Raskausajan diabeteksesta kysymyksiä

Tänään saatiin kuulla että mulla on todettu raskausajan diabetes. :/ Itseäänhän tässä syyttää vaikka tiedän ettei ylipainoa ollut ennen raskautta ja ruokavaliomme on terveellinen. RV 25 tehdyssä rasituskokeessa arvot olivat vielä erinomaiset, mutta nyt sitten viime viikolla pissa oli yhden plussalla ja tänään tehdyssä rasituskokeessa väliarvo oli koholla yli sallitun määrän. :( Joudun nyt sitten siihen kotitestailuun ja ruokavaliokuurille. RV 31 on meneillään. Nyt sitten kysymyksiä jos joku voisi vastata;
1. Meillä on ruokavalio muutenkin terveellinen, voinko tehdä vielä jotain muuta kuin liikkua mahd. paljon? Supistukset estävät urheilun ja painoa on kieltämättä tullut nyt jo enemmän kuin esikoista odottessa koko aikana :(
2. Käynnistetäänkö diabeteksen takia usein synnytyksiä? Pahin pelkoni on, että joudun tämänkin lapsen synnyttämään käynnistettynä, joka on mielestäni kaikkea muuta kuin luonnollinen tapa synnyttää?
3. Kuinka paljon hedelmiä uskaltaa syödä kun niissäkin on niin paljon sokeria?

Harmittaa, mutta onneksi ei ole tarkoituskaan ollut enää kolmatta lasta hankkia. Tämä on viimeinen naula sen päätöksen arkkuun, piuhat menee poikki kun on vauva maailmassa.
 
Mulle kävin samoin eli yksi arvo hieman koholla. Itse suhtaudun aika pessimistisesti tulokseen ottaen huomioon että raja-arvot heittelee melkein maakunnittain. Kaverini jolla on diabetes sanoi että mittausvirhe pelkästään on varsin yleinen syy rd:n toteamiseen. No, meni vähän valitukselle mutta tokihan se on hyvä miettiä tuloksia omalta kohdalta.

Kun alat itse mittailemaan sokereita näet mitkä ruoka-aineet nostavat sinulla verensokeria. Se on ihan yksilöllistä esimerkiksi miten paljon ja mitä hedelmiä voi syödä. Hiiliareiden määräkin on yksilöstä kiinni.

Käsittääkseni rd-tapauksissa syynätään tuota vauvan kokoa ja jos on merkkejä että kasvaa liian isoksi niin herkemmin käynnistetään synnytys.

Enpä oikein osaa auttaa enempää kun itselle terkka sanoi vain että ruokavalion avulla hoidetaan tätä mun ns. raskausdiabetesta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kait siinä on olennaisinta se hiilihydraattien määrän laskeminen, jos ruokavalio on muuten terveellinen.
Sitä ei kyllä enää pysty laskemaan, kun mies on vähähiilarisella dieetillä niin itselläkin on aivan minimissä hiilarit... Kyllä mua jurppii nyt niin totaalisesti. Koko raskausajan ollut jotain harmia ja tämä kyllä tuli täytenä yllätyksenä kun tosiaan oon kiinnittäny niin paljon ruokavalioon huomiota. :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mulle kävin samoin eli yksi arvo hieman koholla. Itse suhtaudun aika pessimistisesti tulokseen ottaen huomioon että raja-arvot heittelee melkein maakunnittain. Kaverini jolla on diabetes sanoi että mittausvirhe pelkästään on varsin yleinen syy rd:n toteamiseen. No, meni vähän valitukselle mutta tokihan se on hyvä miettiä tuloksia omalta kohdalta.

Kun alat itse mittailemaan sokereita näet mitkä ruoka-aineet nostavat sinulla verensokeria. Se on ihan yksilöllistä esimerkiksi miten paljon ja mitä hedelmiä voi syödä. Hiiliareiden määräkin on yksilöstä kiinni.

Käsittääkseni rd-tapauksissa syynätään tuota vauvan kokoa ja jos on merkkejä että kasvaa liian isoksi niin herkemmin käynnistetään synnytys.

Enpä oikein osaa auttaa enempää kun itselle terkka sanoi vain että ruokavalion avulla hoidetaan tätä mun ns. raskausdiabetesta =)
Ok. Mulla oli viime viikolla ultra, jonka piti olla tämän raskauden viimeinen, mutta lekuri ei OSANNUT tehdä painoarviota silloin. RV 36 sitten kuulema katsotaan uudelleen nyt kun kerta tätä häikkää tuli. Koko asiassa minua eniten ahdistaa se käynnistykseen joutuminen, edellinen kerta oli niin hirveä. Silloin käynnistettiin yliaikaisuuden takia.
 
merita
Mulla oli raskausajan diabetes, jota hoidetiin insuliinillia ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, jossa oleellistsa oli hiilarien laskeminen (120-150g/vrk). Hedelmiä sain syödä vain max.2 päivässä ja nekin ehdottomasti ruokailun yhteydessä.

Tyttö syntyi normaalisti ilman käynnistystä rv 40+5, 52cm ja 3670g.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merita:
Mulla oli raskausajan diabetes, jota hoidetiin insuliinillia ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, jossa oleellistsa oli hiilarien laskeminen (120-150g/vrk). Hedelmiä sain syödä vain max.2 päivässä ja nekin ehdottomasti ruokailun yhteydessä.

Tyttö syntyi normaalisti ilman käynnistystä rv 40+5, 52cm ja 3670g.
Tuo viimeinen lause pelasti mun päivän =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mikä arvo ja miten paljon sulla oli koholla?
Se tunnin päästä mitattu arvo litkun juomisesta. Täällä sen raja on nykyään 10 ja mulla se oli 10,5. Paastoarvo ja kahden tunnin arvo olivat neuvolatädin mukaan oikein hyvät. :/
Sama melkein kuin mulla! Mullakin yhden tunnin arvo oli 10,4.

Insuliinihoitoa tarvitsevien odottajien kohdalla tuo vauvan suuri koko on yleensä ongelma, ei niiden joiden yksi arvo on koholla =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mikä arvo ja miten paljon sulla oli koholla?
Se tunnin päästä mitattu arvo litkun juomisesta. Täällä sen raja on nykyään 10 ja mulla se oli 10,5. Paastoarvo ja kahden tunnin arvo olivat neuvolatädin mukaan oikein hyvät. :/
Sama melkein kuin mulla! Mullakin yhden tunnin arvo oli 10,4.
Mitkä sulla on viikot?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mä olen nyt 31+5. Ja menossa toiseen paastoarvon mittaukseen ensi viikolla. Neuvolan suosittelema juttu.
Joo, minä saan perjantaina ne mittausvehkeet tänne kotiin. Pitää 2-3 päivänä viikossa mitata joka aterialla ennen ja jälkeen arvot..... Kyllä tulee yhtä kello kaulassa juoksemista tästä elämästä. :kieh:
 
Täällä kuulemma ruokavaliohoitoisessa raskausdiabeteksessa käynnistetään viimeistään rv 41+2, jos ei ole syytä käynnistää aiemmin. Itselläni insuliinihoitoinen ja ensimmäinen käynnistysharkinta on nyt perjantaina, silloin rv 39+5.
 
alli
mulla todettiin rd viikolla 28, jolloin lopetin herkut ja aloin syödä terveellisesti. paino ei noussu sen jälkeen enää ollenkaan, laski vain. siis aiemmin söin herkkuja.
terve tyttö synty viikoilla 41+5 ja käynnistysajasta ei ollu ollenkaan puhettakaan. ultrasivat useemmin ku olin muutenki aika rampa. painoa tytöllä oli 3520g =)
 
Hmmm
"normaali" terveellisesti syöminen ei vältttämättä auta rd hoidossa. Itse olin aina kuvitellut syöväni terveellisesti: puuroa, hedelmiä, leipää, marjoja ym mutta näitäpä ei sitten saanutkaan syödä rd:n aikaan :( Oli kova pala sillä koskaan aiemmin ei ollut tarvinnut vahdata syömisiään alipainon takia!
Muutamia ylityksiä arvoissa välillä tuli enkä pysynyt ruokavaliossa täsmällisesti.
Vauva syntyi 39+5 ja painoi 3300 joten vaikka ylityksiä tuli niin tavallisen kokoinen vauveli syntyi. Liekö koko diabetesta ollut...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
"normaali" terveellisesti syöminen ei vältttämättä auta rd hoidossa. Itse olin aina kuvitellut syöväni terveellisesti: puuroa, hedelmiä, leipää, marjoja ym mutta näitäpä ei sitten saanutkaan syödä rd:n aikaan :( Oli kova pala sillä koskaan aiemmin ei ollut tarvinnut vahdata syömisiään alipainon takia!
Muutamia ylityksiä arvoissa välillä tuli enkä pysynyt ruokavaliossa täsmällisesti.
Vauva syntyi 39+5 ja painoi 3300 joten vaikka ylityksiä tuli niin tavallisen kokoinen vauveli syntyi. Liekö koko diabetesta ollut...
Noi sun luettelemat ruoka-aineet on täynnä hiilihydraatteja, jotka nostavat sokeria. Virallinen suomalainen ravitemusohje suosii jostain käsittämättömästä syystä puuroja ja leipiä, jotka ovat tosiaan täynnä niitä sokeria nostattavia hiilareita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
"normaali" terveellisesti syöminen ei vältttämättä auta rd hoidossa. Itse olin aina kuvitellut syöväni terveellisesti: puuroa, hedelmiä, leipää, marjoja ym mutta näitäpä ei sitten saanutkaan syödä rd:n aikaan :( Oli kova pala sillä koskaan aiemmin ei ollut tarvinnut vahdata syömisiään alipainon takia!
Muutamia ylityksiä arvoissa välillä tuli enkä pysynyt ruokavaliossa täsmällisesti.
Vauva syntyi 39+5 ja painoi 3300 joten vaikka ylityksiä tuli niin tavallisen kokoinen vauveli syntyi. Liekö koko diabetesta ollut...
Mulla todettiin raskausdiabetes ja nyt menossa rv29, olen syönyt leipää, hedelmiä, puuroa ja muita em asioita, olen myös mitannut säännöllisesti sokeriarvoja eikä minun kohdallani ainakaan nuo edellä mainitut asia ole yhtään nostanut sokeriarvoja...
 
Jäätelöstä luopuminen on inhottavinta tässä tilanteessa. Muuten ei varmaan mitään suurempia ongelmia tule. Se nyt vaan on niin ettei Täydellisiä naisia ja Mentalistia VOI katsoa ilman Hurmaavaa Pikaria. Mutta nyt on sitten keksittävä joku vaihtoehto.
Just katsoin Vitalinea-jugurtin tuoteselostetta kun olin sellaista jääkaapista iltapalaksi ottamassa niin onhan siinä 6g sokeria 100 grammaa kohden :kieh: Ja sitäkin muka niin kevyenä mainostetaan.....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:
Täällä kuulemma ruokavaliohoitoisessa raskausdiabeteksessa käynnistetään viimeistään rv 41+2, jos ei ole syytä käynnistää aiemmin. Itselläni insuliinihoitoinen ja ensimmäinen käynnistysharkinta on nyt perjantaina, silloin rv 39+5.
Missä päin näin hienosti on?
Itselläni oli 2008 ruokavaliohoitonen rd eikä käynnistetty. Kiireelliseen sektioon mentiin sitten 42+1 kun sydänkäyrät heikkeni.
 
terkka
1) kaikki pienikin liikkuminen voinnin mukaan hyväksi. Jos liikunta jää vähemmälle, niin sitten vaan ne herkut on karsittava.
2) harvoin.... ykköstyypin diabeteksessa eri asia (ja siis jos insuliineille joutuis, mut ei kuulosta siltä kun vaan yksi arvo koholla) Ei nykyään kohtuukokoisia vauvoja ruokavaliohoitosesta käynnistetä.
3) Kun syöt hedelmiä/jogurttia tms. missä on sokeria, syö samalla täysjyväviljaa (esim ruisleipä + RASVAA päällä); auttaa verensokeria tasaantumaan.

Pian alat huomaamaan kotiseurannalla mitkä ne arvoja nostaa. Voi olla että seurantasi on ihan ok, eli selviät säikähdykselläkin. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä