Raskaus ja hammaskipu = milloin lääkäriin?

  • Viestiketjun aloittaja Millie84
  • Ensimmäinen viesti
Millie84
Mulla on kipuillut yksi hammas muutaman päivän ja siihen ottaa välillä kylmä mutta koko ajan kuuma jos syön jotain lämmintä. Myös jos hampaan väliin jää jotain ruokaa niin tulee kipu. Raskaana olen viikolla 12 joten ainoa särkylääke on paratabs joka ei kauheasti auta. Kipu ei ole kova mutta kyllä sen koko ajan tuntee. Saan kuitenkin yöllä nukuttua ja normaalisti päivälläkin elettyä.
Mitä luulette, kannattaako odottaa maanantaihin tai alkuviikkoon ja soittaa omaan tk:hon hammaslääkärille vai yritänkö huomenna sunnuntaina päivystykseen? Ottavatkohan minua päivystykseen?
Mietin vaan että jos kipu yhtäkkiä kovenisi enkä uskalla tuota paracetamoliakaan paljon syödä ja aiheuttaako sikiölle haittaa kun raskaana olen jos kärsin hammaskivusta ensi viikkoon?
 
"Johanna"
Terveyskirjastossa lukee:

Suun hoidon toimenpiteet raskauden aikana

Raskauden aikana tulisi välttää suuria hoitotoimenpiteitä. Ensimmäisen kolmanneksen aikana voidaan tehdä suun perustutkimus, suun sairauksia ehkäiseviä hoitotoimenpiteitä ja suunnitelma tulevaa suun terveydenhoitoa varten (ks. «Suun terveystarkastus»7 ja «Suun tutkimukset»8). Tällöin on tärkeää, että kaikki plakkia helposti keräävät kohdat hampaistosta hoidetaan, koska pienikin määrä plakkia voi laukaista ientulehduksen odotusaikana. Toisen kolmanneksen aikana voidaan suorittaa korjaava hoito sekä muut rasittavat toimenpiteet.

Viimeisen kolmanneksen aikana ei tehdä enää hoitotoimenpiteitä. Silloin korostuu sekä äidin että lapsen suun terveydenhoidon ohjaus. Raskauden aikana olisi myös vältettävä röntgenkuvien ottoa, amalgaamipaikkojen purkamista ja lääkekuureja. Lääkärin valvonnassa näihinkin toimenpiteisiin voidaan kuitenkin ryhtyä.

Eikö siis ekalla kolmanneksel tehdä ollenkaan esim. reiän paikkaamista? :O
 
Minulla oli keväällä lievä hammaskipu pari päivää, la-iltana se yltyi sietämättömäksi ja pääsin "vasta" su-aamupäivällä lääkäriin. Tuo vajaan vuorokauden tuskailu oli ihan järkkyä, ensi kerralla menen samantien kun alkaa oireilemaan kun en tiedä mikä kipu olisi sellainen että loppuisi itsestään. Päivystyksessä sain ensiavun ja sen jälkeen hammasta juurihoidettiin.
 

Yhteistyössä