~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Onnea Sintsu :flower: :flower:

Minä kysyin ultrassa, että todellako joudutaan jokatapauksessa olemaan vähintään kaksi vuorokautta synnytyksen jälkeen siaraalassa. Kätilö totesi vain, että kyllä näin on asiat, vauvan sokereita seurataan sairaalassa vähintään 2 vuorokautta. Jotenkin se 5 vuorokautta sairaalaelämää, mitä oli esikoisesta sai sairaalassaolokuppini täyteen, eikä siinä ole vieläkään tilaa ;) Noh, ehkä sitä toisaalta taas nauttii täyshoidota pari päivää ihan mielellään. Ja onhan se kaksi päivääkin lyhyt aika. Toivoa sopii, että kaikki menee niinkin hyvin.

Täällä sokereissa kaikki rajoissa edelleen. Ja pikku kakkonen on alkanut kovasti muljaamaan. Kiva =) että liikkumisen tunteet ovat tihentyneet ja tulleet jokapäiväisiksi sekä erittäin selviksi. Huomenna onkin sitten neuvola ja sitten alkaa Kela paperien täyttö. Jotenkin alkaa pikkuhiljaa konkretisoitumaan, että meille oikeasti on tulossa vauva. 3 kk töitä jäljellä :whistle:

Vici 22+2
 
Joo minäkin olen kummastakin lapsesta joutunut olemaan sen kaksi kokonaista vuorokautta ja ihan tuskaa on ollut kun muuten kunto olisi antanut myöden kävellä jo synnytyssalista kotiin. Mutta josko nyt kolmannella kerralla koittais oikein nauttia olostaan ja lepäillä siellä vaan. ;) Helpommin sanottu kuin tehty kun nuo sairaala olosuhteet ei mitkään mukavat kyllä ole!

Liro ja papunen 20+1
 
:wave:

Meillä ei joudu sairaalaan sisään, kun aloitetaan insuliinit raskauden aikana. Syynä tähän on varmaan resurssit ja se ettei rd:n kanssa ole niin suurta vaaraa alhaisiin sokereihin.

Luulisin, että synnytyksen jälkeen pääsee normaalisti kotiin, jos kaikki on hyvin vauvalla ja tietenkin äidillä. Meillä (K-HKS) halutaan seurata vähintään 1vrk sokereita synnytyksen jälkeen, eli se on ainakin rajana. Ja jos vauva joutuu sokeritippaan, niin tipan jälkeen seurataan vielä 24h ennenkuin voi kotiutua.

ja nyt jää kirjotus kesken, kun vauva itkee :)
 
Sintsulle onnea tytöstä!!

Tuitura: Minä olen ollut molemmissa aikaisemissa raskauksissa sairaalassa vain puoli päivää (vajaa). Eli menin heti aamulla ja sitten laittoivat mulle sellaisen sokeriseurantalaitteen ja olin sairaalassa päiväruokaan asti, jonka jälkeen pääsin kotiin. Laitetta pidin muutaman päivän ja samalla ruokapäiväkirjaa. Sitten sairaalassa se purettiin ja katsottiin lukemat ja insuliinin tarve.

Vauvan kanssa täällä (TYKS) on myös se sääntö, että radi äitien lapsilta mitataan verensokeriarvoja tasaisesti ja jos kaikki arvot, viimeinen 48 h syntymästä on kunnossa pääsee kotiin. Eli 2 vrk on minimi sairaalassa olo aika. Mutta jos noissa arvoissa on huonoja arvoja niin aina huonon arvon jälkeen tarvitaan kaksi hyvää arvoa ennen kuin voi lähteä kotiin. Mulla on mennyt molempien lasten kanssa yli tuon 2 vrk:n. Sokereiden takia ensin noin 3 vrk ja sitten keltaisuuden takia vielä pari päivää. Eli nytkin varaudun pitkään sairaalassa oloon.
 
Tänään oli rakenneultra ja kaikki hyvin. Lääkäri on niin nopea ja vuosia tehnyt hommia ja siitä vain saneli homman edetessä ja hyvältä näyttää. Pikkuinen siellä nyrkki pystyssä, ajatteli varmaan että tullaan siihen häiritsemään toisen rauhaa.
Siellä sitä pötköteltiin.

Pahinta oli kuitenkin se, että pissassa oli sokeria. Söin kyllä ruisleipää ennen neuvolaa, ei olis kannattanut. Muuten kyllä pysynyt aika hyvin arvot, mutta en enää mittaile kuin kerran, pari viikossa.

Nyt otti päähän koko sokeri ja söin pari palaa geishaa, hyvää oli. Ei ehkä kannattanut, mutta pakko vähän löysätä välillä.

Miksi ihminen on keksinyt tuoreen leivän, miksi, miksi..........

Pakko tehdä jotain karppiversioleipäjäljitelmää, voi pullat ja leivät........
 
Taysissa seurataan syntymän jälkeen kolmen-neljän tunnin välein vauvalta sokeri ja jos ovat normaalit, niitä tehdään kolmesti. Eli olis päässy yhdessä vuorokaudessa kotsaan jos vuorokaudet olis menny kohdilleen. Tosin ite nautin siitä että sai olla siellä sen kaks päivää. Tosin normaali nukkuminen onnistu vasta kotona. Kun tulin kotiin mulla oli silmät ihan järkyn punaset vähästä nukkumisesta! Luulin jo että nytkö iski silmätulehdus, mutta se meni ohi kun sain nukuttua parina päivänä oikein pitkät unet. Kiitos siitä omalle äidilleni :heart:
 
Me jouduttiin neidin kanssa olemaan osastolla vähän pidempään ku neidin sokeriarvot eivät meinanneet pysyä hyvinä. Satks vaaditaan et kolme peräkkäistä arvoa pitää vuorokaudessa olla hyvät. Silloin mua ahdisti, tosin miehen sisko kuoli kun olin sairaalassa enkä päässyt sit heti henkiseks tueks hälle. mut nyt näin jälkikäteen (3kk siitä) ei se nyt niin paha ollu vaikka vähän pidempään neidin kanssa osastolla olinkin (vaikka paikat mulla särki, sängystä johtuen).

Maijamehi ja pikku neiti 3kk
 
Taysissa seurataan syntymän jälkeen kolmen-neljän tunnin välein vauvalta sokeri ja jos ovat normaalit, niitä tehdään kolmesti. Eli olis päässy yhdessä vuorokaudessa kotsaan jos vuorokaudet olis menny kohdilleen. Tosin ite nautin siitä että sai olla siellä sen kaks päivää. Tosin normaali nukkuminen onnistu vasta kotona. Kun tulin kotiin mulla oli silmät ihan järkyn punaset vähästä nukkumisesta! Luulin jo että nytkö iski silmätulehdus, mutta se meni ohi kun sain nukuttua parina päivänä oikein pitkät unet. Kiitos siitä omalle äidilleni :heart:
Ai ihanaa kiitoksia. :D Pelastit mun päiväni. :D

Oon stressannut rutosti tuota synnytystä. Viimeksikin jouduttiin tytön kanssa olemaan siellä kaks yötä ja siinä oli kaks liikaa... Toivo siis elää, että SAATETTAISIIN päästä vaikka vain yhdellä yöllä. =)
 
Onnittelut bugsy hyvistä rakenneultrakuulumisista.

Mulla oli tässä neuvolakin tiistaina. Siellä kaikki ok. Minua ärsyttää neuvolan terkkari sydänäänten kuuntelussa. Se ei ikinä kysymättä kerro sykkeen nopeutta. Muutenkin on sellainen vähäkommentteinen. Ikinä ei kommentoi sokereihin eikä mihinkään. Puhuin noista miten eri ruuat vaikuttavat sokereihini, että töissä syömäni keittoruuat nostaa. Sanoin sitten etten oikein tajua mitä tunkevat keittoihin, kun sokerit ovat heidän keittojensa jälkeen paljon korkeammat kuin kotona. Terkkari mietti, että jos he käyttävät paljon kermaa :rolleyes:
 
Lunta tulla tuiskuttaa.

Vici' samanlainen on meitin lääkäri. Ei paljon kommentoi. Viimeksi kun odotin kaksosia, niin se sano vaan, että monisikiöinen on aina riskiraskaus ja siinäpä ne sen sanomiset sitten olikin. Kai se sitten puhuis enemmän, jos olis jotain. Mutta kaikki hyvin niin eipä siinä sen kummempia. Saneli vain terveydenhoitajalle mittoja ja se merkkas niitä papereihin.

Ärsyttävää talven tulossa on meikäläisen kohdalla se, että alan kutista aivan älyttömästi. Olen aina pientenkin pakkasten "ansiosta" kuiva kuin korppu. Ärsyttää suunnattomasti. Pahinta on se, että jos joutuu menemään jonnekin, ja joutuu istumaan jossain samperin muovituoleissa niin kutina alkaa ja on aivan kamalaa.

En tiedä mikä rasva olis parasta. Aika hyvä on ollut tuo aloe veran propolis, mutta aika kallista. Ja jos koko perheelle joutuu läträämään, niin menee purkki jos toinenkin.

Muistan aikasemmistakin talviraskauksista, että luulin jo sen johtuvan maksasta, mutta tämä on jokatalvinen riesa, olin raskaana tai en.

Olen kahden vaiheilla ottaisiko pakkauksen vai rahat? Kaikilta muilta olen ottanut pakkauksen, mutta vaatteita on niin paljon, että ilmankin pärjää. Eihän se vauva sitä tiedä, että kaikille muille on otettu paketti ja tälle ei, mutta itestä tuntuu että kun kaikille muillekin olen ottanut, niin pitäiskö sittenkin otta tällekin. Kaikki varusteet on ennestään, eikä mitään vauvatarvikkeita tarvi ostaa, joten se raha menee kyllä sitten johonkin muuhun kuin vauvan vaatteisiin tai tarvikkeisiin. Saahan sillä sitten vaippoja montakin pakettia.

Aikaisemmin olin 100% varma että en pakettia ota, mutta jotenkin on tottunut sitä hypistelemään ja se on ollut vähän kuin ensimmäinen konkreettinen asia raskauden edetessä. Saa nähdä, mies ei sano m itään, vaan käski ite päättää miten haluan.

Nyt pitää mennä kun jälkikasvu taistelee, taas kerran, huoh....
 
Yksi lisää tänne. Narahdin TYHMÄSSÄ sokerirasituksessa, eka arvo oli 0,1 yli sallitun. Muut olivat siis hyviä. Viime viikolla sain mittarin ja mittaillut. Muuten ollut hyviä arvoja, PAITSI aamupalan jälkeen 1h arvo ollut yli 9. Paitsi viikonloppuna nekin arvot olivat 6 luokkaa. Ja ei ole ollut aamupalassa mitään suuria eroja. Ei vaan ole mitään säännöllistä aikaa/ruokailua milloin muistaisin mitata aina arvot. Neuvolassa saan kai valitusta.
 
:wave: Tervetuloa mukaan Miirunen! Laitahan vielä laskettu aikasi, niin lisään sinut listaan.

Varmaan sinulle neuvolassa puhutaan säännöllisistä ruoka-ajoista ne, kun ovat yksi hyvä tapa saada sokerit pysymään kurissa. Mullekin ruokailujen säännöllistäminen on ollut hankalaa. Vieläkään en oikein osaa iltapalaa syödä. Onneksi sokerit ovat vielä pysyneet kurissa. Parin viikon päästä on tulossa 3 päiväinen työmatka ja se tarkoittaa erittäin epäsäännöllisiä ruokailuja.

bugsy Minäkin olen ottanut uusintamietintään tuon pakkauksen, vaan taitaa jäädä silti ottamatta. Tuota vaatetta on sen verran paljon esikoiselta ja myös sukulaislapsilta.

Vici 22+5
 
Miirunen; Tuleeko sulle iso ero iltapalan ja aamupalan välisessä ajassa viikolla vrt. viikonloppuun? Mulle sanottiin tänä aamuna neuvolassa, että jos se väli karkaa liian pitkäksi, niin maksa rupeaa tuottamaan sokeria ja aamupalan jälkeinen arvo nousee tosi korkeaksi, vaikka syömiset olisikin kunnossa.

Huomenna toinen sokerirasitus ja pelkään kyllä vahvasti, että rd-diagnoosi tulee...

Commander 26+0
 
Hei kaikille! Mahtuuko mukaan porukkaan. Täällä huhuilee viikolla 28+6 menossa oleva äippä (LA 29.1). Olen seuraillut juttujanne viikon verran ja voisin tulla mukaan vaihtamaan kokemuksia, kun tämä nyt tosiaan itsellekin on hyvinkin ajankohtaista :|

Sain sokerirasitukseni tulokset viikko sitten torstaina ja kaksi patologista arvoahan siellä patsasteli.. Ensi alkuun kauhistutti ja ketutti (samoja fiiliksiä mitä muutkin ovat täällä kuvailleet) ja viime viikon torstai meni aika lailla murjottaessa ja pillittäessä. Perjantaihin lähdettiin sitten ihan uusin voimin, ei se auta itku markkinoilla.. veresokerimittari lainaan ja tilanteen herraksi!!
Olen siis ehtinyt viikon verran jo ruokavaliota noudattaa ja sokeriarvoja mittailla. Aika hyvin on mennyt, joitakin ylityksiä on tullut. Aika tiukasti olen dieettiä noudattanut, ainut (vähän kokeilumielessäkin toteutettu) herkuttelu viime sunnuntaina isolla korvapuustilla johti aterian jälkeisen arvon ylitykseen. Muutamalla työpaikkalounaalla on myös tullut ylitys. Ilmeisesti ongelma on maidossa, eli ei sitä sitten ainakaan aamupäivän aikana. Muutenkin minusta jotenkin tuntuu kuin kroppani kestäisi jotenkin paremmin sokeria illalla (päivällisen kanssa voin maitoa kyllä juoda), kumma juttu..

Tänään oli diabeteskätilön luona käynti. Oli kyllä apua, kun olin jo ehtinyt sokereja mittailla, mutta kyllä siinä silti tunti vierähti. Hedelmiä verensokerinin tuntui kestävän sentään aika hyvin, mutta kaipa siitä maidosta on tosiaan luovuttava.. Oli oikein mukava hoitaja ja ihan hyvillä mielin tässä nyt suunnataan eteenpäin. Arvot näytti ihan hyviltä ja ruokavaliolla varmaan selvitään, jos ei tilanne kummemmin muutu. Hiukan enemmänkin voisi kuulemma syödä, kalorit on jääneet aika alas n. 1500 kaloriin, kumma kyllä tälläkin tuntuu pysyvän hengissä. Eikä äipän laihtumisesta ole kuulemma vauvalle vaaraa. Olisi tosiaan mukava pystyä ruokavaliolla välttämään insuliinit, mutta saapa sitten nähdä. Täältä, kun luki muiden juttuja, niin vähänhän se vaikuttaa siltä ettei tämä aina ole ihan omissa käsissä. Noiden paastosokerien kanssa tuntuu monella olevan hankaluuksia. Saa nähdä missä vaiheessa itsellä tulee, jos tulee..

Aika nihkeitä ovat kyllä täällä meilläkin päin noiden liuskejen kanssa. 20 liuskaa viikossa.. Tällaiselle insinöörille, joka tahtoo kyllä sitten tilastoida ja selvittää asiaa juurta jaksain, se on kyllä kovin vähän. Ajattelin ainakin alkuun mittailla kyllä paljon enemmän. Ehkä sitten, kun saan jotain varmuutta tohon kropan toimintaan, uskallan vähentää mittauksia.

Tosi kiva on ollut lukea teidän juttuja, olette tietämättänne tsempanneet minua paljon, kiitos siitä!
 
:wave: Tervetuloa ketjuun Kilimanjaro!

Kuinkahan Commander77n sokerirasitustestin kanssa kävi. Mielenkiintoista myös kuulla miksi niin vahvasti epäilit rd diagnoosia?

Kilimanjaro: Luulisi noita liuskoja olevan saatavilla, ku pyytää. Mun terkkari ei kertonut alkuunsa kuinka liuskoja saa, joten jouduin kanssa "säännöstelemään" käyttöä. Olisi silloin niin mielellään mittaillut paljon enemmän. Nyt kun liuskoja saisi, on mittaamiset harventuneet, ei enää jaksa olla ihan niin aktiivinen. Mietin vain jälkeenpäin, että olisi heti pitänyt rohkeasti pyytää enemmän liuskoja :rolleyes:

Ja tänään on aloitettu uusi viikko ;)

Vici 23+0 poks
 
heips, pikakysymys kotiseurantaan (sokerirasitus ok, sen jälkeen pissassa sokeria ja kotiseurantaa):

tunti ruokailusta: esim. ruokailu alkaa klo 12 ja loppuu 12.25 - mittaanko sen sokerin klo 13 vai 13.25?

Töissä syödessä ei siinä ruokailussa mene kuin kymmenen minuuttia, mut kotona mulla joskus tääs venähätää lehteä lukiessa.
 
Ruokailun lopusta lasketaan se aika, eli mittaus 13.25. (Jos pitäisi aloituksesta laskea, niin sanottaisiin varmaan, että tunti ruokailun aloituksesta, eikä ruokailusta.)
Syömiseen saattaa haaveillessa kulua vaikka puoli tuntia ja joillakin enemmänkin.
 
Heipat! :)

En olekaan kirjoitellut kuin muutaman kerran alkuraskaudessa ja kun ruokavaliolla ois pitänyt pärjätä, niin jätin tämän palstan taakseni.Noh, nyt on niin että insuliini on aloitettu puoltoista viikkoa sitten ja kaipaisin kipeästi tässä asiassa vertaistukea:ashamed:

Miulla oli paastoarvot hippasen koholla (5,6-6,2), joten lääkäri päätti aloittaa insuliinin. Aterian jälkeiset arvot ovat olleet loistavia.Kuinka moni täälllä on joutunut insuliinille vain ja ainoastaan paastoarvon kohoamisen takia?

Painoni on nyt ruvenut laskemaan insuliinin myötä ja olen kokonaan lopettanut kaiken makean syönnin.Vaaka näytti tänä aamun +2.9kg ja RV 31+6 meneillään, ihan tyytyväinen siis saan olla tuohon painonnousuun:D

Täytyy keskittyä nyt teidän kirjoituksiin, mutta tuossa noi nyt tärkeimmät:wave:

Pt ja Kaisla 31+6 :heart:
 
Kiitti vinkistä Vici*. Täytyypä kysäistä saisko liuskoja enemmän. Tässä alussa on tosiaan kiva mittailla, että saa jotain palautetta eri ruuista. Varsinkin nyt on mennyt liuskoja paljon. Perjantaina oli duunin kemut ja tänään isänpäivälounas. Tosi hyvin kyllä selvinnyt syömällä lähinnä proteiineja, mutta ihanaa oli huomata, että pieni pala suklaakakkua meni perjantaina ihan hyvin ja tänään pieni pala mustikkapiirakkaa ja jätskiä. Nami!

Niistä mittaliuskoista vielä.. tulee harmaita hiuksia :O Sain tosiaan perjantaina äitipolin diabeteshoitajalta verensokerimittarin, jonka käyttöä siellä käytiin läpi. Sen mukana tuli purkki missä 10 liuskaa. Hoitaja kaivoi minulle jostain toisesta purkista lisää liuskoja ja laittoi ne samaan purkkiin, että riittää yli viikonlopun. Tähän saamaani mittariin liuskat pitää kalibroida purkin kyljessä löytyvällä koodilla. Noh, tietty nämä purkkiini lisätyt liuskat on toisella koodilla ja hoitaja vaan sanoi, että minun täytyy sitten vaihtaa koodia ja kirjoitti sen minulle lapulle. Liuskoissahan koodia ei lue, joten kysyin vielä, että tunnistaahan kone, jos mittaliuska on eri koodilla kuin mikä mittariin on kalibroitu ja hoitaja sanoi, että kyllä. Noh, mittailin liuskoilla koko perjantain. Lauantaiaamuna sitten ihmettelin matalaa paastoarvoa ja tolkuttoman korkeaa aterian jälkeistä arvoa?! Söin saman aamupalan kuin muinakin päivinä ja yhtäkkiä kroppa reagoikin ihan eri tavalla kuin ennen (mikä on tosin myös mahdollista..). Rupesin kuitenkin laskemaan tekemiäni mittauksia ja huomasin, että olin käyttänyt yli 10 liuskaa, eli mittarin olisi väkisinkin jo pitänyt herjata, että mittarissa on väärä kalibrointi. Rupesin tarkemmin lukemaan mittarin ja liuskojen ohjeita ja eihän se mitään kalibroinnista osaa herjata. Aina on vaan tarkistettava, että mittarissa on sama kalibrointi kuin liuskapurkissa. Ja minun purkkiinihan hoitaja sekoitti kahden eri koodin liuskoja.. Että näin. Minulla on siis iso nippu liuskoja, jotka voivat näyttää ihan puuta heinää. Onneksi minulla oli vielä ystävältäni lainaksi saatu mittari, johon kävin apteekista ostamassa lisää liuskoja. Nyt olen sitten uteliaisuudesta mitannut molemmilla mittareilla. Kalibroimaton mittari siis saattaa näyttää noin 0,8 yksikköä ala- tai yläkanttiin ja välillä ihan samaakin (ilmeisesti riippuen osuuko kalibrointi vai ei). Olipa pitkä selostus.. mutta siis ihmeellistä vaan, että "ammattilaiset" ovat noin huolimattomia. Olisin hyvin voinut mitttailla koko viikon ihan puuta heinää! Koeta siinä sitten oppia. Vois jäädä myös tarvittava lääkitys saamatta tai saada turhat lääkkeet.. Jotenkin sitä on omasta (ja erityisesti vauvelin) terveydestä aika tarkkana. Onko kellään muulla ollut vastaavia kokemuksia? Menee usko ammattilaisiin.. Muuten kyllä hoitaja oli tosi pätevän oloinen. Ehkäpä saavat mittareita jonain sponssina lääketehtailta, eivätkä ehdi itse tutustua niiden käyttöön..

Vappupommi, minäkin mietin alussa juuri tuota samaa. Tulin samaan tulokseen tunnin mittauksen kanssa kuin bugsy. Minullakin kotona syöminen on aika lailla haaveilevampaa kuin töissä, silloinhan jäävät varmaan aterian jälkeisetkin arvot alemmaksi.
 
Heippistä.

Liuskoja täällä aiemmissa raskauksissa annettiin kanssa todella nihkeästi, mutta nyt viimeksi neuvolatäti tilasi mulle oikein kunnon satsin niitä.... ennen kun sai purkin tai kaksi liuskoja kerrallaan niin viimeksi sain 4 purkillista! :D

Täällä paastoarvot nykyään aina yli 5, eli nousemassa tuntuvat olevan. Aiemmin siis pysyivät hienosti alle 5 koko ajan. Nyt arvot hyppivät aina 5.3-6 välillä ja mietityttääkin mahdetaanko tuohon puuttua. Neuvolaankin soitin noista nousseista arvoista ja täti käski rakenneultrassa kysymään kätilöltä josko siellä katsoisivat myös nämä sokeriasiat ettei tarvisi erikseen sitä varten lähetettä laittaa, mutta eipä vaan katsoneet vaikka sitä seuranta vihkosta koitin kovasti sille tyrkyttää... sanoi vain että neuvolan kanssa saa ne jutut katsoa. Eli uudella lähetteellä sitten diabeteshoitajalle varmaan myöhemmin.
Ruokavaliota olen noudattanut kyllä ja jos tästä vielä pitää tiukentaa niin en sitten taida syödä enää muuta kun kurkkua ja sellaista. :|
Ei ole kyllä kivaa tämä sokereiden kanssa tasapainoilu!

Muutoin rakenneultrassa olikin kaikki hyvin. Meinasi että meille olisi tulossa tyttö... itse vielä sulattelen tätä tietoa ja aika epäuskoinen olen kun alusta alkaen on niin vahva poikatunne ollut. :D

Liro ja papu 21 *poks, poks*
 
Täällä insuliini aloitettu ja hyvin menee pistot, arvot ei niinkään :(. Millasilla annoksilla sinä Pikkutoive olet? Minulla myös paastot koholla ainoastaan ja 8 yksikköä pistän nyt, mut arvot edelleen välillä koholla. Seuraavan kerran katsotaan keskiviikkona mitä tehdään.

Tuitura
 

Yhteistyössä