Rauhoittaako sterilointi koiran?

Meidän 2 vuotias narttu koiramme on selvästi pinna kireällä ennen
juoksua,viimeksi hyökkäsi toisen koiramme kimppuun kun oli niin
hermostunut.Ajattelin että jos sen steriloisi mutta joku kertoi että
koira voi tulla vain vihaisemmaksi?Onko kellään kokemusta?
Voiko narttujen tappelut pahentua jos jomman kumman tai molemmat
steriloi?
 
Ollaan mietitty samaa meidän kohta 4v uroksen kanssa. on niin narttujen perään ja stressaa sitä paljon. Mutta kun ei tiedä siitä jos leikkaa, miten koira muuttuu! tuleeko kauhea nyssykkä, ettei ole ollenkaan sama koira vai tuleeko vielä agressiivisemmaksi.. onkohan nartuissa ja uroksissa eroa, miten reagoi siihen leikkaukseen? onko kellään kokemuksia suht nuoren uroksen leikkaamisesta?!
 
Itse leikkautin keväällä 6vuotiaan uros koiran, enkä ole kyllä muuta muutosta huomannut kuin että ei enää kus.. porraspäähän, ennen kun kävi aina merkkailemassa rappuralliin. Toki on luonteeltaan kiltti rauhallinen koira ollut aina. Mutta kyllä on mukavaa kun ei tarvi kuunnella ulinaa yms. kun narttukoirilla on juoksuaika.
 
Yleensä rauhoittaa uros koiran,mutta nartun kanssa se ei ole niin varmaa.

Itse aikoinani leikkautin narttu rotikkani ja siitä tuli kyllä todella valikoiva koiraseuran suhteen..muutenkin luupäisyys vain kasvoi,mutta hyvin tultiin silti juttuun ja säilyi mainiona harrastuskoirana..ehkä paranikin siinä suhteessa kun ei enää niin hormoonit hyrränneet.

Lisäys vielä että ruokinnan kanssa sai leikkauksen jälkeen olla tarkkana..paino meinasi nousta liiaksi.<br><br>
 
Kasvattaja kertoi että se rauhoittaa jos koiralle teettää pennut,
no tällä koiralla ei ole näyttely menestystä.Lonkat ovat B ja C,
että kannattaako tällaiselta pentuja ottaa.Tietenkin jos vain jaksaisi
näyttelyihin viedä niin voisihan siitä ehkä valio tulla.
En oikein ymmärrä miksi kasvattaja haluaa edes pennut tällaiselta
koiralta (sijoituskoira) kun ei vie näyttelyihin eikä ole muutenkaan
kovinkaan kiinnostunut koko koirasta. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2006 klo 20:38 minä vaan kirjoitti:
Kasvattaja kertoi että se rauhoittaa jos koiralle teettää pennut,
no tällä koiralla ei ole näyttely menestystä.Lonkat ovat B ja C,
että kannattaako tällaiselta pentuja ottaa.Tietenkin jos vain jaksaisi
näyttelyihin viedä niin voisihan siitä ehkä valio tulla.
En oikein ymmärrä miksi kasvattaja haluaa edes pennut tällaiselta
koiralta (sijoituskoira) kun ei vie näyttelyihin eikä ole muutenkaan
kovinkaan kiinnostunut koko koirasta. :(
ei se kyllä yhtään enempää rauhota koiraa jos sillä pennut teettää. ja onko jalostuksellisesti järkeä suht huonolonkkaisella koiralla teettää pentuja?ei! koska periytyviä vikoja ei ole järkeä siirtää sukupolvelta toiselle!a ja b lonkkaset vielä menee mutta ei c.en tiedäkoirasi rotua enkä kasvattajaa, mutta ihmettelen kasvattajan toimintaa.....yleensäkin vanhempi narttukoira olisi hyvä leikkauttaa jos ei aio pentuja teettää, koska vanhempana ne ovat herkempiä sairastamaan kohtutulehduksia.uroskoiran leikkaus vähentää sen vaelteluhaluja enkä usko et siit kamalan nössö tulee. ei ainakaan mun uroksesta tullu..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2006 klo 21:36 kikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.06.2006 klo 20:38 minä vaan kirjoitti:
Kasvattaja kertoi että se rauhoittaa jos koiralle teettää pennut,
no tällä koiralla ei ole näyttely menestystä.Lonkat ovat B ja C,
että kannattaako tällaiselta pentuja ottaa.Tietenkin jos vain jaksaisi
näyttelyihin viedä niin voisihan siitä ehkä valio tulla.
En oikein ymmärrä miksi kasvattaja haluaa edes pennut tällaiselta
koiralta (sijoituskoira) kun ei vie näyttelyihin eikä ole muutenkaan
kovinkaan kiinnostunut koko koirasta. :(
ei se kyllä yhtään enempää rauhota koiraa jos sillä pennut teettää. ja onko jalostuksellisesti järkeä suht huonolonkkaisella koiralla teettää pentuja?ei! koska periytyviä vikoja ei ole järkeä siirtää sukupolvelta toiselle!a ja b lonkkaset vielä menee mutta ei c.en tiedäkoirasi rotua enkä kasvattajaa, mutta ihmettelen kasvattajan toimintaa.....yleensäkin vanhempi narttukoira olisi hyvä leikkauttaa jos ei aio pentuja teettää, koska vanhempana ne ovat herkempiä sairastamaan kohtutulehduksia.uroskoiran leikkaus vähentää sen vaelteluhaluja enkä usko et siit kamalan nössö tulee. ei ainakaan mun uroksesta tullu..

Tämä kasvattaja ilmoitti minulle että häntä ei oikeastaan kiinnosta tämä
koira ja hän yritti sitä aikaisemmin minulle myydä,minusta hinta oli liian
korkea,nyt hän kiristää että ellen maksa niin hän teettää pennut.
Koiran luonne ei myöskään ole paras mahdollinen,eräs toinen kasvattaja
sanoi että hän ei noin vihaista (laumanvartija koira)koiraa käyttäisi
jalostukseen.Minusta on väärin jos joudun maksamaan koirasta täyden
hinnan sen takia ettei se kasvattajalle kelpaa.
 
pikatsu
itse leikautin 2 vuotiaan uroksen ja ei menny kun pahempaan suuntaan.lopulta jouduin luopumaan siitä kun meinas koirakaverinsa tappaa.tuli liian mustasukkanen.onnex pääs hyvään kotiin ettei joutunu lopettamaan sitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 13:14 pikatsu kirjoitti:
itse leikautin 2 vuotiaan uroksen ja ei menny kun pahempaan suuntaan.lopulta jouduin luopumaan siitä kun meinas koirakaverinsa tappaa.tuli liian mustasukkanen.onnex pääs hyvään kotiin ettei joutunu lopettamaan sitä.

Ai hitsi hyvä kun kerroit,en sitten taida uskaltaa viedä koiraa steriloitavaksi.Kunhan tää hinta asia sovitaan niin että koira on
minun tai sitten annan kasvattajan ottaa ne pennut vaikka se
mielestäni on typerää. :headwall:
 
Greippi
En kyllä usko, että kastrointi tekisi uroskoirasta aggressiivisemman. SIksi en leikkauksesta luopuisi.

En ainakaan meidän koirassa havaitse mitään muutosta paitsi sen, että keväisin on lenkkeily nykyään paljon kivampaa kun ei jokaisen nartun juoksu saa päätä sekaisin.
 
ä-77
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:31 minä vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 13:14 pikatsu kirjoitti:
itse leikautin 2 vuotiaan uroksen ja ei menny kun pahempaan suuntaan.lopulta jouduin luopumaan siitä kun meinas koirakaverinsa tappaa.tuli liian mustasukkanen.onnex pääs hyvään kotiin ettei joutunu lopettamaan sitä.

Ai hitsi hyvä kun kerroit,en sitten taida uskaltaa viedä koiraa steriloitavaksi.Kunhan tää hinta asia sovitaan niin että koira on
minun tai sitten annan kasvattajan ottaa ne pennut vaikka se
mielestäni on typerää. :headwall:
typerää tai ei, jos koira on sulla sijotuksessa, kasvattaja päättää siitä, käyttääkö koiraa vai ei, oli koira käyny näyttelyssä tai ei. jos menet ominpäin steriloimaan koiran, niin syyllistyt sopimusrikkomukseen, koska silloin koiraa ei voi käyttää enää jalostukseen. eli jos kasvattaja sitä haluaa käyttää, ei sulla ole asiaan mitään mutinoita. sijotussopimuksessahan sanotaan, että osapuolet voivat milloin tahansa sopia siitä, että vastaanottaja lunastaa koiran itselleen maksamalla vakuusmaksun ja pennun hinnan erotuksen, joten mikäli kasvattaja siihen suostuu, ei sun auta kun maksaa se pennun hinnan ja vakuusmaksun erotus, niin koiran omistus siirtyy sulle, tai voithan odottaa siihen asti kunnes koira täyttää sen 3- tai 4 vuotta mihin asti sijotussopimus on tehty. ei se kasvattajakaan ihan huvikseen noita sijotussopimuksia tee ja helpommalla ite pääset kun yrität saada asian sovittua ilman suurempia riitoja, tai muuten tilanne voi käydä tosi hankalaksi. Lukekaa hyvät ihmiset ne sopimukset ja toimikaa sen mukaan mitä olette sopineet. :)
 
Kastraatio helpottaa koiranelämää hormonaaliselta puolelta. Mutta sieltä narun toisesta päästä tulevia ongelmia ja perusluonnetta se ei muuta miksikään..
Kaikki koirat joita ei käytetä jalostukseen kannattaisi kastroida, ne piinaavat aivan turhaan itseään kaikilla hajuilla ja houkutuksilla. Saati narttujen valeraskaudet, märkäkohdut yms. steriloimattomuudesta johtuvat ongelmat, jotka voivat jopa viedä hengen.
 
koiraharrastaja
Pakko vastata...Kyllä ainakin meillä, kaksi narttua steriloitu, rauhoittui tilanne huomattavasti. Toinen nartuista oli kiiman aikana ja valeraskaana tosi levoton ja kiukkuinen, hyökkäili muiden kimppuun, vahti petiänsä, ei syönyt, pissaili lattialla yms. muuta mukavaa...Eli kun kiima kesti kuukauden ja valeraskaus kaksi, vuodesta oireiltiin 6 kk...
Leikkauksessa selvisi, että ko. nartulla oli mm. myoomia, jotka aiheuttivat kiima-aikana kovaa kipua. Steriloinnin jälkeen koira rauhoittui, lihoi ja kasvatti valtavan turkin. Eli leikkauksen jälkeen vielä 12 vuotta tyytyväisenä ja terveenä, steriloitiin siis kolmivuotiaana.
Omituinen kasvattaja koirallasi, itse en edes harkitsisi pentuja koiralla, jolla on lonkkavika...Ja valeraskausoireet muuten pahenevat, kun koira tekee pennut...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 14:21 ä-77 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 20:31 minä vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 13:14 pikatsu kirjoitti:
itse leikautin 2 vuotiaan uroksen ja ei menny kun pahempaan suuntaan.lopulta jouduin luopumaan siitä kun meinas koirakaverinsa tappaa.tuli liian mustasukkanen.onnex pääs hyvään kotiin ettei joutunu lopettamaan sitä.

Ai hitsi hyvä kun kerroit,en sitten taida uskaltaa viedä koiraa steriloitavaksi.Kunhan tää hinta asia sovitaan niin että koira on
minun tai sitten annan kasvattajan ottaa ne pennut vaikka se
mielestäni on typerää. :headwall:
typerää tai ei, jos koira on sulla sijotuksessa, kasvattaja päättää siitä, käyttääkö koiraa vai ei, oli koira käyny näyttelyssä tai ei. jos menet ominpäin steriloimaan koiran, niin syyllistyt sopimusrikkomukseen, koska silloin koiraa ei voi käyttää enää jalostukseen. eli jos kasvattaja sitä haluaa käyttää, ei sulla ole asiaan mitään mutinoita. sijotussopimuksessahan sanotaan, että osapuolet voivat milloin tahansa sopia siitä, että vastaanottaja lunastaa koiran itselleen maksamalla vakuusmaksun ja pennun hinnan erotuksen, joten mikäli kasvattaja siihen suostuu, ei sun auta kun maksaa se pennun hinnan ja vakuusmaksun erotus, niin koiran omistus siirtyy sulle, tai voithan odottaa siihen asti kunnes koira täyttää sen 3- tai 4 vuotta mihin asti sijotussopimus on tehty. ei se kasvattajakaan ihan huvikseen noita sijotussopimuksia tee ja helpommalla ite pääset kun yrität saada asian sovittua ilman suurempia riitoja, tai muuten tilanne voi käydä tosi hankalaksi. Lukekaa hyvät ihmiset ne sopimukset ja toimikaa sen mukaan mitä olette sopineet. :)

En tietenkään anna steriloida koiraa ennen kuin sijoitussopimus on
purettu.Kyllä minä tiedän mitä sopimuksessa lukee.Ärsyttää vaan kun
nyt pitäisi maksaa koirasta täysi maksu.Eikö sitten kasvattajalla ole
mitään velvollisuuksia.Olen itse maksanut sirutuksen sekä pari näyttelyä
minne koiran vein.Koiran tullessa meille se yski heti seuraavana päivänä
oli liian laiha ja vatsa ripulilla,maksoin monet eläinlääkäri laskut ennen
kuin koira oli kunnossa.Muista ongelmista en jaksa edes mainita.

Sen neuvon annan,kannattaa olla hyvin tarkka millaiselta kasvattajalta
koiran ottaa oli se sitten sijoitus tai omistuskoira.
:\|
 
pikatsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 11:48 Greippi kirjoitti:
En kyllä usko, että kastrointi tekisi uroskoirasta aggressiivisemman. SIksi en leikkauksesta luopuisi.

En ainakaan meidän koirassa havaitse mitään muutosta paitsi sen, että keväisin on lenkkeily nykyään paljon kivampaa kun ei jokaisen nartun juoksu saa päätä sekaisin.
asiaa kysyin eläinlääkäriltä ennen kun leikkautin koirani.sanoi että voi mennä suuntaan kumpaan vaan.koira joko rauhoittuu tai pahenee entisestään.
 
koiratarha
meillä on kaksi koiraa narttu ja uros. uroksen leikkautin vuonna 2002 jolloin koira oli kahden. rauhoittui ja ei enää tarvii vonkua lenkille viiden minuutin välein kun jollain on juoksu.. ja ei juokse hihnassa kieli pannan alla. hieman se alkoi rakastaa enemmän omaa perhettä ja pihaa. ei lähde pihastakaan yhtään niin helposti kuin ennen.
aikaa se muutos vie uroksella meni reilu vuosi ennen kuin rauhoittui. taitaa olla kuitenkin jonkin verran koira kohtasta. en usko että vihaiseksi tulee mutta vahtii meillä ainakin hieman tarkemmin omaa pihaa.

narttu taas leikattiin tässä keväällä... olisko ollu maaliskuu (koira on 1.7 vuotta) ja ei oikeastaan muuttunu ainakaan vielä mitenkään. on kyllä sellainen kullanmuru ja mamman kulta että välillä ahdistaa kun toinen kulkee koko ajan perässä. että olisko tullu hieman enemmän uskollisemmaksi. vihaista tästä ei saa millään. toimeenkin tulevat hyvin keskenään eikä leikattu uros sanonut mitään pennusta kun oli ensin saanut näyttää sille missä tytön paikka on. (mikä kuuluu täysin asiaan)
siitä vaan leikkauttamaan...en tiedä ketään joka olisi katunut
ruoka on ainut mitä kannattaa säännöstellä sen jälkeen ettei liho liikaa.
:heart: :heart: :heart:
 
MUN henk. koht. mielipide tosta steriloinnista on kyllä se, että se ei juurikaan vaikuta mitään siihen käytökseen, nämä tavat (pahat sellaiset) on kyllä jo valitettavasti iskostuneet sinne korvien väliin, eikä sinne "takalistoon" ;) lähinnä uroksilla se "nurkkiin" kuseskelu ja örhentely loppuu, mutta nartulla ei juurikaan vaikutusta käytökseen taida ikävä kyllä olla, joten sen myötä *ihmettelee suuresti, minkä takia ell. tuota sterilointia aina tarjoaa, jos jotain käytösongelmia on* joku esim. ongelmakoirakouluttaja olis ehkä parempi vaihtoehto..... nuo ongelmakäytökset on nimittäin aika pitkälti ihmisten omaa "heikkoutta" tai tietämättömyyttä, ikävä kyllä :x
 

Yhteistyössä