Raskaus ja yötyö??

  • Viestiketjun aloittaja vilma
  • Ensimmäinen viesti
Kiva että on muitakin raskaana olevia jotka tekevät yötyötä hoitoalalla ku minä... Nyt kyllä huomaa et yöt on rankkoja ku on niin pirun väsynyt kokoajan ettei meinaa pystyssä pystyä... Ekan kanssa huomasin ku sikiö oli jo niin iso että liikkua niin meni sikiöltäkin rytmi sekaisin nukkui päivän ja seuraavan yön ku ois ite saanut nukkua niin vauvalla oli jumalaiset bileet koko yön eli ei tullut nukuttua juuri lainkaan:)
 
Mä sovin työnantajan kanssa että lopetin yöt rv20, siirryin sitten tekemään kaksivuorotyötä. Tosin olin sitten niin kipeä mm. issias vaivasi että jäin sairaslomalle o rv 24. Suositeltavaa on kuulemma tuo puoliväli ennenaikasen synnyttämisen riskin kannalta tms.

Periaatteessahan meilläkin tarvittaisiin lääkärin todistus ettei yötyötä pysty tekemään mutta lääkäri sanoi aika osuvasti että raskaus ei ole sairaus mutta kyllähän kaikki ymmärtää että se rajoittaa elämää/ asioiden tekemistä (kuten nostelut )

Itse olin siis yöhoitsuna vanhusten ryhmäkodissa. Asukkaita siinä noin 30 ja yksi hoitsu öisin.
 
Amman kannattaa jutella lähimmän esimiehen kanssa onko mahdollista järjestellä työkuvioita, kaikkien etu on että sinä ja jaksat ja työyhteisöllä on jaksava työntekijä. Ja jos ei jaksa niin sitten tehdään kaikille eteenkin tulevalle vauvalle palvelus ja jäädään sairaslomalle...
 
shihtzu
Itse teen oikeastaan pelkästään yötyötä lehdenjakajana ja kaiken lisäksi polkupyörällä. Jaksoin raskauden aikana tehdä töitä rv 26 asti ja sitten tuli kroppa vastaan, ei enää vaan jaksanut nostella niitä lehtinippuja ja kulkea rappusia ylös ja alas.
 
tyttöjen äiti
Ei se kiellettyä ole, mutta yötyötä ei tarvitse tehdä. Työnantajan on ainakin vakituiselle järjestettävä joku korvaava päivähomma. Itse lääkärin kehotuksesta lopetin yötyön, kun oli samaan aikaan raskaus, kilpirauhassairaus ja s-corsol arvotkin sekaisin. Siitä ei tullut mitään, kun vuorotkin oli aina yli 10 tuntia.
 
Valmistuva äitiyneuvola terkkari -09
Ei ole kiellettyä tehdä yötyötä. Tietenkin yötyö rasittaa eri tavalla kuin päivätyö. Mikäli yötyöt tuntuu liian raskailta tai raskaudessa ilmenee jotain, jonka takia ei pysty sitä tekemään tai siitä voi olla riskiä raskaudelle (esim.kohonnut rr tai ennenaikaiset supistelut).Työnantaja on velvollinen järjestämään muita tehtäviä.
Itse tein yövuoroja rv 28 asti. Yötyössäni ei kuitenkaan tarvitse nostella raskaita tavaroita.
 
vieras
Mä tein puoleenväliin raskautta yövuoroja, sitten en enää kyennyt...tai sanotaan että järkiinnyin ( fiksua olis ollu lopettaa jo aiemmin. Rytminmuutokset kävivät liian pahoiksi, ja jo ennen lopetusta voimakas pahoinvointi aiheutti yötöissä ongelmia.
Järkevää on lopettaa kyllä ajoissa, yötyö turvottaa ja just tuo rytminmuutos on pahasta voinnille ja jaksamiselle. Muutenkin vuorotyö on erityisen rasittavaa odottavalle, itse sain onneksi vähän selkiinnytettyä vuorojani ja vaihdeltua, ettei tullut hirveitä putkia eikä kauheita ilta-aamu ym yhdistelmiä...
 

Yhteistyössä