Raskaus ja yötyöt/työt vanhainkodissa

Kuka on ollut yötöissä vanhainkodissa tai yleensäkään töissä vanhainkodissa raskauden aikana? Miten meni, tuliko jotain ongelmia? Esim potilaiden nostamiset (tai no, siirtämiset tietenkin...) tai muut, niin sujuiko ihan ilman ongelmia? Tai jouduitteko jäämään sairaslomalle jossain välissä raskaudesta johtuen, ja miksi?

Mulla on kesäksi pari kuukautta pelkkiä öitä vanhainkodilla (noin rv 16. alkaen) ja mietin vaan että mitä kannattais ottaa huomioon jne... :)
 
Kohta kolmen äiti
No aikamonessa muussakin työssä on vuorotyö ja erilaisten painavien asioiden nostelua :)
Mutta siis, itse jäin esikoista odottaessani muistaakseni sairaslomalle rv 28 eteenpäin, juuri nostelun/raskaantyön takia.
 
en usko että on mitään ongelmia. Eiköhän ne mummot pääasiassa siellä sängyssä pysy yöaikaan. Jos joutuu kääntämään/siirtämään sängyssä, katsot vaan että oma asento pysyy hyvänä.

Mä en ole töissä kertonut vielä raskaudesta, viikkoja nyt 16. Teen lähinnä päivää/iltaa vuodeosastolla jossa lisäksi päivystys. Kieltäydyn milläkin tekosyyllä nostamasta, käytämme potilasnostureita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
No aikamonessa muussakin työssä on vuorotyö ja erilaisten painavien asioiden nostelua :)
Mutta siis, itse jäin esikoista odottaessani muistaakseni sairaslomalle rv 28 eteenpäin, juuri nostelun/raskaantyön takia.
juu no niin onkin, mutta mietin nyt kun vanhainkodissa voi tulla semmosia yllättäviäkin tilanteita jos joku esim meinaa kaatua niin voi joutua oikeen äkkiä nostamaan tms...
tuliko sulle jotain vaivoja sitten siellä?

entäs muuten ne väkivaltasesti käyttäytyvät vanhukset? onko joku onnistunut esim. lyömään mahaan tai jotain?
 
maissihiiri
Ihan hyvin pystyi olemaan töissä 30+ viikoille asti, kyseessä oli vielä raskas vuodeosasto. Kunhan muistaa kunnon nostotekniikat ja sen että käyttää kaikkia nostovälineitä. Välillä oli selkä kipeä, mutta sekin helpotti jo yleensä kun työmatkat käveli.
 
Poika 7kk
Mä tein yötöitä muistaakseni 27viikolle asti...
Alko olemaan liian raskasta niin hain lääkäriltä vapautuksen yötöistä.

Meillä töissä oltiin yöt aina yksin ja yöhoitajan vastuulla oli kaks osastoa sekä sitten kaks kertaa piti käydä kolmennella osastolla katsomassa että siellä kaikki on ok.
Aamuvuoroissa oli kaks ja iltavuoroissa pääsääntöisesti oltiin yksin

Sairaslomalle jäin rv.30 supistuksien takia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
en usko että on mitään ongelmia. Eiköhän ne mummot pääasiassa siellä sängyssä pysy yöaikaan. Jos joutuu kääntämään/siirtämään sängyssä, katsot vaan että oma asento pysyy hyvänä.

Mä en ole töissä kertonut vielä raskaudesta, viikkoja nyt 16. Teen lähinnä päivää/iltaa vuodeosastolla jossa lisäksi päivystys. Kieltäydyn milläkin tekosyyllä nostamasta, käytämme potilasnostureita.
meillä ei oo nostureita käytössä, ja ite asiassa ei ne mummot ja papat siellä sängyssä pysy... Suuri osa pitää vaihtaa kuiviin vaippoihin tai auttaa vessaan tms . ja usealla ei jalat toimi melkeen ollenkaan ja joudutaan sitten kannattelemaan niitä pystyssä kun vaihdetaan vaippaa...
 
joissa
Minä olin ja tein aika pitkään lähes rv30 ihan normaalisti töitä.
Sen jälkeen ihan siirryin kevyempii tehtäviin ja pianhan sitten jo alkoikin äippäloma.

Työtoverini taasen joutui jäämään pois töistä rv26 kun kävi liian raskaaksi ja alkoi tulemaan supistuksia.

Oman olon mukaan vaan ja se miten pystyy ja jaksaa riippuu ihan omasta kunnosta ja siitä miten kroppa toleroi raskauden lisäksi raskasta työtä.

Ei kannata ainakaan olla liian kunnianhimoinen tai sellaista, jos alkaa tuntumaan pahalta ja tulee juurikin supistuksia, niin sairaslomalle jääminen on paras vaihtoehto.
 
Poika 7kk
Alkuperäinen kirjoittaja kultapossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
No aikamonessa muussakin työssä on vuorotyö ja erilaisten painavien asioiden nostelua :)
Mutta siis, itse jäin esikoista odottaessani muistaakseni sairaslomalle rv 28 eteenpäin, juuri nostelun/raskaantyön takia.
juu no niin onkin, mutta mietin nyt kun vanhainkodissa voi tulla semmosia yllättäviäkin tilanteita jos joku esim meinaa kaatua niin voi joutua oikeen äkkiä nostamaan tms...
tuliko sulle jotain vaivoja sitten siellä?

entäs muuten ne väkivaltasesti käyttäytyvät vanhukset? onko joku onnistunut esim. lyömään mahaan tai jotain?
Mä sain töissä iskun mahaan 17viikolla... :/
Säikähdin aikamoisesti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Ihan hyvin pystyi olemaan töissä 30+ viikoille asti, kyseessä oli vielä raskas vuodeosasto. Kunhan muistaa kunnon nostotekniikat ja sen että käyttää kaikkia nostovälineitä. Välillä oli selkä kipeä, mutta sekin helpotti jo yleensä kun työmatkat käveli.
pitääkin koittaa katella jos niillä jossain varastossa on jotain nostovöitä tms kun ei niitä pahemmin ole näkynyt siellä....
 
enkä mä ajatellut mitään sairaslomaa edes pyytää, jos ei oikeesti tule vaivoja. Isomman mahan kanssa aion vaan jättää nostelut vähemmälle. Olen sairaanhoitaja ja meillä on töissä sellainen systeemi että aina yksi sairaanhoitaja on ns. vastuuvuorossa jolloin hänellä on lääkkeet ja puhelin ja akuutit potilaat jos niitä tulee. Silloin ei tarvitse osallistua aamutoimiin yms. suihkutuksiin.

Ja tuosta että ei ole nostureita, vaadi sellaisia. Työergonomian, potilasturvallisuuden ja vaikka minkä muunkin nimissä.

Miksi sellaisille ihmisille joilla ei jalat kanna, vaihdeta kuivia sängyssä? Jos kävely on lähes mahdotonta, oisko viisaampi siirtää pyörätuoliin sängystä ja kärrätä vessaan ja takaisin sänkyyn, sen sijaan että mummo roikkuu kahden hoitajan kaulassa ja raahataan vessaan?
 
ex-sh
Mä olen kahden ekan lapsen kohdalla ollut töissä vkodissa. Ensimmäisestä olin ihan äitiysloman alkuun asti, yötöitä en kuitenkaan tehnyt. Toisesta jouduin jäämään sairaslomalle jossain 30 rv:n tienoilla, kun mulla oli alkanut kohdunsuu pehmentyä ja kohdukaula lyhentyä hälyttävästi. En mä itse ollut huomannut supistuksia, mutta jälkeenpäin ajateltuna muistin kyllä sen, että se maha tuntui koko ajan kivikovalta töissä.

Suosittelen sua hankkimaan sellaisen tukivyön, jota raskausaikana voi käyttää. Mulla oli Anitan tukivyö ja se oli kyllä huippu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
enkä mä ajatellut mitään sairaslomaa edes pyytää, jos ei oikeesti tule vaivoja. Isomman mahan kanssa aion vaan jättää nostelut vähemmälle. Olen sairaanhoitaja ja meillä on töissä sellainen systeemi että aina yksi sairaanhoitaja on ns. vastuuvuorossa jolloin hänellä on lääkkeet ja puhelin ja akuutit potilaat jos niitä tulee. Silloin ei tarvitse osallistua aamutoimiin yms. suihkutuksiin.

Ja tuosta että ei ole nostureita, vaadi sellaisia. Työergonomian, potilasturvallisuuden ja vaikka minkä muunkin nimissä.

Miksi sellaisille ihmisille joilla ei jalat kanna, vaihdeta kuivia sängyssä? Jos kävely on lähes mahdotonta, oisko viisaampi siirtää pyörätuoliin sängystä ja kärrätä vessaan ja takaisin sänkyyn, sen sijaan että mummo roikkuu kahden hoitajan kaulassa ja raahataan vessaan?
ei me niitä "jalattomia" siis vessaan raahata. Mutta esim. joillekin on mahdotonta melkeen vaihtaas sängyssä. Esim saattaa olla agressiivinen jos alkaa sängyssä vaihtamaan , niin voi sitten tarrata kiinni vaatteista ja purra ja raapia jne mutta ei sitten ole sellainen jos nostetaan ylös ( pelkää tms? jos sängyssä vaihdetaan).
Ja kyllä tosiaankin, on siellä aika monta sellaista keille kannattaisikin vaihtaa sängyssä vaikka otetaankin yleensä ylös, ja aionkin sitä kyllä ehdottaa sitten että vaihdettais sängyssä niin välttyy turhalta nostelulta, ja onhan se vanhuksellekin raskasta jos joutuu nousta ylös sängystä yöllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ex-sh:
Mä olen kahden ekan lapsen kohdalla ollut töissä vkodissa. Ensimmäisestä olin ihan äitiysloman alkuun asti, yötöitä en kuitenkaan tehnyt. Toisesta jouduin jäämään sairaslomalle jossain 30 rv:n tienoilla, kun mulla oli alkanut kohdunsuu pehmentyä ja kohdukaula lyhentyä hälyttävästi. En mä itse ollut huomannut supistuksia, mutta jälkeenpäin ajateltuna muistin kyllä sen, että se maha tuntui koko ajan kivikovalta töissä.

Suosittelen sua hankkimaan sellaisen tukivyön, jota raskausaikana voi käyttää. Mulla oli Anitan tukivyö ja se oli kyllä huippu.
kattelinkin sellasta tukivyötä yks päivä mutta en mä vielä ostanut kylläkään kun ei tätä mahaakaan niin hirveesti vielä ole :D pitääpäs pistää mieleen :)
 
mä jopa mietin jos alkais tehdä enemmän öitä raskauden mennessä pidemmälle, meillä kun kaikki pysyy sängyissään. Ainoa ongelma on sitten tuo esikoinen jonka kanssa hoitojärjestelyt menee hankalaksi kun pitäs nukkua...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
enkä mä ajatellut mitään sairaslomaa edes pyytää, jos ei oikeesti tule vaivoja. Isomman mahan kanssa aion vaan jättää nostelut vähemmälle. Olen sairaanhoitaja ja meillä on töissä sellainen systeemi että aina yksi sairaanhoitaja on ns. vastuuvuorossa jolloin hänellä on lääkkeet ja puhelin ja akuutit potilaat jos niitä tulee. Silloin ei tarvitse osallistua aamutoimiin yms. suihkutuksiin.

Ja tuosta että ei ole nostureita, vaadi sellaisia. Työergonomian, potilasturvallisuuden ja vaikka minkä muunkin nimissä.

Miksi sellaisille ihmisille joilla ei jalat kanna, vaihdeta kuivia sängyssä? Jos kävely on lähes mahdotonta, oisko viisaampi siirtää pyörätuoliin sängystä ja kärrätä vessaan ja takaisin sänkyyn, sen sijaan että mummo roikkuu kahden hoitajan kaulassa ja raahataan vessaan?
enkä mäkään siis todellakaan pyydä mitään sairaslomaa jos ei tule mitään vaivaa. Mutta tosiaan, jos tulee jotain ongelmia tai mahakipuja tms jotka liittyy tohon nostelemiseen niin sitten kyllä varmana pyydän, koska en tosiaankaan halua ottaa mitään riskiä että vauvalle tai mulle sattuisi jotain töiden takia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kultapossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
enkä mä ajatellut mitään sairaslomaa edes pyytää, jos ei oikeesti tule vaivoja. Isomman mahan kanssa aion vaan jättää nostelut vähemmälle. Olen sairaanhoitaja ja meillä on töissä sellainen systeemi että aina yksi sairaanhoitaja on ns. vastuuvuorossa jolloin hänellä on lääkkeet ja puhelin ja akuutit potilaat jos niitä tulee. Silloin ei tarvitse osallistua aamutoimiin yms. suihkutuksiin.

Ja tuosta että ei ole nostureita, vaadi sellaisia. Työergonomian, potilasturvallisuuden ja vaikka minkä muunkin nimissä.

Miksi sellaisille ihmisille joilla ei jalat kanna, vaihdeta kuivia sängyssä? Jos kävely on lähes mahdotonta, oisko viisaampi siirtää pyörätuoliin sängystä ja kärrätä vessaan ja takaisin sänkyyn, sen sijaan että mummo roikkuu kahden hoitajan kaulassa ja raahataan vessaan?
enkä mäkään siis todellakaan pyydä mitään sairaslomaa jos ei tule mitään vaivaa. Mutta tosiaan, jos tulee jotain ongelmia tai mahakipuja tms jotka liittyy tohon nostelemiseen niin sitten kyllä varmana pyydän, koska en tosiaankaan halua ottaa mitään riskiä että vauvalle tai mulle sattuisi jotain töiden takia...
siis tietenkin :) mutta jotenkin tässä jäi vähän sellainen mielikuva keskustelusta että voisi jo varuiksi pyytää saikkua mahdollisesti raskaan työn takia...

tuntemusten mukaan ja aina voi töissä pyytää kevennettyjä työtehtäviä. Varmasti myös työtoverit ottavat huomioon kasvavan vatsan.
 

Yhteistyössä