~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Suosittelen lämpimästi karkinhimoon Nellie Delliesin salmiakkeja Nellie Dellies Noita muita en oo maistanut. Ja mikä parasta, ei oo lisättyä sokeria, mutta maku on tosi hyvä! Ei uskois sokerittomiksi.

Commander :D Mä ajattelinkin, että sulla meni ehkä leikkaus ajankohta tai la väärin.

Kilimanjaro Onnea kolmenkympin rajapyykistä. Loppusuora alkaa. :)

Itellä sokerit pysyneet pitkästi alle 7,8. Jopa täytekakun ja suklaamuffinssi-kahvittelujen jälkeen. Paitsi eilen sain 7,7, kun söin 6-7 pinaattilättyä, pari ruokalusikallista kaupan puolukkahilloa, ruisleivän ja maidon. Olin tosi yllättynyt. Näköjään toi hillo tekee aika paljon. Vai onko jollakin kokemusta, nostaako pinaattilätytkin paljon sokereita?

Tibia Tervetuloa mukaan! :flower:

Mandy ja pallero 34+2
 
Täällä alotettiin taas seuraamaan sokereita kun perjantaina on neuvola. Jostain syystä tänä aamuna oli paastosokeri ja 1 tunnin jälkeinen tulos normaalia korkeampi, tosin rajan alla pysy kuitenkin. Nyt kun olen välipalan jälkeen mitannut niin kaikki tulokset on olleet ihan normaalia luokkaa mitä silloinkin kun mittailin alkuun viikon verran joka aterialla.
Jännä miten heti on sormenpäät hellänä vaikka hetkeen ei ole tarvinnut pistellä. Pistättekö muuten etusormiin? Oon lukenut ettei etusormista otettaisi verinäytettä mutta terveyskeskuksessa sanottiin että etu,- keski,- nimetönsormia käytettäisiin.
Perjantaita odotellessa....

Minnis ja Dude 29+5
 
Nellie Dellies Nämä on tosiaan hyviä karkkeja ja varsinkin nuo salmiakit juuri... tosin mulla alkaa vatsassa ilma kiertää todella äkkiä näistä.

Tänään kävin neuvolassa ja täti laittoikin heti lähetteen äitipolille noista kohonneista sokereista... liikaa kuulemma ylityksiä ja vähän sitäkin nuo mun aamupaastot mietitytti joissa aika paljon tullut ylityksiä ja piiiiitkään aikaan en olle alle 5 lukemia saanut muutenkaan. Saavat kuulemma sitten polilla miettiä mitä mun kanssa tehdään! :D
Samalla antoi mulle uudet "piikit" millä napsia sokerit sormenpäästä kun "valitin" että napsaisee niin pirun inhottavasti tuo mikä mulla on.... meinasi että on kynässä se vika kun esim. koulun kynällä ei kyllä tunnu oikein ollenkaan ja niillä neuvolan kertakäyttöisillä ei tunnu juuri miltään. Sanoin kyllä että ei se nyt niin kamalaa ole etteikö sitä kestäisi, mutta täti meinasi että parempi nyt kokeilla jos löytyis parempi "pistin" kun usein kuitenkin tarvii mittailla...

Mutta siis polilta aikaa odotellessa...

Liro ja papunen 22+1
 
Jännä miten heti on sormenpäät hellänä vaikka hetkeen ei ole tarvinnut pistellä. Pistättekö muuten etusormiin? Oon lukenut ettei etusormista otettaisi verinäytettä mutta terveyskeskuksessa sanottiin että etu,- keski,- nimetönsormia käytettäisiin.
Perjantaita odotellessa....

Minnis ja Dude 29+5
Mä pistän aina keskisormeen ja nimettömään ja sivusyrjiin.
 
Minäkin pitkästä aikaa täällä. Mulla on sokerit pysynyt tuolla "karppausruokavaliolla" niin hyvin kurissa, ettei ylityksiä ole tullut yhtään! Ruuanjälkeen arvot ovat siinä 5,4-6,0 välillä. Satunnaisesti on aamupaasto ollut koholla, mutta en usko, että noiden ylitysten takia vielä insuliinille joutuisin. Lauantaina olin ravintolassa ja söin mitä halusin ja heti arvo oli 10.1! Aika uskomaton merkitys kyllä ruokavaliolla on kun kahdessa edellisessä raskaudessa olen pistänyt insuliinia. Välillä kyllä jopa toivon, että olisipa insuliinia niin sitten voisi silloin tällöin herkutella ilman tunnontuskia..:D

Joku mainitsi insuliininhaittavaikutuksista vauvaan, mitä ne on? Minä en ole kuullutkaan. :confused:

Ja tosiaan rd-ruokavaliolla ja karppiruokavaliolla painonnousu raskauden aikanakin on minimaalista. Esikoisesta mulle tuli painoa 6kg, josta turvotusta myrkytyksen vuoksi 2-3kg ja kakkosen odotuksesta mulle tuli painoa vain 3 kg. Eli itse laihduin. Nytkin mulla paino putosi alussa normipainostani pari kiloa enkä vielä ole saanut kuin 1,5 kg takaisin.=)
 
Heippa!

Meille syntyi tyttö! 16.11 klo 1.25, mitat 3790g/52cm! Suhteellisen täsmällinen neiti syntyi rv 39+6! Käynnistyspäivä olis ollut kahden päivän päästä, mutta onneksi tajusi syntyä "luonnollisesti" :)

Kaikki meni hyvin ja nopeasti! Sokerit ei ollut kertaakaan liian matalalla, mistä olen tosi onnellinen. Lääkärintarkastuksessa sydämmestä kuului sivuääni, mikä kuunneltiin sitten vielä seuraavana päivänä..kuului edelleen. No, sydän ultrattiin ja lääkäri totesi että joku seinämä oli paksumpi mitä normaalisti, ja epäili sen johtuvan tuosta insuliinista! Mutta ei kuulemma mitään vakavaa...silti kontrolli kolmen kuukauden ikäisenä.

Meillä ei siis rd ainakaan tuonut mitään ongelmia vauvalle, onneksi! Eikä neiti nyt mikään jättiläinenkään ollut :)
 
Suuret onnittelut tyttövauvalle, Annskulle ja muullekin perheelle! Ihan normikokoinen neitihän teille syntyi ja mukava kuulla, ettei sokerien kanssa ollut mitään ihmeellistä. Ilmeisesti synnytyskin meni hyvin =) Jos ehdit ja jaksat niin kirjoittele vähän kuulumisia. Itse odottelen ensimmäistä, joten synnytys ja kaikki sen jälkeinen jännittää ja kiinnostaa! Paljon onnea vielä!!
 
Annskulle isot onnittelut sopusuhtaisesta neidistä!

Minnis: Periaatteessa labrassa käytetään vain noita 2 sormea, eli keskisormea ja nimetöntä, koska muut sormet ovat herkempiä. Itse huomaan, että oikean käden sormenpäät ovat herkempiä kuin vasemman jostain syystä. Mutta siis varsinaista estettä ei ole käyttää muitakin sormia, etusormea en suosittele, koska se mulla ainakin sattuu eniten ja haittaa muuta elämää jos se on kipeä, pikkurillistä mä otan aina silloin kun on vuorokausiseuranta, että sais jaettua vähän joka sormelle niitä pistoksia, niin ei tuu sitten niin kipeäksi noi sormenpäät. Ite oon huomannut (ja koulussakin opetettiin muistaakseni) että mitä ennemmän joutuu puristamaan, sitä korkeampi arvo tulee (johtuu kudosnesteen mukaantulemisesta, jossa on yleensä myös korkeampi sokeriarvo), joten kannattaa ennen mittausta aina huolehtia, että kädet on lämpimät. No joo, se neuvomisesta tällä erää :p .

Ajattelin laittaa tähän mun vuorokausiseurannan tulokset, huomennahan saan sitten tuomion että mitä lääkäri noista sanoo:

- Mittaa neljänä aamuna verensokeri ennen aamiaista.
1. päivä 5.5
2. päivä 5.6
3. päivä 5.2
4. päivä 5.2

- Viidentenä aamuna aloita vuorokausimittaus:

b-gluk
1.mittaus ennen aamiaista. 5.2
2. mittaus 1 tuntia aamiaisen jälkeen. 6.6
3. mittaus ennen lounasta. 5.2
4. mittaus 1 tuntia lounaan jälkeen. 5.1
5. mittaus ennen päivällistä. 5.6
6. mittaus 1 tuntia päivällisen jälkeen. 4.6
7. mittaus ennen iltapalaa. 5.6
8. mittaus 1 tuntia iltapalan jälkeen. 5.7

6. päivä 5.2 ennen aamupalaa

Eli mun mielestä aika tasaiseen pysyy nyt noi sokerit, ja nyt on viitenä aamuna ollut tasan 5.2 tuo aamun arvo, eli on pysynyt alle sen 5.5. Eli Jorvissa halusivat tuolla mallilla tuon seurannan, eli 5 aamuarvoa ja sitten tuo vuorokausiseuranta.

Tänään on olleet tunteet taas vaihteeksi pinnassa, olisiko väsymystä tai jotain, mies on kipeänä sängynpohjalla, nuorella neidillä virtaa kuin pienessä kylässä, ja mun pitäis ottaa rauhallisesti kun supisteli eilen taas aika lahjakkaasti. Huoh. Kyllä tämä tästä. Pistetään taas raskaushormonien piikkiin.. :saint:

Tibia ja Juniori 32+5
 
Tervetuloa minunkin puolestani Tibia :wave:

Commander ensimmäisen viestin luettuani, jäin kyllä miettimään mitkä näppäimet olivat sekoittuneet :)

Onnittelut Annsku tyttövauvasta :flower::flower: Niin tällä tasaiseen tahtiin vain vauvaudutaan.

Mulla on nuo lounaan ja päivällisen jälkeiset sokeriarvot alkaneet pyörimään seiskan paikkeilla. Eihän se vielä paha, mutta kun tuntuu että ne pikkuhiljaa kipuilevat ylöspäin. Pitäisi varmaan hieman tarkkailla noita hiilareita tarkemmin.

Noita paastosokerijuttuja on myös tosi mielenkiintoista lueskella. Mulla ei ole ollut kuin yksi paastoarvon ylitys, mutta aluksi ne olivat usein alle viiden. Nyt säännöllisesti 5,0-5,4. Eli ylös yrittää sekin pentele : / Tiukemmalle ruokavaliolle pitäisi kai heti ryhtyä, mutta kun ei millään viitsisi ennen kuin on pakko, sellainen on minun ihmismieli :headwall:

Nyt valmistautumaan loppuviikon työmatkalle.

Vici 24+3
 
Annskulle onnittelut tyttövauvasta! =)

Minä kun juuri kirjoittelin, että arvot on olleet ihan hyvät, niin nyt on kahtena aamuna ollut paasto arvo yli rajan. Tänään se oli jopa 6,2!! En tajua mistä tuo johtuu. Mittasin vielä kahteen kertaan. Jos tuo nyt on trendi niin kai sitä täytyy vähän ajan päästä soitella neuvolaan.. Mulla on huomenna rakenneultra ja hieman jo jännittää, että onko kaikki kunnossa. Ja tietysti myös vauvan kokokin nyt kiinnostaa kun noita muutamia ylityksiä on ollut. Vaikka olen ymmärtänyt, että ihan näin alussa ei vielä sokerit niin kovasti kokoon vaikuta.
 
Onnea Annskulle! Kiva kuulla, että RD:stä huolimatta syntyy tavallisen kokoisia vauvoja.

Mulla on nyt paastoarvot laskeneet alle 5,5! Pahinta aikaa hormonien vuoksi on kuulemma viikot 28-32, ja nyt 34 viikolla alkaa selvästi helpottaa. Eli tsempatkaa vaan, jos olette vielä "vaaraviikoilla"!
Ensi tiistaina menen Taysiin ja tosiaan jo jännittää, että minkä kokoiseksi vauva arvioidaan nyt. Eilen neuvolassa täti mittasi sf-mitan taas reilusti yli yläkäyrän vaikka oma painoni on pysynyt samana jo monta viikkoa. En tosin luota tuohon sf-mittaan, koska siihenhän vaikuttaa läski varsin paljon.

Kiitos muuten Tibia noista näytteenotto-ohjeista! Ei mulle neuvolassa neuvottu tuota puristamattomuutta, ja siitä onkin sitten saattanut johtua pienet ylitykset, jotka nyt harmittaa. Ihan hyvin saa veren tulemaan, kun pesee kädet lämpimällä vedellä ja antaa sitten roikkua hetken rei'ittämisen jälkeen.
Harmittaa, kun perhevalmennuksessakin moneen kertaan sanottiin, että pysykää pois netin keskustelupalstoilta, että ne on vaan täys kaikkea väärää tietoa. Teki mieli eilen sanoa, että eniten olen rd:stä oppinut juuri täältä! Ja jos nyt yhtään on maalaisjärkeä, niin osaa suodattaa sen tiedon, mitä täältä lukee. Ei ne varmaan tykkää lukea, ettei ihmiset ole tyytyväisiä neuvolapalveluihin...

Ökkis 34
 
Nopeasti vaan lääkärikuulumiset: Eli ruokavaliolla vielä koitetaan mennä, kun en tosiaankaan oo sitä varsinaisesti vielä noudattanut, 2 viikon päästä kontrolli taas äippäpolilla, nyt viikko taas seuraillaan paastoarvoja, ja kahtena peräkkäisenä päivänä koko päivän sokeriseuranta näistä, ja sitten otetaan taas kantaa että miten jatketaan. Ei siis insuliineja vielä. Ja se kaikista paras, painoarvio oli 2160, eli oikein hyvä, tosin vartalonympärys meni juuri rajoihin, kun taas reisiluu ja pään koko oli vähän käyrän alle.. Eli juuri tuo vartalonympärys on se joka rd:ssä nousee, toisaalta tuosta edellisestäkin juuri se oli suuri mitta, ja jonka vuoksi ilmeisesti se painoarvio heitti yläkanttiin (4500 g arvio 40+1 ultralla, käsin arvioitu pienemmäksi, syntyi 42+0 painaen 4170 g). No mutta pääasia että toistaiseksi ei insuliineja, ja että ei ollut mikään jättiläinen =).

Ökkis, kiva jos neuvoista oli apua!

Maarunen, ei tosiaan pitäisi vielä rakenneultran viikoilla sokerit kuulemma vaikuttaa, koska kaikki vauvat kasvavat suht vakiotahtia noille viikoille, tai niin olen antanut itseni ymmärtää.

Ja nyt kauppaan ostamaan kaikkea terveellistä ja vähähiilarista ;)

Tibia ja Juniori 32+6
 
Tääläkin yksi RD:N kanssa elävä, ja siinä sivussa ihan uusi käyttäjä koko paikassa, eli vielä vähän hukassa...

Laitetaan tähän alkuun nyt ihan perusinfoa; La on 29.4.2011, tyttöolo, saatetaan kysäistä rakenneultrassa, ikää tulevalla äipällä on 21, ja esikoinen tulossa. RD:ta hoidetaan ruokavaliolla.

Vajaa 2 viikkoa on nyt eletty RD tiedon kanssa, ja terkkarilta haettu verensokerimittarit ja ruokavalio-ohjeet. Onnekseni sain terkkariopiskelijan kertomaan aiheesta, hän oli tosi rento eikä suhtautunut mitenkään "tiukkiksena" asioihin. Se pelasti ainakin omalla kohdalla koko homman, sillä jos ohjeet olis tulleet ns. käskyinä ois saattanut iteltä palaa hihat.. Sitten vielä siitä pistämisestä, ainakaan vielä en oo pystynyt sitä ite tekemään, mutta onneksi on tuo mies ainakin tammikuuhun asti apuna, eli hän on nyt pistellyt mua sormeen. Tosin vasta yhtenä päivänä oon mittaillut sokereita, sillä se pistäminen pelottaa sen verran paljon! Ihan uus juttu tämä neulakammo, tullut vasta raskauden myötä..

Sokerirasituksessa siis paastoarvo 5,3 eli just se "raja-arvo" minkä alle pitää olla, vähän pilkun viilausta ehkä, mutta minkäs teet.. Muut arvot sitten reilusti alle rajojen. Ehkäpä tuo silti on ihan paikkansa pitävä diagnoosi on, kun on sen suuntaisia oireita ollut melkein raskauden alusta.

Tämä tällä kertaa, ja lisää kun sivusto tulee tutummaksi! =)
 
Tervetuloa mukaan Minki :wave:

Työmatka on sitten osaltani ohi. Ei se työmatkustaminen ole kyllä raskaana olevan naisen hommaa. Keskiviikkoiltana menolentojen jälkeen oli kyllä nilkat turvoksissa. Torstaina oli tiukka työpäivä ja syötyä tuli kolmasti koko päivän aikana. Voitte uskoa, että tuntui siltä, että vattanahka repää, kun vatta oikein pingottui buffet ruokailujen jälkeen. Eilen saatiin sitten juosta läpi lentoaseman, että ehdittiin jatkolennolle. Ei kyllä sekään korollisilla kävelykengillä juokseminen laukkuja raahaten oikein enää sopinut... Onneksi ei tarvi enää ennen maaliskuuta matkustaa. Sokereita en mitannut reissun aikana. Tänään aamulla paasto ihan OK 5,1, vaikka makeaakin on tullut syötyä.

Tsemppiä Tibia ruokavalion noudattamiseen! Ja Ökkis, olen samaa mieltä, että terveellä maalaisjärjellä ja hieman valikoiden nämä keskustelupalstat ovat mitä parhaita tietolähteitä, kun jaetaan kokemuksia. Toisaalta, eihän ne välttämättä sovi ihmisille, jotka ovat "helposti vietävissä".

Hyvää pikkujoulua! :xmas:

Vici 25+0 *POKS*
 
Huomenta!
Kiitos muuten noista NellieDellies vinkistä, harvinaisen hyviä kyllä sokerittomiksi ja ah niin vähän hiilareita :)
Vici, mäkin huomasin, että kun perjantaina herkutteli, niin lauantain paasto oli 5,3 , kun edellisinä päivinä olin saanut sen jo 5,0 ja 5,1. Tänä aamuna taas 5,1 , ja huomenna ja ylihuomenna pitäisi taas koko päivä seurata. Mutta ei siis yhtään aamuylitystä vielä.

Mutta on tää ruokavalion seuraaminen suoraan sanottuna tylsää :kieh: , vaikkakin varmasti osittain omaa syytä. Kun pitäisi noita hiilareita laskea, mutta samalla myös kaloreita, ja kun se diabeteshoitajakin antoi vinkkejä mistä ei tuu ollenkaan hiilareita (munakas jossa kasviksia ja paljon juustoa) mutta samalla muistutti että toisaalta pitäisi laskea myös kaloreita.. ÄÄH.. en mä tiiä onko mun pää raskaudenkin vuoksi vähän tyhjempi, mutta miten toi nyt vaan tuntuu niin ylivoimaiselta :headwall: . Pitäisi varmaan ruokapäiväkirjaa alkaa pitämään, niin näkis kunnolla noi hiilarit, nyt oon kyllä yrittänyt syödä sen HUS-alueen ohjeen mukaan.

Tästä on kyllä monta ketjua, mutta en löytänyt kuitenkaan ihan suoraa vastausta, eli onko teille puhuttu synnytyksen käynnistämisestä viimeistään laskettuna aikana jos vauva mitoiltaan sellainen? Ja nimenomaan kiinnostaisi Jorvi ja HUS alue..

Jaahas, tänään on ohjelmassa meidän neitien tanssikoulun joulunäytös. Meikäläinen parkui jo täyttä häkää harjoituksissa kun tuo nuorimmainen tanssi, oli se vaan jotenkin niin koskettavaa, ja mulla on alkanut jo se jakso raskautta että ihan kaikki itkettää.. Herkkis olin aikaisemminkin, mutta nyt oon tullut ihan ekstraherkäksi, joka on aika rasittavaa. No, aikansa kutakin.

Mukavaa ensimmäistä adventtia kaikille! Kohta se on jo JOULU! Ja tää mun raskaus täysiaikainen (aatonaattona..) hui!
 
Hauskaa adventtia kaikille! Suunnitelmissa kaivaa joulukoristeita esiin tänä viikonloppuna ja sitä kautta hakea vähän joulumieltä :) Muutama päivä mennyt aikalailla epämääräisen ruokailun kanssa. Oltiin Tukholman risteilyllä ja laivan herkkupöytien ääressä. Eiliselle vielä juhlat päälle. Mittailin kyllä sokereita koko ajan, eikä ylityksiä tullut yhtään. Strategiana oli pysyä erossa hiilihydraateista, muuten tuli kyllä syötyä aika paljon. Saapa nähdä kostautuuko tämä viiveellä.. Aika lailla olen kyllä karppiruokavaliolla mennyt tämän kuluneen kuukauden (jonka aikana siis ruokavaliota noudattanut ja sokereita mitannut). Sokerit ei voi nousta, jos ei syö hiilareita.. Nyt reissussa tuli varmaan kalorit kyllä ylitettyä. Reissussa pääsi iskemään hirvittävä flunssakin päälle, joten aika mölli on olo nyt. Ihanaa olisi nauttia talviauringosta ulkoillen, mutta tällä kurkkukivulla lienee parempi olla pistämättä nenäänsä ulos. Illalla olisi vielä pikkujoulujuhlat, joissa tarjolla joulupuuroa, joulutorttua, glögiä ym.. Mitään näistä en ole uskaltanut toistaiseksi kokeilla, saapa nähdä miten sokerien kanssa käy.

Tibia, minulla on Jorvi / HUS alueella sellainen käsitys, ettei RD-raskautta päästettäisi yliaikaiseksi. Ihan suoraan hoitohenkilökunta ei ole näin minulla sanonut. Yhden ystäväni raskaus käynnistettiin päivä ennen laskettua aikaa. Hänellä vauvan kokoarvio oli kyllä yläkanttiin (vauva syntyi 3700 g:n painoisena, arvioitiin yli nelikiloiseksi), joten ehkäpä se vaikuttaa. Jotenkin sain kyllä neuvolassa sellaisen käsityksen, ettei riskejä vauvan liian suureksi kasvamisen kanssa otettaisi. Jännityksellä kuitenkin itse odottelen. Sinullahan alkaa olla ihan viimeiset hetket käsillä!

Tsemppiä Vici työmatkalta palautumiseen! Onneksi ei ole itse tarvinnut enää hetkeen matkustaa, on se kyllä aina vähän hankalaa, kun ei tosiaan pääse niin vaikuttamaan ruokailurytmiin, eikä välttämättä siihenkään mitä eteen kannetaan. Nyt on ensi viikolla tulossa parin päivän seminaarimatka, onneksi vain Suomessa. Työpäivät alkaa muuten olla vähissä. Ensi viikko töitä, sitten itsenäisyyspäivän viikko lomalla, sitten viimeiset 4 päivää ja parin lomapäivän kautta äitiysvapaalle. Mukavaa! Olo on kyllä nyt niin nuhainen :snotty:, että saapa nähdä selviääkö töissä ensi viikkoa. Ei olisi kyllä varaa olla yhtään poissa, mutta ei sitä nyt tässä tilassa itseään viitsi äärimmilleen rääkätäkään!

Hauskaa sunnuntaita ja alkuviikkoa! Itsellä muuten tuli 31 viikkoa täyteen eilen. POKS!
 
Kilimanjaro, ei mulla vasta oo viikkoja kuin 33+3, joten aika samoissa mennään, mutta siis tosiaan jouluna on se 37 täynnä, ja 27.12 on äippäpolille aika synnytystapa-arvioon. Toivottavasti tätä ei kuitenkaan tarttis käynnistellä ainakaan tän vuoden puolella, tammikuun 3. päivä oliskin sitten jo ihan passeli :). Vaikka toisaalta mua ei mitenkään himota toi käynnistäminen, niin en usko että päästävät tätä ainakaan sitä 2 viikkoa yli, mitä edellinen meni, koska se masunympärys menee tosiaan jo lähellä yläkäyrää. Pitää kysyä ensi kerralla, seuraava käynti mulla siis näissä rd-asioiden puitteissa 8.12...

Tibia ja Juniori siis 33+3
 
Heipähei,Täällä yksi mittailija pyrkii joukkoon... miestä alkaa tympimään mun pähkäilyt ja havainnot verensokerin suhteen,joten ajattelin tulla pohtimaan tänne kaltaisteni joukkoon:D

Oon 31v,toinen lapsi tuloillaan rv 29+1,laskettu aika siis 12.2. Esikoinen on 2,5v ja hänen aikanaan en rasitukseen "päässyt",koska silloin piti olla joku riskitekijä(bmi yli 25,lähisuvussa 2.tyypin diabetestä(papalla oli,mut sitähän ei lasketa lähisuvuks)ikää yli 40v). Nyt täällä oli sitten käytäntö muuttunut niin,että kaikki yli 25v joutuu automaattisesti ja niin siis minäkin sitten kävin rv 26+ rasituksessa ja sain seuraavat arvot matkaani. Paasto 4,2,1h 8,6,2h 9.8. Elikkäs toi kahen tunnin arvo oli mulla se josta narahin.
Ohjeistukseksi tuli mittailla sokruja 2 viikkoa 3-4 päivää viikossa ja ennen ja jälkeen aamupalan,lounaan ja päivällisen. Olen mittaillut tosipaljon ylimäärästäkin,mut nyt noita merkkailuja oon tehny viikon.
Aterianjälkeiset arvot on mulla alhasia,yhtään päälle 5 arvoo en ole saanut,yhen kerran oli 4,9 herkutteluillan jälkeen,muuten aina siinä 4 pintaan,usein allekkin.
1h ruuan jälkeen vaihtelee kovasti ja mulla toi liikunta tuntuu tekevän sen,et alentaa kovastikkin tota arvoa ja sit taas jos en liikauta tunnin aikana evääkään,arvot saattaa olla tosi paljon korkeemmat. Rajojen ylityksiä ei vielä oo tullu.

Mikä mua suuresti ihmetyttää,on se miten tulos vaihtelee tolla mittarilla jos mittaan vaikka 5min päästä perään tai heti perään eri sormesta,siis ero voi olla jopa lähes 2 yksikköä...
Veren saaminen on kans lähes mahdotonta,joudun pisteleen useita kertoja et saan näytteen,eik'ä puhettakaan et pyyhkisin ekan pisaran.
Mulle annettiin ymmärtää,et se kudosneste mikä siihen veripisaraan voi tulla,laimentaa näytettä...mun on kyllä pakko hiukan lypsää,en tosin ikinä pistokohdan ympäriltä vaan kauempaa.

Tää pistely alkaa olemaan aika arkea jo,ei satu,eikä sormenpäät erityisesti kipeydy vaikka joudun piikittään urakalla. Mulla ei oo tuntoaistia vissiin:D
Alun shokki alkaa laimeneen...mullehan tää diagnosi tuli ihan puskista. Esikoinen oli syntyessään rv 41+6 3400g,mun bmi oli 20 ja syöny tosi terveellisesti+liikkunu aina... ja kun annettiin ymmärtää et tuo olis lähinnä elintasosairaus,mut oon nyt sivistynyt et ei se niin taida ihan olla,kelle tahansa saattaa tulla kohalle.

Neuvola on 7.12 ja sit päätetään jatko pistelyjen suhteen,kokoarvio ultraan pääsen rv36:)

Nyt tais tulla tekstiä niin et tokko jaksoitte ees lukea:p Palaan paremmalla ajalla perehtyäkseni muiden juttuihin paremmin:)

Repa ja säynävä 29+1
 
kääkkis
Minki ja Repa, tervetuloa joukkoon :flower:

Repa: Mullahan oli aluksi myös se ongelmana, että en meinannut saada verta. Taputtelin hulluna käsiä ja pidin lämpimän veden alla jne. mut tuntui, että mikään ei auttanut. Diabeteshoitaja näytti mulle sitten, et miten sitä sormea pystyy lypsämään ja sen mukaan ei kyllä vaikuta lopputulokseen, jos lypsää suht kaukaa sormenpäästä. Sillä tavalla aloin saada ihan hyvin verta ja nyt ei ole enää yhtä paljon tarvetta rutistella :)

Mulla on pysynyt yhä sokerit tosi hyvin hallinnassa, vaikka en ole jaksanut enää yhtä tiukka olla syömisien suhteen. Täytyisi yrittää olla tiukempi vaan noiden ruokavälien kanssa, ettei ne pääse liian pitkäksi. Pari kertaa on meinannut lähteä jo taju kankaalle, kun huomaamatta on väli venynyt :( Tosi nopeesti alkaa tärisyttää ja silmiin alkaa tulla mustia pilkkuja. Torstaina oli korkein ruuanjälkeis-arvo 5,0 ja matalin paasto 4,1. Tota luokkaa on ollut mun sokerit nyt :) Tänään oli perunaviipalelaatikon jälkeen ( vedin porkkanaraastetta mukana reippaasti ) 5,6, eli ei se peruna nosta mun arvoja muualla, kun keitossa. En tiedä miten sitten, jos menisin vetämään ranskalaisia...Puoleen vuoteen ei ole tullut niitäkään syötyä :)

Itse en kaloreita ole ihmeemmin kytännyt, tuntuu, että on ollut ihan tarpeeksi hiilareiden välttelyssä jo opettelua. Ei ole hirmu kiva raskaus, jos joutuu joka asiaa vahtaamaan :(

Ens keskiviikkona on neuvola, niin katsoo paljonko on tullut painoa :whistle: Kivasti kun oon ollut nyt kipeenä ja muutenkaan ei lenkkeily tunnu enää hirveän mukavalta, et tuo liikkuminen on jäänyt tosi vähälle. No, viimeksi ainakin terkka lohdutti, että ihan sopiva painonnousu ollut, ettei kannata murehtia, kun yht. tullut sen 2 kiloa koko aikana.

Vointeja kaikille :hug:

kääkkis ja "osku" rv 31+6
 
Tervetuloa Repa :wave:

Tänään arvot toistaiseksi pysyneet kurissa, vaikka aamiaisen jälkeinen nousikin korkeammalle kuin ennen mikään aamiaisen jälkeinen lukema: 7,2. Toivottavasti tilanne tasaantuu nopeasti. Ja tämä "en uskalla syödä mitään" -olo lähtisi pois. Penteleen joulukin herkkuineen tulossa :kieh:
 
Mulla tähän asti kaikki arvot olleet rajoissa vaikka oon syönyt "ihan normaalisti" eli samaa ruokaa mitä ennen diagnoosiakin.. Sitä syönti tiheyttä oon vaan vahtinut, kun ennen tuppas välit venymään turhan pitkiksi ja sitten tärisytti ja huippas. Nyt harvemmin sitä ongelmaa enää, kun huolehtii, että syö suht tasaisin väliajoin.

Mistään "herkuista" en oo vielä luopunut, ja tuskin luovunkaan kun sokerit kumminkin olleet joka kerta ihan ok. Jännityksellä vaan tuota joulua odotan, kun silloin perinteisesti tulee syötyä vähän enemmän ja useammin kakkia herkkuja..

Nyt vaan pitäs alkaa muistelemaan minne oon piilottanut mun jouluvalot muuton yhteydessä.. Sais vähän joulutunnelmaa tähänkin tupaan! =)

Minki ja kanssamatkustaja 18+2
 
Kääkkis,ootko pyyhkiny sen ekan veripisaran pois? Ajattelin,et onko sillä paljon merkitystä tuloksen "oikeellisuuden" kanssa....

Kamala kun toi liikunta vaikuttaa ihan hullusti tohon tunnin arvoon... ruokaa ennen 4,2,karjalanpaisti+peruna+salaatti ruuan jälkeen kävin vartin kävelylenkin hyvin rauhallisesti vaappuen ja tunnin arvo 4,0:| Sit jos oon suht aloillani ton tunnin,samanlaisen ruoka-annoksen jälkeen saattaa arvo olla 2 yksikköö isompi... voisko joku selittää et whaaat??
 
Kyllä meillä ainakin koulussa opetetaan (ja kaikkialla niin myös on tehty) että ensimmäinen veripisara pyyhitään pois ja näyte otetaan vasta siitä toisesta... tulee ainakin puhdas näyte! =)
 
Jaahas, nyt on aika ottaa itseään niskasta kiinni ja ruveta mittailemaan ihan tosissaan. En saanut viime viikolta mitattua kuin kaksi arvoa, kun olen aina menossa jonnekin mittausaikoihin :( Aamun paastoarvoa en yleensä ehdi ottaa, koska syön aamupalan vasta autossa (kyytiläisenä) matkalla töihin, enkä siinä ole ruvennut mittaamaan. Sitten on aamupalaveri töissä just mittausaikaan. Ennen lounasta ehdin mitata, lounaan jälkeen joskus. Välipala jää usein välistä, kun töissä ei ole oikein varsinaista kahvitaukoa, milloin ehtisi syödä. Ja kotona ehdin ottaa illallista ja iltapalaa edeltävät arvot, mutta illallisen jälkeen ollaan yleensä ulkona ja iltapalan jälkeen on lasten iltapuuhat ja harvoin ehdin sitten mittailemaan. Eli mulla ne tärkeimmät; paastoarvo ja aterian jälkeiset arvot tuppaa jäämään mittaamatta. En ymmärrä miksi tää on niin vaikeaa, silloinkin kun olisin tunti syömisen jälkeen touhuamatta, tuppaa se aika unohtumaan. Pitäisi vissiin laittaa puhelimeen hälytys... Onko muilla vaikeuksia saada mittailtua vai olenko ainut ongelmainen?

Mulla KYSillä diabetesaika + vauvan kokoarvio 16.12. ja siihen mennessä ois mittausarvoja saatava vihkoon...Pitää nyt vissiin jotenkin yrittää miettiä tätä päivärytmiä niin, että ehtisi mittailla. 9.12. loppuu työt, joten se ainakin helpottaa päivämittauksia, illat on edelleen vähän turhan huisketta...

Commander ja Pepe 28+4
 

Yhteistyössä