Raskausdb ja vauvan koko syntyessä?

No täällä saatu raskaus db- diaknoosi jo 14 rv tienoilla. Tiukan linjan olen vetänyt alusta asti ruokavalion suhteen. Pientä lipsumista sallin itselle kun oltiin reissussa. Muuten kyllä menty ihan kivikautisella ruokavaliolla.

Ja lisäänpä heti alkuun että en ole ylipainoinen, olen normaalipainon alarajoilla. Tämä on 5. raskauteni ja kaikki vauvat olleet järjestäen päälle 4kiloa. Aikaisemmin tutkittu tuota diabeteksen mahdollisuutta mutta ei ole sokerirasituksissa tullut tätä raskautta ennen ilmi. En ole ikinä ollut niitä "kahdella kädellä herkkuja syövä" ja liikunkin aika paljon/viikko. Kiloja tullut nyt 3kg ja rv 27. Tämä on siis minulle todella vähän!

Toisessa sokerirasituksessa 1h arvo oli vain hieman koholla. Eli sokerinsietokin on parantunut, kiitos tiukan ruokavalion. Nyt huomaan sokeriarvoissa nousua. Varsinkin tuo 1h:n arvon kanssa aamupalalla saa olla tarkkana. Myös kahden tunnin välein on syötävä. Muutoin arvot heittää liian korkeiksi tai mataliksi.

Kun viikkoja on kuitenkin vasta 27, niin pelottaa kyllä tuo loppuraskaus ja etenkin se vauvan paino. Olen 157cm pitkä ja jo 4300g vauva oli vaikea saada ulos! Siitä paljon isompaa en halua synnyttää! Myös kauheimmat kokemukset on käynnistyksistä ja siitä tipasta. Mä en meinaa kestää sitä ollenkaan. Ja ihan vakuuttunut olen nyt että tämä vauva on sitten taas käynnistysvauva. Tuo 4300 vauva käynnistettiin rv 40. Se oli kauhein synnytys näistä. Pelkopolille lähtee huomenna lähete.

Onko muita hyviä/tehokkaita käynnistysmenetelmiä kuin tuo tippa?! Jos joutuu insuliinihoitoon, niin onko kokemuksia että vauvan koko olisi pienempi kuin mahdollisissa aikasemmissa raskauksissa insuliinin ansiosta? Tulkaa joku valaan muhun uskoa, että vauva ei ole jättikokoinen ja että käynnistyksestäkin voi selvitä hengissä!!!
 

Yhteistyössä