Natirumnitraatti, E252 Kaliumnitraatti

Lapsilla nitriitin päiväannos tulee täyteen yhdessä nakissa.
http://www.maitojaterveys.fi/index.php?id=74

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitriitti

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;139;806;1093;1096;1101;2114;17837;18412#seitsemas

Akvaariokaloille nitriitti on hypermyrkky. :eek:
 

Kyllä sinä oisit jo huomannu, jos oisit siitä kylmäsavulohesta listerian saanut, eli ei syytä huoleen. Siitähän ei suoranaisesti mitään haittaa ole.[/quote]

:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Ihan vaan tiedoksi Katja87:lle:
Mihin perustuu tietosi, ettei listeriasta ole vaaraa???? Otapa ens kerralla selvää ennenkuin heittelet asiantuntija neuvoja!

Terveystieto sivuilta löytyy hiukan valaisua:

Listerioosi, joka aiheutaa keskenmenon, ennenaikaisen synnytyksen, vaikeita yleisinfektioita ja aivokalvontulehduksen lapselle.

Listeriabakteeri tuhoutuu yli 72 º C kuumennuksessa, ei tuhoudu pakas- tettaessa eikä suolatessa.
 

Yhteistyössä