Raskausdiabetes ja vertaistukea?

Onko palstalla muita odottajia, joilla on diagnosoitu raskausdiabetes?
Itse odotan esikoistani (rv24) ja minulla on juuri todettu raskausdiabetes ja kaipailisinkin kipeästi vertaistukea ja kokemuksia!

Itse kärähdin sokerirasituskokeessa, joka jäi pelkkään paastoarvoon ja koe keskeytettiin. Hoidoksi otettiin monipistosinsuliini ja tietysti ruokavalio siihen rinnalle.

On vielä aika hakusessa tuo oikea pistostekniikka ja tasapainoinen ruokavalio.
Myös tuleva synnytys ja vauvan vointi huolettaa.

Milloin teidän raskausdiabetes todettiin ja millaisia arvoja teillä oli kotimittauksissa ennen mahdollista lääkitystä tai ruokavaliota? Miten arvot parani? Vai paraniko ne?
Myös vauvanne painoarvio ja synnytyksen mahdollinen käynnistys kiinnostaa, vaikka vielä kaukainen asia minulle on.
Mitä ruoka-aineita karsit pois?




 
En enää muista millä viikoilla jäin kiinni toisessa raskaudessani, mutta tässä kolmannessa raskaudessa jäin kiinni viikolla 16.

Hoitona mulla oli äärimmäisen tiukka ruokavalio jota noudatin orjallisen tarkasti. Arvoja ei mitattu sokerirasituskokeen kanssa uusiksi, mutta kun kotona mittailin arvoja (ja mulla oli sellainen nappikin takapuolessa muutaman päivän) niin kaikki oli ihan ok sen ruokavalion avulla.

Painoarvio viikolla 37 oli 3,9 kiloa ultran näyttämänä, vauva syntyi spontaanisti viikolla 39+4 ja painoi 3330g.

Karsin pois liki kaiken makean, eli en syönyt yhtään irtokarkkia, pullaa, limsaa (paisti light limuja), jätskiä, jogurttia (poikkeuksena Turkkilainen jogurtti), hilloa tai mitään muutakaan herkkua. Lisäksi keskityin rasvojen serailuun eli lounas- ja päivälliasaikaan söin tavallista ruokaa mitä muukin perhe söi, mutta lisäsin salaatin/kasvisten määrää runsaasti.

Ruokavalio oli orjallinen, mutta painoa ei tullut lainkaan lisää ruokavalion aloituksen jälkeen ja vauva oli normaalin kokoinen, jopa pienehkö esikkoon verrattuna, eli se kannatti.
 
Hei, mulla oli ekassa raskaudessa rd ja nyt taas uudelleen. Ekassa testattiin viikolla 27 ja nyt viikolla 16. Mulla ollut paastoarvo koholla, nyt oli 5.6. Sain mittarin kotiin ja mittailen 3 krt pv ja 3 krt/vko. Viimeksi olin kyllä yleensä ottaen dieetillä, mutta juhlapäivinä herkuttelin aivan normaalisti ja sokerit olivat kotimittauksissa kunnossa. Mulla pysyi varmaan kohtuullisella liikunnalla kurissa, samoin, se auttoi, jos pienet makeat jäkiruoat söi aterian yhteydessä. Edellisessä raskaudessa vauva kasvoi koko ajan yläkäyrällä (tai siis sf-mitta oli yläkäyrällä) ja ultrassakin arvioitiin lähemmäs nelikiloiseksi vielä ihan loppuvaiheessa. Mutta, vauva syntyi 40+1 3,460kg painavana. Eli mua ainakin koko ajan "peloteltiin" isolla vauvalla. Ilmeisesti on haitallisempaa, jos ruoakilun jälkeiset arvot ovat vinksallaan, silloin insuliinituotanto on heikentynyt ja sillä on selkeämpi vaikutus vauvan kokoon kuin jos vain paastoarvo on koholla. Paastoarvoa kohottaa maksan sokerituotanto.

Nyt tässä raskaudessa en ole mitannut kuin yhtenä päivänä kotona, paasto oli 5.4. (tavoite alle 5.5.). Saa nähdä pystyykö yhtään herkuttelemaan. Kaikenkaikkiaan tumma leipä ja pasta ja paljon kasviksia ovat mulla olleet hyviä apukeinoja tasaisina pysyviin arvoihin (retkahduksista huolimatta), mutta monesti on aika yksilöllistä mikä sopii kullekin.

SuTi ja pikkukakkonen 17+5

Ai niin painoa mulla tuli viime raskaudessa n. 8 kg ja nyt on tullut n. 2 kg. Jos on tiukalla dieetillä, niin varmasti pysyy paino kuosissa....

 
Hei SuTi! Meillä täällä Oulussa otetaan tuo paastoarvo sormenpäästä ja tuloksen saa heti. Mun paastoarvo oli 7,8 ja 8 on keskeytyksen raja. Loppukoetta ei sitten haluttu tehdä, kun diagnoosi oli ilmeisesti selkeä jo yhdestä tuloksesta.
Sain sitten kotimittarin seuraavana päivänä ja ehdin mittailla vaan yhden päivän, kun jouduin jo insuliinille. Pahimmillaan arvot kävi ruuan jälkeen 13,8 ja ennen ruokaa 10.9, joten ilmeisesti oma insuliinituotanto oli aika olematonta. Nyt tuntuu, että alkaa insuliinit tehota ja arvot on alkaneet onneksi laskea :D
Vielä ei ole alkanut isolla vauvalla peloittelu, mutta sf on yläkäyrällä ja painoa on tullut jo aika paljon, vaikken ollut herkuttelija ennen diagnoosiakaan.

Sef: Makean karsin luonnollisesti minäkin pois, mutta en juurikaan käyttänyt sitä ennestäänkään. Maitotuotteista joutui eniten karsimaan, niissäkun on yllättävän paljon hiilihydraatteja. Hedelmät ja marjat joutui myös määrätarkkailuun. Koitan myös pitäytyä säännöllisissä ruoka-ajoissa.
 
Täällä kanssa raskausdiabeetikko! Esikoista odottaessa kärähähdin ekaa kertaa, tuolloin mulla oli se viimeisenä mitattu 2h arvo koholla. Raasitus tehtiin ihan alkuraskaudessa painoindeksin takia. Pelkällä ruokavaliolla kuitenkin pysyi arvot kurissa, kotona taisi yhden ainoan kerran olla yksi aterianjälkeinen arvo koholla. Kaikesta huolimatta jouduin käymään kaksi tai kolme kertaa ylimääräisessä kokoarviossa ja tuolloin mua pelolteltiin että iso sokerivauva tulossa. Ihmetteli jo tuolloin tuota vouhotusta, koska miten voi tulla iso sokerivauva, jos kerran arvot pysyy hyvinä?

Mulla esikoisen synnytys käynnistettiin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta ei sokereiden ta vauvan koon takia, vaan korkeiden verenpaineiden ja korkean vedenmenon takia. POika painoi 3805g eli kai ihan normaalin kokoinen vauva. Olishan tuo sitten ollut iso, jos ois menny laskettuun tai jopa yli. Mutta noin nelikiloinen kuitenkin silloinkin. Mä kun olen käsittänyt, että kun puhutaan isoista ja vielä sokerivauvoista, ollaan siellä reilusti yli 4kiloisissa :ashamed:

Nyt kakkosesta jäin taas rasituksessa kiinni. Rasitus tehtiin joskus rv 12 tienoilla. Nyt oli 1h arvo koholla, oli 11, kun saa olla 10. Mutta taaskaan ei kotona ole ollut koholla kuin yhden kerran yksi arvo, ja tuolloin olin syönyt ruuan päälle vielä suklaata. Mulla on ilmeisesti sellainen maksan sokeriaineenvaihdunta, ettei se siedä tuota 12h paastoa, vaan alkaa vapauttaa vereen sokeria ja sen takia sitte rasituksessa on poikkeavia arvoja. Koska lyhyemmällä paastolla ja normaalilla ateriavälillä mun verensokeri pysyy täysin normaalina.

Tässä raskaudessa menen koko arvioon vain kerran, rv 37 on sovittuna ja kuulemma sitten katsotaan,käynnistetäänkö vai annetaanko käynnistyä itsellään. Nyt mulla kuitenki todettiin aika paha nivus/reisityrä, eli voi olla, että joudun jokatapauksessa sektioon....
 
Minulla myös raskausdiabetes ja esikoista odotan. Eka rasituskoe tehtiin n. rv 16 ja silloin kaikki oli ok. Toinen tehtiin myöhemmin vielä uudestaan ja silloin kärähdin siitä 1h arvosta. Kotona mittailut on olleet koko ajan ok ja nyt olenkin kokeillut syödä vähän kaikkea (kohtuudella ja esim. pulla heti ruuan jälkeen) eikä mistään lähde arvot nousemaan.. Tätä vähän ihmettelen. Olisiko sitten niin, että jos söisin enemmän jotain herkkuja niin arvot nousisi sitten?

Joka tapauksessa makeat ja muut herkut on jätetty nyt minimiin, oikeastaan muita muutoksia en ole tehnyt (leikkeleet ja juustot oli jo muutenkin vähärasvaisia, samoin maito rasvatonta jne.). Ehkä eniten olen yrittänyt kiinnittää huomiota kasvisten syöntiin, koska se on aiemmin ollut aika vähäistä. Neuvolassa sanottiin, että kun arvot ovat näinkin hyviä niin voisi sen herkkupäivän pitää joskus eli ihan täysin herkuitta ei ainakaan minun tarvitsisi olla. Makean nälkään olen tilannut sokerittomia karkkeja, mutta ne aiheuttaa sellaiset ilmavaivat että niidenkin syönti jää max. pariin päivässä :D

J.T. vaikka arvot olisi hyvät niin silti vauva voi kasvaa liian isoksi ja syntymän jälkeen voi olla ongelmia sokereiden kanssa, tämä siis lääkäriltä kuultua :/ Tuota on kyllä itsekin vaikea käsittää, että miksi näin..

Lumi rv 29
 

Yhteistyössä