Raskausdiabetes? Kenen vauvat on joutuneet lastenosastolle?


Raskausdiabetes? ja insuliini?
Tiedän täällä on jossain se oma pinokin, mutta olen sitä koitatnut kahlata läpi mutat en ole saanut omiin kysymyksiin vastauksia, niin ajttelin tehdä uuden alotuksen.

Elikkä: Miten teillä on alotettu insuliini hoito raskaudessa. oletetko joutuneet osatolle vai saaneet kotiin vaan piikit ja ohjeet?

Entäs onko käynnistyksellä peloteltu? Entäs onko vauvat joutuneet lastenosastoille synnytyksen jälkeen?
 
moi! mulla oli insuliinihoitoinen rd esikkoa odottaessa 2003. ekaksi rasituksen jälkeen ruokavliolle ja sitte sairaalaan vuorokausirasitukseen. todettiin että ei pysy arvot kurissa ruokavaliolla joten insuliini aloitettiin sairaalan osastolla. sitten mittarien/piikkien kanssa kotiin.tuo oli rv 30

synnytys käynnistettiin 38+4 ja ei sitä millään tavalla peloteltu kuin sanottiin vaan että olisi hyvä käynnistää ennen la että ei kasva isoksi. paino arvio oli 3600. syntyi käynnistewttynä tyksissä 39+1 ja painoi 3690.
poika siirrettiin heti pesun ja mittojen oton jälkeen erityishoito osastolle sokeritppaan ettei pojan omat verensokerit laske liian alas. oli tipassa 2pvä. sanoivat että pystyivät varsin nopeeta laskemaan tippasokerin määrää eli en tiedä oliko tuo 2 päivää lyhyt vai pitkä hoitojakso. sitten oltiin vielä pari päivää vierihoito osastolla opettelemassa imeystä mutta eihän se enää onnistunut kun poika oli saanut maidon kapeeta sairaalan tuttipullosta.
 
Täällä yksi äiti jolla oli raskaudenajan diabetes.
Yritettiin ruokavaliolla saada sokereita kuriin vaan ei onnistunut.
Olin muutaman vuorokauden sairaalassa opettelemassa insuliinin pistoa ja seuraamassa
sokereita. Siellä neuvoivat tarkkaan miten pistettiin ja ohjeet ja ym tieto.
Ateria insuliini ja pitkävaikutteista pistelin 38rv:lle kunnes käynnistivät
koska painoarvio oli 3800-4000g.
Niinhän ne sanovat että käynnistetty synnytyksen supistukset kipeitä van olihan ne kipeitä vaan ei niin pahoja etten olisi kestänyt.

Tyttö syntyi 38+2 ja syntymäpaino oli 4205g.
Vauva sai olla synnytyssalissa rinnallani kunnes rupesivat pesemään ja sen jälkeen neiti
vietiin keskolaan sokeritippaan!
2vrk:ta oli tipassa.
Joka päivä kävin ja olin keskolassa tytön kanssa ja yritin monet kerrat imetellä.
Ja sitten tyttö pääsi luokseni osastolle.
Osastolla ollessa seurattii sokereita ja se vaikutti paljon kotiin pääsyä.
Tuttipullosta piti vauvaa syöttää 3h välein kun maitoa ei herunut tarpeeksi ja myös siksi että vauvan sokeri arvot ei pääse romahtamaan.
Itse pelkäsin että vauva oppii liiaksi pullolle mutta ihana hoitaja lohdutti ja sanoi että ei tarvi huolestua, "kyllä sinä kerkiät tissisi vauvalle antaa" :LOL:
Ja Niin siinä kävi että muutamaitoa ei ole tarvinnu antaa kun tyttö syö vaan rintamaitoa ja kasvaa ja voi hyvin!!
 

Yhteistyössä