Raskausdiabetes todettu, minkä kokoinen vauva?

  • Viestiketjun aloittaja radimami
  • Ensimmäinen viesti
radimami
Mulla oli molemmissa raskauksissa "ruokavaliohoitoinen" radi, molemmat jäi kiinni rasituksessa paastoarvosta joka oli ekassa 5.3 ja toisessa 5.4. Ruokavaliohoitoinen on lainausmerkeissä siksi, että olen normaalipainoinen eikä mun ruokailutottumuksissa ole vikaa. Lisäsin kuitenkin rutkasti liikuntaa joilla sain noi aamuarvot pysymään 4-5 välissä. Vauvat oli syntyessään esikoinen 2,7 kg ja kuopus 2,9 kg.

Yleisluontoista galluppia haluaisin tehdä, mun kaverilla oli radi ja vauva painoi 4,3 kg. Muutenkin olen huomannut että radivauvat on yleensä suuria.
 
Ruokavaliohoitoinen mullakin - en tosin noudattanut sitä ruokavaliota juurikaan.

Rv 40+5 syntyi, mitat 2.8 kg ja 50 cm.

Kuopusta odottaessa oli myös sokereissa häikkää, mutta varsinaista raskausdiabetes-diagnoosia en saanut, vaan olin rajatapaus. Kuopus oli 3.5 kg ja 54 cm syntyessään rv 41+3.

Saa nähdä miten käy tämän kolmannen kanssa. Sokerirasitukseen menen joulukuussa. Nyt viikkoja 10+1.
 
Mulla oli kolmannessa raskaudessa sokerit vähän koholla. Kotona mitatut paastoarvot oli aina jotain 4,8-5.2. Aterioiden jälkeen sokerit kohosi yli 7:än, joten radi diagnoosi tuli, kun neuvolassa tuli yksi yli seiskan lukema. Sokerirasituksia ei meidän kunnassa tuolloin tehty, joten sellaisessa en ole käynyt. Vauva oli 3630g. Edelliset vauvat 3480g ja 3340g.
 
radimami
Mulla on myös kolmas hautumassa, tosin vasta rv 9. Varmaan taas paasto on pykälän tai kaksi liian korkea ja joutuu "dieetille". Eipä siinä varmaan paljon muuta mahdollisuutta ole. Edellisten aikana tosiaan lenkkeilin ihan hulluna, iltapalan jälkeen 3 km juoksulenkki niin aamuarvo oli kunnossa. Tuntui siltä etten syönyt tarpeeksi ja juoksin liikaa, mutta terkka oli tyytyväinen kun arvot pysyi kunnossa. Tosiaan iltalenkki oli ton 3 km juoksua, päivällä rattaiden ja koiran kanssa 2 h reipasta kävelyä, iltapäivällä oltiin myös tunnin verran kävelemässä. Tästä en tinkiny.

Suoraan sanottua en jaksais lähtee siihen rääkkiin.
 
Poika syntyi rv 40+1, 50cm, 3640g. Mulla oli rasituksessa kaikki arvot yli sallitun vaan silti ruokavaliolla sai pidettyä kotimittauksissa normaalissa arvot. Vähänkö join sitten simona tuoremehua synnytyksen jälkeen :D Se kun oli minulla pahin vs nostattaja.
 
radimami
Pakko vielä purkaa sen verran, että mä räjähdin nauramaan vaikka yritin olla naama normilukemilla, kun diabeteshoitaja varovasti ehdotti että sun pitäis nyt alkaa liikkumaan, esim. 15 minuuttia päivässä rauhallista kävelyä ja paras olisi jos jaksais 20 minuuttia. Kun silloin oli jo valmiiksi ohjelmassa kahden tunnin reipas päivälenkki. :D Lisäsin sit illan juoksemisen ja päiväkävelyn.
 
Mulla on myös kolmas hautumassa, tosin vasta rv 9. Varmaan taas paasto on pykälän tai kaksi liian korkea ja joutuu "dieetille". Eipä siinä varmaan paljon muuta mahdollisuutta ole. Edellisten aikana tosiaan lenkkeilin ihan hulluna, iltapalan jälkeen 3 km juoksulenkki niin aamuarvo oli kunnossa. Tuntui siltä etten syönyt tarpeeksi ja juoksin liikaa, mutta terkka oli tyytyväinen kun arvot pysyi kunnossa. Tosiaan iltalenkki oli ton 3 km juoksua, päivällä rattaiden ja koiran kanssa 2 h reipasta kävelyä, iltapäivällä oltiin myös tunnin verran kävelemässä. Tästä en tinkiny.

Suoraan sanottua en jaksais lähtee siihen rääkkiin.
Mitä sä sitten söit? Mulla pysyi ihan ruokavaliolla arvot kurissa kun ei paljon pystynyt liitoskipujen yms vuoksi kuin kävelemään hitaasti kuin ankka :)
 
radimami
Aamulla syön maustamatonta jogurttia ja marjoja, tai sit 100 % ruisleipää yhden viipaleen kurkulla ja salaatilla, plus kahvi maidolla. Lounas on sitä mitä lapset syö. Pastat on meillä kaikki täysjyvää ja valkoisen riisin tilalla on täysjyväriisi tai niitä erilaisia kuitupitoisia sekoituksia. Välipalana on kahvia ja hedelmä. Iltaruoka jää usein väliin. Iltapalana esim. paistettu kananmuna, ruisleipää, viiliä, 4-viljan puuroa, jogurttia, rahkaa... Makeat ja suolaiset herkut jätin pois heti kun plussasin.
 
"trio"
Kolme kertaa ollut ruokavaliohoitoinen radi.
Esikoinen oli 3459g ja 50cm syntiyi rv 39+6.
Toinen oli 3760g ja 51cm, syntyi rv39+6.
Kuopus oli 4044g ja 52cm,käynnistettiin rv 39+2.
Kaikkina raskausaikoina arvot oli kotimittauksissa hyvät,ei poikkamia. Jäin kiinni joka kerta siitä viimeisestä, 2h arvossa.
 
"Mä"
Mulla ei ollut edes raskausajan diabetestä ja silti sain viikolla 42+2 4 100g ja 52 cm pitkän lapsen. Painoakin tuli 7 kg koko raskauden aikana. Enkä paljoa herkutellut. Raskausajan söin terveellisesti ja kävelin joka päivä töihin kolme varttia. Eli kyllähän ilman raskausajan diabetestäkin voi tulla iso vauva.
 
"Kolmen äiti"
Esikoisen aikaa ei mitään häikkää sokereissa. Esikoinen oli 3025g ja 48cm
Toisen aikaa ei mitään häikkää sokereissa. Toinen oli 3150g ja 49cm
Kolmannen kanssa sokerit lievästi koholla. Kolmas oli 4250g ja 54cm
 
Esikoinen 42+2 4580g/56cm, EI rd:tä!

Kakkonen 40+0 4060g/53cm, ruokavaliohoitinen rd.

Kolmonen tulossa, metformiini rv 15 lähtien +insuliinit nyt n 4 viikkoa. Painoarviot menee ihan keskikäyrällä rv 15 lähtien, eli sen mukaan olisi tulossa n.3,7kg la:na (käynnistys la:n tietämissä).

Eli mitä pahempi rd niin sitä pienemmät vauvat?? :whistle:
 
"Kahden äiti"
Mulla oli kaksi jälkimmäistä arvoa yli sallitun.
Sokerit pysyivät ruokavaliolla suht kuosissa.

Lapsi syntyi 42+1 ja painoi 4015g.

Kuulemma kätilöiden mukaan ei ollut ns. sokerivauva.
Vauvan arvoja seurattiin muutama päivä, nekin oli kokoajan ok.
 

Yhteistyössä