Rautavalmisteista

Mitäs rautaa käytätte? Mulla hb oli neuvolassa 116 ja sanottiin että silloin tällöin voi ottaa yhden rautatabletin. Sain neuvolasta purkin Matrifolinia ja tänään aamulla otin kun kävin vessassa ja jatkoin vielä unia. Muutama tunti myöhemmin kun herättiin mulla oli paha olo ja söin sitte aamupalaa ja tuli ihan älyttömän huono olo, semmonen ihan ähky olo ja oksensin kaiken pihalle, kaks kertaa. Sen jälkeen ollut ihan hyvä olo ja ruokakin on maistunut. Nyt rv24+3. Eilen illalla närästi kovasti ja tuli paha olo mut meni ohi syömisellä. Voiko toi oksentaminen johtua tosta Matrifolinista?
 
Voi varmaankin johtua. Saitko sieltä mukaan pakkausselosteen? Siinä pitäisi olla maininta mahdollisista haittavaikutuksista. Ainakin Obsidaneissa ja Retafereissa lukee haittavaikutuksina kaikenlaisia vatsavaivoja.

Voi tietenkin johtua jostain muustakin, mutta mä ainakin veikkaisin just tota rautatablettia. Voi olla, että tuo lääke pitäisi syödä ruuan kanssa, eli kun otit sen aamulla tyhjään mahaan niin haittavaikutukset pahenisi..? Siitäkin pitäisi lukea siinä pakkausselosteessa että pitääkö ottaa tyhjään vai täyteen mahaan.
 
Pakkausselosteessa lukee että tabletit suositellaan otettavaksi aterioiden välissä koska tällöin rauta imeytyy parhaiten. Sen takia otin aamulla kun muulloin syön aina jotain maitotuotteita ja sehän haittaa raudan imeytymistä. Edellisessä raskaudessa söin toista rautavalmistetta ja ongelmia ei ollut. Ja tosiaan lukee pakkausselosteessa myös että voi aiheuttaa pahoinvointia. Ehkä ostan taas sitä toista rautaa ja heitän noi mäkeen.
 
Itse napsin Retaferiä, joka on mulle tuttu aiemmista verenluovutusreissuista. Sopii mulle, mutta ei ilmeisesti kaikille, koska saan aina kuulla "ai, sulle sopii se" tai vastaavia kommentteja. Viime neuvolakäynnillä sain myös ohjeen olla juomatta maitotuotteita aterioiden yhteydessä, sekin auttaa raudan imeytymistä itse ateriasta. Piimän/maidon voi sitten ottaa ikään kuin välipalaksi.

Jotkut vannovat nestemäisen raudan nimeen: olikos se nyt jotain Kräuterblutsaftia tai on kai niitä muitakin. Kannattanee kysästä jostain luontaistuotekaupasta noita.
 
Esikoista kun odotin käytin tota Matrifolinia silloin tällöin (muutaman tabletin viikossa) kun hb ei laskenu alle 126 ja sopi ihan hyvin. Toista lasta kun odotin söin Nutriwayn (Amway) rautatabletteja ja niistä ei tullut mitään oireita mutta koska ne ei nostanut hb:tä niin ostin sitä Kräuterblutsaftia joka oli mun mielestä tosi pahaa mut sekään ei nostanut hb:tä mutta muuten sopi ihan hyvin eli ei tullut mitään oireita. Noissa Amwayn rautatableteissa on vaan tosi vähän sitä rautaa.
 
Itse käytän Retaferia ja sillä onkin rata-arvot hyvin nousseet. Nyt oli 126, 2 vkoa sitten 122. Ei aiheuta huonoa oloa. Mulla Obsidan kovettaa mahaa. Nestemäinen ei imeytynyt, siinä aika vähän rautaa. Lisäksi kannattaa syödä ruisleipää ja juoda appelsiinimehua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jouskari-80:
Ostakaa hyvät naiset luontaistuotekaupasta nestemäistä Floravitalia,siinä on raudan lisäks myös c-vitamiinia ja b-vitamiineja-hemppa nousee ja on tosi hyvin siedetty,ei masuvaivoja! =)
Mulla ei tosiaan tolla viime raskaudessa hb noussu yhtään. Nyt ostin sitä suomalaista versiota Ferroforte B:tä katotaan lähteekö nousemaan. Mut hyvin kävi vatsalle vaikka pahaa oli kun mikä :x mut äkkiä tuoremehua päälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jouskari-80:
Ostakaa hyvät naiset luontaistuotekaupasta nestemäistä Floravitalia,siinä on raudan lisäks myös c-vitamiinia ja b-vitamiineja-hemppa nousee ja on tosi hyvin siedetty,ei masuvaivoja! =)
Mulla ei tosiaan tolla viime raskaudessa hb noussu yhtään. Nyt ostin sitä suomalaista versiota Ferroforte B:tä katotaan lähteekö nousemaan. Mut hyvin kävi vatsalle vaikka pahaa oli kun mikä :x mut äkkiä tuoremehua päälle.
No höh!
 
obsidania pidetään yleisesti hyvin siedettynä, vatsaystävällisimmästä päästä. Itsellä aiheuttaa lähinnä ummetusta...mutta myös noita rautamehuja neuvolantäti suositteli, on vaan vissiin aika pahan makuisia! Joten päätin kiinnittää ruokavalioon huomioo..täysjyväleipää, pinaattia, parsaa ym.
 

Yhteistyössä