Raskausdiabeetikoita?

Heippa!

Onko täällä muita joilla on raskausdiabetes? Miten menee sokereitten kanssa, käytätkö insuliinia vai meneekö ruokavaliolla?

Itselläni rv 25 ja ruokavaliohoito... verensokerin mittaukset kolmena päivänä viikossa. Nyt on ollut ruokavalion noudattamisen kanssa vähän kiikun kaakun, kun tekee vähän väliä mieli jotain hyvää :( Olisi kyllä kiva, jos löytyisi täältä kohtalotovereita, joiden kanssa jutella ruokavaliosta ym. tähän liittyvästä!
 
njoo
minulla oli raskauden aikainen diabetes, en ole siis ny raskaana, lapsi jo 2v8kk, mulla kans aloitettiin ruokavaliolla mut hankalaa se oli, ja koko aja piti kotona mitata sokereita, insuliinei mulle ei syystä tai oisesta annettu, mua hidettiin loppujen lpuks lääkkeellä x2päivä
 
njoo
olin 90kg kun raskauduin, ja raskauden loppumetreillä 113kg, synnytyksen jälkeen painoin 85kg, petrasin kvasti söin hädelmiä ja vihanneksia jotka maistui ja luukuin paljon, lapsi oli 4,5kg ja 55cm tyttö
 
Mulla kans raskausdiabetes. Aamusokerit ongelmana, käytän insuliinia iltaisin ja aamuisin, ateriainskaa en ole tarvinnut kun aterianjälk. sokerit ok. Aamusokeritkin pysyy kurissa jos noudatan ruokavaliota orjallisesti, mitä en jaksa koko ajan tehdä. Ultran mukaan vauva on kasvanut koko ajan keskikäyrällä ja käyn useasti äitipolilla seurannassa. Ensin kerran kuukaudessa, nyt loppuraskaudessa 2-3 vkon välein. Vauva ei ole siis kuulemma kasvanut liikaa kuten monilla radilaisilla käypi. Nyt menossa rv35+2.
 
radi noviisi
heips. Täällä 29.rv meneillään ja diabetesdiagnoosi tuli viikko sitten. Vauvan vatsanympärys yläkäyrän tuntumassa, koko painoarvio keskikäyrällä. Kaikki kolme arvoa oli pielessä, erityisesti 1h ja 2h arvot, paasto oli 5.4 eli marginaalisesti. Nyt kun yhden vuorokausikäyrän olen tehnyt ja parina päivänä mitannut vähemmän, niin yhtäkään ruuan jälkeistä ylitystä ei ole ollut, mutta nyt kahtena päivänä peräkkäin paasto yli normin, 5.5 ja 5.6, lisäksi kerran ennen iltapalaa 5.8 (2 tuntia aiemmin appelsiini ja kaksi porkkanaa), eli ei kai sitä paastoksi voi kutsua, vai voiko?

Neuvolasta on tehty lähete äitipolille tämän takia, mutta ei ole vielä tullut kutsua. Ruokamääriä olen pienentänyt, valkoisia jauhoja vähentänyt, ruisleipää lisännyt, välipaloja lisännyt ettei tule kovin pitkiä syömättömyysjaksoja. Jätski ja suklaa on jäänyt. Illalla tukevampi iltapala, eilen puoli purkkia maustamatonta rahkaa + auringonkukan siemeniä + ruisleseitä, 2 hapankorppua + flora, tuoretta kaalia ja silti vs 5.5. Edellisen kerran iltapalaksi (vs seuraavana aamuna 5.6) nektariini, 2 hapankorppua, maustamaton jugurtti n 2-(3?) dl

Millä olette saanut pidettyä aamuarvot ruodussa?

Olen normaalipainoinen ennen raskautta, nyt paino noussut n. 5kg eli ei mahdottomasti. Vuodelepoa tosin takana melkein 12viikkoa, olen vähän sängyssä jumpannut mutta nyt tuplannut jumppa-ajan radidiagnoosin myötä.
 
Täällä myös yksi radilainen jolla vasta rv 20+ 4 ja radi diagnosoitiin jo vk 18.
Mullakin oli kaikki arvot pielessä.
Kotona mittasin ensin alkuun joka päivä viikon ajan ja kaikki arvot olivat hyviä. Ruuan jälkeisetkin harvoin nousevat edes yli 6.
Nyt olen mitannut enää vain 2-3 krt viikossa ja kaikki toistaiseksi hyvin. Toivottavasti jatkuisi mahdollisimman pitkään näin. Koska mulla on tässä vielä tätä aikaa.
Itse olen myös välillä herkutellut, koska mua ainakin neuvottiin myös kokeilemaan sopiiko mitkä herkut sopisi.
Enkä ole edes herkkuja syödessäni saanut arvoja nousemaan.
Mutta toki yritän välttää herkkujen syöntiä mahdollisimman paljon ja pidättäytyä säännöllisessä ruokavaliossa.
Minulle suurimmat "ongelmat" on juurikin tuo vähän väliä syöminen, en ole koskaan ollut mikään säännöllinen syöjä.
Sekä kaurapuuroa en voi enää syödä aamuisin yhtä paljoa, kuin aikaisemmin ja maidon sen kanssa jouduin vaihtamaan mehukeittoon.

Radi noviisi voisikohan noita aamu arvoja nostaa tuo maustamaton jugurtti illalla? Maitotuotteethan saattaa nostaa paljonkin toisilla arvoja.
Jos kokeilis jotain muuta joku ilta.
Ja aamun arvoahan toiset saa laskettua myös syömällä yöllä jotain pientä. Se ei siis ole huijaamista, koska eihän tässä tarvitse paastota koko yötä.
Vaan täytyy löytää se itselleen sopiva rytmi millä arvot saa pidettyä hyvinä :)
 
Radi noviisi
Eilen oli muista syistä äpkl:lla kontrolli ja samalla pääsin pikakäynnille diabeteskätilön luokse. Mitä omista mittauksista näin lyhyellä kokemuksella voin sanoa. Paastosokerit nyt 3pv peräkkäin paremmat kun syön tukevammin illalla, eli meen nukkumaan n. 12-01 välillä ja klo 23 olen syönyt 2 ruisleipää floralla, vähärasvaista kinkkua päälle ja vihanneksia (eilen tomaattia, kurkkua, jäävuorisalaattia). Eli ilmeisesti ne aiemmat rahka/jogurtti-iltapalat eivät sisältäneet riittävästi hitaita hiilihydraatteja (=ruisleipää). Liian pitkä paasto yöllä on pahasta ja samoin liian vähän hiilareita, koska maksa sitten aamuyöstä rupeaa tuottamaan sokeria ja arvot nousee. Diabeteshoitaja sanoi, että voisin vaikka ottaa vielä hapankorpun juuri ennen nukkumaanmenoa (mitä en ole nyt tehnyt), paastot nyt 3päivänä olleet 5.0-5.3. Kaikenkaikkiaan on ollut 2 ylitystä aamulla, niiden perusteella ei vielä mitään insuliinia aloiteta.
Tällä samalla lyhyellä kokemuksella tattari nostaa aamiaisen jälkeistä sokeria vähän vähemmän kuin kaurapuuro, toki määrät eivät ole vakioituja. Kaurapuuron jälkeen oli 7.0, tattarin jälkeen 6.5-6.8.
Että sellaista täällä :)
 
Ne korkeat asmusokerit ei varsinaisesti johdu mistään yksittäisistä syömisistä vaan insuliiniresistenssistä, maksa tuottaa sokeria yön aikana.

Parhaat tavat lisätä kehon insuliiniherkkyyttä on
1) liikunta
2) laihdutus
3) lääkitys

Raskausaikanahan mitään massiivista laihdutusta ei suositella mutta tavoite on ettei paino yhtään nousisi jolloin tietysti laihtuu kun vauva kasvaa.
 
Heips. Mä oon siis se radi noviisi, joka ei jaksanut loggautua aiemmin omilla tunnuksilla. Insuliiniresistenssiä on kyllä kiistatta, mutta ruokavalio täytyy siihen sopeuttaa jottaka ne sokerit pysyy aisoissa. Eli jos tietää, että maito aamulla nostaa sokeria liiaksi, niin juo sen päivällä. Tai että kaksi voileipää pitää olla illalla, niin syö ne kaksi eikä yhden :) Maksa tulee enemmän kuvioihin aamuyöstä jos on liian pitkä paasto.
Kun olen normaalipainoinen lähtiessä, mun ei pidä laihduttaa vaan kerätä painoa maltillisesti ja vuodelevossa reippaampi liikkuminen on jonkin verran hankalaa :) Toivottavasti nää justeeraukset riittää eikä tarttisi aloittaa metformiinia eikä insuliinia...

Vihannekset ja kasvikset alkaa tulla jo korvista ulos ja eilen oli ihan mieletön suklaahimo, otin pienen nokareen suklaapähkinävoita.

Niplis 29+2 (jee, rv 34 saisi liikkua enemmän, jos olen vielä silloin kasassa)
 
Täällä myös yksi. Diagnoosi tuli jo rv 9. Aamun paastosokeri 5,7. Sokerirasitus 1h 9,3 ja 2h 6,1. Mulla lievä pco. Normaalipainoinen bmi 22.

Nyt sitten kotona mittaillut arvoja ja saan ne ainakin vielä ruokavaliolla pysymään aisoissa. Mulle tuntuu olevan pahempi sokerin nostaja pieni pala patonkia, kuin pala maitosuklaata! Ihan hullua sekin.
 
Sain tänään radi tuomion..
Arvot oli:
Paasto: 5.8
1h: 12.9
2h: 9.9
Eli kaikki arvot pielessä.. :cautious:

Huomenna neuvolaan kuunteeleen taas miten PITÄIS syödä ja liikkua ja ja ja.. Eli ensin yritetään ruokavaliolla saada arvot kuriin. Toivottavasti onnistuu, viikkoja vasta 15+5..
 
Moikka. Mulla rv nyt 36+3 ja radio todettiin jo rv 12 koska saavutti oli esikoisesta v 2006. Tyttö painoi silloin syntyessään 3890g ja 49cm. Silloin hoidin ruokavaliolla ja nyt tätä hoidan myös ruokavaliolla. Mittaan 3x viikossa. Herkkuja kun oon syönyt ja silti oon saanu pidettyä kunnossa sokerit. Aamun paasto arvot yleensä n 4.9 aamupalan jälkeen n 5.5 ruoan jälkeen n 6.8 eli hyvät. 11kg tullut painoa. Esikoisesta tuli 23kg. ...
 
Täällä yks radilainen. Rvja vasta 11. Kaikki aamusokerit liian korkeita. Nyt on tabletti insuliinit ja sokeriarvot ovat alle 6. Silti liian korkeita ahdistaa tuo terveellinen ruokavalio. Mullakaan ei ylipainoa ole.
 
Täällä kanssa yksi radilainen. Eka rasitus oli rv 12 ja tuli puhtaat paperit. Toinen rasitus oli rv 24 ja sitten tuli tuomio 2 tunnin arvon kohdalla. Mulla on erittäin hyvä se aamun paastoarvo, liikkuu välillä 3.8-4.6. Yleensä 4.2. Tunnin arvo oli rasituksessa 9.5 ja kahden tunnin 9.1.

Parhaillaan on menossa kahden viikon tehoseuranta, jossa mitataan kuusi kertaa päivässä sokereita. Yksi ylitys on tullut ja se oli aamupalan jälkeen. Todella tarkka saa olla aamulla ja toki kaikilla ruoilla pitää miettiä hiilarimääriä. Päivällä sokerit on olleet matalalla, jos on syönyt fiksusti. Tosin mietin, että onko jo liian alhaiset, jos tunti ruokailun jälkeen on 4.8-5.5. Toki nousee välillä yli kuuteenkin. Toivon kovasti, että ei tule toista ylitystä. Muuten alkaa lääkkeet.

Mitä syötte aamulla? Oletteko löytäneet hyviä vaihtoehtoja? Mulla on nyt puhtipuuroa, johon lisään raejuustoa, rasvaa ja pilttiä. Sillä pysyy aamulla välillä 6.4-7.4. Ruisleivällä pysyy yleensä reilussa kuudessa.

Aika haasteellista! Mittaatteko aina herkkujen jälkeen?

Vauvis ja pieni 26+0
 
Aamulla syön 2 leipää ja päivällisen. Rahkaa kahvia ja vettä. Sokeritonta mehukeittoa ym... herkkujakaan syön joskus mutta sokerit pysyy silti hallinnassa. Kunhan ei mätä aamusta iltaan napaansa. 17.6 kontrolli sairaalassa. Katsotaan sokerit yms. Mukavaa alkavaa viikkoa. Mulla alkaa ma rv 37+:geek:
 
Minä oon nyt mittaillut noin kolmena päivänä ja 3-4 ylitystä tullut.

Sillon jos syön sen ihan mini annoksen, että nälkä jää vielä tai syön vaan pupun ruokaa eli en pottuja tai mitään muuta "oikeaa", niin heti tahtoo arvot pompsahtaa. Ilman lihaa pärjäisin kyllä vallan mainiosti..
Eli vielä on pahasti hakusessa ruoat mitä voi syödä ja ruokarytmi on haastavin, teen 5-vuorotyötä, niin ei siinä aina pysty pitämään säännöllistä ruokailurytmiä ja sitten kun minä oon vielä sellainen kummajainen, että välillä mua ällöttää IHAN KAIKKI ruuat (ei johdu raskaudesta, vaan tätä on aina) ja sitten se menee siihen, "Pakko tehdä äkkiä leipää ettei tuu oksennus"
 
Kyllä mä oon ainakin ihan kaikkea ruokaa syönyt. perunaa, pastaa lihaa, yms. käyny elokuvissa, syöny sipsii karkkia jne... silti vauva ei oo isonkokoinen. Kyse on siitä ettei syö paljoa, ja jatkuvasti, näin hoitaja mullekin sanoi. Hyvin ollut sokerit. aamupaasto oli eilen 4,9, aamupalan jälkeen, 5.8, lounaan jälkeen 6,8, päivällisen jälkeen 7.3 eli kaikki alle jopa rajojen. :)
Nyt viikkoja 37+1 ja huomenna synnytystapa arvioon, ja sokerit tsekkaamaan... vauveli sais jo pian tulla, alkaa olo olee tuskainen. :)
 
Kyllä mä oon ainakin ihan kaikkea ruokaa syönyt. perunaa, pastaa lihaa, yms. käyny elokuvissa, syöny sipsii karkkia jne... silti vauva ei oo isonkokoinen. Kyse on siitä ettei syö paljoa, ja jatkuvasti, näin hoitaja mullekin sanoi. Hyvin ollut sokerit. aamupaasto oli eilen 4,9, aamupalan jälkeen, 5.8, lounaan jälkeen 6,8, päivällisen jälkeen 7.3 eli kaikki alle jopa rajojen. :)
Nyt viikkoja 37+1 ja huomenna synnytystapa arvioon, ja sokerit tsekkaamaan... vauveli sais jo pian tulla, alkaa olo olee tuskainen. :)
Minä söin eilen pari pottua, kastiketta ja puolikkaan makkaran ja vähän salaattia ja sokerit oli 9.1. Oon aina syöny tosi pieniä annoksia ja harvoin, mutta silti.. tämän takia tekis mieli olla mittaamatta kokonaan. Niin ja mullahan todettiin pari vuotta sitten alentunut glukoosinsietokyky ja huomaan kyllä olotilasta ja väsymyksestä, että arvot heittelee aina.
 

Yhteistyössä