Raskaus ja kilpirauhasen häiriö

Elikkäs,olen 21-vuotias nainen ja olen totaalisen kyllästynyt tähän uupuneeseen oloon. En muista vuoden 2009 jälkeen tervettä päivää nähneeni,ahdistusta,hikoilua,yleiskunnon romahtamista,järkyttävä väsymys 24/7.

Tässä hieman arvojani:

8.12.2009 : S-TSH: 6,4
S-T4-V 11

24.2.2010: S-TSH 3,4
S-T4-V 11

10.5.2010: S-TSH 4,7
S-T4-V 12

5.10.2010 S-TSH 4,8
S-T4-V 14

2.2.2012: S-TSH 2,7
S-T4-V 10,7

Eli kuten näkyy,heitelleet ovat...Nyt tilanne on se että olen raskaana seitsemännellä kuulla ja tietenkin uupumukseni ja väsymykseni laitetaan raskauden piikkiin,vaikka näitä oireita on ollut jo vuodesta 2009. Asialle ei mitään ole tehty,tosin v. 2010 helmikuussa mulle todettiin ahdistuneisuushäiriö. Mielialalääkkeet auttoivat ahdistukseen mutta eivät uupumukseen,väsymykseen tai lihasheikkoukseen.

Olen aivan totaalisen kyllästynyt tähän olotilaan. Yhtäkään päivää en elä ns. normaalisti ja terveenä,olen väsynyt jatkuvasti ja väsymys on pahentunut viimeisein vuoden sisällä. Voisin nukkua 24/7. Lihasheikkous ja hikoilu on myös todella inhottavia. Haluisin elää normaalia elämää,käydä ulkoilemassa ja jaksaa edes kauppakassin kantaa kotiin mutta ei. Olisin niin kiitollinen jos edes joku vastaisi jotain?? Mitä mieltä olette arvoista? Onko liikatoimintaa vai vajaatoimintaa? Mun mielestä mun arvot on aika paljon heitelleet.
 
Hei,

Jos on kilpirauhasen kanssa ongelmia niin jotkut säätelevät vuosien mittaan lääkitystään itse. Mm. Mike Monroella on myös kilpirauhasongelmia. Vaimoltani on leikattu kilpirauhanen ja hän osaa olostaan päätellä tasot itse. Kaikkein varminta olisi mennä tutkimukseen hyvälle lääkärille. Ei ne mielialalääkkeet välttämättä auta, jos syy on jokin muu. Kyllähän fiilis laskee ihan senkin takia, kun on uupunut eikä mikään innosta. Mielialan vaihtelut liittyvät tuohon kilpirauhasvaivaan.
Esa Soppi lääkärikeskus Granimedissä Kauniaisissa on erikoistunut kilpirauhasvaivoihin.
 
Omaan silmääni viimeisimmät arvot näyttävät olevan ihan ok. T4V voisi tietysti olla hieman korkeampikin. Vertailun vuoksi viimeisimmät omat arvoni (ensimmäisellä raskauskolmanneksella) olivat TSH 0,5, T4V 14 ja T3V 4,7. Omat arvot ovat tällä hetkellä kallistumassa hiukan liikatoiminnan puolelle, mikä itselleni on ideaalitilanne.

Uupumus ja väsymys voivat hyvinkin johtua raskaudesta, mutta ovat tietysti myös hyvin tyypillisiä vajaatoiminnassa. Hikoilu ja lihasheikkous taas liittyvät ennemminkin liikatoimintaan, mikä ei mielestäni ole arvojesi perusteella kovinkaan todennäköistä. Suosittelen kuitenkin käyntiä asiaan perehtyneen endokrinologin luona, niin saat parhaiten selkoa tilanteeseesi :)

T. miata, kilppariongelmainen jo vuosia ;)
(Basedow dg. -06, kilpirauhasen poisto -07 ja siitä tähän päivään epätoivoisen tuntuista hoitotasapainon hakua...)
 

Yhteistyössä