Raskaushepatoosi/hepatogestoosi-epäily, oireiden lievitys?

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Aloittaja"
Olen raskaana viikoilla 37+3. Jalkojen ja käsien turvotusta on ollut jo ainakin toista kuukautta. Nyt reilun viikon minulla on ollut kutinaa, joka alkoi mahasta ja luulin sen aluksi johtuvan vain mahanahkan venymisestä. Nyt kuitenkin pari pv sitten kutina levisi käsivarsiin, reisiin ja kämmeniin. Kahtena viime päivänä kämmeniin on tullut pieniä (1mm) vesikelloja. Pahin kutina ja vesikellot ilmaantuvat öisin, päivällä olo on suhteellisen siedettävä.

Kävin neuvolassa ja kutinasta mainittuani minusta otettiin maksa- ja sappiarvot (labrat otettiin nyt tiistaina), eivätkä kummatkaan olleet silloin koholla. Tänä aamuna raapimisen takia nukkumattoman yön jälkeen kävin päivystyksessä, jossa otettiin taas verikokeita (ainakin maksa-arvot) eikä niissä ollut mitään. Minun pitää käydä huomenaamulla otattamassa vielä se sappi-arvo. Lääkäri puhui raskaushepatoosi-/ hepatogestoosiepäilystä, mutta voiko kutina olla sitä koska maksa-arvot eivät ole olleet koholla? Verenpaineet ovat ok tasolla, joskin minulle normaalia korkeammat hieman (minulla on normaalisti hyvin matala verenpaine). Pissa on olut puhdasta koko ajan. Vauva liikkuu, mikään kova jumppaaja se ei ole missään välissä ollut mutta liikkuu siis kuitenkin. Kyseinen päivystyslääkäri ei oikein vakuuttanut osaamisellaan..

Lääkäri määräsi minulle kutinaan Ataraxia, mutta farmaseutti säikäytti minut hyvästi ihmettelemällä miksi minulle oli määrätty sitä koska se on vasta-aiheinen raskauden kanssa. Farmaseutti kyllä soitti päivystykseen ja lääkäri oli kertonut kysyneensä lääkkeen sopivuudesta yliopistosairaalan synnäriltä ja pitäisi sopia raskaana olevallekin vaikka tuoteseloste muuta selittääkin.

Äh, uskaltaako sitä Ataraxia syödä nyt vai ei? Netin mukaan sitä ainakin on määrätty raskaana oleville. Mitä haittavaikutuksia sen syömisellä sitten voi olla sikiölle, tietääkö kukaan? Ja millä tätä jumalatonta kutinaa voi lievittää (näin illalla kutina alkaa taas nostaa päätään) jos en ota tuota lääkettä?

Ja voiko kyseessä olla raskaushepatoosi silti, jos maksa- ja sappiarvot ovat viiterajoissa? Hiivatti kun en tiedä pitääkö tässä olla huolissaan vai ei.
 
"vieras"
Atarax on markkinoilla olevista allergialääkkeistä yksi niistä vanhimmista ja eniten raskaana oleville määrätyistä ja näin ollen parhaiten ihan oikeilla ihmisillä testattu. Itse uskalsin sitä ottaa juuri tämän takia ja siksi, koska kutina ei tosiaan antanut nukkua.

Hepatoosia tuo ei välttämättä ole, itsellä jo puolessa välissä raskautta alkanut kutina paheni viimisten viikkojen aikana ja maksa- ja sappiarvotkin olivat jo yhdessä vaiheessa koholla, mutta laskivat sitten itsestään takaisin normirajoihin. Kutina minulla loppui kuin seinään heti synnytettyäni ja olikin luultavasti hormoonien aiheuttamaa.
 
"vieras"
Niin ja pikkasen mulla auttoi kylmä suihku (kylpy olisi ollut vielä parempi) ja ihan Aqualanin perusvoide (allergiselle iholle tarkoitettu), jota levitin vähintään sen kaksi kertaa päivässä. Mutta Ataraxista oli paras apu ja aivan terve tuo meidän pienokainen on!
 
mulla on hepatoosiin adursal läkitys. maksa -arvo (alat) oli yli 100 vaikutusta en tiä sanoa viellä, tiistaina taas kokeisiin.

otettiinhan kokeet paastona? muuten voi tulla virheellinen tulos ainaki sappikokeesta. mulla on käynnsitys sovittu tasan (viimestään) rv 38
 
"Aloittaja"
Kiitos vastauksista!

Nyt viimeyönä kutinaa oli ehkä hieman vähemmän kuin aiempina öinä. En uskaltanut ottaa sitä Ataraxia. Ajattelin soittaa neuvolaan tänään ja kysyä, voinko ottaa setiritsiiniä (Zyrteciä esim.), kun tuntuisi että se olisi miedompi kuin tuo kolmiolääke. Onko kellekään määrätty näitä tavallisia allergialääkkeitä, Zyrtec/Histec ym?

Rinnat kutisivat yöllä eniten (+maha), kämmenet eivät kutisseet ollenkaan. Voitelin itseäni kyllä yöllä useampaan otteeseen sillä Bepanthenin ihottumarasvalla. Se on ollut rasvoista ainoa jolla on ollut mitään vaikutusta. Kokeiltu on kaikki hajustamattomista perusvoiteista kookosöljyyn. Harmi vaan että se tuubi on niin pieni että olen kuluttanut sen tyhjäksi alle päivässä..

Sappiarvo on otettu paaston jälkeen, maksa-arvoihinhan ei vaadita paastoa. Tänä aamuna kävin taas labrassa, huomenna kuulemma tietää taas sen sappi-arvon.
 
"Aloittaja"
Sen takia en sitä lääkettä uskaltanutkaan ottaa, että se menisi hattuun. En halua huumata vauvaa millään tavalla. Viimeyönä voitelin itseni hydrokortisonilla, joka auttoi kutinaan hieman. Näppylät ainakin laskivat sillä enimmäkseen. Kutinaa on kyllä vieläkin, mutta ei niin laajalla ihoalueella.

Edelleen odottelen sappikokeen vastausta. Oma neuvola aikoi katsoa tuloksen ja katsoa sitten, mitä tehdään. Toivottavasti tämä loppuaika menisi nyt hyvin ilman mitään ylimääräisiä ohjelmanumeroita..
 
"Aloittaja"
Täällä edelleen raavitaan! Kortisonivoidetta olen kyllä laittanut, mutta en nyt ihan koko kroppaa ole sillä voinut rasvata. Pahiten kutisevat nyt kämmenet, käsivarret kainalonalukset ja korvat. Käsissä on pientä näppyä, joka laskee hetkeksi kun voitelee kortisonivoiteella. Kortisonin avulla sain nukuttuakin jotenkuten, heräsin raapimaan ja rasvaamaan vain 3 kertaa viimeyönä.

Kävin tosiaan eilen neuvolassa, mutta hoitaja ei tuntunut kovin huolestuneelta kutinoistani. Tosin ei ollut "oma" hoitajani, vaan sijainen. Ajattelin, että jos tämä ei nyt ala oman neuvolan kautta selviämään, soitan synnytyssairaalaan ja kysyn sieltä neuvoa. En kestä enää tätä kutinaa, enkä halua koko ajan rasvata itseäni sillä kortisonillakaan :/
 
hmm :)
Nuo sinun näpyt ja rakkulat ei kuulostaisi hepatoosilta, kutina tosin kyllä. Kortisonista ei myöskään hepatoosikutinaan ole apua, koska kutina tulee ikään kuin syvemmältä. Hyvähän se on silti ne sappihapot katsoa. Itse kuitenkin uskoisin, ettei sinulla hepatoosia ole :)
 
"Aloittaja"
Noniin täällä taas. Sappivastaus tuli, eikä arvo ollut koholla. Neuvolatädin kanssa meinasin ajautua puhelimessa oikein kunnon erimielisyyksiin, kun täti kielsi käyttämästä kortisonia tai mitään mietoja antihistamiineja (esim. setiritsiiniä). Hänen mielestään olisi pitänyt ottaa vaan sitä kolmiolääkettä ja olla polla sekaisin tai sitten kestää vain kutina.

Kortisonivoide tosiaan toi hieman helpotusta mutta taas yöllä heräsin kynsimään itseäni. Toinen korva oli punainen ja turvonnut, rintoja kutisi eikä oikein mitenkään päin pystynyt olemaan. Soitin sitten synnärille ja hoitaja kävi kysymässä lääkäriltä, mitä voisi kokeilla kutinaan. Lääkäri oli kertonut, että kyllä voi raskaana ottaa antihistamiineja esim. Histeciä (setiritsiini vaikuttava aine). Otin sitten setiritsiiniä 5mg (puolikkaan tabletin) ja nyt jo laski se punoitus ja turvotus ainakin korvasta, huraaaaa !
 
vierailija
Jos maksa ja sappiarvot ovat normaalit, silloin ei ole kyse hepatoosista vaan kutina on luultavasti raskausihottumaa. Raskausihottuma nostaa näppylöitä, hepatoosi ei. Itselläni tosin oli edellisessä raskaudessa nämä kummatkin.

Ataraxia söin iltaisin kutinaan, se myös väsytti joten toimi myös "unilääkkeenä" samalla. Ataraxia yleensä määrätään noihin koviin kutinoihin, koska monet muut allergialääkkeet/antihistamiinit eivät ole tarpeeksi tehokkaita.
 

Yhteistyössä