~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Pistämisestä verensokeria mitattaessa, en tiedä miten muualla neuvotaan mutta hyvä vinkki diabeteshoitajalta oli pistää sormenpäästä vähän sivuun/reunalle, koska kuulemma ihan sormen pää (se millä näppäimiäkin naputellaan) on kaikista tuntoherkintä, ja siellä reunempana on vähemmän tuntohermoja.

Vicille ja muille kirjoittelijoille kiitos aktiivisuudesta! :) Täällä oli myös diagnoosin saadessa samoja fiiliksiä, ensin pieni epäusko ja sitten masennus ja sellainen "mitä mä oon tehny väärin?"-fiilis yhdistettynä morkkikseen jokaisesta jäätelöstä ja suklaasta jonka on koskaan syönyt... Mutta kunhan sai tietoa ja oppi mittaamalla ja omia tuntemuksia tulkitsemalla, mitä voi syödä ja mitä ei, niin hyvinhän tämä on lopulta mennyt. Ja onneksi makeasta tulee tässä vaiheessa sen verran paha olo, että ei tee edes mieli syödä. Tuore leipä onkin sitten eri tarina.... :)
 
Hei!

Laittelen viestiä tänne, vaikka en varsinaisesti rd-odottaja (vielä?) olekaan. Olisin halunnut kysyä aterian jälkeisistä arvoista, kun en millään muista mitä niiden piti olla. Mulla siis takana 1 rd-raskaus (ruokavaliohoito), 1 normaali ja nyt kolmas, jossa ekassa rasituksessa arvot ok. Kotiarvot olleet ok, tosin hirmu vähän olen mittaillut. Nyt pari viikkoa ollut hengenahdistusta, väsymystä ja sellaista tosi painostavaa oloa ruokailujen jälkeen. Tänään sitten mittasin sokerit, kun tuo olo taas tuli, ja 1,5 h ateriaan jälkeen oli 8.2. Eikös tuo ole yli suosituksen?
(söin ruisleipää, tuoremehua ja pari karkkia, eli ei mikään ihanneateria :( )

Jos aterian jälkeinen arvo on korkea, saako sitä millään laskemaan ja olon paranemaan? Kävelylenkki, veden juominen? Auttaako mikään? Varsinkin tuo hengenahdistus tuntuu tosi pahalta, eikä sen kanssa oikein jaksa puuhastella mitään...

Olen superkiitollinen, jos joku ehtii vastata!
 
Viimeksi muokattu:
commander77 Ainakin täällä meillä Arvon pitäisi olla tunnin päästä ruokailusta alle 7.8.
Liikuntahan on diabeetikoille ja myös rd tapauksissa erittäin suositeltavaa ja kyllähän se sokereita laskeekin. Mutta eniten kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon, sillä kyllähän nuo tuoremehut ja karkit nostaakin sokerit taivaisiin! :)

Liro ja papu 19+3
 
kääkkis
Tervetuloa uudet ja tsemppiä mittailuihin :) Sellaista tutkimusta tämä on, koska jokaisella saattaa olla ne eri jutut,mitkä sokereita nostaa. Muistan, että itseäni ahdisti myös alussa aivan kamalasti, mutta nyt sujuu hyvin. On oppinut välttämään niitä ruokia ja juomia, jotka ei sovi.

Itse olen välttänyt kanssa hiilihydraatteja, mutta en kaikkia ole jättänyt pois ja mahd. paljon käytän täysjyvää. Peruna ei ole mulle hyvä, mutta olen vain pienentänyt sen määrää ja korvannut osan esim. muusissa jollain bataatilla, porkkanalla tai maa-artsokalla. Keittoon en laita perunaa ollenkaan, koska se nosti arvot pilviin. Ruisleipää olen pieniä määriä syönyt varsinkin aamupalalla ja laittanut päälle runsaasti kaikkea tuoretta. Se sopii tosi tosi hyvin. Liikunta laskee hirmu tehokkaasti itselläni sokereita, että jos tulee herkuteltua ruuan jälkeen, olen painunut lenkille ja verensokerit on olleet ihanteelliset :) Mitään en oikeastaan ole jättänyt pois ruokavaliosta, ainoastaan tuoremehut ja limut ( joita en muutenkaan hirmusti ole juonut ) ja yritän huolehtia joka aterialla kasvisten määrästä, että suositus täyttyisi. Käytössä on ihan kunnon voi ruuanlaitossa ja leivän päällä, että mitään kevyt-tuotteita en todellakaan käytä.

Tänään oli sokerikontrolli PHKS:ssa, jossa totesivat myös sokeriarvot tosi hyviksi. Aamupaastotkin on laskeneet, vaikka en ole iltapalassa mitään muuttanut :O Ennen oli aina raja-arvoja: 5,2-5,4, nyt 4,1-4,4 :) Tästä olen erittäin iloinen. Jatkan mittailuja siis 2 krt/vko ja seuraava kontrolli 22.12. Pojan painoarvio oli 1600g ja kaikki mitat hyviä :) Painoa mulle on tullut lähtöpainoon 1 kg, mutta nyt pelottaa, että se herkästi nousee, koska en pysty enkä jaksa samalla lailla liikkua :(

Olen muuten saanut tosi hyviä arvoja, jos olen syönyt hedelmäsokerista ja speltistä tehtyä omenapiirakkaa :) Siinä on korvattu vaan ne tavalliset jauhot ja sokeri näillä ja lisänä runsaasti sitä omenaa, josta on saanut kuituja. Kannattaa muidenkin kokeilla, jos haluaa herkutella :) Kohtuus tietysti tässäkin... ;)

kääkkis rv 28+2
 
:wave:

Hellou neidit ja rouvat!

Sairaalassa tosiaan saa ihan normaalia ruokaa, kuten jo aiemmin on todettu. JOS joutuu sairaalaan ennen synnytystä, niin sitten saattaa olla erikoisruokavalio - eli niukoilla mennään. Ensimmäisessä jouduin muutamaksi päiväksi myrkytyksen vuoksi sairaalaan ja sain todella paljon pienemmän ruoan kuin huonekaveri.

Tähän ryhmään en varmaankaan odottajana enää kirjoittele - sain tietää ensimmäisellä neuvolakäynnillä että kohtuni tulee tuskin kestämään enää raskauksia. Kaksi isoa vauvaa on tehnyt kohdulleni tehtävänsä :(
Pojan kanssa on myös hiukan hankaluuksia, vaikka itse en niin huolissani olekaan. Poika ei ole vielä saavuttanut syntymäpainoaan ja on kova pulauttelemaan. Jouduttiinkin painoseurantaan ja jos pulauttelu pahenee, niin pitää suoraan ottaa yhteys lääkäriin.

Mutta positiivistakin löytyy (sen lisäksi, että vauva on aivan ihana!) Kävin vaa`alla tänään ja paino on tippunut 12kg :) jes!

Tsemppiä teille kaikille rd:n kanssa! Muistakaa, että hyvin hoidetusta rd:stä odottaa myös palkinto siellä lopussa!

Bubbeli ja poika kohta 3vk
 
Liro: Kiitos vastauksesta! Yritän toki saada ruokavalion kohdalleen, tämä vaan tuli pikkuisen puun takaa, koska luulin, ettei tässäkään raskaudessa rd:tä tule. Eikä sitä varsinaisesti vielä olekaan, mutta kyllähän tuo tämän päivän arvo kertoo jo jotain. Eli nyt sitten ruokavalio zoomiin. Pitää kokeilla noita kävelylenkkejä, jos arvot nyt vielä nousee ennenkuin saan selville, mistä tällä kertaa arvot nousee. Viikkoja mulla nyt 24+6, ja alkuraskaudessa ei tosiaan ollut yhtään poikkeavaa arvoa.

Käyn ensi viikolla sokerirasituksessa, katsotaan sitten liitynkö joukkoonne :)

Commander
 
Moi!

Kiitos kaikille, jotka kirjoittelette tähän porukkaan! Teiltä saa kyllä hyvää tietoa. :)

Mä oon nyt mittaillut eilen ja tänään. Ainoastaan eilis aamun aamupalan jälkeinen arvo oli kova, muuten pysynyt 6 kieppeillä. Eilen päivällisen jälkeen jopa 5,3. Nyt illalla testasin huvikseen, mitä 2 x Weetabix maidolla, pari teelusikallista omenahilloa + banaani tekee. Hmm.. Tunnin päästä 8,6. Eli jäi mulla sit banaani ja hillo.

Huomenaamuna neuvola. Saas nähä, mitä täti tuumaa. Jospa tällä kertaa ei ois pissassakaan sokeria.

Mandy ja pallero 31+5
 
Mandy:

Kannattaa jättää ne weetabixit myös veke. Mulla ne nosti arvot IHAN TAIVAISIIN.. 1h arvot oli yli 10 jopa lähellä 13 ja suurilla määrillä insuliinia. Söin siis muutaman kerran aamupalaksi Weetabixia ja aamupalan insuliinit olivat "pahimmillaan" 46ky Novorapidia ja lisäksi oli vielä Protaphane 8-10ky tunti ennen aamupalaa.
 
Viimeksi muokattu:
bubbeli Ok, eli se saattoikin olla nimenomaan tuo Weetabix, joka kohotti eniten sokereita... Banaania ois kiva joskus syödä. On tää kyllä semmosta puljaamista. :)

Tänään kävin neuvolassa ja pissassa ei ollut sokeria. Uskon, että se johtui siitä, kun jätin tuoremehun aamupalalta pois.
 
kääkkis
Mandy: Mulla näkyy tuoremehu pissassa. Samoin mandariini, ja viimeksi riisipuuro ( vaikka yritin tasapainottaa mustaherukoilla sokereita ja määrä oli pieni ) Oon jättänyt neuvolapäivinä sitten aamiaiselta pois kaikki, joista epäilen että näkyvät vähääkään pissassa.

Onnea Bubbeli :flower: Mulla on ollut kone rikki, niin on mennyt ohi sinun jakautuminen :) Hieno painonpudotus sulla jo näin aikaisin :)
 
Kääkkis paitsi että fruktoosi on erittäin paha varsinkin diabeetikolle. Ei suositeltava... Jännä muuten ettei sulla bataatti tai porkkana nosta arvoja, sinänsä nekin on erittäin hiilaripitosia (bataatti tärkkelyspitoinen).

Commander juu tuo 7,8 se pitäs olla (tai alle sen). Itse toteutan tota, et jos tuntuu, että tuli liikaa tai liian nopeasti imeytyvää hiilaria syötyä, lähden lenkille. Ei tarttee olla edes mikään pitkä ja rasittava, puolen tunnin kävelykin riittää ainakin täällä. :)

Mandy jokainen noista, mitä söit, on täyttä hiilaria ja erittäin helposti verensokeria nostavaa. :) Eli ei sinänsä ihme, että nousi. Banskussa on mielettömästi sokeria, maidossa on myös kohtuu paljon. Weetabix vaikka kuinka ois täysjyvää, se on viljaa, joka myös nostaa. Ja ovatko ne vielä jopa sokeroituja? En tiedä, kun en syö. Omppuhillon sokereista nyt puhumattakaan.
 
Huomenta!

Täällä on nyt paastot nousussa, joka ikinen mittaus yli rajan. Paaston jälkeinen arvo on kuitenkin ihan ok, samoin kuin muut ruokailun jälkeiset arvot. Soittelin neuvolaan eilen noista paastoarvoista ja todettiin että pitää yrittää syödä jotain mahdollisimman myöhään jotta saataisiin sillä tasattua tuota paastoarvoa, mutta kun mä olen nukkumassa jo yleensä ysin maissa että jaksan ennen viittä herätä, ei se myöhään syöminen juuri auta. Ahdistaa.

Amos 25+4
 
Amos ootko koittanu just päinvastaista... =) Ihan vain vinkkinä, mutta mulla toimii parhaiten se, että syön illalla mahdollisimman vähähiilarisesti (liha- ja/tai juustopitoinen salaatti on kaikista paras, lisähiilareita max pähkinöistä, lisäenergiaa salaatinkastikevalinnasta) JA mitä sitten syönkin, ihanteellisinta ois syödä se 2 h ennen nukkumaanmenoa.

Tällöin mulla on aamuarvot parhaissa lukemissa, mutta oli miten oli, vähintään tunti pitää jättää väliä ennen nukkumaanmenoa. Ja tosiaan tuo hiilarien sietokyky monella kyllä heikentyy iltaa kohti, joten kantsii sen vaikutusta kokeilla. :)
 
Kiva kuulla sinusta bubbeli! Ja onnittelut huikeasta painonpudotuksesta. Toivotaan, että vauvallakin tilanne rauhoittuu ja paino alkaa nousemaan.

On tämä semmoista vääntämistä ja kääntämistä näiden sokereiden kanssa. Paastoarvo-ongelmat tuntuvat olevan kyllä hankalimpia. Mullakin on lähes aina paastoarvo yli viiden, mutta alle 5,5 kuitenkin. Olen tässä miettinyt, että pitäisikö sen eteen alkaa tekemään töitä ennen kuin se tuosta nousee.

Rakenne ultra meni hienosti. Tiukassa sykkyrässä majaileva tasaisesti kasvanut pikku kakkonen näytti kuuliaisesti kaiken mitä kätilö pyysi. Painoarvio oli 395 g (oli siis rv 21+4). Kaikki näytti hyvältä. Sukupuoliarviota en kysynyt. Sokerien seurannan jatkosta sovittiin, että seurailen itsekseni kotona ja jos tapahtuu hälyyttävää nousua varataan aika dibeteshoitajalle äitiyspolille. Muuten mennään rauhallisesti kohti loppuraskautta. Loppuvaiheessa on sitten joka tapauksessa synnytystapa-arvio ja sen yhteydessä viimeistään tarkistellaan koko. Sopii kuulemma soitella ja pyytää aikaa, jos vauvan koko kovasti mietityttää, niin asia tarkastetaan, vaikkei sokerit suuresti heiluisikaan.

Vici 21+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22386014:
Amos ootko koittanu just päinvastaista... =) Ihan vain vinkkinä, mutta mulla toimii parhaiten se, että syön illalla mahdollisimman vähähiilarisesti (liha- ja/tai juustopitoinen salaatti on kaikista paras, lisähiilareita max pähkinöistä, lisäenergiaa salaatinkastikevalinnasta) JA mitä sitten syönkin, ihanteellisinta ois syödä se 2 h ennen nukkumaanmenoa.

Tällöin mulla on aamuarvot parhaissa lukemissa, mutta oli miten oli, vähintään tunti pitää jättää väliä ennen nukkumaanmenoa. Ja tosiaan tuo hiilarien sietokyky monella kyllä heikentyy iltaa kohti, joten kantsii sen vaikutusta kokeilla. :)
Nokun minä en yleensä syö enää kuuden jälestä iltasella mitään, mutta ilmeisesti mulla on nyt kyse tästä aamunkoitto-ilmiöstä, eli aamuyöllä maksa nostaa liian tehokkaasti toimiessaan sokerit liian korkeiksi... Tähän asti mitään ongelmaa ei ole ollut mutta nyt kun viikkoja alkaa olla tämän verran niin ongelmatkin alkavat. Mutta katsotaan nyt mitä saan viikonloppuna aikaiseksi, maanantaina soittelen sitten uudelleen neuvolaan.
 
Hei kaikille!
Tämä onkin todella hyvä vertaistukiketju.=) Minä voisin liittyä mukaan. LA on vasta ensi huhtikuussa 13 päivä. Minä odotan kolmatta ja mulla on ollut insuliinihoitoinen diabetes molemmissa aikaisemmissa raskauksissa. Ensimmäisestä se todettiin vasta 25 viikolla kun pissassa oli sokeria ja sitten menin rasitukseen jossa kaikki arvot olivat pielessä. Minä en kuulu mihinkään riskiryhmään joten sen vuoksi en ollut joutunut aikaisemmin rasitukseen, eli minun "onni" oli, että neuvolassa pissaan tuli sokeria. Esikoinen kuitenkin syntyi rv38 käynnistettynä raskausmyrkytyksen vuoksi ja oli vain 2840g eli insuliini ja ruokavalio oli auttanut. Toisessa menin heti alkuviikolla sokerirasitukseen jossa taas arvot olivat ihan sekaisin. Sain sitten heti insuliinin. Toinen syntyi rv 39+5 ja painoi 3100g. Eli pieniä nämä mun "radi vauvat" ovat olleet. Nyt sitten tässä raskaudessa olen ollut vhh dietillä ja se tuntuu toimivan. Olin rv 15 rasituksessa ja vain paasto arvo oli hieman koholla (5,5)! Nyt on menossa rv 18 ja olen kotona mittaillut ja vhh dietin ansiosta ylityksiä ei ole tullut kuin muutama paastoarvo ja yhden kerran kun söin makaronilaatikkoa arvo oli heti 8,2. Muuten mun ruuan jälkeiset arvot ovat olleet alle 6. Mutta nyt sitten testasin ketostickseillä, että ketoaineita oli hieman, joten on pakko lisätä hiilareita. Eli nyt etsin sitten tasapainoa ruokavalioon ja toivon, että en ainakaan ihan heti joutuisi insuliineille.

Täällä on tosi hyviä vinkkejä jo jaettukin. Joku mainitsi ettei tykkää vedestä. Minäkään en erityisemmin tykkää pelkästä vedestä joten olen laittanut hieman (n. 1 cm) tuoremehua lasin pohjalle ja loput vettä. Tuohon "litkuun" tottuu nopeasti. Ja sitten oli puhetta leivästä. Minä olen kehittänyt karppileivästä oman ohjeen joka on maistunut myös ihan vieraillekin, jotka ovat luulleet syövänsä tavallista leipää. Tuo on tosi hyvää aamupalaksi ja vaihtelua munakkaille yms. Sitten vielä päälle runsasrasvaista juustoa, metwurstia, tomaattia ja kurkkua.:p

Juustoyrttileipä:
Käytän puolen uunipellinkokoista vuokaa.

- 1 dl soijajauhoa
- 1 dl mantelijauhetta
- 1 dl vehnäleseitä
- 2 tl leivinjauhetta
- 0,75 dl auringonkukansiemeniä
- 3-4 dl juustoraastetta
- 4 kananmunaa
Päälle:
(- yrttimaustetta)
(-suolaa)
Kaikki ainekset sekaisin ja vuokaan. Tosi helppoa. :) Päälle voi halutessaan laittaa Välimeren yrttisekoitusta tms ja suolaa. Paista uunissa 225 asteessa 10-15 min.

Tätä ohjetta voi muunnella maun mukaan. Jos haluaa vielä vähentää hiilareita niin laittaa soijajauhon tilalle mantelijauhetta. Olen saanut 12 palaa tällä ohjeella ja palaa kohden hiilareita ei tule kovinkaan montaa, olisiko noin 4 g, en muista enään tarkkaan kun laskin aikaisemmin vähän toisen ohjeen mukaan.
 
:wave: Tervetuloa maarunen! Ja kiitos reseptistä =)

Eihän RD ole kiva, mutta mukavaa on, että saman vaivan kanssa painivat ovat tämän ketjun löytäneet. Saa monipuolisempia vinkkejäkin, kun on useampia vastaajia. Tänne on minun ainakin ollut helppo purkaa itseäni näissä rd asioissa, kun tuntuu, ettei muualla oikein ymmärretä. Noh enpä itsekkään ole ennen ymmärtänyt :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! Piti vielä tulla korjailemaan edellistä viestiä. Eli tänään tein aamulla tuota leipää ja laskin nyt ne hiilart. Koko taikinassa on hiilareita 13g eli yhdessä palassa noin 1,1g. Eli tätä leipää saa syödä ihan ilman omantunnontuskia!:)
 
Liro: En muista tarkkoja arvoja noista edellisistä, mutta mun mielestä jos ylityksiä oli jatkuvasti, pieniäkin niin laitettiin insuliini. Sitten sitä insuliini annosta korjailtiin raskauden edetessä. Eli ensin oli pienempi määrä ja sitten lisäiltiin jos ei riittänyt. Se insuliinin pistäminen ei ole mitenkään kamalaa, vaikka ensin se minuakin pelotti. Enemmän tuo verensokerin mittaaminen sattuu kuin insuliinen laitto. :) Mutta nyt siis mulla on tuo vhh ruokavalio purrut niin hyvin, että ei ole ollut yhtään arvojen ylityksiä. Eli jos haluaa välttää insuliinin niin suosittelen siirtymään vhh ruokavaliolle.
 
Mä olen aika huonosti tänne kirjoitellut mut tulin ilmoittamaan et meille syntyi 30.10 käynnistyksellä (rv39+5) pieni tyttö :heart: Kokoa 3200g ja 47 cm.
Käynnisteltiin siis insuliinien takia.
Sairaalasta kotiuduttiin nopeasti.Tyttö oli alle kaksi vuorokautta vanha. Ja sai olla vierihoidossa koko ajan.Sokereita mitattiin ja ne oli hyvät ensimmäistä mittausta lukuun ottamatta.

Minäkin sain lopettaa insuliinit heti ja normaali ruokaa söin sairaalassa ollessa :) Vaikka pakko sanoo et nälkä sielä oli silti :ashamed: Ku mä en osannu nukkuu siellä ja iltapala oli kasin aikaa ja aamupala puolkasilta...Meni sitten suklaata siihen väliin yöpalana pikkuisen.

Paino on lähtenyt hyvin laskuun. Noin 8-9 kg nyt viikossa.On ehkä sittenkin ollut turvotusta enemän kun olen osannut arvioida...

Minä toivotan kaikille oikein ihanaa odotus aikaa.Sokereista huolimatta. Onneksi niitä ei tarvitse sitten enää murehtia ja mittailla kun on vauvan saanut syliin :) Lyhyt aika se on lopulta vaikka ne viikot ja päivät hurjan pitkiltä tuntuukin.Tsempit kaikille.Kyllä se palkinto on kaiken arvoista :)

Sintsu ja viikon ikäinen tyttö
 
kääkkis
Sintsulle paljon onnea pienestä tytöstä :flower: Upeasti sullakin lähti heti painoa :)

Tervetuloa Maarunen :wave:

Kärppis: Joo, mulle on sopinut tosi hyvin bataatti ja porkkana :) Porkkanaa meni yhdessä vaiheessa välipalanakin isoja määriä, eikä vaikuta sokereihin. Keitoissa ei nosta arvoja muut kasvikset, kun peruna, joten se on mulle se myrkky. Pasta esim. ei nosta mihinkään arvoja kohtuudella nautittuna.

Huomenna vaihtuu taas rv :) Mihin tää aika katoaa...

kääkkis ja "osku" 28+6
 
Onnea Sintsu pikku prinsessasta! :heart:

Vici Ihanaa, että ultrassa kaikki oli kunnossa!

maarunen Tervetuloa mukaan!

Täällä sokerit ovat pysyneet kyllä tosi hyvin kurissa, jos ihan tavallista ruokaa syö. Oon saanut ihan kummallisen alhaisia lukemiakin. Nyt päivällisen jälkeen: 5,2! Söinkin lohisalaattia ruisleivällä, mutta vedin kyllä myös mandariinin, kahvin ja keksinkin.

Mandy ja pallero 32+2
 

Yhteistyössä