Raskaus ja RUOKA, miten hallita syömistä?

No niin. Tää raskaushan alko ihan mallikkaasti. Mutta oltuani nyt lähes tulkoon vuodelevossa joulukuun puolesta välistä saakka tuntuu, että paino riistäytyy hallinnasta.

Neuvolan täti lohdutteli ja sanoi, että onhan se selvää jos joutuu olemaan aloillaan että painoa tulee enemmän.
Mutta minua se ei, lohduta. Olin päättänyt, että painoa saa tulla vain max sen 12 kiloa. Niin tiedättehän se kaavion, lapsen paino+ lapsiveden paino+ istukan paino+ jne jne on yhtäkuin 12 kiloa.

No nyt raskausviikko 28 menossa ja painoa tullut 10 kiloa.

Joku voisi sanoa, että eihän 10 kiloa ole paljon, mutta on se, jos lähtöpaino on 82 kiloa.

Ja jos säännöllisyys syömisessä kärsii, kuten tänään sokerirasituskokeen takia, syön sitten ihan olan takaa kaikkea, noh suoraan sanottuna paskaa.

Ymmärrän kyllä, ettei raskaana laihduteta, mutta miten tätä sais hallintaan?

Vinkkejä?
 
tokan odottaja
Minulla on rv.24 menossa ja nyt on kiloja itselle tullut 3kg. 68kg lähtöpaino ja nyt siis 71kg.

Itse taas olen ajatellut niin, että tässä vaiheessa saa kiloja tullakin, mutta rv.30 jälkeen alan taas katsomaan mitä suuhuni pistän ja etten jatkuvasti jotain puputa.

Minä olen kanssa sellainen, että varsinkin ilta-aikaan syödä mussutan niin terveellistä kuin epäterveellistäkin ruokaa.

Miten sinulla meni sokerirasitus? Itsellä oli moinen kanssa tänään ja kyllä se litku oli äkkimakeaa. Kyllä sen kahden tunnin aikana tuli vähän väliä huono olo ja varsinkin viimeisen puolen tunnin aikana kaikista pahiten.
Koko päivän oli lisäksi etovaa olotilaa, mutta nyt olotila on suht' ok.
 
No en tiedä muuta kuin sen alkutason siitä sokerirasituksesta. 12 tunnin paastosokeri oli 5,2 eli mulle ihan ok. Tää on kolmas raskaus ja niissä 2 ekassa raskaudessa, kun kävin sokerirasituksissa oli lähtötasot jotain 6,2.

Mulla ekassa oli ekassa raskaudessa lähtöpaino 68 kiloa, ja tokassa raskaudessa oli lähtöpaino 72 kiloa.

Itse olen pyrkinyt tietoisesti mitoittamaan syömiseni sen mukaan mitä kulutan.

Esimerkiksi aamulla syön kaurapuuron, kahvin ja hedelmän. Päivällä kevyen lounaan. Kun lapset saapuvat koulusta otan leivän ja kahvin/teen. Sitten päivällisellä ihan normikotiruokaa lautasmallin mukaisesti.

Illalla saatan sortua ja syödä jotain herkkua. Mutta jos sorrun otan vain vähän. Esim jos otan sipsejä otan vain pienen jälkkäri kulhon verran, enkä santsaa.

Mutta sipsejä syön tosi harvoin. Suklaa tuntuu olevan tosi kova sana. Jos sitä ei olisi kotona en sitä söisi, enkä pystyisi sitä hakemaankaan kaupasta.

Mutta tuo penteleen mies ostelee järkyttäviä suklaa satseja itselleen ja noh, minähän niitä välillä sitten mussutan.

Millä senkin korvaisi? Olen koittanut järsiä porkkanoita, omppuja, kurkkusiivuja ja rypäleitä, mutta eihän ne nyt ihan suklaata korvaa.

Siis lohtusyömistä tää varmaan jossain määrin on, kun pitää vaan kivuissaan maata ja odottaa leikkauspäivää.

Ja odottavan aika on pitkä...
 
"Miiu"
Vältä sokereita ja muita nopeita hiilareita. Mulla ainakin noiden syöminen raskausaikana aiheuttaa ihan hirveän ahmimishimon. Syö runsaasti proteiineja ja kuitupitoista ruokaa niin nälkä pysyy hyvin kurissa. Ei kannata sitä painoa niin tuijottaa, se voi raskausaikana nousta esim. turvotuksen vuoksi. Mietit vaan että syöt terveellisesti ja se riittää. Ja huomaat että olo on paljon pirteämpi kun mietit vähän mitä suuhusi laitat. Ja eihän tollanen yhden päivän ruokarytmin epäonnistuminen mitään meinaa. Huomenna on uusi päivä:)
 
tokan odottaja
Kuinka pitkä aika on leikkaukseen? Tsemppiä sinulle!!

Itsellä ekasta oli hillitön suklaahimo rv.30 jälkeen ja nyt tässä vaiheessa - tätä tokaa odottaessa - on itsellä hillitön himo ranskanperunoihin, sipseihin ja salmiakkiin. Suklaa ei maita.

Itse kanssa syön fiksusti päivisin, mutta illalla tahtoo herkkuhimo yllättää.
 
"Miiu"
Jos sun tekee mieli iltaisin mässyttää herkkuja, niin olet syönyt päivällä liian vähän. Syö mieluummin tukeva lounas ja välipalaksi jotain proteiinipitoisempaa kuin leipä, esim. maustamatonta rahkaa ja hedelmiä. Teetkö aamupuuron maitoon? Se lisäisi puuron tukevuutta.
 
No leikkauspäivää ei olla päätetty, sen on lääkäri sanonut, että viikoilla 36-38 leikataan jos mitään ihmeempiä ei sitä ennen esiinny. Ja totisesti toivon, että synnytys ei ala spontaanisti ennen noita viikkoja.

Mulla on hillitön himo luomukaurapuuroon. Jo illalla odotan aamua että saan keittää itselleni lautasellisen sitä ihanaa herkkua. Lisäksi olen syönyt kilotolkulla punasipulia, raakana, marinoituna ja paistettuna. Mutta lähinnä raakana ja marinoituna.

Lisäksi olen rakastunut vissyyn ja juonkin sitä monta litraa päivässä, onneksi pukki toi jouluna soda stream koneen :)

Eihän siinä sinällään ole ongelmia jos painoa tulee pikkasen liikaa.

Mutta tiedän itseni kohdalla jo useasti leikattuna, että lisäpaino viivästyttää toipumista ja sektion jälkeen toipuminen minun kohdallani on muutenkin hidasta mikä taas vaikeuttaa ylimääräisen painon pudottamista.
 
Jep maitoon teen puuron. Ja toi rahka on kyllä hyvä vinkki. Söin sitä paljonkin jossain vaiheessa varsinkin duunissa. Mutta sitten liika proteiini alkoi ummettaa, enkä ole sitä sitten syönyt. Nyt voisin ottaa sen varovaisesti menyyseen.
 
tokan odottaja
No on sinulla sitten vielä pitkä aika vauvan tuloon. Oletko edelleen vuodelevossa? Minulla LA on toukokuun lopussa.

Itsellä taas maitotuotteista on himo viliin, sitä söisin vaikka kuinka ja paljon.
 
tokan odottaja
Miuu, tiedosta tuon, että jos on iltanälkä, on päiväsyöminen jäänyt vähäiseksi. Mutta kun ei itselle päivällä oikein ruoka tahdo maittaa, siksi syöminen jää iltaan. Toisaalta syödäänhän Etelä- Euroopassakin iltaruoka vasta seitsemän jälkeen ja ei siellä ole niin pullukoita ihmiset, kuten vaikkapa täällä tai Usa:ssa
 
äippä kolmelle
Syö tasaisesti 3h välein jotain..Aamupala,välipala,lounas,välipala,päivällinen,välipala,iltapala. (siis esimerkkeinä,toki riippuu päivärytmistä montako välipalaa väliin) Ja nuo välipalat ei tarvitse olla mitään suurta,vaan esim: leipä+hedelmä+kahvi/tee. Kun syöt säännöllisesti niin et tarvitse oikeaa ruokaa siis lounasta ja päivällistä niin kauhean isoa annosta. Noin opetettiin syömään kun oli raskausajan diabetes. Ja parasta siinä oli ettei paino noussut paljoakaan :) Toki herkuttelin,söin esim: päivällä kahvin kanssa näkkäriä ja lisäksi pullaa/keksiä/jäätelöä riippuen siitä mitä teki mieli. Ja lisäksi vkolp herkuttelin karkilla ja sipseillä..niitä vain ei kestänyt syödä aina ja koko aikaa,EIKÄ KAMALIA MÄÄRIÄ.
 
kokeile tätä
kirjaa kaikki syömiset ylös, kun sulla kerran aikaa riittää. joka suupala, ja kellonaika. syö mahdollisimman tummaa suklaata mahdollisimman pieninä paloina ja hartaasti sulatellen. syö tikkujäätelöä ja marjarahkaa pahimpaan makeanhimoon. itse jouduin lopulta 1200 kilokalorin dieetille ja meinasin kuolla ketutukseen. tuo auttoi. painoa ei tullut, mutta olin aivan loppu pienestäkin ponnistuksesta ja sain raivohalvauksia nojatessani seiniin etten pökrää. mutta mulla olikin raju raskausdiabetes eikä mikään insuliini meinannut riittää. jäätelö jostain syystä ei nostanut verensokeria, vaikka leipää ja perunaa tms piti syödä tosi varovasti. puuroa ei voinut ajatellakaan. aamiaiseksi söin pikkuisen raastetta ja siinä hiukan öljyä. iltapäivällä aloin sietää hiilihydraattia paremmin.

raakaa parsakaalia ja minipikkunokare maapähkinävoita nokkaan on yllättävän hyvää. täyttävää, on terveellistä ja jos oikein ahdistaa niin sitä maapähkinävoita voi lantrata jollain ja kehitellä kaikenlaisia dippejä
 
Syö monipuolisesti, noin parin tunnein välein pieniä määriä niin pitäisi pysyä makean himo ja nälän tunne poissa. Se, että tekee mieli syödä jotain makeaa kertoo yleensä siitä, että et ole päivän mittaan saanut tarpeeksi ravintoa.

Pienillä määrillä tarkoitan sitä, että et syö itseäsi ähkyyn. Vaan vain sen verran, että on vielä hyvä olla syömisen jälkeen ei nälkäinen, muttei olisi täysin täysi olokaan.

Monipuolisesti syöminen:

Maitoa ja juustoa, juo kolme-neljä lasillista maitoa tai piimää ja syö muutama juuston viipale, joka päivä. Sillä kalsiumia tarvitaan erityisesti lapsen luuston kehittymiseen. Kalsiumin imeytyminen vaati D-vitamiinia.

Ruoka-aineet eniten D-vitamiinia saat vitaminisoiduista maidoista ja kalasta. Vältä kumminkin syömästä sisävesien suurten petokalojen hauen, ahvenen, kuhan, maden syöntiä sekä itä meren silakoiden syöntiä, sillä niissä saattaa olla kohonneita ympäristösaastepitoisuuksia. Helpoiten kumminkin saa D-vitamiinia ostamalla apteekista D-vitamiini lisän.

Rauta, sitä saat lihasta ja viljasta. Suosi vähärasvaista lihaa, äläkä koskaan syö raakaa lihaa, listeriabakteerin vuoksi. Rautaa tarvitaan istukan ja sikiön rautavarastoihin ja odotusaikana punasolujen määrä kasvaa. Lihan rauta imeytyy paremmin kuin viljan ja kasvisten. Punaisessa lihassa on eniten rautaa.

Syö vihanneksia, hedelmiä tai marjoja, niiden C-vitamiini edistää raudan imeytymistä.

Mielellään kasvisten ja marjojen tulisi olla suomalaisia ja tuoreita. Jos ostat pakaste kasviksia ja marjoja tulee ne keittää noin 90 asteisessa vedessä, listerian vuoksi. Samoin ulkomaalaiset marjat olisi hyvä keittää, mielellään jättää välistä. Kasvikset, marjat ja hedelmät on joka tapuksessa hyvä huuhdella ennen syöntiä, vaikka olisivatkin suomalaisia.

Vältä maksa ruokia sillä niissä on runsaasti A-vitamiinia, liiallinen A-vitamiini voi olla haitaksi sikiölle.

Vältä liiallista suolan käyttöä ja juo paljon vettä se ehkäisee turvotusta ja nesteen keräytymistä kehoosi. Vettä tulisi juoda vähintään 2 litraa päivässä, tiedän sellaisen määrän kittaaminen kurkusta alas tuntuu pakko pullalta, mutta sen takia ei tule juotua mitään muuta. En siis kiellä juomasta, vaikka lasillista mehua tai jotain muuta vastaavaa, mutta yleensä ei ole tarvetta tai ei se ei edes tule mieleen sillä on tarpeeksi nesteytetty olo muutenkin. Sekin helpottaa, että juot lasillisen vettä, joka kerta kun kävelet keittiön hanan ohi, siinä tulee helpostikkin yli kaksi litraa juotua. Runsas veden juominen auttaa myös lapsivettä uusiutumaan.

Joskus silti kannatta suoda itselleen herkuttelu hetki. Silloin tällöin pulla, marjapiirakka, hedelmäsalaatti, marjarahka tai jäätelö piristää mieltä ja vie makean nälän jos sitä ilmeneekin. Näitäkin kohtuudella, eli yksi tai kaksi jäätelö palloa kerran parissa viikossa ei tee pahaa, kunhan ei sitä koko laatikkoa syö tyhjäksi. Jos siihen on taipumus, ostat vain näihin kahden viikon herkuttelu hetkiin jäätelö tuutin tai puikon, niin ei tule ylinmääräistä kiusausta tyhjentää koko lootaa.

Vältä kumminkin makeita ja rasvaisia leivonnaisia, keksejä, karkkeja, sipsejä ja suklaata. Niitä pitäisi syödä hyvin vähän mielellään kerran noin kolmessa viikossa. Makeita ja rasvaisia leivonnaisia ei kannata ostaa, mutta jos tekee mieli karkkia sipsejä tai suklaata. Niin jotta pysyisi kohtuuden rajoissa osta pieni suklaapatukka, lastenkarkkirasia, tikkukaramelli tai minikarkkipussi ja sipsien kohdalla sellainen minisipsipussi on hyvä, se sisältää yleensä noin 60g. Keksejäkään ei suositella, mutta jos sellaista tekee mieli niin sellaiset kannatta korvata välipalakeksillä, ei millään täysisuklaa välipala keksillä, niitäkin löytyy. Vaan esimerkiksi, itse pidän siitä fitnessin valkosuklaa myslipatukasta, ne tulevat muistaakseni 6 kappaleen paketeissa ja vannon, että ainakin omasta mielestäni se maistuu paremmalle kuin yksikään suklaapatukka. Kannatta kokeilla ;)

Suosittelen ostamaan monipuolisen ruokavalion lisäksi Multi-tabsin raskaus ja imetys hivenaine valmisteen. Sikiö kyllä ottaa kaiken tarvitsemansa kehostasi, jos ei muuten saa, mutta ihan vain sinun hyvän olon vuoksi kannattaa ostaa edes jokin hivenaine/vitamiini valmiste, jottei sinulle tule puutoksien takia huono olo.

Liikkua kannattaisi edes kolme tuntia viikossa, ihan vain kävelyllä käynti auttaa sikiötä saamaan happea ja auttaa kuntosi ylläpidossa. Muita hyviä liikuntamuotoja on sisäpyöräily, kaiken näköiset joogat ja pilatekset.

Itse otin nämä elämäntavat käyttöön heti kun neuvolassa minulle niistä kerrottiin. Luovuin kaikesta huonolaatuisesta ruuasta ja liikun vähintään sen 3 tuntia viikossa. Nyt olen viikoilla 18+1 ja painan kaksi kiloa vähemmän, kuin ennen raskautta.

Paras neuvo mikä estää raskausajan lihoamista on, että syö yhden edestä, mutta liiku kahden edestä. Toki raskauden loppu puolella kalori kulutus nousee 200-300 kcal, mutta sekin vastaa vain yhtä juustovoilepää muiden leivän päällisten kuten kurkun ja salaatin kera + maitolasillisen.

Tietenkin, jos olet vuodelevossa ei nuo liikkumiset oikein käy, muuta kun vasta sitten kun et enää tarvitse vuodelepoa. Silti vain tuo pelkkä ruokavalio tekee ihmeitä ja jos et itse pysty valmistamaan tuollaista ruokaa pyydä apua mieheltäsi, ystäviltäsi tai vaikka vanhemmiltasi. Uskon, että joku on valmis auttamaan sillä onhan kyse sinun ja sikiön terveydestä :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos miljoonasti vastauksista. Asiat näyttävät nyt paljon valoisimmilta yhden nukutun yön jälkeen ja kaikkien näiden hyvien vinkkien jälkeen.

Mulla ei vaan ehkä oikein pysy ajatus nykyään enää fiksusti kasassa, kun kaikki aika menee murehtiessa tätä oman kropan toimimattomuutta ja kipuja.

Itsekin aamulla herätessäni ajattelin alkaa pitää ruokapäiväkirjaa sekä siihen lomaan jonkinkin sortin tunnepäiväkirjaa siihen lomaan. Ja jos vaikka yrittäisi kaikista vaivoista ja kivuista huolimatta keksiä edes yhden positiivisen asian per päivä.

Nyt on kuitenkin uusi päivä ja aamupalaksi nautin sen ihanan luomupuuron, kupin kahvia maidolla ja omenan.

Kyllä se tästä taas lähtee :)
 

Yhteistyössä