Raskausajan ruokavaliosuositukset ottaa päähän!

  • Viestiketjun aloittaja "Maaru"
  • Ensimmäinen viesti
"Maaru"
Kun mitään ei voi syödä. Rakastan sinihomejuustoa, fetaa, raejuustoa, ituja... Ja nimenomaan salaatissa, raakana. Kaikki "kiellettyjä" (Niin neuvolassa ohjeistettiin).

Ennen rakastin ruokaa ja ruuanlaittoa. Nyt joudun panikoimaan että pesenhän kasvikset varmasti kunnolla ja ravintolassa on aina ongelmia että onkosse teidän parmesaani pastöroitua vai ei ja miettimään että mihin voi mennä lounaalle ja mihin ei...

Onko ketään muuta ottanut pattiin?

Aaargh!

Ja ps. Tiedän olevani onnekas että ylipäänsä olen raskaana. Ja tiedän että suurempiakin ongelmia on. Ja toki haluan, ja aionkin, tehdä kaikkeni että sinttini syntyy terveenä. Mutta ku!
 
niinpä.....
No, sanothan sen itskein, mutta ajattelepa näin, että se on lapsesi parhaaksi. Tilastollisesti näillä suosituksilla on todella ollut vaikutusta vammautuneina syntyvien lasten määrään. Tätä ei moni ilmeisesti tiedä, mutta ei niitä suosituksia tosiaan ihan tyhjästä ole keksitty. :)
 
ymmärrän
Oltiin vuos sitten Kreikassa kun olin raskaana. Rakastan kans fetaa ja multa jäi väliin ihana kreikkalainen salaatti ja paljon muuta. Itkukshan se meni sit ku harmitti japyysin miestäki olee syömättä herkkuja. Mies ei tosin ymmärtäny ja tuumas et kannattaakohan mun kans enää mihinkää lähtee ku vaadin tollasia. Heh, jälkeenpäin voi jo nauraa asialle :)
 
"..."
No tuota...
Mä olin ekassa raskaudessa kamalan tarkka. Mutta nyt on kolmas pulla uunissa ja pakko myöntää että en ole enää niin tarkasti miettinyt syömisiä... Joo kyllä pitäisi mutta...
Kasvikset, hedelmät jne tietenkin pestään niinkuin normaalissa elämässäkin, fetaa ja raejuustoa olen kyllä syönyt, sinihomejuustoa pizzassa. Että en ole kirjasta kuitenkaan lukenut että kärsiikö syödä tuota ja tuota.. Muistissa on ne "pahimmat" mitä ei kannata suuhun laittaa.
 
"aapee"
Niin ja toki siis oon kuumennettuna syönyt noita kaikkia, ja kotona onkin suht helppoa tehdä esim salaattia: Laittaa pienten leipäpalojen päälle isot nokareet homejuustoa/fetaa/vuohenjuustoa, hetkeksi uuniin ja sieltä sit salaatin päälle. Nams! Raejuustolle en tosin vielä ole keksinyt mitään tapaa että se lämmitettynä ajais saman asian kuin tuoreena.

Kiitos sympatiasta ihanat!
 
eer
Mä oon syöny molemmissa raskauksissa fetaa ihan huoletta, samoin tuorejuustoa joka on sinä päivänä avattu, seuraavana päivänä en oo enää syöny, sit on mies syöny loput.. Homejuustolla (pastöroitu) oon herkutellu aina silloin tällöin ilman kuumennusta. Pinaattikeittoakin oon vedelly molemmissa raskauksissa kiitettävästi. Maksaruoat ei maistu, mut viime raskaudessa vedin huoletta maksamakkaraa, kun rauta-arvot oli alhaalla.. Ja molemmat lapset on terveitä.
 
"memmu"
Kolme raskautta takana, ja kahdessa eri neuvolassa ei ole mitään ruokarajotuksia annettu.. jännää että toiset on ihan hysteerisiä. Onhan perunakin epäterveellistä jos ei mitään muuta syökkään...
 
se on ihme homma joka aina vaan jaksaa kiinnostaa että joskus 50 vuotta sitten ei ollut suosituksia tai kieltoja,toki ruoka oli puhtaampaa jne mutta silti varmasti on syöty kaikkea.kun ei ollut mahdollisuutta nirsoilla.oman äitini kokemus on mun mielestä kuitenkin paras,kun hän vuonna 84 odotti minua,sanottiin neuvolasta että syö maksaa,pysyy veri arvot hyvänä..sitten vuonna 87 kun hän odotti siskoani niin ehdottoman kielletty maksa siirtyi kuvioihin :eek:ja juuri äitini saanut lapsia 84-10 välisenä aikana niin aina uusia ruokia listalle tulee..miksi :headwall:
 
Täh? Eikö raejuustoa saa syödä? Mä oon kyllä koko ajan syönyt, sehän tehdään pästöroidusta maidosta... Muista juustoista olen kieltäytynyt (paitsi alkuraskaudessa söin fetasalaattia jonkun verran kun een muistanut et sitä ei saa syödä..) Muita vaikeuksia ei oo ollutkaan "kiellettyjen ruokien" kanssa.
 
"vieras"
Hei haloo.. Ensinnäkin,raejuusto EI ole kiellettyjen listalla,eikä parmesaani.. Ne juustoasiathan koskee vaan pehmeitä juustoja (home- ja tuorejuutot),parmesaani nyt on aika kaukana pehmeestä.

Mulle just neuvolassa sanottiin (alle kuukausi sitten) sama mitä lukee täällä kaksplussan sivuilla,eli että suomalaisten isojen firmojen tuorejuustot/feta on ihan turvallisia,niitä valvotaan niin tarkasti. Homejuustoja ite mietin vähän,eivät kuulu mitenkään jokapäiväiseen ruokavalioon niin en ole nyt syönyt,mutta ennen joulua ajattelin vielä kysyä tarkennusta niistä.

Muutenkin,elämästä ei kannata tehä niin vaikeaa. Ravintolassa voi tilata sellasta minkä tietää olevan turvallista (esim kylmäsavulohen sijaan jotain kunnolla kuumennettua lohta),ja epämääräiset "ravintolat" voi vaan jättää väliin.. itse esim en viitsinyt ulkomailla ostaa aasialaisesta katukeittiöstä ruokaa vaan menin mieluummin mäkkäriin :)
 
"vieras"
se on ihme homma joka aina vaan jaksaa kiinnostaa että joskus 50 vuotta sitten ei ollut suosituksia tai kieltoja,toki ruoka oli puhtaampaa jne mutta silti varmasti on syöty kaikkea.kun ei ollut mahdollisuutta nirsoilla.oman äitini kokemus on mun mielestä kuitenkin paras,kun hän vuonna 84 odotti minua,sanottiin neuvolasta että syö maksaa,pysyy veri arvot hyvänä..sitten vuonna 87 kun hän odotti siskoani niin ehdottoman kielletty maksa siirtyi kuvioihin :eek:ja juuri äitini saanut lapsia 84-10 välisenä aikana niin aina uusia ruokia listalle tulee..miksi :headwall:
Tuossa 80 luvun lopulla eläinten rehuihin lisättiin mielettömiä määriä A-vitamiinia ja seleeniä niin, että maksassa ne arvot olivat aivan älyttömiä, sen takia se joutui kiellettyjen listalle, nykyään ne arvot ovat aika normaaleja.

Tosin tiedän tutkijoita, jotka kieltäytyvät syömästä maksaa missään muodossa, se kun on yhden tutkijan sanoja lainaten kuin auton öljynsuodatin, mihin kertyy kaikki paska (mm. raskasmetallit).
 
tää on mun toinen raskaus, ja syön sinihomejuustoa ja kalaa ja siis kaikkea, mutta en hirveitä määriä ja joka päivä. hei haloo, ei ne ennen aikaankaan ole luetellu mitä syyään ja mitä ei ja silti lapsia syntynyt terveenä maailmaan.. maalaisjären käyttö sallittua.
 
"aapee"
Samaa mäkin oon ihmetellyt, että miksi nykyään on niin paljon enemmän kieltosuosituksia kuin ennen. Joko on tieto lisääntynyt tai varovaisuus.

Toi pehmeiden juustojen (eli feta, sinihome, raejuusto, (vuohen)tuorejuusto) "kielto" kypsentämättömänä perustuu siihen että vaikkka maito ois pastöroitua, listeria voi tulla tuotteeseen myös myöhemmin tuotelinjalta. Sitä en kyllä tajua että eikö se voi tulla sitten koviinkin juustoihin myöhemmin. Mutta kovat juustot taasen ei oo kiellettyjä.

Samoin ihmetyttää, että miksi pakastekasvikset pitää kuumentaa, kun taas pakastemarjoja ei (paitsi ulkolaiset vadelmat). Mikä logiikka?
 
"vieras"
Vakava tautiepidemia jyllää Suomessa
12.2.2011 klo 10.30

Suomalaisista jo yli 20 prosenttia kuuluu riskiryhmiin. Listeriatautitapausten ilmaantuvuus on Suomessa EU-maiden korkeimpia. Tuotantolaitosten listeriavalvontaa on edelleen tehostettu.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021213175685_uu.shtml
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";24943354]Hei haloo.. Ensinnäkin,raejuusto EI ole kiellettyjen listalla,eikä parmesaani.. Ne juustoasiathan koskee vaan pehmeitä juustoja (home- ja tuorejuutot),parmesaani nyt on aika kaukana pehmeestä.

Mulle just neuvolassa sanottiin (alle kuukausi sitten) sama mitä lukee täällä kaksplussan sivuilla,eli että suomalaisten isojen firmojen tuorejuustot/feta on ihan turvallisia,niitä valvotaan niin tarkasti.[/QUOTE]

Argh, miten voi vaihdella noi ohjeet noin paljon? Kun mulle taas, kans vajaa kk sitten, sanottiin että mitään pehmeitä juustoja (ml. raejuusto) ei suositella kypsentämättömänä.

Ja parmesaani ja muut kovat juustot on "kiellettyjä" jos eivät ole tehty pastöroidusta maidosta, sanottiin mulle.
 
"hmm"
Tuo on ihan vain suomalaista hysterisointia ja siinä kaikki.
Maksaa ei kannata syödä, mutta ei siihenkään kuole, jos sitä joskus maistaa. Kaikkea muuta voi syödä kohtuudella ja normaalisti huuhdellen! Suomalaiset rakastavat stressaamista...stressi on huomattavasti vakavampi riski vauvallekin, kuin mikään "kielletty" ruoka...
 
Kyllä kannattaa olla tarkkana
Maalaisjärjellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että sikiön terveys ei vaan kestä tiettyjä juttuja ja esim. raskasmetalleja, joita saa esim. tonnikalasta ja Norjan lohesta. Sikiö sairastuu tietyistä bakteereista, jotka eivät vaikuta aikuisiin. Eikä lapsesta vielä ihan pienenä huomaa kaikkia kehitys- tai käytöshäiriöitä, joten turha vedota siihenkään puoleen.

Toki moni ostaa itsellensä ja perheellensä valmisruokiakin välittämättä niiden epäterveellisyydestä. Nämä ovat näitä valintakysymyksiä, että mitkä asiat kokeet arvokkaiksi.
 

Yhteistyössä