Raskausdiabetes, kysymys

  • Viestiketjun aloittaja raskausdiabeetikko-80
  • Ensimmäinen viesti
raskausdiabeetikko-80
Osaisikohan joku kommentoida ja auttaa.

Mulla on todettu pari viikkoa sitten raskausdiabetes, oon nyt rv 32.

Teen tänään vuorokausikäyrää ja nyt ihmetyttää tuo viimeisin ottamani arvo.

Laitan tähän nyt selkeyden vuoksi koko päivän arvot

Aamulla paastoarvo 4,3
Tunti aamupalan jälkeen 6,2

Ennen lounasta 4,3
Tunti lounaan jälkeen 6,4

Ennen välipalaa 6,6 (tämä otettu 2 tuntia lounaan jälkeen)

Miten tuo viimeinen arvo on noussut, vaikka en syönyt tuossa välillä mitään?

Oliko tuo 2 tunnin väli välipalaan liian lyhyt?

Voi ei, mä en millään haluaisi insuliineille, mitenköhän herkästi ne aloitellaan?
 
Ei-diabeetikko
En ole diabeetikko, mutta olen joutunut mittaamaan sokereita. Onko sulla aiemmin ollut tuollaista vai nytkö vasta ensimmäistä päivää mittailet? Ainakaan minulla se mittari ei näyttänyt aina ihan pilkulleen oikein ja oudon tuloksen jälkeen saatoin mitata toisen kerran ja arvo olikin jotain muuta. En usko että yhdestä poikkeavasta tuloksesta vielä insuliinia annetaan vaan enemminkin useamman päivän arvojen perusteella.
 
"mä"
mulla itellä 2 rd takana.

nyt mittailen sokereita ja koitan ruoka valiolla mutta mullakin esim tänään kun lounaasta oli 2h30min niin arvo oli 6,0 uudelleen mitattuna 6,2 mä veikkaan että mulla syy oli että liian pieni tauko seuraavaan ruokaan tai en tiä koska en tuossa välissä syönyt yhtään mitään.

ihan heti ei insuliinille joudu jos heittoja alkaa oleen useempia päivittäin ja useita niin sitten sitä aletaan miettimään.
 
rd täälläkin
Mulla ainakin tuo 2 tuntia oli liian lyhyt aika ns. paastoarvon saamiseksi. Ja sitten saattaa olla että olet lounaaksi syönyt jotakin joka nostaa verensokeria vähän pidemmäksikin aikaa.
Mä en muuten joutunut koskaan mittaamaan tuota ns. välipalapaastoa.
 
raskausdiabeetikko-80
Mäkään en itse koe tarvitsevani tuota välipalaa lounaan ja päivällisen välissä, mutta neuvolassa sanottiin, että se pitää syödä.
Silloin tietysti ruokavälit jää lyhemmiksi ja arvot korkeemmiksi... Noh, katsotaan mitä neuvolasta huomenna sanotaan kun vien nuo arvot näytille.
 
tuota.
Onko suositukset taas muuttuneet, sillä kolmisen vuotta sitten ap:n lukeamat olivat hyviä. Silloin paastoarvon piti olla alle 6 a ruokailun jälkeiset arvot alle 8. Mulla oli aina kotitoloissa alle raja-arvojen, kun viikon seurasin ja sen jälkeen terkka käski seurata vain paastoarvoa... Itse söin yleensä 3 tunnin välein.
 
moi pitää vastata...mulla ollut kahdessa raskaudessa monipistoshoitoinen raskaus diabetes
ja mä en voinut syödä edes insuliinien kanssa tuota välipalaa ja iltapalanakin piti syyä
vain hedelmää muuten toi tunnin arvo oli liian korkea.

mulla ongelmana oli se että toi tunnin arvon kohoamiseen ei auttanut edes yltiö tiukka
ruokavalio vaan piti aloittaa noi insuliinit jotka auttoivat kyllä siihen ruokavaliopuoleenkin loistavasti.

vaihtoehtona tietty on et söit jotakin missä enempi rasvaa joka pitää sokerit kauan korkeella
tai jotain ruokaa mikä muuten nostaa verensokeria korkeelle. muistan kärsineeni kun en saanut syödä viinirypäleitä....
ei se insuliinin käyttö vaikeaa ole, vaikka tätä vaivaa en kenellekkään toivo.
 
tuota.
Onko suositukset taas muuttuneet, sillä kolmisen vuotta sitten ap:n lukeamat olivat hyviä. Silloin paastoarvon piti olla alle 6 a ruokailun jälkeiset arvot alle 8. Mulla oli aina kotitoloissa alle raja-arvojen, kun viikon seurasin ja sen jälkeen terkka käski seurata vain paastoarvoa... Itse söin yleensä 3 tunnin välein.
Siis paastoarvon piti olla alle 4.6, mutta ovat siis laskeneet sen nyt 4,3.
 
Eikö nuo ihan normaaleja arvoja ole?

Mulla on parhaillaan glukoosisensori käsivarressa ja sokereiden tehomittaus menossa. Lapuissa lukee että paastoarvon tulisi olla alle 5.5 ja ruokailun jälkeisen arvon alle 7.8.

Mulle olisi eilen lykätty insuliinit suoraan. Sain ylipuhuttua itselleni sensorin, jotta nähdään onko arvot oikeasti korkeat vai pysyyko ne oikeanlaisella ruokavaliolla hyvinä. En hitossakaan suostu ottamaan "sokkona" mitään insuliineja.
 
"mä"
Onko suositukset taas muuttuneet, sillä kolmisen vuotta sitten ap:n lukeamat olivat hyviä. Silloin paastoarvon piti olla alle 6 a ruokailun jälkeiset arvot alle 8. Mulla oli aina kotitoloissa alle raja-arvojen, kun viikon seurasin ja sen jälkeen terkka käski seurata vain paastoarvoa... Itse söin yleensä 3 tunnin välein.


täällä pitää ennen ruokailua olla alle 5,8 ja ruokailun jälkeen alle 7,8
 
"äiti"
Tuo viaihtelu eri puolilla Suomea kertoo siitä, että raskausdiabeeteksen seurannassa jyllää raha. Suositukset vaihtuvat parin vuoden välein ja paukkakunnittain. Turku taitaa olla nykyisin kaikkein nipoin paikka. En tarkoita, etteikö seuranta ja ohjeistus kannata ja etteikö isoja vauaoja synny silloin tällöin, mutta. Helsingissäkin on tilanne sellainen, että 1.tyypin diabeetikot joutuvat "kilpailemaan" lääkäreiden ajasta ja sitten sattuu vahinkoja, kun syntyy todella suuria ja jopa siksi kuolleita vauvoja. Mielestäni kaikki ylipainoiset voivat, minä mukaan lukien, vahtia syömisiään, sillä saataisiin lääkerit todellisten diabeetikkojen ja raskausdiabeetikkojen käyttöön.
ap:lle vielä, että' sun arvot on ainakin vielä ihan ok.
 
Tuo selittyy hyvinkin ihan mittausvirheellä.

Sormenpäämittarit eivät ole kovinkaan tarkkoja. Se tulos riippuu niin paljon siitä, millaisen koostumuksen onnistut pisaraan saamaan. Jos sattui ekaan (matalampaan arvoon) enemmän kudosnestettä mukaan, se näyttää pienempää arvoa. Jos taas toisessa pisara oli tujumpaa tavaraa (vähemmän kudosnestettä), arvo on suurempi.

Tein itse huvikseni monesti tuplamittauksen, jos arvo vaikutti mitenkään erilaiselta kuin olotila. Mä mittailin aika paljon läpi raskauden ja opin tunnistamaan, missä mennään, ilman mittariakin. Piruuttani joskus mittasin neljä kertaa putkeen (aina uusi reikä, sormi ja liuska tietenkin). Aina sain neljä eri tulosta, jotka saattoi heitellä melko paljonkin...
 

Yhteistyössä