Raskausajan runsas turvotus...

Mahtaako löytyä kohtalotoveria...? Olen raskaana viikoilla 18+2. Kahdessa vikossa painoni on noussut 5 kiloa ja kaikki nesteitä. Jostain syystä nesteet jumittavat. Juon paljon vettä päivän aikana (vähintään kaksi litraa, usein enemmänkin). Syön joka päivä ananasta, pyrin liikkumaan päivittäin, vältän suolaa jne... En ymmärrä mitä nyt kahden viikon aikana on tapahtunut, koska tämä ei ollut ongelma vielä viime neuvolakäyntiin mennessä reilut kaksi viikkoa sitten, jolloin painoa oli tullut lisää koko raskauden aikana 3 kiloa.
Olo on tukala, osaako kukaan auttaa tai kertoa omakohtaisia kokemuksia..
Neuvolaan täytyy soittaa, jahka tämä juhannus on tästä nyt saatu alata pois ja arki käyntiin..

Kiitos jo etukäteen..
 
miulla tuli tuo turvotus loppuraskaudessa. sit nousivat maksa-arvot, valkuaista pississä. jouduin sairaalaan jotain rv37 ja sit käynnistivät synnytyksen. toivottavasti ei oo raskausmyrkytystä. ota maanantaina yhteys neuvolaan ja kerro asiasta. miulla on tässä toisessa raskaudessa maksa-arvot taas lähteneet nousuun ja tiistaina saan tietää joudunko sairaalaan ja käynnistetäänkö synnytys. maanantaina tulee rv 36. vähän jännittää.
 
Kolmatta odotan ja jokaisesta on ollut turvotusta, loppua kohden se on vään lisääntynyt. Aiemmista ei ollut mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa, mulla vaan kertyi nesteet ja vaikka kuinka tutkittiin ei selitystä ollut :/ Nyt taas olen rv 35+4 ja jo viikkojen ajan aivan turvoksissa, jalat on niin turpeat ettei kengät mahdu, sormet on paksut nakit ja kasvot pöhöttyneet- viikossa oli tullut painoa n. 2,5kg.. tosin nyt on sitten verenpaineet koholla ja hitaasti etenevä raskausmyrkytys, mistä ainakin osittain turvotus johtuu..
 
SusSoo
Mulla oli pahin turvotus joskus rv 32-34. Paino nousi kahdessa viikossa 2,5kg :whistle:
Olen myös yrittänyt toimia oppikirjojen ohjeiden mukaan, mutta silti turvotusta tuli. Kaikki ok eli ei mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa. Nyt turvotus vähän laskenut, jotta pystyn taas kenkiä pitämään. Sellaiset ylellisyydet kuin sukat on olleet pois käytöstä jo melkein kaksi kuukautta :) Nyt siis meneillään rv 36+1.
 
Turvotusta oli minullakin esikosta rv25 lähtien ja paheni loppua kohden tosi ikäväksi. Varpaat särki nivelistä, sormet samaten, ei voinut kävellä aamuisin kunnolla kun vihloi ja maitotölkinkin avaaminen oli suoranainen mahdottomuus.
Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan havaittu, sitä turvotusta vain tuli.

Niksejä tuohon turvotukseen, mitkä auttoi silloin jokseenkin kohtalaisesti:

-ananas
-mansikat
-tuore persilja (en itse kokeillut silloin kun en tiennyt tuosta )
-tankoparsa
-runsas veden juonti
-kevyt liikunta tai pieni jumppa pari kertaa päivässä

Nyt ei ole vielä ilmaantunut turvotusta, mutta luulen senkin ilon alkavan viikkona minä hyvänsä, nyt rv25.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milliz:
Jostain syystä nesteet jumittavat. Juon paljon vettä päivän aikana (vähintään kaksi litraa, usein enemmänkin).
Mitä vettä juot? Tavallista hanavettä vai jotain muuta? Minulla tuli kovasti turvotusta (ja muutenkin huono olo) helteellä kakkosen odotuksessa, kun olin viimeisilläni raskaana kesällä 2007. Silloin minun piti ihan opetella juomaan, jotta turvotus helpottaisi. Join yhden 1,5 litran kivennäisvesipullon (maustettuja Novelleja ja BonAquaa) päivässä, kaiken muun normaalin nesteen lisäksi. Hanavesi ei auttanut läheskään niin hyvin kuin tuo kivennäisvesi. Jos olet juonut vain hanavettä, niin ehdottaisin kokeilemaan kivennäisvettä sen tilalla. Ehkä nuo sinun juomat nestemäärätkin on jo vähän liian suuria... Muistelen että yli 2 litran juominen päivässä jo pikemminkin aiheuttaa turvotusta.

Ehdottaisin myös kokeilemaan lymfahierontaa! Siitä löytyy lisätietoa esim. täältä:http://www.lkl.fi/index.php?page=1045
Lymfahierontaa/-terapiaa tekevät mm. kauneushoitolat.

 
Esikoista odottaessa vasta loppuvaiheessa vaikka kaikki keinot silloinkin käytössä. Nyt jo viikolla 16 on 3kg painonnousu iltaan mennessä joka päivä- aamulla taas normipaino. Jaloillani tosin olen kokoajan, pitäs ehtiä nostaa ylös joskus. Mikään ei auta paitsi vyöhyketerapia, mutta ei sielläkään voi päivittäin käydä. Helteellä jalat on kuin norsulla. kerro ihmeessä, jos osaavat neuvolasta kertoa jotain uutta! Tsemppiä sulle!
 
Heips! Itse menen nyt rv 22+2.
helle on tuonut turvotusta, aamulla kun herään niin hyvä että itsee peilistä tunnistaa kun silmät ja posket on turvoksissa, kyllä se laskee päivää mittaan ihan "melkein" normaaliin.
Sormet on ollu ihan turvoksissa ja kihelmöi kun olin ulkona kävelemässä ja aurinkopaahtoi taivaalta, kamala tunne kun sormet on paksut nakit ja sormuksia ei saa millään pois. Viileässä onneksi vain lievää turvotusta.
Painon nousua olen kauhistellu rv 20+0 lisä kiloja tullut vain 1,5kg koko ajalta ja nyt 2viikon aikana painoa tullut tuohon 4kg, siis kamala määrä ja tuntuu että koko ajan on "täys" ja tuskainen olo. Ruokaa on tullut mielestäni syötyä ihan normaalisti ehkä toisinaan vähän enemmän mutta ei kyll mitenkään niin paljon että 2vk aikana 4KG!!!!
Maanantaina minulla neuvola jossa varmasti neuvolatäti ottaa puheeksi painon nousun ja varmasti otan minäkin. Tuntuu vaan jotenkin että tämä "lihominen" on omaa syytä :(
Toivotaan että tämä tästä tasaantuu, mukavaa kun on "kohtalotovereita" ettei tarvi yksin asian kanssa pähkäillä...
 

Yhteistyössä