Raskausdiabetes loppuraskaudesta?

Onko muita kohtalontovereita joilla raskausdiabetes todettu vasta loppuraskaudesta?
Itsellänäni todettiin raskausdiabetes reilu viikko sitten rv36+2. Neuvolassa pissassa löytyi sokeria kahdella plussalla ja nyt kotiseurannassa ollut muutama arvo koholla.

Nyt kinnostaisikin tietää onko mulla kohtalon tovereita ja millaista ohjausta/neuvontaa ootte saanu? onko ollu toteamisen jälkeen lääkärin käynti tai sairaala? Ja miten synnytys sujui, oliko vauva suuri ja seurannat synnytyksen jälkeen?

Kauheasti tuli noita kysymyksiä, mutta kiva kun tulisi vastauksia, kun alkoi tämä asia vähän ahdistaa?
 
"vieras"
Joskus 34 viikolla kai todettiin. Diabeteshoitajalla kävin kuuntelemassa ruokavalio-ohjeet ja opettelin sokerin mittaamisen. N. 2 viikon välein pitää soittaa, että millasia arvoja on ollut. Eipä oo oikee muuta ollu :/ Nyt viikko 38 ja tässä saa pelätä et tuleeko 5kg vauva vai normaalin kokonen..
 
"tjaa"
Mulla kyllä todettiin pari kuukautta aiemmin jo, ja kyllähän siinä sitten arvioitiin kovasti kokoa ja käynnistettiin viikko pari etuajassa. Silloin vauva ei vielä ollut mahdottoman kokoinen, ja komplikaatioita oli silti. Mutta ne hoituivat ammattilaisten käsissä ihan minun huolehtimattakin, oma osuus oli vain se raivopäisen dieetin noudattaminen.

Pääasiallinen huoli onkin nyt sitten jälkikäteen terveydestä huolehtiminen, ettei puhkeaisi se kakkostyypin diabetes - ne prosenttiluvut on tosi suuria, muistaakseni puolella se iskee kymmenen vuoden sisään. Painoa pitää hiljaksiin laskea ja ennen kaikkea huolehtia liikunnasta. Tästä puolesta puhutaan mielestäni aivan liian vähän.
 

Yhteistyössä