Raskausmyrkytys

Menin sitten kirjoittaa äsken vähän väärälle osastolle..


Olisiko täällä ketään jolla olisi ollut raskausmyrkytys raskauden lopussa. Tahtoisin tietää miten pian toivuitte siitä ja kuinka kauan meni esim. verenpaineen laskuun.
Mulla aloitettiin verenpainelääkitys jo sairaalassa jonka seurauksena alapaine nousi sataan eikä ole kyllä sieltä vielä laskenut vaikka synnytyksestä on kaksi viikkoa. Outuo,..

Olisi kiva tietää miten muilla on

Kiitos etukäteen vastauksista
 
Mulla alkoi raskausmyrkytys viikolla 22. Olin siitä asti sairaalassa lapsen tuloon asti. Välillä pääsin käymään kotona mut aina palasin takasin. Söin sairaalassa jo verenpainelääkkeitä. Ja kun lopulta 3 viikkoa ennen laskettua aikaa käynnistivät ja synnytys käynnistyi niin kaikki meni aluksi hyvin. Sit vauvalta loppui sydänäänet kuulumasta ja minut äkkiä leikattiin. Vauva joutui keskolaan ja minä osastolle taas syömään verenpaine lääkkeitä. Synnytys on kuulemma paras tapa päättää raskausmyrkytys. Sairaalassa vielä jalkani turposivat kuin jollain mummolla. Kertyi nestettä. Sairaalasta päästyäni söin pillereitä vielä 3 viikkoa, vähentäen niitä koko ajan ja verenpainetta seuraen.
 
Mulla tullu myrkytys rv:lla 27 ja poika syntyi rv:lla 29+5. Loppuvaiheessahan se ei enää ole niin paha juttu..tai ainahan se on vaarallinen! Mulla nyt menossa rv 25+5, aspiriinia syön estolääkityksenä nyt. Niin ja verenpaine laski heti sektion jälkeen ja vähitellen pissakin oli puhdas. Poika oli 2kk teholla. <br><br>
 
nnn
Mulla alkoi raskausmyrkytys lievänä vk 32 enkä saanut siihen verenpainelääkitystä, koska alapaine pysyi alle sadan koko ajan. Sektio tehtiin vk 34+3 ja nyt ihana pieni poika on teholla viidettä päivää. Painoa oli 1430g ja pituutta 39,5 cm. Itsellä verenpaineet laskenut ja virtsakin taitaa olla jo puhdasta. Tsemppiä!
 
Mulla oli vakava raskausmyrkytys, jonka vuoksi sairaalaan rv 34+3. Sektio tehtiin rv 34+5. Turvotus hävisi viikossa, mutta verenpainelääkkeitä syön yhä, kun 6 viikkoa on kulunut synnytyksestä.
 
Mulle tuli raskausmyrkytys viikolla 36. Aloitettiin verenpainenlääkitys jo kotona. Sektio tehtiin viikolla 37. Verenpainelääkityksen lopetin 10 päivän kuluttua sektiosta ja se on nyt normaali - suorastaan ihanteellinen.

Olen ainut koko suvussa, jolle tämä raskausmyrkytys on tullut ja sitä on ihmetelty ja spekuloitu että mikä syynä. En tiedä syytä mutta joidenkin mielestä ylipaino voi vaikuttaa ja mitä suuhnsa laittaa. Mulla oli ennen raskautta ylipainoa 2 kg ja raskauden aikana painoa kertyi 18 kg, turvotusta tuli todella paljon ja nyt painoa on pudonnut jo 16 kg (3 vk sektiosta). Raskauden loppuviaheessa söin ehkä enemmän kuin tarvitsin ja voiko sillä olla vaikutusta, lisäksi suolainen ruoka maistui enempi kuin ennen. Lääkärikään ei osannut sanoa syytä raskausmyrkytykseen, se on ensisynnyttäjien tauti. Onko teillä mitään tietoa syihin?
 
Raskausmyrkytyksen syystä ei ole mitään tietoa. Voi tulla niin laihoille kuin ylipainoisillekkin ja syömisillä ei siihen vaikutusta ole. Ja joo yleensä se on ensiraskauden vaiva mutta saattaa tulla myös muissa raskauksissa.. Mulla nyt toinen raskaus menossa rv:lla 31+1, ekassa raskaudessa myrkytys tuli rv:lla 27 ja poika synty 29+5. Eilen oli taas äitiyspoli ja virtaukset oli nyt hieman huonontunut joten voi olla että jossain vaiheessa uusii. Viikon päästä jo seuraava aika joten sitten tietää taas enemmän mihin suuntaan ollaan menossa. Mut painoarvio oli onnex jo 1kg700g, poika kun painoi syntyessään vain 970g.
 
Mulla alkoi paineet nousta rv22. Mut sairaalaan en tarvinnut jäädä. Mutta sitten kun oli rv36 th neuvolasta passitti oitis Jorviin, jossa käynnistettiin sitten rv 37+1 ja olikin kuulemma kovat paineet ( 200/170). Tuntui kuin henki olisi loppunut, kun sydäntä puristi niin kauheesti. Pikkuinen poika syntyi sitten huhtikuussa 1998 ( 2690g) ja poika vietti viikon teholla. Olikin olo kuin muumiolla. jalat olivat turvonneet. laakitystä söin vain sairaalassa ollessanai ja kun kotiuduimme 1.5 niin en enää tarvinnut lääkitystä kotona. Ja aikaa on tuosta siis kohta 9-vuotta!!! :wave:
 
Siis huh mitkä paineet Kikka3:lla ollut 200/170! Noilla ei ihmisen pitäisi olla enää hengissä! Oletko varma että alipaine oli noin korkea? Mulla oli alapaine korkeimmillaan 127 kun nyrkytystila oli pahimmillaan ja tämä mitattiin yöllä, levossa! Jos normaalipaineet ovat: ylä 120-130 ja ala noin 70, niin 170 alipaineena sanoo jo sen, että sydän on todellakin pakahtua. Pistettiinkö sinut todellakin synnyttämään silloin alakautta noin sairaana ja tuollaisissa paineissa? Mulle tehtiin juuri sen takia sektio, koska alakautta synnytys olisi ollut vaarallista koska paineet voi nousta liikaa, vaarallista siis sekä äidille ja lapselle. Olen tyytyväinen siihen, ettei mua laitettu synnyttämään, en olisi pystynyt siihen.
 
Alapaine pysytteli nipin napin alle 100 ennen synnytystä, mutta jatkoi nousuaan synnytyksen jälkeen ja käväisi n. 110. Sain verenpainelääkityksen synnytyksen jälkeen ja söin sitä noin 5 kk synnytyksen jälkeen.
 
ripsu
raskausmyrkytyksestä...
mulla todettiin raskausmyrkytys rv29+2 jouduin sairaalaan heti ja olin siellä 3 viikkoo ennen synnytystä.. verenpaine oli ollut jo muutaman kuukauden aika korkealla ja söin lääkkeitä siihen. ja olin sen vuoksi sairaslomalla varmaan 2kk.
mutta meille syntyi rv:lla 31+3 poika joka on terve ja voi hyvin ja kasvaa kovaa vauhtia.. synnytyksestä on kohta 4kk ja mun verenpaine laski melko nopeasti normaaliksi ja nyt jo ilman lääkkeitä. lääkäri kyllä sanoi että saattaa mennä jopa puoli vuotta että verenpaine saahaan normaaliksi.

voimia kaikille äideille joilla on keskosia ja ovat joutuneet kärsimään raskausmyrkytyksen.. :)
 
satunnainen lukija
mulla tarkkailtiin raskausmyrkytyksen mahdollisuutta jotain rv 30 lähtien. rv 37 paineet nousi ja proteeini virtsassa lissäntyi ja jouduin sairaalaan tarkkailuun. Sairaalassa olin 5 päivää ennen kuin sektio tehtiin. verenpaineet laski lääkityksellä noin 1,5 kk kuluessa. turvotus häipyi heti.
 
Hei!

Minkälaisia oireita teillä oli ennen tätä raskausmyrkytystä? Vai oliko muuta kuin korkea verenpaine. Mulla nyt raskasuviikkoja 16 ja alapaine on jotain 85-90, eli käyn seurannassa aika usein. Myös pissassa oli proteiinit +:lla. Liittyykö se siihen? Mulla on pää kipea ihan jatkuvasti ja tuntuu että olen paljon väsyneempi kuin alkuraskaudessa... Neuvolassa eivät sanoneet oikeastaan mitään kun minulla on myös sokeriarvot koholla ja menn kohta sokeripolille, jossa varmaankin saan insuliinin. Voihan nämä oireet tietysti johtua siitäkin, mutta mietityttää välillä...

Seriina ja Milli 15+5
 
Mulla oli lievä raskausmyrkytys raskauden loppupuolella. Verenpaine nousi viimeisen kuukauden aikana ja pissassa oli proteiineja. Itsellä olo oli kuitenkin ihan hyvä; ei turvotuksia ja vain ajoittain lievää päänsärkyä. Lähetettiin äitiyspolille neuvolasta rv38 ja lääkäri määräsi verenpainelääkityksen sekä samalla tehtiin painoarvio vauvasta, joka oli n. 3kg. Kaksi kertaa oli käynnistysharkinta, minkä johdosta kävin aina äitiyspolilla. Kolmannella kerralla sitten käynnistettiin, rv 40+0, kun alapaine oli noussut yli 90. Sitten syntyi pieni, mutta terve poika; 2670g ja 46cm, alakautta.
Verenpainelääkettä jouduin syömään vielä 2-3vkoa synnytyksestä ja nyt pitää kontrolloida säännnöllisin väliajoin verenpainetta. Synnytyksestä on nyt 6kk.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 22:41 Seriina kirjoitti:
Hei!

Minkälaisia oireita teillä oli ennen tätä raskausmyrkytystä? Vai oliko muuta kuin korkea verenpaine. Mulla nyt raskasuviikkoja 16 ja alapaine on jotain 85-90, eli käyn seurannassa aika usein. Myös pissassa oli proteiinit +:lla. Liittyykö se siihen? Mulla on pää kipea ihan jatkuvasti ja tuntuu että olen paljon väsyneempi kuin alkuraskaudessa... Neuvolassa eivät sanoneet oikeastaan mitään kun minulla on myös sokeriarvot koholla ja menn kohta sokeripolille, jossa varmaankin saan insuliinin. Voihan nämä oireet tietysti johtua siitäkin, mutta mietityttää välillä...

Seriina ja Milli 15+5
Mulla ei ollut mitään oireita. Normaalilla neuvolakäynnillä(rv27) huomattin että valkuainen +++ ja verenpaine koholla. Osastolla tuli sit päänsärky, näköhäiriöt yms. Nyt toista odotan rv:lla 32+5 ja olen kohta viikon verran hypännyt päivittäin käyrässä ja ultrassa kun virtaukset on huonontuneet, muita oireita ei vielä ole. Olin jo osastollakin mut pääsin pois kun käyrät hyviä. Kortisonitkin jo sain jos vauva taas ennen aikojaan tulee syntymään. Mut nyt näyttää taas paremmalta, mut päivä kerrallaan..
 
Minulla ei ollut muuta oiretta kun turvotus, viikolla 30 oli paineet noussu ja muutama päivä siitä oli vakuaiset plussalla sitten osastolle ja vauva syntyi viikolla 32. Pariin otteeseen (osastolla ollessa) mulla oli hengenahdistusta, en tiedä johtuiko myrkytyksestä vai jännityksestä kun mietin miten vauva pärjää jos syntyy niin aikaisessa vaiheessa.
 
mama-78
Varsin mielenkiintoista keskustelua toksemiasta. Itselläni rv. 23+3 ja paineet mitattiin viimeksi viikko sitten 145/93.Eka käymmillä olivat n. 130/85. Neuvolassa yllättävän neutraali suhtautuminen, ei ryhdytty mihinkään toimenpit. Normaalipaineet olleet aina n.100/50, myös ed. raskauksien aikana. Itse olen ollut huolissani moisesta paineitten nuosusta, oireena myös turvotukset ja väsymys. Virtsassa ei valkuaista. Mietin saisinko harrastaa liikuntaa vai pitäisikö nyt suosia lepoa. Olen menossa muutaman päivän päästä polille toisesta syystä ( ed. raskaus riskiraskaus alusta loppuun) ja ajattelin kysäistä lääkärin mielipidettä asiaan. Asun kunnassa, jossa ei lainkaan omaa lääkäriä, eli neuvolan tietojen varassa ollaan. ( p.s. oikeasti täällä todella hyvä terveydenhoitaja, mutta nyt mietin olenko turhaan tilanteesta huolissani kun ei neuvolassa oteta mitenkään vakavasti, eikä katsota olevan seurannan tarvetta enemmän kuin normaali tapauksessa.) Onko kellään vinkkejä esim. tuohon liikuntaan? Norm. kävelen väh. 5 km. päivässä.
Turhaanko pulassa?
 
Tuohon liikuntaan voin vast.itselläni oli lievä raskausm,silloin ramppasin äitipolilla ja neuvolan väliä.äitipolilla neuvottiin reipasta liikuntaa ja neuvolalääkäri määräsi lepoa ja jalkoja ylös päin.Elikkä tein sitten molempia.
 
mulla todettiin raskaus myrkytys vasta viikoilla 38 ja 38+5syntyi tyttö parisen viikkoa meni suurinpien turvotusten laskuun ja vielä on vähän turvotusta.olo oli heti todella hyvä kun lapsi syntyi kun ennen sitä oli tukala.
 
Mulla oli verenpaine koko raskauden ajan korkea, 150/100 rajaa välillä hipoen. Mutta kun muita raskausmyrkytyksen oireita ei ollut, niin arvoja vaan seurattiin normaalia tiheämmin. Viikolla 30 tuli turvotus ja proteiinit plussalle ja normaalin äitiyspolikäynnin yhteydessä sain passituksen osastolle vuodelepoon. Rv 32 synnytys käynnistettiin kohonneiden arvojen takia ja samana iltana syntyvät meidän tytöt. Painoa mulle oli kertynyt raskauden aikana 23 kiloa ja synnytyksen jälkeen parin päivän päästä paino oli pudonnut 15 kg. Eli aika paljon oli ollut turvotusta.

Mulla kaksosraskaus, esikoiset ja perintötekijät lisäsivät raskausmyrkytyksen mahdollisuutta.

Olo oli mulla koko ajan ihan ok ja siksi synnytyksen käynnistäminen tuli aikamoisena shokkina.
 
Itselläni verenpaineet nousi kotimittauksissakin rv 37, niin että alapaineet alkoi olla yli 95. Paineet olivat aina toisen mittaamana yllhäällä koko raskausajan, siksi seurailin niitä myös kotona. Jouduin sitten äitipolille kontrolliin, kun pissa oli yhdellä + ja sieltä suoraan osastolle tarkkailluun ja virtsan vuorokausikeräilyyn. Kolmena päivänä yritettiin sitten käynnistellä, ennen kuin oli sen verran paikat kypsänä, että voitiin tehdä kalvojen puhkaisu ja vauhdittaa homma käyntiin tipan kanssa. Osastolle mennessä aloitettiin verenpainelääkitys, jota sinä neljänä odotuspäivänä ja vielä synnytyksen jälkeenkin aina muuteltiin tarpeen mukaan.

Nyt synnytyksestä on kulunut reilu viikko ja kotimittauksissa näyttää alapaine huitelevan koko ajan 90-100. Hieman olen itse asiasta huolissani, ja meinasin jo soitella tuonne neuvolaankin, mutta taidan malttaa mieleni ja kysäistä asiasta sitten ensi viikolla, kun vauvalla on neuvola-aika.

Turvotusta on jonkin verran nilkoissa ja sormissa, mutta varsinaisesti koko aikana en ole ollut esim. kasvoista turvoksissa. Toivottavasti tämä alkaisi hellittää ja saisi nuo lääkkeetkin pois. Syytä raskausmyrkytykseen ei kohdallani osattu oikein sanoa. Vauva syntyi siis rv 38+1 ja oli jo oikein sopivan kokoinen, painoa yli 3,5 kg.
 
HEi,

mulla menossa rv 29+2 ja sain sunnuntaina ihme kohtauksen. Kotona olleella verenpainemittarilla (mummoni oma) sain pahimmillaan lukemat 158/135 ja syke 128, ambulanssi soitettiin paikalle ja silloin oli lukemat jo normaalit paitsi syke hieman korkealla.

Maanantaina oli neuvola ja siellä paineet 116/58 mutta hb 88. Neuvolasta laittoivat lähetteen labraan verenkuvaan ja tiistaina kävin siellä. Suoniverinäytteestä hb 96. Nyt syön rautaa aamuin illoin ja tuota multivitan raskausmonivitamiinia. Kolmen viikon päästä neuvola ja sitten katotaan jatkoa. Nyt on parina päivänä särkenyt päätä mutta on lakannut särkylääkkeellä.

Hieman pelottaa kun ikinä ei ole tälläistä ollut. Mä olin tuossa ensin sairaslomalla selkä ja mahakipujen takia kaks viikkoa ja sitten viikon sinnittelin töissä allergian takia tukossa sekä flunssasena, torstaina oli syke töihin lähtiessä korkealla ja kahen tunnin jälkeen lähinkin työterveyteen, silloin paineet hyvät ja syke jo aika normaali. Seuraavan viikon eli viime viikon olinkin sairaslomalla ja mietin että tekikö tuo töissä sinnittely tuon olon sitten. Nyt lapset mummolassa (2,5v ja 4,5v) hoidossa ja oon saanut huilailla.

Mielenkiinnolla luen kaikkien kertomuksia tuosta raskausmyrkytyksestä kun ei oo aiemmin ollut eikä suvussakaan.

Niin mulla muuten saattaa tuo allergiakohtauslääkekin nostaa sykettä niin hurjasti. Mutta täytyy toivoa ettei muutu myrkytykseksi! Onneksi viikkoja alkaa olemaan jo ihan hyvin kun mua supisteli jo 24 viikon paikkeilla. Jospa vielä selvittäis muutamia viikkoja. Painoa luulen että tällä masuasukilla on joku 1500g kun sf-mitta jo niin iso ja edellisetkin olleet neljän kilon molemmin puolin.
 

Yhteistyössä