Raskaus ja hammashuolto

Mites se oli ( muistelin että tämmönenkin aihe täällä jo oli, mutten löytänyt ) tuon hammashuollon laita raskaaksi yrittäessä tai raskaana ollessa? Itsellä paikataan pari hammasta ja pari viisuria vedetään pois luultavasti kuukauden sisään, niin tuli mieleen että onko se ihan ok jos jostain ihmeiden ihmeestä lisinkin nyt raskaana? Kp on 34/28 nega testi tehty tiistaina....

Kiitos jo etukäteen vastauksista ;)
 
unikuu108
mä pääsin jonojen ohi kun menin hammashuoltoon.ja se onkin suositeltavaa..siitä puudutuksesta en tiä miten vaikuttaa..kannattaa kysyä omalta hammashoitajalta..
mut yleisesti suositellaan hoidettavan hampaat kuntoon nimenomaan raskausaikana.
 
Sitä mä ajattelin eilen et onkohan ihan ok, mut sit ajattelin et tuskin tässä raskaana ollaan ja on kuitenkin niin alussa jos olisinkin, mut ei kait se kuvaus tee hyvää edes herneen kokoiselle... toivottavasti nyt ei tapahtunut mitään ikävää sen takia, siis JOS olisin raskaana...
 
Hyvä tietää Veena, kiitosta taas ;) Nyt vain tuo kuvaus vähän jännittää... mutta toisaalta, tuskin tässä raskaana ollaan, ärsyttää vaan tämmönen kierron venyminen, kun ei ole koskaan aijemmin venynyt :headwall: tulisivat nyt heti eikä viidestoista päivä, ai niin mutta tänäänhän on 15. päivä :D
 
Röntgenkuvia ei tosiaan mielellään oteta raskausaikana jos ei ole ihan pakko =).
Mitään suurta vaaraa kuvauksesta ei kuitenkaan ole koska kuvataan päänaluetta, säteilyä ei siis juurikaan mene vatsanseudulle ja hammaskuvista tulevat säteilyannoksetkin on tosi pieniä eli sinuna en olisi huolissani vaikka raskaana oisitkin. Muuten hampaat voi paikata/poistaa ihan normaalisti ja puudutustakin voi käyttää.

T: Hammastäti
 
Entä pääseekö raskauslaiset yhä kiilaamaan jonossa tarkastukseen?

Kävin tänään hampulääkärissä, joka laitto mut jonoon, ja jonosta luvattiin kirjettä puolen vuoden kuluessa! :eek: eli eipä kovin äkkiä ole pääsyä näin "taviksena" ainakaan.

Röntgenlähetteen sain muutama vko sitten selän takia, mutta ennen kun mene, odottelen tätiä.
Jos täti tulee, niin pääsen vihdoin röntgeniin... oon nimittäin kärsiny tästä selästä, ja sekin ois hyvä saada kuntoon ennen raskautta...

-Rva B.
 
Kiitos hammastäti-Rosetta :D Olen huojentunut tuosta tiedosta, vaikka 99% en ole raskaana, luulenpa että tämä on mielikuvituksen tuotetta.... tullut vähän öklö olokin :ashamed: voih mitä mieli keksiikään.... :LOL:
 
RouvaB: Riippuu asuinpaikasta, joissakin paikoissa pääsee ja joissakin ei. Periaattessa ei enää ole mitään velvoitetta laskea mitään erityisryhmää jonon ohi, puolenvuoden sisällä hoidontarpeen arvioinnista pitäs kaikkien kuitenkin hoitotakuun mukaan päästä hoitoon. En sitten tiedä toteutuuku joka paikassa. Aika monissa kunnissa laittavat kuitenkin raskaana olevat etusijalle ja pääsevät jonojen ohi.

Muutenkin hoitoon pääsy vaihtelee paljon kuntien välillä. Itse olen töissä pienessä kunnassa, eikä meillä ole jonoja. Kaikki pääsevät hoitoon parin kuukauden sisällä tarkastuksesta =) .

 
Kiitos Rosetta,

Noin vähän muistelinkin että koulussa sanottiin. Että ennen pääsi, kunnes joku alkoi valittaa siitä että raskaana oleva "erityisryhmä" pääsee ohi, ja sitten se jonotusmeininki "tasa-arvoistettiin". :eek: On se kykkä aika pikkusielusta sikäli, että odottavia äitejä kun hoidetaan, niin hoidetaan oikeasti kahta ihmistä ja heidän parastaan...

Toivoopi Bee
 

Yhteistyössä