raskaus ja liikunta

Onko muita,joilla liikuntainto on vähän niinkuin lopahtanut,kun on saanut tietää olevansa raskaana..?

Olen todella innokas liikkuja; harrastanut mm.joukkuepelejä, käyn salila 4krt/vko, juoksen,pyöräilen jne.
Nyt raskauden aikana (tosin ihan alkumetreillä) innostus liikkumiseen on laantunut merkittävästi, en tiedä miksi..

pelaan melko fyysistä joukkuelajia- ehkä vähän luopumisen tuskaa myös, kun tietää, että joutuu jättämään pelit ainakin tauolle hetkeksi.
Mutta, nyt ei edes kiinnosta.

Vinkkejä olisi kiva saada ns.raskausajan lajeista- erityisesti aerobisesta..
Mihin asti olette voineet jatkaa esim.juoksemista tai spinningiä?
 
kannata kauheen rajua harraastusta enää tässä vaiheessa. Mä kävin ohjatulla aerobic tunnilla joskus ja se ohjaaja oli raskaana. Se näytti kaikki liikkeet melkeestä hidastettuna. Mut jotkut ottaa tosi rauhallisesti. Ei liikuntaa kuitenkaa saa kokonaankaa lopettaa.. Varsinki rauhallinen lenkkeily edistää sit jossai vaihees synnytystä =)
 
Kyllähän se raskaus muuttaa liikuntatottumuksia, alussa voi olla niin väsyny, paha olo..ym.vaivaa ettei kauheesti jaksa itteensä rasittaa, yleensä keski kolmannes on mulla ollu ns.hyvä kausi, pahoinv.ohi, maha ei vielä tiellä ja innostusta riittää...aina loppuun asti. Juoksut jää ennen puoltav.pois pisimmillään oon rv.17 asti juossu ja sitten siirtyny kävelyyn. Näin mulle lääkärikin neuvoi, että puoleen väliin asti voi olon mukaan juosta. Ei mulla oo vielä tuossa vaiheessa supistellu tms., muttei vaan oo kivalle tuntunu juokseminen, kun kuiteski niin pitkällä jo oltu...
kuntosalilla oon käyny loppuun asti, joitain liikkeitä oon jättäny pois ja painot pienenee, maksimeja ei enää viitti isolla mahalla tehä.. kävely on hyvä laji loppuun asti! Siinäkin voi rasitusta vaihdellä, välillä kärryjen kanssa, välistä pitenpää ja lyhyempää, sauvoilla..ym..=)
 
Mulla oli kans alussa vähän puutunut olo, johtui osittain myös huonosta voinnista. Nyt olen 17.vkolla ja voisin taas asua salilla! Minäkin revin sen verta raskaita painoja, että osaa on saanut tiputtaa jo nyt jokusen verta, mutta ainakin itse toivoisin että saan jatkaa mahd kauan, on tuo sellainen henkireikä! Jokusen verta olen myös käynyt katselemassa jotain aerobic tunteja ihan peruskunnon takia, niillä aina hidastelen kun tuntuu että syke nousee liikaa. Ongelmana vaan on ollut alhainen hemppari, joka helposti väsyttää. Samoin kun sydän pumppaa kahdelle niin kyllähän se tuntuu eikä samaan tapaan pystykään temuamaan.

Itse huomasin kun alkuun jäi äkisti liikunta pois niin paino nousi aika rajusti mutta nyt sitä tulee taas tasaisemmin.

Mutta ite pystyn juoksemaan vieläkin ihan normaalisti ja minulta ei ainakaan ole kehotettu mitään jättämään pois, päinvastoin sanottu että jatka niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Ainoasaan vatsat olisi hyvä jättää vähän hissukseen 30 viikon jälkeen pois
 
Oon aina ollut satunnainen liikkuja ja nyt olen ajatellut harrastaa säännöllisemmin. Ongelmana on vaan se, että tuntuu että kunto on nolla! Olo on kun krapulassa yrittäisi urheilla. Lenkkeillessä väsyn todella helposti ja täytyy pistää kävelyksi aina välillä. Eilen kokeilin tennistä ja refleksit oli niin hitaat, että hyvä että tajusin missä pallo menee. :ashamed:
Lisäksi jotenkin vaistomaisesti varoin äkkinäisiä liikkeitä, joten ei tullut pallon perässä niin juostua. Täytyy vaan yrittää tota lenkkeilyä, vaikkakin sitten niin että kävelen välillä.
 
Mulla laskenut kunto nollaan raskauden aikana. Sitä ennen harrastin säännöllisesti urheilua niin että sen kyllä näki. Nyt en voi kuin kävellä.. ja sekin tuntuu ylivomaiselta. Jokaisessa ylämäessä joudun pysähtymään kerran tai kaksi.. siis kävellessä.
 
Minä juoksin vielä sunnuntaina 10km maastolenkin. Menossa rv 24. Taisi olla viimeinen noin pitkä juoksulenkki haastavassa maastossa, vaikka tukivyö olisin massun tukena :D Maanantaina olin valmis synnärille vatsalihasten ollessa kipeänä.

Tämä on toinen raskauteni. Esikoiseni on kohta 3 vuotta. Alkuraskaudessa en juossut, koska pahoinvointi vei voimat ponnistella lenkkipolulle. Ohjaan ryhmäliikuntaa 8 tuntia viikossa päivätyöni lisäksi. Rv 20 saakka liikuin normaaliin tapaan esimerkiski normaalipainoja käyttäen. Seurasin kuitenkin sykettä spinnig- ja askellustunneilla, jotten se nousisi kuin hetkittäin yli 150 rajan. Nyt olen hieman keventänyt painolastia esim. bodypump-tunneilla, enkä tee vatsalihaksista vaativimpia versioita. En tiedä kauanko liikun näin "kovasti". Keho kyllä kertoo, kun on aika höllätä. Luulen, että ohjaan äitiyslomaani saakka, jos ei ilmaannu ongelmia. Juoksulenkit tosin vaihtuvat kohta kävelyksi.
 
Mä treenasin koko raskauden, paitsi alun, kun oli niin huonovointinen. Ostin crosstrainerin ja sillä saatoin pisimmillään treenata tunnin ja täysillä tehoillla, syke 120... tai kuntopyörällä polin pisimmillään 1h30min, myös jumppavido oli käyössä. Loppuraskaudesta ihan viimesillä viikoilla saatoin kävellä 5km lenkkejä. Eli ei tullut yhtään liikakiloja, paino tipahti ennen syntymää vielä 2kilolla. Ja silti riski poika syntyi ja nyt on 8kk ja kasvaa tosi hyvin :) Eli ei vauvaan vaikuttanut mitään, vaikka äiti rehkipuhki sykkeet täysillä. Mutta, en suosittele kenellekään! Koska, jokaisen tulee kuunnella omaa vointiaan, lääkäriä, neuvolaa jne. Kunto ja odotukset ovat niin yksilöllisiä. En myöskään syönyt ollenkaan vehnäjauhoa, sokeria. Juosta en uskaltanut, kun siinä tulee ehkä tärähdystä, mutta yksi tuttuni on juossut rv 26:lle asti.
 

Yhteistyössä