Raskaus+suurentunut kilpirauhanen

Onko kellään kokemuksia? Itse löysin patin kaulaltani ja lääkäri totesi sen olevan kilpirauhasen kohdalla. Huomenna verikokeet ja tulokset ehkä kertovat mistä kysymys. Hirvittää.. Kurkku on tosi kipeä ja päätä särkee myös. Kipu säteilee ajoittain myös vasempaan korvaan. Kertokaa, jos jollain on kokemuksia raskauden aikana puhjenneesta kilpirauhassairaudesta!!
 
Minulla todettiin alkuraskaudessa struuma eli kilpirauhanen oli selvästi suurentunut (tuntui pattina kaulassa). Ultrassa sitten selvisi, että siellä oli 8cm läpimitaltaan oleva kasvain. Onneksi hyvänlaatuinen. Kasvain sitten aiheutti liikatoiminnan, johon sain lääkkeet.

Liikatoiminta on pienoinen riski raskausaikana, joten minun odotustani seurattiin ä-polilla melko tiheästi. Lääkitys (Tyrazol) kuitenkin piti arvot normaaleina, ja raskauskin meni hyvin, eikä vauva kärsinyt minun sairaudestani mitenkään.

Synnytyksen jälkeen minut laitettiin leikkausjonoon, ja vauvan ollessa n. 11kk leikattiin toinen kilpirauhanen pois. Nyt sitten pärjätään ilman lääkitystä.
 

Yhteistyössä