~~ RD odottajat 2010-2011 ~~



TÄNNE KAIKKI RASKAUSDIABETEKSEN KANSSA TAISTELEVAT!!


HEINÄKUU 2010
18.7.2010
bambina * ruokavalio * Poika * 9.7.10 * 3860g * 51,5cm *
22.7.2010
Tessu77 * ruokavalio * Poika * 28.7.10 * 4024g *52,5cm*
Rae89 * ruokavalio * Poika * 20.7.10 * 4270g * 53 cm *
27.7.2010
virpi1980 * ruokavalio * Tyttö * rv 40+4 * 4060g * 50cm *


ELOKUU 2010
1.8.2010
Maijamehi * ruokavalio * Tyttö * 4.8.2010 * 3,8kg * 51cm
2.8.2010
Dreamer78 * ruokavalio * Kaksoispojat * 15.7.2010 *
3.8.2010
Marlin * ruokavalio * Tyttö * 17.8.2010 * 4310g * 52cm
13.8.2010
Theresia * insuliini * Tyttö * 8.8.2010 * 4218g * 50cm *
15.8.2010
MiljaK * ruokavalio * Poika * rv 38+4 * 2760g * 47 cm *
21.8.2010
UpsyDaisy * ruokavalio * Tyttö * rv 38+1 * 3840 g * 49,5 cm *
23.8.2010
vauvahaaveita * ruokavalio * Poika * 2.9.2010 * 3720 g * 52 cm *


SYYSKUU 2010
23.9.2010
miita1969 * insuliini * Poika * 20.9.2010 * 3330 g * 48 cm *


LOKAKUU 2010
s.3.10.2010
Discovery * insuliini * Tyttö * 39+0 * 3100 g * 49 cm *
12.10.2010
KeuKeu * insuliini * Tyttö * 20.10.2010 * 3970 g * 50 cm *
16.10.2010
Duffy * ruokavalio * Poika * 3.10.2010 * 2760 g * 46 cm *
19.10.2010
miimaamuu * ruokavalio * Poika * 10.10.2010 * 3370 g * 49 cm *
21.10.2010
bubbeli * insuliini * Poika * 15.10.2010 * 4250 g * 51,5 cm *

MARRASKUU 2010
2.11.2010
Sintsu78 * insuliini * Tyttö * 30.10.2010 * 3200 g * 47 cm *
17.11.2010
Annsku * metforem * Tyttö * 17.11.2010 *3790 g * 52 cm *


JOULUKUU 2010
2.12.2010
Jääräpää * ruokavalio * Tyttö * 7.12.2010 *3560 g * 50 cm *
31.12.2010
Mandy81 * ruokavalio * Tyttö * 7.1.2011 *4100 g * 52 cm *


TAMMIKUU 2011
5.1.2011
Ökkis * ruokavalio * Poika * 30.12.2010 * 4370g * 52,5 cm *
13.1.2011
Tibia * ruokavalio * Poika * 27.1.2011 * 4120 g * 52 cm *
24.1.2011
kääkkis * ruokavalio * Poika * 6.2.2011 * 4585 g * 55,5 cm *
29.1.2011
Kilimanjaro * ruokavalio * Poika * 3.1.2011 *2740 g * 48 cm *


HELMIKUU 2011
2.2.2011
Minnis75 * ruokavalio
8.2.2011
Kärppänä heinälatoon * ruokavalio
12.2.2011
Repa * ruokavalio * Poika * 1.2.2011 * 3020 g * 48 cm *
14.2.2011
Amos82 * ruokavalio
17.2.2011
Commander77 * ruokavalio * Poika * 4.2.2011 * 4010 g * 52 cm *
21.2.2011
Kätsy * ruokavalio


MAALISKUU 2011
9.3.2011
flower again * ruokavalio * Tyttö * 9.3.2011 * 4590 g * 52 cm *
11.3.2011
SuzZ * ruokavalio
12.3.2011
Vici* * ruokavalio * Tyttö * 13.3.2011 * 2970 g * 47 cm *
JennyAdelina * ruokavalio
13.3.2011
Super * ruokavalio
Ziina * ruokavalio
18.3.2011
Pilleriina * ruokavalio
22.3.2011
bugsy * ruokavalio
25.3.2011
Miirunen * ruokavalio
27.3.2011
Liro * insuliini * Tyttö * 13.3.2011 * 3980 g * 51 cm *
28.3.2011
Tuitura * insuliini
heikkulin * ruokavalio


HUHTIKUU 2011
5.4.2011
talitintti80 * ruokavalio
7.4.2011
hukkasukka * insuliini
Scala * ruokavalio
9.4.2011
Kotilohikäärme * ruokavalio
13.4.2011
maarunen * insuliini
17.4.2011
äizikkä * ruokavalio
21.4.2011
Sinnlos * ruokavalio
29.4.2011
Minki * ruokavalio


TOUKOKUU 2011
2.5.2011
OnlyOne * ruokavalio
23.5.2011
haaveilija87 * ruokavalio
29.5.2011
tammiska * ruokavalio

KESÄKUU 2011


HEINÄKUU 2011
20.7.2011
hk * ruokavalio
21.7.2011
Pihlamaria * ruokavalio



LINKIT EDELLISIIN PINOIHIN:

***RD odottajat 2010-2011***

RD-odottajat!


HYÖDYLLISIÄ LINKKEJÄ

karppaus.info

KÄYPÄ HOITO - TIETOA RD:STÄ
Raskausdiabetes
Ruokavalion potilasohje (HYKS)

Fineli: Elintarvikkeiden koostumustietopankki
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

Saihan jo korkata uuden pinon?
Toivottavasti!

Mitähän mun pitikään kirjoittaa :cool:

Vici: En osaa sanoa tosta normaalista paastoarvosta, mutta mielestäni se saa olla korkeampi normaalitilassa. Tässä rd:ssä tietääkseni kaikki arvot ovat tiukempia kuin vertaa esim. 1.tyypin diabetekseen ja normaalitilaan. Myös mittausajat ovat erilaisia rd:ssa.
Esimerkiksi on tutkittu, että 1h ruokailusta on se kriittisin piste vauvan kasvulle (vrt. 1. tyypissä mitataa 2h ruokailusta-arvo) ja, että suurin kasvupyrähdys tapahtuisi nimenomaan arvon 7.8 jälkeen. Nämä tiedot lueskelin kerran käypä hoito-suosituksista.
Vaikuttavat erittäin hyviltä siis nuo sinun arvosi! 5.5 tosiaan on se raja ja sen alle kaikki ovat hyviä arvoja :)
Vinkkinä tuohon seurantaan annan myös, että nousu saisi olla 2 "yksikköä". Eli jos paastoarvosi on vaikka 5.3 niin aamupalan jälkeen se saisi olla 7.3 korkeintaan.

Laitan sulle viestinä noita linkkejä, jos muistan käydä niitä metsästämässä :D

Juu, karppausinfoa saa jakaa myös minulle!
Kiinnostuin tästä Thymen innoittamana! Haluatko kertoa meille lisää :)?

(.)
JES!!
Aamupalan jälkeinen KUNNOLLINEN arvo saavutettu! 6.6 ja "vain" 46ky Novorapidia. Ou jee mitkä annokset..
Oliko meitä muita joilla menee hevosannoksia insuliinia??

Bubbeli 33+4
 
Jospa mäkin sitten jatkan tähän pinoon.

Mulla on sokerit kondiksessa, kai. Ainakaan ne ei ole liian korkeat. Ne käyttäytyy kyllä IHAN eri tavalla kuin alussa. Alussahan mulla oli ongelmana aamun paasto ja aamiaisen jälkeinen arvo. Loput oli tosi matalia. Nyt kaikki on ihan samassa: tänään KAIKKI arvot on ollut välillä 4,7-4,9! Ja viime aikoina mun aterioiden jälkeiset arvot on lähes poikkeuksetta ollut matalampia kuin ateriaa edeltävät arvot... Outoa.

Mä en varsinaisesti karppaa, mutta vähän kuitenkin ;) Eli olen siis soveltaen rajoittanut hiilareitten määrää, syön n. 50g päivässä. karppaus.info on hyvä sivusto, sieltä löytää esim. reseptejä. Mä teen paljon mantelileipiä, joita syön aamupalaksi ja usein iltapalaksikin. Lisäksi teen paljon erilaisia piirakoita karppipohjiin. Mun peruspäivä syömisten suhteen olis jotain tällaista:

aamiainen mantelileipä + juustoa + kinkkuleikkelettä + tomaattia, kurkkua ja paprikaa
lounas kasvissosekeitto (itse tehty, olen tehnyt esim. kukkakaalista, parsakaalista, maa-artisokasta, porkkanasta) + mahdollisesti puolikas mantelileipä lisukkeineen
välipala vaihtelee, esim. turkkilaista jugurttia + pähkinöitä tai auringonkukansiemeniä + porkkana
päivällinen lihaa, kalaa tai kanaa + kasviksia. Esim. lihapullia + vihreitä papuja ja kukkakaalia ja porkkanoita (muutama lihapulla ja vähintään puolet lautasesta kasviksia). En syö siis ollenkaan pastaa, riisiä ( edes täysjyvää ) tai perunaa.
iltapala mantelileipä lisukkeineen tai karppipohjaista piirakkaa (olen tehnyt esim. feta-kantarellipiirakkaa ja vuohenjuusto-jauhelihapiirakkaa).

Energiaa saan yleensä 1600-1700 kcal. Enemmänkin voisin yrittää saada, kun paino on vähän tippunut, mutta nytkin tuntuu, että syön koko ajan jotain. Nälkä ei ole ollut missään vaiheessa, päinvastoin. Välillä pitää oikein pakottaa iltapala alas.

Tuota karppaus-sivustoa suosittelen! Kannattaa käydä tutustumassa, jos karppaus kiinnostaa.

Haven 32+3
 
Ensiksi haluan vielä onnitella vauvahaaveita, jos satut tätä vielä lukemaan. Toivottavasti kaikki meni hyvin kiireellisestä tilanteesta huolimatta.

bubbeli Toki ketjun sai korkata. Piti kyllä kirjoitella ensimmäinen teksti heti perään, mutta esikoinen vaatikin muihin touhuihin, kun sairastaa korvatulehdusta. Lisäillään pikkuhiljaa noita linkkejä sitä myötä, kun eteen tulee. Tuon karppaus.infon voisin lisätä ensimmäisenä. Haven teetkö itse mantelileivän vai myydäänkö sellaista kaupassa? Kiitoksia karppivinkeistä.

Yritin hieman päivittää tuota listaa muutamien viimeisten sivujen osalta. Ilmoitelkaahan jos havitsette virheitä. Haven ei näyttänyt olevan listassa lainkaan. Laskettu aika vain ilmi, niin päivitän sinutkin listaan.

Olipa lohduttavaa kuulla, että nuo paastoarvot ovat hyvät. Huomenna olisi sitten neuvola, jossa käydään lukemia läpi ja katsotaan jatkoa. Tuohon karppaukseen pitää kyllä alkaa opettelemaan.

Vici* 13+2
 
Synnytyaskertomusta lyhyesti:

Eli 1.9.. alkoi aamuyöstä pienet kivut ja supistukset, aamulla vessassa käydessä tuli paperiin myös verta.
Supistuksia tuli pitkin päivää enemmän ja vähemmän, mutta kuitenki kipeähkösti.
Illalla vietiin esikoinen mummolaan yöksi siltä varalta jos tulee yöllä lähtö, ja jos ei nii ylikaikaiskontrolli olisi aamulla kuitenki ollu.

Illalla alkoi sitten supistukset tuntumaan jo aika napakoilta ja niitä tuli tiheemmin...
Joskus 22.00 aikaa lähettii ajaa kohti Oyssia, ja käytävällä katottii viel kelloa että ekan kerran tästä kävellään n. klo 22.30 (jos passitetaan takas kotii).

Sisälle mentiin ja tutkittii tilanne, 3cm auki ja kanava hävinny, eikun saliin. Supistuksia tuli mutta, ei viel niin pahoja...ilokaasua hengittelin siinä...siitä ei ollu paljon apua, mutta mukava pöhnä tuli, joten kipu vähän vaimeni.

Kun supistukset alkoi oleen kovempia, aloin pyytämään jotain muuta...kohdunkaulanpuudutetta kokeiltiin seuraavaksi...ei mitään virkaa koko puudutteella!! Täysin turha!

Kalvot puhkaistiin sitten klo 01.00, ja johan alkoi rytinällä tapahtuun...
Supistukset koveni, ja kätilö soitti anestesialääkärin paikalle epiduraalia varten...no, epiduraali muuttu spinaaliksi, koska olin jo 7cm auki, ja kipu sietämätöntä!!!
Lääkäri yritti, ja yritti laittaa mutta em voinut olla paikalla...sattui niin kamalasti...tais olla 4 kertaa kun yritti ja aikaa vierähti...
Ponnistamisen tarve oli aivan järkyttävä välillä kun vauva teki tietä itselleen.

Kun lääkäri sai sen spinaalin jotenkuten laitettua, nii aaaaaah, mikä tunne!!! Johan helpotti.
Siinä samalla aukenin 10cm, ja odotettii että ponnistuttais...mut ei. Ja vauva oli vielä korkealla...ei laskeutunut ollenkaan...
samalla alkoi vauvan sykkeet laskea supistusten myötä, ja pahimillaa oli useemman minuutin 80 luokkaa.
Ph arvot otettii klo 02.15 ja 02.55 ja laskussa oli....

kiireelliseen sektioon! (imukuppia ei voinut käyttää kun vauvan pää oli liian ylhäällä)

2.9.2010 Klo 3.27 rääkäisi ihana poika, jolla painoa 3720g, ja pituutta 52cm!:heart:

Pikku hetken ehdin poikaa nähdä kun se vietiin pois, ja minä jäin saliin...sieltä heräämöön, ja aamulla osastolle tutustuun poikaan!

Lääkäri oli sanonut miehelle kun oli vauvaa tutkinu leikkauksen jälkeen, että napanuorakin oli ollut aika lyhyt (45cm)

Mahdollinen syy vauvan ahdinkotilaan oli, että napanuora oli jotenki häpyluuta vasten, joten se jäi puristukseen.

Ja kuvaa pienestä:heart:

 
Kiitos uudesta pinosta visy :)
Minä tietty kirjotin vanhaan pinoon, kopsaan sieltä tänne löpinät.

vauvikselle onnea pojasta!!

Uusille tervetuloa

katjuskalle vinkki korkeisiin aamupaastoihin, itellä ei oo siitä kokemusta, mutta kaverilla oli rd ja hänellä aamun arvoihin vaikutti sellanen, että iltasin teki 30min kävelylenkin. Ja ei siis tarvi mitään hikilenkkiä tehdä, ei hänkään voinu loppuaikana ku lyllertää hitain askelin Mutta vaikutusta kuulemma oli.

bubbeli, vieläkö siellä ollaan perätilassa? En muista oonko laittanu tänne yhtä vinkkiä, jonka luin netistä, mutta vauvaa voi auttaa kääntymään menemällä konttausasentoon, pää tyynyssä ja yläkroppa muutenki aika alhaalla. Pylly mahdollisimman korkealla pystyssä Tuo on hyvä tehdä sillon ku vauveli potkii paljon, saattaapi potkasta vauhtia ja kääntyä
Meillä ei oo ollu mitään apua, mulla alkaa käydä selkään ja supistelemaan, mutta oon lukenu että jollaki on toiminutki!

Tässäpä meidän vauvan painoarviot:

Rv 26+3 990gr
Rv 27+5 1181gr
Rv 33+2 2139gr

Ja keskikäyrällä nätisti menee poika Eli ei ainakaan mulla oo vaikuttanut nuo arvojen ylitykset, mitä välillä on ollu.

Duffy ja Oula 34+3
 
Vici Tosiaan, mä en tainnut koskaan virallisesti ilmoittautua pinoon. La on 29.10 ja ruokavaliolla siis mennään. Mantelileipiä teen itse, ohje karppisivulta: Mantelileip Teen tuon 1,5-kertaisena ja saan siitä 6 leipää. Eilen tein karppipohjaan omenapiirakkaa ja tuli kyllä tosi hyvää =)

Vauvahaaveita, onnittelut vauvasta =) Todella suloinen kuva!

Mäkin voisin laittaa painoarvioita, tosin mulla on vaan kaksi:

28+6 1230g
30+6 1700g

Melkoisen spurtin on (kai) ottanut tuossa kahdessa viikossa. Tosin eri lääkärit teki noi ultrat, kaipa sekin voi vaikuttaa. Ja ylipäänsä kai niissä jotain virhemarginaalia on. Sokereitten takia ei ainakaan ole mitään spurttia ottanut, koska mittasin koko kahden viikon ajan niitä niin tiiviisti, eikä arvot ollut edes lähellä rajoja.

Haven 32+4
 
:wave:

Duffy:
Juu, meillä köllitään pt:ssä luultavasti vieläkin. Torstaina on aika kokoarvioon, niin sittenhän tuo taas selviää tarkemmin. Usko loppuu kohta kääntymiseen!
Pumppasin jumppapallon eilen ja yritin olla tuommoisessa asennossa. En tiedä, josko ois auttanut. Ainakin kipeille lonkille asento teki hyvää. Pelottaa vain, että tila ja aika loppuu vauvalta kesken ja alatiesynnytys pyyhitään punakynällä yli.

Haven:
Voi johtua kasvupyrähdys tosiaan ultraajasta ja noissahan on virhemarginaalitkin, yleensä vissiin puhutaan + -500g. Toisaalta on hyvä, että arvioita tekevät muutkin kuin vain yksi lääkäri. Näin saadaan realistisempi kuva, jos useampi on "samaa mieltä".
Itselläni vauva on nyt kasvanut keskimäärin 170-200g/vko, joten tuo 250g on varmasti ihan normaali.

Bubbeli 33+5
 
Painoarviosta sen verran, että yksi lääkäri sanoi minulle, että suurin virhe tulee vyötärön ympärystä mitattaessa. Riippuu siitä, missä vaiheessa hengitysliike on eli ulos vai sisään. Yksi totesi Taysissa, että jaa taidetaan olla eri huoneessa, että on eri ultra. No samassa oltiin. Minulla kaksosista heitti +400 g molemmilla ed. päivänä tehtyyn arvioon, kun syntyivät sektiolla. No huomenna taas mm. arvioita tekemään. Minulla painonnousu on ollut vain n. 100 g/vko. Mistähän johtuu ? Onko todellista vai virhemarginaalia ?

Sokerit ovat nyt olleet todella hyvät. Vain pieniä ruuan jälkeisiä ylityksiä ja nekin sellaisista ruuista, että sen on tiennyt jo etukäteen.

Discovery 35+2
 
Mua ei tainnu myöskään löytyä pinosta, la 12.10. Käytössä pillerit sekä insuliini (pitkävaikutteinen illalla).

Mulla myös äippäpoli huomenna ja täytyy sanoa että jännityksellä odotan millasen painoarvion ne nyt antaa... tahi onko kaveri edelleen vinottain. Itellä on vähän semmonen olo että eiköhän hän edelleen oo samassa asennossa... Olen ite myös todennu että on jotenkin hassua kun oma paino ei nouse, mutta silti mahassa suhisten kasvetaan muka "liikaa". Oikeastaan vähän salaa toivon että olis taas eri lääkäri kun viimeks, niin näkis kuinka paljon niitä eroja voi olla myös lääkäreiden tekemissä arvioissa. Ajattelin myös samalla sanoa että koklais ton alapään tilanteen, koska kumminkin noita kivuttomia melkeen päivittäin ja kiinnostaa mikä on lähtötilanne nyt.

Mutta nyt nukkumaan räkäsen esikoisen viereen...
 
Bubbeli katsoin tuosta Aydin Tekayn käppyrästä ja kyllä se vähän enemmän pitäisi olla kuin 100 g. Näillä viikoilla 200 g ja ylikin.

Minulla on KeuKeu ollut joka kerta eri lääkäri. Ainoastaan ylilääkäri Uotila teki rakenneultran ja lapsivesipunktion peräkkäisillä vastaanotoilla.
 
Mielenkiinnolla luen noita painoarvioita. Tehdäänkö kaikilta rd:stä kärsiville yhtä usein painoarviota vai onko eroja siinä käyttääkö insuliinia vai onko ruokavaliolla? Oletteko ottaneet sukupuolesta selvää näillä painoarviokäynneillä?

Minä olin sitten eilen sokeriarvojeni kanssa nauvolassa. Itse olin tyytyväinen arvoihini, mutta jäi harmittamaan se, ettei terkka sanonut yhtään kannustavaa sanaa. Laittoi vain lähetteen äitiyspolille ja siinä se. Sitten tehtiin normaalit neuvolatarkastukset.

Onko muuten teillä ollut neuvolan yhteydessä sokeria pissassa? Muisetelen lukeneeni täältä jostain, että jollekulle oli tehty vielä loppuraskauden sokerirasitustesti vaikka arvot olivat olleet koholla jo alkuraskaudesta. Tehdäänkö uusia sokerirasitustestejä jostain syystä loppuraskaudesta?

Sallitteko itsellenne karkkia? Minä en ole sallinut itselleni yhtään karkkia. Kakkua ja pullaa olen syönyt, kun on ollut jokin juhla tms. Mutten karkkia. Välillä tekisi ihan kamalasti mieli suklaata! Niin... onhan niitä sokerittomia suklaita, mahtaisiko ne olla hyviä?... ;)

Vici 13+4
 
kävin viime viikolla ultrassa ja kaikki oli ok :) mulla ei siis ole kuukauteen ollu paasto kohdillaan mutta ei ollut vaikuttanut vielä vauvaan. kahden viikon päästä ultraan uudestaan.

Vici* jos on insuliinihoitoinen rd, on rv 30 eteenpäin ultrat kahden viikon välein. esikoista odottaessa ei minulla ollut insuliinia vielä noilla viikoilla ja olisikohan käyntiväli ollut 3-4 viikkoa, ja kaikilla ei ilmeisesti sitäkään. ja näin ainakin minulla oyssissa.
sokerirasitusterstejä EI tehdä enää loppuraskaudessa jos rd on todettu jo aiemmalla testillä. mulla oli sijaisena kokematon neuvolatäti alkuraskaudessa kun jäin kiinni sokerirasitustestissä ja sanoi että joudun seuraavan kerran testiin noin rv20. sanoinkin sille että eihän se asia noin mene ja tarkistin asian vielä oyssista niin todellakaan ei mennä enää testiin jos rd on todettu ja kotimittaukset käynnissä.

mulla on tähän mennessä ollu herkkupäivä kerran viikossa ja sen lisäksi on saattanu olla vielä joku extrakertaki. kysyin viime viikolla hoitajalta et saisko sillon pistää ateriainsuliinia kun mulla heittää heti sokerit ihan älytön ku herkuttelen. meinas kuitenki et ei tuo haittaa kun on satunnainen ylitys. pidän kyllä muina päivinä ruokavaliosta tiukan kurin, ei ihan mitään herkkuja, ei edes suupalaa sämpylästä tms. nyt tosin pidän kahden viikon herkkutauon ja herkuttelen seuraavan ultran jälkeen jos kaikki on hyvin :)

tasse 30+4
 
:wave:

Kontrolliultrista
Tosiaan aloitin insuliinit jo rv12+6 ja olen mennyt useammalla ultralla alusta saakka. Ensin pääasiana ei ole painoarviot vaan sydäntä on seurattu myös enemmän. Näin aikaisin aloitetuilla insuliineilla voi olla vaikutus sydämeen, kuten 1.tyypin diabeetikoilla. Minulla on siis alusta saakka menty samalla hoitosuunnitelmalla, kuin "ykkösillä".
Ensin oli normaali rakenneultra ja sitten siihen laitettiin seurantaultra rv24 tienoille. Mitään löydöksiä ei siis tehty rakenneultrassa. Siinä ultrassa en saanut painoarviota. Seuraava käynti sovittiin rv28. Tässä välissä jouduin myrkytysseurantaan ja kävin polilla viikon välein.
Suunnilleen olen käynyt koko arviossa 30, 32 ja huomenna 34. Seuraavasta käynnistä en ole varma onko se jo 35 vai 36 viikolla.
Tässä on selvä ero onko insuliinilla vai ruokavaliolla. Insuliinilla olevat ovat tarkemmassa seuranassa ja yleensä synnytystä ei päästetä yli 40rv vaikka painoarvio olisi hyvä. Myöskään insuliinilla olevan äidin ei anneta yrittää yli 4.5kg alakautta, koska vatsanympärys saattaa ollakin isompi kuin luullaan. Insuliinivauvoilla on myös sellainen ikävä juttu, että keuhkot eivät välttämättä kehity normaalissa vauhdissa.
Minulla ei ole sokeria ollut pissassa kertaakaan tässä raskaudessa.
En myöskään ymmärrä, että miksi pitäisi mennä uuteen sokerirasitukseen! Ei kannata suostua, eihän siitä mitään uutta tietoa saa, jos on kotiseurannassa.

Huomenna sitten kokoarvioon ja vähän jo jännittää.....

Bubbeli 33+6
 
Polilla käyty ja eka kertaa oli todella ynseä lääkäri. Eipä paljon selitellyt vaan kaiken sai lypsää. Painoarvio oli 2600 g ja ihmettelin hänelle vähäistä painonnousua viikkoa kohti. Totesi, että istukka on hyvännäköinen ja napavirtaukset ok. Kyselin käynnistyksen perään, kun sitä lupailtiin viimeksi rv 37-38.
Konsultoi osastonlääkäriä puhelimitse, kun oli itse vasta orientoivan vaiheen lääkäri. Kysyi lapsivesipunktion tarpeellisuudesta, jos käynnistys on 38+3 eli 3 viikon päästä. Ei kuulemma enää tarvittu. Punktion tarkoituksena on juuri selvittää mm. keuhkojen kypsyys.

No sovittiin kontrolli ja mahdollinen käynnistys 3 viikon päähän, jos alapää näyttää riittävän kypsältä ja jos 4 A-osastolla on tilaa. Ei vilkaissut kohdunsuun tilannetta. Näillä viikoilla hänen mukaansa ihan sama vielä mitä on. Voi vee ! Ois tuota painonkehitystä tai nyt sen hitautta saanut minusta vielä kerran kontrolloida. Jopa kaksosista toinen oli näillä viikoilla isompi puhumattakaan kolmesta yksösistä. Eihän tällä vauhdilla tule painoa kuin alta kolme kiloa. Näin makrosominen vauva muuttuu kohta SGA-diagnoosille. Insuliinia kyllä lisättiin aterian yhteyteen, kun ei kuulemma yhtään vähän yli 4 arvoa 1 h. Tarvitaanko niitä ? Yleiskunto kuulemma hyvä. No niin varmaan onkin. Painonnousua ei ollut yhtään, mutta verenpaine 134/93. Sekin hyvä. Minusta alapaine ei aivan kohdillaan.

Kyselin neuvolakontrollien tarpeellisuudesta. Totesi tylysti, että onhan näillä viikoilla tapana käydä...Sekin yhtä tyhjän kanssa tällaisen pikkukaupungin neuvolassa, jossa ei ole edes ultraa.

Discovery 35+3
 
:wave:

Discovery
No ei kyllä kuulostanut kovin miellyttävältä kokemukselta. Paljonko sulla on viikkoja?
Mä meinaan huomenna alkaa kyselemään sitä punktiota ja käynnistyshommaa. Olen muuten kysellyt aiemmin jo ja vastaus on ollut, että 34-36vko:lla. Eli miten niin liian myöhäistä?? Sullahan taitaa osua noihin väleihin viikot?
Olitko muuten käyrillä siellä sairaalassa?

Bubbeli 33+6 ja jännittää huominen!
 
Bubbeli Käyrillä olin ja ne ok. Nyt siis 35+3 ja käynnistys, jos hyvin menee 38+3, jolloinka ei enää punktioita tarvita, kun täysiaikainen. Aikaisempaan käynnistykseen lastenlääkärit eivät suosiolla mene. Saattaa tulla yllätyksiä kypsymättömyyden kanssa kuitenkin.

Kun sinne kolmen viikon päästä menen, niin yhtenä kappaleena en takaisin lähde. Jaa-a, saas nähdä.
 
:wave:

Discovery:
Me tsempataan täällä toisemme siihen kuntoon, että viikon 38 jälkeen sieltä ei lähdetä kuin poliisivoimin :saint: Eikö niin?
Olen ymmärtänyt, että noilla 34-36 viikoilla katsellaan sitä kypsyyttä, että osataan arvioida koska voidaan alkaa käynnistelemään. Mutta eikö insuliinivauvojen keuhkoihin tepsi yhtälailla se pistos kypsyttelyä varten? Sitähän voisi kanssa kysellä huomenna. Pitää automatkalla miettiä iso lista kysymyksistä ja vaatimuksista :D
Jotenkin vaan tuntuu, että ei mua ole vielä kuunneltu ollenkaan, kun on viikkoja liian vähän :(
Koska sulla olikaan seuraava käynti polilla?

Bubbeli 34+0
 
:wave:

Niin, kuunneltu siis synnytykseen liittyvissä kysymyksissä. Mietityttää kumminkin todella paljon se ja jo alkanut ahdistamaankin. Ehkä mulla alkaa tulemaan raskausahdistus ja haluaisin vaan eroon tästä turvotuksesta, insuliineista ja kaikesta. Ahdistus on ollut viimeisen viikon niin suuri tämän raskauden ja synnytyksen kanssa, että alkaa vaikuttamaan jo normaaliin elämään :(
 
kyselin viime viikolla lääkäriltä tuosta keuhkojen kypsymisestä ja rd:stä niin sanoi että yleensä on kuulemma niiden ongelma joilla on 1.tyypin diabetes. en sitte tiedä tarkemmin... ja on 38+3 jo niin hyvät viikot että luulisi ettei silloin tarvisi keuhkoista huolehtia ilman erityistä syytä :) viimeksi mulla käynnistettiin 37+0 (insuliinihoitoinen) eikä ollut punktiota eikä edes puhetta siitä.

tasse 30+5
 
Discovery, olitko missä huoneessa eilen? Mä olin siinä nelosessa missä oli erikoistuva lääkäri ja sitten joku lääkäriharjoittelija. Pyysin ite alapäätutkimusta ja täytyy sanoa että en oo ihan heti ollu niin kovakouraisessa käsittelyssä ja päätinkin että en ihan heti vapaaehtoisesti sitä enää pyydä :(

Ja sekaisin olen minäkin. Nyt painoarvio oli 2857g (35+1) kun kolme viikkoa sitten painoarvio oli 2600 eli taas pääsin ns. normivauhtiin ja nyt tämä lääkäri sanoi ettei mitään käynnistystä tarvita jos tämä kasvutaso jatkuu!:confused: Koko ajan on jankutettu että käynnistys todennäköistä pari viikkoa ennen ja nyt ekan kerran sanottiin että annetaankin mennä luonnollisesti loppuun asti, että ei ole niin iso vauva ja jää alle nelikiloiseks joka tapauksessa. Kahden viikon päästä taas uusi aika ja sitten taas uusi arvio, mutta koita tässä nyt sitten asennoitua johonkin vaihtoehtoon. Harmittaa kun ei voi kontrolloida mitään osiota tästä raskaudesta :headwall:

Kaiken lisäks kiemurtelen nyt flunssan kourissa, toivottavasti tää tauti antais armoo hiukan eikä kestäis viikkotolkulla :snotty:

Jaaha, jos sitä sitten alottelis uutta päivää....
 

Yhteistyössä