Raskausdiabeteksestä syyllistäminen

Onko muut raskausdiabeteksestä kärsivät huomannut vastaavaa neuvolassa tai lääkärissä käydessään.
Tuntuu, että mitään asioita ei enää käsitellä järjen kanssa vaan ensimmäisenä nostetaan esiin rd ja pelotellaan kaikilla mahdollisilla ongelmilla, joita korkeat sokerit voivat lapselle aiheuttaa. Itse olen monesti lähtenyt neuvolasta tippa linssissä, kun siellä poljetaan totaalisesti maan rakoon vaikka sokeriarvoissa ei ole koskaan ollut mitään sanomista, mutta silti sitä jostain keksitään.

Nyt viimeisimpänä minulla oli sf-mitta yläkäyrillä ja meni viimein vielä senkin yläpuolelle, jolloin laittoivat lähetteen kokoarvioon. Siellä oli ensimmäisellä kerralla todella asiallinen lääkäri, joka ultrasi kooksi 3270 g (rv 35+4). Tämän jälkeen sanoi, että ei vaikuta "sokerivauvalta" vaan on sopusuhtaisesti iso. Ei siis koko aikana takertunut pelkästään siihen, että minulla on rd. Sanoi kyllä, että voisi olla viisasta käynnistää synnytys rv 38, jos kasvuvauhti säilyy ennallaan. Laittoi seurantaultran kahden viikon päähän.

Seurannassa olikin sitten eri lääkäri ja yllättäen taas eri meininki. Siellä takerruttiin heti siihen, että on rd ja haluttiin nähdä sokeriseurantavihko sekä tentattiin, että oletko paljon herkutellut, kun vauvan olet noin isoksi saanut kasvamaan. Kaikki tämä syyttely yms. siis ennen, kuin oli edes ultrannut.
No katsoi kuitenkin koon ultralla ja sai viimein arvioksi hieman päälle 3800 g (rv 37+4.
Ultrauksen jälkeen puhui taas suoraan sokerivauvasta, jolloin kysyin, että oliko vauvalla sitten vatsan seutu isompi, kuin pää...niinkuin ns. sokerivauvoilla kai pitäisi olla. Siihen lääkäri vaan tuumasi, että monesti niillä tuppaa olemaan. Kysyin sitten uudelleen, että oliko nyt tällä meidän vauvalla, johon sain saman vastauksen. Minulle ei siis suostuttu tällä kertaa kertomaan, että oliko mitat sopusuhtaiset vai oliko vatsan seutu suhteessa isompi...lääkäri oli jo mielessään leimannut vauvan ennen ultraa.
Seuraavaksi kyselin synnytyksen käynnistyksestä ja siihen sain vastauksen, että ei ainakaan vielä voida käynnistää, kun näillä tuppaa myös kehitys olemaan jäljessä, joten ei tiedä onko keuhkot kypsät. Joutui sitten soittamaan toiselle lääkärille ja kysymään, että miten pitäisi toimia. Hänellekin teki hyvin selväksi, että kyseessä on sokerivauva ja että vatsanympärysmitta on yläkäyrällä...tosin ei muistanut tälle mainita myöskään pään mittaa, joten ei tietoa, että onko sopusuhtainen.
No uutta aikaa taas lyötiin viikon päähän ja sitten katsotaan käynnistystä uudelleen.
Toivon todella, että paikalla olisi sellainen lääkäri, joka ei leimaisin minua eikä vauvaa ennen kuin edes sitä on tutkinut.

Nykypäivänä puhutaan paljon masennuksesta, mutta sitten kohdellaan raskaana olevia näin. Kyllä minulta on ainakin viety ilo tästä raskaudesta :(

Sori, tuli kauhee romaani, mutta todella on alkanut ärsyttämään toi kohtelu.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia vai olenko jotenkin poikkeus?
 
Kyllä allekirjoitan. Mulla rv 35. ja pahempaa syntiä ei olekaan kun ylipaino ja raskausdiabetes, ihan kuin olisin sen itse aiheuttanut.
Sokerit on koko ajan pysynyt alle rajojen, painonnousu tähän mennessä 3 kiloa ja siltikään mistään muusta ei neuvolassa puhuta kun ruokavalion merkityksestä ja rd:n seurauksista. Kokoarviointi on viikon päästä, mutta sf-mitta on omalla käyrällään, yli suositusten.
Lääkärit on tähän mennessä olleet oikein mukavia, katsoneet surantavihkoa ja todenneet, että jatka samaan malliin, mutta ne terveystätit... Aina pari päivää ennen neuvolaa alkaa ahistaa eikä ne ole ollenkaan sellaisia käyntejä kun esikoisen kanssa, että hyvällä tuulella mentiin ja tultiin.
 

Yhteistyössä