***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***



TÄNNE KAIKKI RASKAUSDIABETEKSEN KANSSA TAISTELEVAT!!


HEINÄKUU 2010
18.7.2010 * bambina * ruokavalio Poika * 9.7.10 * 3860g * 51,5cm *

22.7.2010 * Tessu77 * ruokavalio * Poika * 28.7.10 * 4024g * 52,5cm *
22.7.2010 * Rae89 * ruokavalio Poika * 20.7.10 * 4270g * 53cm *
27.7.2010 * virpi1980 * ruokavalio

ELOKUU 2010
1.8.2010 * Maijamehi * ruokavalio * Tyttö * 4.8.2010 * 3,8kg * 51cm *
2.8.2010 * Dreamer78 * ruokavalio Kaksoispojat * 15.7.2010 *
3.8.2010 * Marlin * ruokavalio
13.8.2010 * Theresia * insuliini * Tyttö * 8.8.2010 * 4218g * 50cm *
15.8.2010 * MiljaK * ruokavalio
21.8.2010 * UpsyDaisy * ruokavalio
23.8.2010 * vauvahaaveita * ruokavalio


SYYSKUU 2010
23.9.2010 * miita1969 * insuliini


LOKAKUU 2010
3.10.2010 * Emmaria * insuliini
11.10.2010 * t 77 * ruokavalio
16.10.2010 * Duffy * ruokavalio
21.10.2010 * bubbeli * insuliini
23.10.2010 * Thyme * ruokavalio

MARRASKUU 2010
1.11.2010 * Bad Virgin- * ruokavalio
2.11.2010 * Sintsu78 * ruokavalio
12.11.2010 * piprane ema * ruokavalio


JOULUKUU 2010
2.12.2010 * Jääräpää * ruokavalio


TAMMIKUU 2011
10.1.2011 * pikkutoive * ruokavalio




LINKKI EDELLISEEN PINOON:
RD Odottajat!
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaakohan tänne jo kirjoitella :)

Theresia: Onko sinulla ollut minkäkokoinen/kokoiset lapset?
Tuota punktio asiaa mietiskelin, että pitäisikö sitä itsekin vaatia tällä kierroksella, elleivät itse tarjoa sitä mahdollisuutta.

Minkälaisia painoarvioita teille muille on annettu tässä tai edellisessä raskaudessa ja mitä on tehty asialle (käynnistys, sektio vai annetaan tulla itestään).

Minulla edellisen kanssa jäätiin odottelemaan luonnollista synnytystä, koska painoarvio oli "ihan hyvä" (eli 4.2kg-4.5kg). Lopulta meille syntyi 5kg lapsonen.
Olen hirveän kiinnostunut kuulemaan näitä kokemuksia, jotta "osaisin" itse vaatia tällä kertaa vähän enemmän kuin viimeksi..

Bubbeli 19+3
 
Lisäätkö mutkin listaan... eli Maijamehi la 1.8.2010 ja ruokavaliolla mennään...

Tahtoisin jo nyt mennä jonkinlaiseen kokoarvioon ku itellä on vähän sellainen tunne et vois olla hyvin kasvanut tää vauveli... Ja muutenkin ku mulla on seurattu näitä arvoja lähinnä puhelinkeskustelun kautta. Lääkärin näin joskus viikolla 14 siis tuolla äippäpolilla joka ottaa vastaan näitä rd tapauksia. Ekasta lapsesta mulla ei ollu rd:tä ja esikoinen paino syntyessään 3170g

Maijamehi ja Toukka rv 31+0
 
Mulla oli ekasta rd vasta rv 38+, tai sillon kävin viel rasituksessa...edellinen rasitus oli sillon joskus rv 30 tienoilla....et en tiiiä misä vaiheessa tunnin arvo alkoi heittään...
Mutta ei tullu isoa vauvaa... :) Toivottavasti ei tästäkää jässikästä :whistle:
 
Mistä teidän iltapala koostuu? Mun pitäs ilmeisesti heittää tuota leivän syöntiä pois. Eilen iltapala oli leipää ja teetä. 12 tuntia oli paastoa ja aamulla sokeri 5.7 :headwall:
tietysti se niin on että kokeilemalla täytyy etsiä se mikä mulle sopis, mutta mitä te konkarit neuvotte?
Ajattelin että jos tänään iltapala ois marjoja ja jotain kevyttä jugurttia ja yrittäisin saada sen paaston oleen vain se 10 tuntia. Miltä kuulostais?

Mulle terkka sano että ottaa se 6xpvä mittaus 2 kertaa viikossa, mutta enhän mitenkään opi miten mun kestää syyä jos en nyt aktiivisesti niitä sokereita mittaa. Eli liuskoja haisemaan vaan :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja bubbeli:
Uskaltaakohan tänne jo kirjoitella :)

Theresia: Onko sinulla ollut minkäkokoinen/kokoiset lapset?
Tuota punktio asiaa mietiskelin, että pitäisikö sitä itsekin vaatia tällä kierroksella, elleivät itse tarjoa sitä mahdollisuutta.

Minkälaisia painoarvioita teille muille on annettu tässä tai edellisessä raskaudessa ja mitä on tehty asialle (käynnistys, sektio vai annetaan tulla itestään).

Minulla edellisen kanssa jäätiin odottelemaan luonnollista synnytystä, koska painoarvio oli "ihan hyvä" (eli 4.2kg-4.5kg). Lopulta meille syntyi 5kg lapsonen.
Olen hirveän kiinnostunut kuulemaan näitä kokemuksia, jotta "osaisin" itse vaatia tällä kertaa vähän enemmän kuin viimeksi..

Bubbeli 19+3

Nelonen, jonka kanssa olin ruokavaliolla, painoi syntyessään laskettuna aikana käynnistettynä makrosomian takia 4.4kg. Viitosen odotusaikana oli insuliinit käytössä ja sokerit todella huonossa tasapainossa. Vitonen sitten kasvoi reippaasti ja kun käyrillä mentiin +2, niin alettiin puhua lapsivesipunktioista ja mahdollisimman pikaisesta käynnistyksestä. Vitonen käynnistettiin viikolla 38 (ultran painoarvio oli 4kg) ja painoi syntyessään 3.9kg. Mun sokerittomat vauvat on myös painaneet yli 4kg eli sinänsä mulle ihan normikokoisia vauvoja nuo sokerillisetkin
;)

En tiedä missä olet hoidossa, mutta käsittääkseni Naikkarilla puuttuvat tilanteeseen heti kun vauvan kasvu meinaa karata käsistä. Olen ymmärtänyt, että eivät mielellään anna vauvan kasvaa yli nelikiloiseksi. Viimeeksi erikoislääkärin kanssa asiasta puhuttiin kontrollissa ja vaikka mun synnytyshistorialla viisikiloinenkin syntyisi ihan varmasti suht asiallisesti, niin lääkäri sanoi asian olevan aivan eri, kun kyseessä sokerivauva. Sokerivauvat ovat harteikkaampia kuin normivauvat ja kiinnijäämisen riski on iso. Vatsanympärys on myös isompi, joka altistaa hapen puutteelle, kun iso masu painaa muita elimiä synnytyskanavassa. Hapen puute ja yleinen ahdinkotila on myös syynä lapsivesipunktion tekemiselle. Lapsivedestä katsotaan epo-arvo (erytropoietiini eli hormoni, joka edistää punasolujen muodostumista), joka kertoo siitä miten vauva jaksaa kohdussa ja onko synnytys käynnistettävä jo sen takia, että vauva voi huonosti. Suureksi kasvaminen ei siis ole ainoa ongelma, joka sokereista seuraa.

Mun mielestä sä voisit hyvin ottaa noita kokoasioita esille kontrollissa. 5kg sokerivauva kuulostaa melkoisen hurjalta ja siinä on jo onnea ollut matkassa, jos kaikki on mennyt hyvin.

Tässä vielä huslabin sivuilta kopioitua infoa epon määrityksestä lapsivedestä...
"Lapsiveden erytropoietiinipitoisuuden (Am-EPO) määrittäminen on osoittautunut hyödylliseksi sikiön kroonisen hapenpuutteen toteamisessa. Hapen puute on tärkein EPO- synteesin stimuloija. Sikiöllä EPO syntetisoituu pääosin maksassa ja aikuisella lähes kokonaan munuaisissa. EPO ei läpäise istukkaa, ja näin ollen kohonnut sikiön EPO- pitoisuus kuvastaa kohdunsisäistä kroonista hapenpuutetta.

Komplisoituneissa raskauksissa, kuten insuliinihoitoisilla diabeetikoilla ja pre-eklampsiaa tai hypertensiota sairastavilla tavataan merkittävästi useammin korkeita (patologisia) EPO-pitoisuuksia verrattuna terveiden synnyttäjien pitoisuuksiin. Am-EPO-pitoisuudet korreloivat hyvin sikiön seerumin EPO-pitoisuuksien kanssa. Am-EPO kannattaa usein määrittää samalla, kun diabeetikoille ja ennenaikaisesti elektiivisesti synnytettäville tehdään lapsivesipunktio sikiön keuhkojen kypsyyden määrittämiseksi tai lapsivesipunktio tehdään veriryhmäimmunisaation takia."
 
Minä söin eilen myöhään illalla uunivoileipiä joissa olo ruisleipää, kasvimargariinia ja 5 % polariaja paljon tomaattia. Söin niitä kuusi :eek: ja sitten mustikkakiisseliä päälle (siinä oli vahingossa sokeria kun en ollut huomannut ostaa vähäkalorista). Aamulla sokerit vain 4,5.
 
Mulla esikoinen paino 3,3kg syntyissään ja kyllähän ne arvot loppuaikana heitteli jonkin verran.
Toivottavasti nyt viikolla tulee se kutsu polille niin saa tietää tämän vauvan koosta ennen sitä painoarviota.

bubbeli en muista oletko jo kertonu, mutta miten synnytyksen kävi kun vauva olikin odotettua isompi, syntyikö ihan alakautta?
 
vielä lisäys tuonne listaan, eli bambina ja LA 18.7. tähän asti menty ruokavaliolla ja on ollu hyvät lukemat, mutta vauva kasvaa vaan koko ajan, niin tiistaina sitten aika diabeteshoitajalle, missä todennäköisesti otetaan insuliinit käyttöön loppuajaksi. masentavaa. :'( lopullista kokoarvioo ei olla saatu, mutta viime ultrassa 32+4 koko oli JO 2700g!! :eek: eli isoa odotellaan. :ashamed:
 
Minuu vähän nyt jänskättää.. Viiime ultrassa nimittäin mein kaveri oli rv 28+0 viikon isompi (29+0) ja painoarvioksi saatiin tuolloin 1300g... ja sf-mitta oli 30. Noh viime neukussa rv 31 sf-mitta oli sama 30, mut sillon sitten oli sitä sokeria pissassa minkä takia aloitettiin tämä sokeriseuranta. Arvot tähän mennessä olleet ok, mut nyt olen sitten ruennut pelkäämään josko ne sittenkin vaikuttaa vauvan kasvuun ja sillon rv 36 synnytystapa-arviossa tämä vauvveli onkin joku 4kg mötkylä jo... Pitää tiistaina ottaa puheeksi näitä asoita tuolla neuvolassa ja muutenkin vähän parempaa infoa pyytää näistä sokerijutuista..pitääkin ihan paperille kirjotella ylös melkein... Toivon todella, että se sokeri pissassa olis johtunut vain siitä jäätelöstä minkä söin ennen sitä neukkua... Tunteet vetää yhtä vuoristorataa..toisena päivänä tämä asia on ok kun taas toisena meinaa tulla hulluksi näiden asioiden kanssa!
 
:wave:

Theresia
Kiitos kattavasta vastauksesta! Olen synnyttämässä Kanta-Hämeen keskussairaalassa, Hämeenlinnassa. Olen ainakin sisätautipolilla selvästi tarkemmassa seurannassa kuin edellisessä raskaudessa. Ja oli äitiyspolilta soiteltu neuvolaan heti, että minut pitää samantien lähettää sokerirasitukseen alkuraskaudessa. Ehkä tällä kierroksella nuo kokoarviot otetaan tarkemmin huomioon...

MiljaK ja Theresia
Tosiaan, Theresia totesi "jos kaikki menee hyvin.."
Meillä ei todellakaan mennyt asiat hyvin esikoisen kanssa. Synnytystä ei käynnistetty normaalien kokoarvioiden vuoksi (4.5kg on kumminkin makrosomian raja ja se on saatu ultrassa painoarvioksi..)
Synnytys alkoi hyvin ja aukesin noin 8-9cm ja sitten synnytys pysähtyi. Vauva ei laskeutunut ja tämän epäilleen johtuneen suuresta koosta ja väärästä tarjonnasta (otsa edellä ).
Eli kiireellisellä sektiolla on esikoisemme syntynyt.
Valitettavasti tuo sektio oli meidän pienin huolemme tässä synnytyksessä ja syntymässä.
Olin heräämössä ja lääkäri tulee huoneeseen ja kysyy haluammeko kuulla hyvät vai huonot uutiset ensin.
Hyvät olivat, että poika on elossa, huonot, että ambulanssi on lähtövalmiina kohti Helsinkiä.
Isää pyydettiin ottamaan kamera mukaan tai jos kameraa ei ole, niin heiltä voi lainata..
Isä sai pojastamme yhden kuvan ja sitten ambulanssi lähti Lastenklinikalle.
Pojaltamme kuului sydämestä sivuääni eikä hän hengittänyt omin voimin. Jotkut suonet eivät olleet yhdistyneet kunnolla ja tästä johtui tuo sivuääni sekä hengitysvaikeudet. Poikamme pääsi onneksi samana iltana vielä takaisin meidän luoksemme, tai tarkemmin samaan sairaalaan vastasyntyneiden teho-osastolle. Siellä hän viihtyi yhdeksän päivää.
Onneksemme sivuääni heikkeni päivä päivältä ja sydänlääkäri totesi seitsemännen päivän kohdalla ettei leikkausta tarvita.
Osastolla keskustelimme usein lääkäreiden kanssa ja syynä näihin kaikkiin vaivoihin ja tehohoitoon oli raskausdiabeteksen aiheuttama makrosomia. Makrosomia taas aiheuttaa näitä, ettei suonet välttämättä yhdisty kunnolla, eikä lapsi saa hengitettyä. Suonet, joita tarkoitan on jotenkin sydämen ja keuhkojen välisessä yhteistyössä. En valitettavasti muista lääketieteellistä termiä tälle asialle.

Että tällainen oli meidän esikoisemme syntymä ja sen jälkeiset "ihanat päivät". Onneksemme hän on nyt täysin terve eikä nuo alkuvaikeudet ole aiheuttaneet mitään maata kaatava.


Bubbeli 19+4

Jk.
Älkää turhaan pelästykö. Tietääkseni nämä vakavammat makrosomian aiheuttamat komplikaatiot ovat erittäin harvinaisia!
 
täältä pikaisesti :wave:

mulla siis itse tehty RD-diagnoosi(siis ei virallinen), ruokavaliolla.

Dreamer78, la 2.8. 2010, kaksoset

p.s. teinpä kokeilun perjantaina: söin puol pussia täyteLAKUJA(+ sipsejä siinä aiemmin) ja sokerit melkein 12 :saint:, joten tällä mennään. onneksi arvot pysyy kohdillaan, kun ei vedä övereitä... ja aamuarvot ollu silti alle 5,5; paasto aika 10-13h...
 
Itse täällä odottelen seuraavaa puhelinsoittoa äippäpolilta, jolloin kyllä meinaan ehdottaa että enkös voisi käydä näyttäytymässä ja jos vaikka siellä katsottaisiin vähän minkä kokoiselta tämä pieni vaikuttaa. Itsellä sellainen tunne että on isompi mitä tuo esikoinen, mut voihan sekin tehdä että tää taitaa olla eri tavalla täällä mahassa mitä esikoinen oli.

Maijamehi ja Toukka rv 31+1
 

Yhteistyössä