~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Haluaisin ilmoittautua mukaan. Olin tunti sitten ihan murtunut, kun sain kuulla, että mulla on raskausdiabetes. Eka raskaudessa ei ollut, nyt toinesssa näköjään on. Sokerirasituksen viimeisin arvo oli koholla. Se oli 8,8. Se kait sais olla max. 8,6. Maanantaina menen hakemaan mittarin ja ruokaohjeet neuvolasta. Näköjään sillä ei ole merkitystä onko hoikka vai tukeva. Itsellä ei ole ylipainoa, mutta silti sain tämän "vaivan".. Harmittaa tosi paljon.

Ai niin. Laskettuaika 31.12.

Mandy ja pallero 30+6
 
:wave: Tervetuloa Mandy81 vertaistukea saamaan ja antamaan.

Muistan itsekkin tuon tunteen, kun kuulin tulokset. Ja olin ollut ihan varma, ettei minulla ainakaan mitään häikkää sokereissa ole. Ensin tunsin itseni jotenkin "vialliseksi" ja syytin itseäni terveyteni huonosta hoidosta. Itkeskelin vain. Sitten tulin vihaiseksi, olin ihan varma, että nuo testitulokset ovat pielessä, minulla ei voi olla rd. Sitten aloitin sokerien mitaauksen ja olin tyytyväinen, että minut oli testattu jo varhain. Kyllä tähän tottuu. Tähän mennessä minun suurin mureeni rd:n takia on ollut herkuista kieltäytyminen, koska mielestäni raskaana ollessaan kuuluisi saada herkutella ja toteuttaa mielitekojaan :p Eipä ole sitten painokaan noussut tämän raskauden aikana, päinvastoin. :whistle:

Kerrohan sitten kuinka mittaukset alkavat sujumaan.

Vici 20+5
 
:wave: Heippa!

Pitkään olen taustalla lueskellut, nyt uskaltaudun itsekkin mukaan ;).
Rv19 menossa ja rd todettiin viime viikolla. Nyt minua kiinnostais kovasti, millasia arvoja teillä oli rasituksessa ja sen jälkeen? Itsellä rasituksessa 2 arvoa yli sallitun, paasto 6,9 ja 1h arvo päälle myös, en muista paljonko. Nyt kun olen kotona seuraillut, alin paasto on ollut 5,8 ja tunnin arvot on olleet kaikki alle sallitun. Pelko insuliinille joutumisesta on kova, piikit kauhistuttaa :ashamed:. Kokemuksia tuosta insuliinista kuulisin mielellään myös ja millä perustein sille on joutunut? Kiva jos joku jaksaa minulle vastailla :).

Tuitura 18+3
 
Hei taas pitkästä aikaa. :)

En ole kirjotellut mitään, kun se taitaa mennä mun kohdalla niin, että jos ei ole vikaa, ei ole valitettavaakaan... :snotty:

Mutta siis joo, rv 26 ois jo menossa ja edelleen ruokavaliolla. :) Voin sanoa suoraan, etten noudata neuvolan ohjeita, koska mulla ne ei toimis lainkaan. Ihan liikaa hiilareita ja sokrut poksuis taivaissa. Sen sijaan noudatan vhh-ruokavaliota ja arvot on edelleen mallillaan. Ainakin nyt, sitä en tiiä, mihin tämä tästä muuttuu. Mittailen kyllä suht' ahkerasti (no eniten seuraan tällä hetkellä aamuarvoa ja muita sitten sen mukaan, miltä tuntuu... Mutta meinasin ottaa nyt taas uuden ahkeran mittausjakson päälle =)).

Tuosta pari edellistä kirjotusta osui silmään ja mun täytyy sanoa, et ei muakaan riemastuttanut tämä uutinen, mutta jälkikäteen on ollut sinänsä kyllä hyvä, et mullakin on tuo painonnousu pysynyt hyvin kurissa tämän johdosta. :) ...hyvä, koska ei olis ollu varaa lihoa samaan tapaan kuin ekasta. :D

Ja Tuitura mulla heitti se tunnin arvo (oli 10,7), paasto ja se kahden tunnin arvo oli ok. Tuo tunnin arvo viittaa enemmän mun omaan alttiuteen sairastua diabetekseen kuin niinkään vauvasta johtuvaan (vrt. pelkkä paasto koholla). Samaa rataa se on mennyt nyt mittaillessa, joskin nyt on alkanu hiukan aamuluvut nousemaan (saattaa olla jo 5,0-5,2 kun ennen tasasemmin nelosen lukuja. Siks oon sitä pitäny nyt tiukempaan silmällä). Mutta tuo ruoan jälkeinen arvo on se mun varsinainen kiusa. Ei se nouse vhh-ruokavaliolla useinkaan edes kovin paljon päälle kuuden ja kutonenkin vaatii jo sen, että syön jälkkäriksi vaikka hedelmän, mutta jos esim. neuvolan ruokaohjeita noudattaisin niin yli rajojen menis että humahtais. =)

T. Kärppis ja toukanpoikanen
 
Hei semmosen jutun voisin kysellä, jos nuo äskettäin vauvautuneet vielä täällä käy (onnea samalla vauvoista :D), niin millaista ruokaa teille tarjottiin sairaalassa ja vieläkö siellä seurataan teidän sokereita kuin tarkkaan?

Mä oon jo etukäteen nähnyt painajaisia tuosta. :| En todellakaan pysty tällä hetkellä syömään perunoita, pastoja, riisejä tai viljoja (ok, ruisleipä menee silloin tällöin 1-2 viipaletta max / päivä ja sekin tiukan vhh:n ohessa). En tiiä, mitä mä siellä sairaalassa syön... Pitää kai ukon kuljettaa mulle sapuskat kotoa, ettei sokerit mene ihan sekaisin. :D
 
Kärppänä heinälatoon Mulla myös kahdesta aiemmasta ollut Rd ja sairaalassa tarjottiin samaa ruokaa kuin muillekin eikä tarvinnut siellä mitenkään mittailla tms. En usko että ainakaan täällä on tuo käytäntö muuttunut...
 
Kärppänä heinälatoon, komppaan Liroa, eli ihan perusruualle mentiin sairaalassa. Yhtään mittausta en enää tehny synnytyksen jälkeen ja insuliiinit loppu seinään ja viikon söin vielä noita metformineja. Nyt en enää siis niitäkään. Ja mittarin ajattelin luovuttaa neuvolaan takaisin ens viikolla =)
 
Huomenta,

täällä on nyt vuorokauden verran mittailtu sokereita ahkerasti joka aterian jälkeen. Jokainen arvo on ollu alle rajan. Eilen aamulla kun hain mittarin ja terveyskeskuksessa harjoittelin mittausta niin ekan tunnin arvo oli 4.9. Joka on siis huima pudotus siitä mikä oli rasituksen 1 tunnin arvo eli 11.1. Kieltämättä kävi mielessä et onko jossain nyt jotain häikkää... Tai ehkä sitten vaan tuossa rasituksessa altistetaan sokerille niin paljon vaan enemmän.
Meillä ei tarvitse palauttaa mittaria kun sitä ei enää tarvitse. Kysyin eilen terkkarilta, että mihin voin sitten palauttaa tämän niin se sanoi ettei tarvitse palauttaa et tää on nyt sun :)
Jossain vaiheessa täytyy kyllä mennä hakemaan lisää liuskoja, neuloja sain aika reippaasti mukaan. Riippuu tietenkin siitä, että kuinka usein jatkossa pitää mittailla. Nyt ainakin pari viikkoa pitää mitata jokaisen ruokailun jälkeen ja ilmotella sitten neuvolatädille tuloksista.

Minnis ja Dude 26+2
 
:wave: Kiva, että uskaltauduit mukaan Tuitura! Jos vielä saan lasketun ajan, niin lisään sinut etusivun listalle.

Mulla oli sokerirasituksessa (taisi olla rv 10) paastoarvo ja kahdentunnin arvo koholla, lukemat 5,8/9,8/8,7. Ensimmäisen mittausviikon aikana (taisi olla vasta rv 12), mulla oli kerran paastoarvo 5,5 eli juuri rajalla ja toisella viikolla hernekeiton ja pannarin jälkeen sokerit nousivat 8,4:ään. Nämä kaksi ovat ne ylitykset, mitä minä olen mitannut. Herkkyys on siis selvä, mutta hyvin vielä ovat pysyneet kurissa ruokavaliolla. Paastoarvot mulla on onneksi olleet ihan hyviä, koska olen näistä keskusteluista huomannut, että niihin voi olla hankalin vaikuttaa. Sinulla Tuitura taisi olla paastot hieman koholla. Vinkkinä paastoarvojen kuntoon saamiseen on yleisesti myöhäinen vähähiilihydraattinen iltapala. Beth_esda on tuossa sivulla 4 kirjoittanut myös hyviä vinkkejä paastoarvojen tasaamiseksi.

Minnis75: Kyllähän tuossa testissä altistus sokerille on tosi iso. Jos ilman altistusta sokerille arvosi pysyy kusrissa pärjäilet hienosti ruokavaliohoidolla. Tuo sokerien mittaaminen on kyllä loppujen lopuksi ihan mielenkiintoista puuhaa, nähdä miten erilaiset ruuat ja ruokailuajat vaikuttaa sokereihin.

Mulla on alkaneet nuo aterianjälkeiset arvot kohoamaan siitä mitä ne on olleet. Etenkin kotiruokailun jälkeen. Tiedän kyllä mistä johtuu. Usein syön ruisleipää kotona ruuan kanssa. Pitäisi lopettaa se nyt, ennen kuin koituu ongelmaksi. Ainakin tehdä itselleen jonkinlainen testi vaikutuksesta sokereihin, jos se motivoisi paremmin. :whistle:

Mulla on sitten vajaa viikko pitkään odottamaani rakenneultraan. Etenkin olen odottanut sitä sen takia, että nyt selkiää miten jatkossa sokereita ja vauvan kasvua seurataan. Alkuunsa murmutin jatkuvasta neuvolassa ja polilla ramppaamisesta ja nyt toivon, että he seuraisivat polilla vauvan kasvua, vaikka vielä toistaiseksi ainakin sokerit ovat pysyneet aisoissa. Niin se mieli muuttuu :rolleyes:
 
Täällä on nyt sitten eka viikonloppukin mittailtu sokereita ahkerasti ja kertaakaan ei ole mennyt yli rajojen. On hyvä seurata kyllä mutta jotenkin vaan turhauttaa... Vauva menee kuitenkin keskikäyrällä eikä yläkäyrän yläpuolella. Noh, josko jossain vaiheessa saisin ruveta sitten pistämään harvemmin. Rupee sormenpäät olemaan jo hellänä ja kipeenä kun koko ajan saa niitä pistellä vaikka vaihdankin aina joka pistokseen sormea.
Kohta saan ruveta jo hakemaan lisää luiskoja kun nuo terveyskeskuksesta saadut loppuvat. Onneksi ei tarvita kuin vaan soitto mistä niitä voi varata ja käydä sitten hakemassa.
 
Täällä kanssa yksi, joka joutuu mittailemaan. LA 22.3.2011 ja olen jo tuolla 40+ odottajissa.
Itse olen myös huomannut, että hiilihydraatit ovat minulle myrkkyä. Ainoa keino, millä saa sokerit pysymään aisoissa on tuo vhh dieetti.

Mutta aamut ovat jotenkin niin hankalia, kun ei tahdo löytää mitään nopeaa ja kivaa syötävää, eikä jaksa heti paistella mitään tuhtia. Olen itselleni sallinut aamuisin kaksi pientä täysjyvä- tai ruisleipää ja päälle paljon kasviksia, hiilihydraatittomia leikkeleitä ja juustoa. Mutta aamulla on jotenkin pakko saada pari leipää. Olen tehnyt karppajien leipiä, mutta itse en niistä tykkää, ainakaan jos on paljon esim. juustoraastetta mukana.

Muuten on aika helppo löytää variaatioita ruokiin kasviksista ja proteiineista, mutta onko aamulle jotain hyviä ehdotuksia?

Itselläni oli tuossa välillä kausi, jolloin söin mitä sattuu ja sen kyllä huomasi. Nyt yritän päästä takaisin järjestykseen ja pysyä siinä.

Valitettavasti oma rakas mieheni tuo haasteita, koska itse on aina ollut laiha ja syö suklaata samassa määrin kuin minä ennen söin leipää. Eli se kantaa valitettavasti kotiin herkkuja, vaikka kuinka olen rautalangasta vääntänyt että ei toisi.

Itselleni on helppoa kyllä olla syömättä karkkia jos en ota sitä ensimmäistä, mutta sitten jos ottaa yhden niin se on menoa. Keksit yms. pysyy kyllä avaamattomana kaapeissa, mutta jos on auki niin sitten pitää napostella. Perunan ja pastan poisjäänti ei tuota ongelmia.

Kärppänä Heinälatoon kuinka minimissä pidät hh/vrk? Tuo dabeteshoitaja minullekin suositteli ainakin sitä 160g/vrk, joka on täysin päin seiniä minun kohdallani. Mutta uskaltaako alle 20g/vrk pitää? Ainakaan ihan tuon atkinsin kirjan mukaan ei saisi raskaana ollessa induktiovaihetta pitää yllä. Yritän nyt pitää jossain alle 50g/vrk. Ihan millin tarkkaa en ole laskenut. Enkä laske niitä mm. kasviksista ollenkaan, vaikka niissäkin jonkin verran on. Mitään banaaneja en syö muutenkaan, mutta joskus omenan syön. Marjoja tulee syötyä maustamattoman jugurtin kanssa ennemmin kuin hedelmiä.

Hyviä masun kasvatuksia!
T:Bugsy
 
Tervetuloa bugsy :wave: Ilmeisesti sinullakin on aika varhain todettu tämä RD.

Mulla on jännä juttu noissa karkeissa ja herkuissa. Vaikka isäntä niitä mäyssyttääkin ja kaapista niitä jatkuvasti löytyy, ei minun ole tehnyt makeaa mieli. Viimeaikoina olen lauantaisin sallinut itselleni nannapäivän. Viime lauantaina söin pienen Daim patukan ja se maistui äklömakealta. Itsekkin olen ihmeissäni makeiden minimoinnin helppoudesta. Olen jotenkin ajatellut, että se varmaan tulee alitajuisesti... :rolleyes: Ja saunajuomaksi olen löytänyt limsan loistavan "sijaisen", Novelle Fruityn. Se on sellainen mehun ja vissyn sekoitus. Eikä ainakaan minulla ole nostanut sokereita.

Minnis luulisi, että pääset maltillisempaan mittausrytmiin piankin, saavat sormet sitten aina välissä lepäillä päivän pari.

Johtuukohan muuten tästä jatkuvasta pistämisestä, että veri alkaa tulemaan sormenpäistä heikommin. Olen joutunut viimeaikoina "pidentämään" näytteenoton piikkiä siitä mitä se on aiemmin ollut, että olen saanut verta tulemaan.

Hih hei =) kahden päivän päästä rakenneultra!

Vici 21+2
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kiitos vastauksista Liro ja Keukeu. Valitettavasti tuo ruoka tietää mulle sitten huonoa oloa ja nälkää...

Vici oon huomannu saman, mutta oikeesti auttaa, jos/kun peset kädet kuumalla vedellä ensin ja kuivaat oikein kunnolla hangaten. Itse varsinkin aamuisin otan puhtaan talouspaperin ja hankaan siihen ensin koko kämmentä. Sit kun tekee reiän, johan tulee verta. =)

Bugsy mä en laske hiilareita, joten en osaa sanoa. :D Itse syön lähes tulkoon joka aamu jotain munavariaatiota aamupalaksi (muita vaihtoehtoja on esim. just nuo sämpylät + turkkilainen, joka ei mulla kuitenkaan tällä hetkellä käy tai vaikka leipäjuusto). Seurana joko tomaattia tai kurkkua + juustoa/pekonia. Päivällä kypsennettyjä kasviksia + lihaa + salaattia, samaa illan suussa (tai sitten teen jotain muuta karppiresepteistä löydettyä ruokaa. Esim. pizza sillä vyötärönmetsästäjän pohjalla on meillä toimiva =) ). Illalla vielä jotain, mieluiten salaatti pähkinöillä/siemenillä, juustolla, lihalla ja oliiviöljyllä. Voin syödä iltapalaksi myös esim. tuota pizzaa tai karppisämpylöitä, mut sillä seurauksella, et sit on seuraavana aamuna korkeampi lukema. Alle rajan, mutta vitosella alkava.

Mutta mitäköhän tosta tulis... en tiiä. :D Aika reippaasti noita kasviksia ja joskus syön ruisleipää palan kaksi päiväsaikaan. Mulla ei viljat (tai ylipäätänsä hiilarit) sovi illalla eikä mieluusti heti aamustakaan. Heikkilän kirjassa luki muistaakseni, että paras hh-määrä diabeetikolle ois joku 70 (tai 72 g)/päivä. Ei alle tuon (voi olla hiukkasen pielessä tuo mun luku, mut tommosta muistelisin). Ketoosista Heikkilä tykkäs, et ei oo diabeetikolle hyötyä eli uskoisin, et tuo 20 ois ehkä liian vähän... ja kun määrä voi kyllä olla vähän isompi näin raskausaikaan muutenkin...
 
Hain tänään neuvolasta sokerien mittaus vehkeet. Huomenna alkaa testailu. Ihan hyvillä mielin jo olen. Ja ihan mielenkiintoista päästä näkemään, miten mikäkin ruoka vaikuttaa tulokseen. Huomenna saatte kuulla mun tuloksia. :)

Mandy ja pallero 31+3
 
Olen kanssa lukenut Heikkilän kirjoja, mutta en muista tarkalleen mitä niissä oli. Tuo Heikkilän systeemi on paljon sopivampi suomalaiseen elämään. Tuo atkins on tosiaan aika tiukkaa, enkä ole raskausaikana noin tiukkaa rajoitusta ylläpitänyt.
Varmaan tuo 70-80 g/vrk on ihan ok.

Eli itsestäni vielä sen verran, että mittailen nyt toistaiseksi ja viime raskaudessakin mittailin. Silloin oli kaksosraskaus,(nyt 3 vuotiaat epelit, tyttö ja poika) mutta rajat pysyivät hyvin kurissa.

Itselläni näyttää olevan tosi tarkkaa, että hiilarit pysyy kurissa. Tuo leipä on pahin himoni, kaikkea muuta pystyn kyllä välttämään hyvinkin.

Pahinta tuore leipä, nam....
 
Tervetuloa bugsy!

Hmm.. Tein ekat mittaukset tänä aamuna ja söin ihan perusaamupalan (2 ruispalaa juustolla, kinkulla ja kurkulla + lasi tuoremehua + kahvi keksillä). Ajattelin testata, että mitä arvoja sillä saa. Paastoarvo 4,7 ja 1h arvo 8,4! :O Eli on varmaan jätettävä se tuoremehu pois ja Digestive-keksikin. Mitä te juotte aamulla? Maito ei houkuta mua.. Tai sitten vaan opettelen käyttämään sitä "mehuna".

Mandy ja pallero 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset hyvästä vastaanotosta :wave:

Tuo tuoremehu on muistaakseni aika paha. Jos ennen terveydenhoitajalle menoa juo, niin saattaa näkyä pissassakin.
DIgestive ei kai ole kans ihan parhaasta päästä, ja niitähän on ruis-variaatioitakin, mutta tuo mehu on pahimmasta.
Itse juon limsakoneella tehtyä hiilihappovettä, ja on muuten kumma kun siihen tottuu, niin "pelkkä" vesi maistuu jotenkin kummalta.

Ens viikolla olis rakenneultra ja potkuja tuntuu ja näkyy.
Apua, puolivälin etappi kiiluu jo silmissä. Minne se aika katoaa? Ens kuussa jo on talvipäivänseisaus ja taas alkaa päivä pidentyä, jippiii.....
 
tulin kurkkaamaan tänne:) Meidän neiti on nyt muutama päivä vajaa 3kk. Neidin syntymäpainohan oli 3,8kiloa ja nyt neiti painaa 5045g eli ei nyt sitten kauheesti ole tohon syntymäpainoon tullut lisää, mut samoilla mitoilla suurinpiirtein menee mitä vanhempansakin. Ens viikolla painokontrolliin.

Sokerirasitus mulle tehdään kuulemma ens vuoden elokuussa eli vuosi synnytyksen jälkeen, ellei nyt sitten seuraava saa alkuaan ennen sitä (mulla siis vauvakuume:confused:)

Maijamehi ja pikku neiti n.3kk
 
Täällä taas.

bugsy Niin mäkin ymmärsin, että tuo tuoremehu on aika myrkkyä. Pakko kait siitä on luopua. Mun Digestivet on Extran tekemiä täysjyvä-digestivejä, jossa on aika vähän hiilareita muihin kekseihin nähden... Mutta eipä niitäkään näköjään passaa nappailla.

Lounaan jälkeen sokeriarvo olikin 6.0. :) Söin spagettipannua: täysjyväspagettia, 3 lihapullaa, kirsikkatomaatteja, auringonkukansiemeniä, basilikaa, 3/4 ruispalan (poika söi 1/4) ja lasillisen maitoa. Mielenkiinnolla odotan päivällisen jälkeisiä arvoja. Tässähän ihan intoutuu. :D
 
Hei kaikki, olen jonkin aikaa seurannut ketjua ja nyt uskaltauduin mukaan. Ensinnäkin, koska haluaisin kiittää kaikki jotka (tietämättään) ovat tarjonneet vertaistukea, ja toisekseen, kannustamaan kaikkia RD:n kanssa pähkäileviä. Eli Kiitos & Tsemppiä!

Itselläni ei toivottavasti ole kauaa tätä jäljellä, LA on 12.11. ja ruokavaliohoidolla olen pärjännyt.

En ole seurannut mitenkään täydellisen ankarasti VHH ruokavaliota, mutta kohtuudella, ja itselläni se on toiminut tosi hyvin. Linkkivinkkinä (en tiedä onko tämä ollut jo aikaisemmissa ketjuissa aiheesta) Fineli : Elintarvikkeiden koostumustietopankki - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, sieltä löytyy ruoka-aineiden koostumuksesta todella perinpohjaista tietoa.

Tuoremehu on kyllä paha, etenkin aamuisin, sorry.... Itselläni myös maito tuntuu nostavan aamiaisen jälkeisiä sokereita. Varsinkin jos on onnitunut nukkumaan pitkään, niin yritän aloittaa aamut varovaisesti vihanneksilla/salaatilla, ja vähän myöhemmin syödä "kakkosaamupalan". Kokeilemalla selvinnee mikä sopii parhaiten kenellekin. :) Itselläni tuntuu myöskin sokerinsietokyky heikenneen raskauden edetessä, eli tarkkana. Onneksi jakavat niitä mittareita, vaikka onkin sormenpäät vähän reikäiset. :)
 
Joku kyseli synnytyksen jälkeisestä elämästä.. Sairaalassa sain samaa ruokaa kuin muut, eikä niitä sokereita siellä muistaakseni mitattu. Kotona sit mittailin jälkitarkastukseen asti (siis lähinnä silloin mittailin kun muisitin, mut eipä nuo kauheesti edes nousseet). Mulla siis pysy ruokavaliolla arvot suht hyvänä ja nyt sit kun on vuosi täynnä synnytyksestä niin meen rasitukseen ellei sitten käy niin että raskaudun uudestaan. vissiinkin niillä joilla on insuliinit käytössä on tuo rasitus puoli vuotta synnytyksen jälkeen, en oo ihan varma.

Meillä neidin sokeriarvot eivät meinanneet sairaalassa pysyä hyvinä joten päädyimme silloin antamaan neidille lisämaitoa
 
Hei taas!

Niinhän siinä kohdallani kävi, ettei paastoarvoja saa ruokavaliolla kuriin, vaan joudun insuliinille :(. Miten inhottavaa sen pistäminen on? Entä miten pitkään sitä täytyy harjotella? Sairaalaan ilmeisesti ainakin yön yli joudun, mut riittääkö se? Pelottavaa! Mitä eroa on iltainsuliinilla ja ruokailun jälkeen pistettävällä? Nähtävästi minulle riittää kuitenkin tuo illalla pistettävä. Kiitos taas jo etukäteen, jos joku jaksaa vastailla pelokkaan kysymyksiin! Ja la on siis 28.3.

Tuitura 19+1
 
Tänään oli eka perhevalmennuspäivä ja samalla näin meidän omaa neuvolatätiä. Näytin hänelle vihkoani mihin olin merkannut tunnollisesti paastoarvot sekä 1 h arvot ja vielä viikonloppuna ottamani 2 h arvot. Ja sain luvan lopettaa pistämisen.
Seuraavan kerran pistelen muutamaa päivää ennen kuin on seuraava neuvola eli 26.11. Tämä sopii vallan mainiosti, rupesi jo sormenpäät olemaan niin kipeät pistämisestä =)
Pyrin kuitenkin jatkamaan ruokavaliota ja katsomaan mitä sitä suuhunsa laittaa :)
 
=) Huomaan, että Mandy sinulla on sangen samanlaiset reaktiot, kuin minulla. Ensin "masennus" ja sitten kun mittaukset alkoivat, niin kova mielenkiinto mittauksia kohtaan, jotta selviäis miten mikäkin vaikuttaa. Tuoremehun voisi varmaan korvata jollain sokerittomalla tiivisteellä tai sitten laimentaa tuoremehua reilusti. Toivottavasti tänään aamulla mittaustuloksesi ovat parempia.

:wave: Kiva, että Eulalie uskaltauduit ilmoittelemaan itsestäsi. Ja kiitos linkistä, lisään sen ensimmäiselle sivulle.

Harmi Tuitura, toivottavasti se iltainsuliini riittää. Minulla ei ole kokemusta insuliinin pistämisestä, mutta esikoisen syntymän jälkeen joudun pistämään verta ohentavia napapiikkejä ja se on kuulemma pahempaa kuin insuliinin pistäminen. Piikkikammoisena selvisin kuitenkin siitä kunnialla, vaikka koville se välissä otti. Kai se niin vain on, että sen pystyy tekemään mitä pitää tehdä. Kerrohan sitten millainen opetus oli ja miten alkaa sujumaan.

Kiva Maijamehi, että piipahdit kertomassa kuulumisia! =)

Vici 21+4 (joka pääsee tänään kurkkimaan pikkukakkosta rakenneultraan)
 
Viimeksi muokattu:
Tuitura Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, millaisia nuo sun paastoarvot on olleet?

Ja siitä pistämisestä niin ei todellakaan ole niin paha juttu kuin luulisi. Paljon pienempi juttu kuin verensokerin mittaaminen! :)
Se insuliini neula on todella pieni ja ohut! Juuri koulussa noita pistelimme ja ei tuntunut kyllä oikein miltään vaikka itsekin olen kärsinyt todella kovasta piikkikammosta!

Liro ja papunen 19+3
 

Yhteistyössä